Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Deze week is Dustin op vakantie, dus de prijsvraag is in handen van een zeer bekend en vertrouwd persoon: niemand minder dan Toby neemt deze week de honneurs waar! Toby heeft een uitdagende prijsvraag verzonnen en zal dinsdag de beoordeling voor zijn rekening nemen. #Morefeedback voor iedereen!
In Theros werden de 5 grote goden geïntroduceerd, samen met hun 5 wapens. Maar de kleine goden uit Born of the Gods moeten het zonder wapen stellen... dus aan jullie de taak daar iets aan te veranderen!
Design een wapen voor een van de goden uit Born of the Gods!
*Legendary Enchantment Artifact - Rare
*Past bij een van de goden, dus twee aangrenzende kleuren in de mana cost
*Heeft een static ability of een triggered ability
*Heeft een activated ability die als cost heeft: tap, mana van beide kleuren, en eventueel kleurloze mana
*één (of beide) van de abilities heeft synergy met de bijbehorende god (de whip geeft life voor de draw ability van Erebos, Nylea + Bow geeft trample + deathtouch, etc)
*Voor de naam kun je kiezen uit: Scythe of Karametra, Axe of Mogis, Torch of Xenagos, Scroll of Ephara, Mask of Phenax
*Vermeld mana cost, beide abilities en de cost van de tweede ability
*Flavor en getrouwheid aan de color pie zijn erg belangrijk
*Zorg dat alles op de kaart past. Geen flavor text als daar geen ruimte voor is
*Toelichting in maximaal 200 woorden
*Plaatjes zijn welkom, maar geven geen bonuspunten
De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.
Veel plezier en succes, greetz,
Toby.
Scroll of Ephara
Legendary Enchantment - Equipment
Whenever a creature enters the battlefield under your control, you may return a creature you control to its owner's hand.
: You gain X life and draw X cards, where X is the number of creatures you control.
Als we kijken naar de bestaande equipment van de goden, dan zien we dat de activatie cost van de activate ability telkens 2 cmc is. Tevens zien we dat de cost van de equipment goedkoper of duurder is dan de god, waarvan het equipment is. En dan kom ik op het bovenstaande uit. Een ability met synergy en een tweede activated ability die mooi aansluit bij de kleuren.
PS ik overweeg nog om de cost van het equipment te verhogen naar . Ik twijfel nog of de huidige cost iets te goedkoop is. is daarentegen mogelijk weer te duur.
Naja, laat ik dan maar voor de moeilijkste gaan; mijn favoriet van het stel.. mogis. Zijn ability is heel erg lastig om synergy mee te vinden imo, want het is een triggerered ability die zegt "2 damage, unless he or she sacrifices a creature". Er zijn geen keywords die hier iets mee kunnen, en zowiezo zijn er weinig statische effecten die hier iets mee kunnen. Desondanks:
Axe of Mogis
Legendary Enchantment Artifact
Whenever a source would deal damage, double that damage.
: Destroy target creature. It can't be regenerated.
"Cut them down, lop off their heads. Let blood rain upon this land like brimstone!"
De damage doubling is een effect wat mogis' zijn damage component van zijn triggered ability verbeterd. Als drawback, omdat zijn wapen anders helemaal nuts is, verdubbelt hij ook de damage jouw kant op. Want laten we eerlijk zijn, hij is een badass minotaur of killing.. zolang er spul dood gaat vind hij het vast wel prima. De activated ability heb ik een hoge cost gegeven omdat het wel harde re-usable removal is, wat het nadeel van de damage amplification ook enigzins tegengaat. De activated ability helpt mogis' zijn damage component af te laten gaan door de keuze om een creature te saccen te vermoeilijken / weg te halen. Al met al een axe die een hoop dingen slacht.
Imhalus ik zou de cost veranderen in . De god heeft immers in zijn/haar manacost en niet . En anders is de cost niet meer in lijn met de originele artifacts. Daar komt bij dat ik van mening ben dat als wizards een equipment had gemaakt voor een van de lagere goden, dat de activatie cost telkens en dan de kleuren van die god was geweest. Dus telkens maximaal 3 cmc. Ik weet echter niet hoe streng hierop gejureerd gaat worden.
Ik zie trouwens dat er een kleine fout zit in mijn template. Bij deze gefixed:
Scroll of Ephara
Legendary Enchantment artifact
Whenever a creature enters the battlefield under your control, you may return a creature you control to its owner's hand.
: You gain X life and draw X cards, where X is the number of creatures you control.
Als we kijken naar de bestaande equipment van de goden, dan zien we dat de activatie cost van de activate ability telkens 2 cmc is. Tevens zien we dat de cost van de equipment goedkoper of duurder is dan de god, waarvan het equipment is. En dan kom ik op het bovenstaande uit. Een ability met synergy en een tweede activated ability die mooi aansluit bij de kleuren.
PS ik overweeg nog om de cost van het equipment te verhogen naar . Ik twijfel nog of de huidige cost iets te goedkoop is. is daarentegen mogelijk weer te duur.
@Patrick: Hammer of Purphoros, Spear of Heliod, Whip of Erebos zijn het allemaal met je stelling oneens
Intimidate staat voor het "deception" gedeelte, je moet maar weten of iemand degene is die hij zich voordoet. Verder werken de kaarten vaak met Inspired en het feit dat je je beesten tapt om te millen. De tweede ability werkt daar dus goed voor, denk aan Siren of the Silent Song. Ook zorgt het intimidate en het tappen van vijanden een veilige doorgang om een beest te laten tappen, mocht het aanvallen ivm Inspired.
Hij kost 4 mana omdat het net tussen Cover of Darkness en Intimidation in zit eigenlijk.
Ik ben bang dat Patricks Scroll veel te makkelijk te breken is.
Ornithopter + iedere kaart met "whenever a creature enters the battlefield" voor een infinite aantal triggers.
Infinite life, infinite +1/+1 counters...
Met Memnite en Pandemonium zelfs infinite damage
Het is een Cloudstone Curio, alléén voor creatures, maar makkelijker te misbruiken
Ik ga ook maar snel voor de mask of phenax, voordat deze combinatie van abilities al gebruikt zijn
Mask of Phenax
Legendary Enchantment Artifact
Creatures you control get +0/+1
: Scry X where X is the number of cards put into target opponent's graveyard this turn.
______________
Ik heb hem bescheiden gehouden, maar ik geloof wel effectief.
Beide abillities hebben synergie met Phenax.
De static abillity verhoogt de toughness van je creatures, wat de kracht van Phenax' abillity verhoogd, al is het maar een beetje. Daarnaast is een verhoogde toughness altijd welkom in mill decks.
Waar de static abillity de abillity van Phenax helpt, heeft de activated abillity weer profijt van Phenax. Je zal al snel flink door je deck kunnen scryen. Om de kaart ook voldoende zwart te houden is de abillity ook van toepassing op kaarten die in de graveyard zijn gekomen van de battlefield. Daarnaast is deze kaart hierdoor goed in een niet-mill deck te gebruiken.
Ik denk dat ik met het powerlevel ook wel goed zit. Zonder de bijbehorende god is de kaart goed te doen in veel decks binnen de kleuren, maar met de god erbij is hij ineens zeer goed.
Axe of Mogis
Legendary Enchantment Artifact - Rare
Whenever you would draw a card, you may reveal it. If you reveal a red card, each opponent loses 2 life, if you reveal a black card, you gain 2 life.
,: draw a card. When you reveal it, it deals damage equal to that card's converted mana cost to target creature.
"Stop, slaughter time."
Een "kleine" God met een Groot wapen! Heerlijk slachten.
Ik had bedacht dat dit wel goed met scry werkt en daar rood graag fikt, zwart tegenwoodig behoorlijk behendig is met kaarten trekken en Mogis graag wil slachten, leek me dit wel een combi die ik graag zou willen spelen.
CMC aangepast, + kleine aanpassing.
Scroll of Ephara
Legendary Enchantment artifact
Whenever a creature enters the battlefield under your control, you may return another creature you control that shares a creature type with it to its owner's hand.
: You gain X life and draw X cards, where X is the number of creatures you control.
Scythe of Karametra
Legendary Enchantment Artifact - BOG rare.
creatures you control have ": untap target land"
: you gain one life for each land you control. Play this ability only when a land enters the battlefield under your control.
"You reap what you sow."
----
Groen/Witte decks hebben meestal geen creatures met haste, dus het creature dat je speelt kun je nu mooi gebruiken om je gekregen land te untappen. Ik koos voor een lifegain ability omdat groen/wit daar de ideale kleuren voor zijn, en bij harvest denk ik aan eten wat leven geeft.
De ability werkt alleen wanneer je een land erbij krijgt, maar heeft de potentie om meerdere keren af te gaan in een beurt (als je meerdere creatures speelt en genoeg mana kunt missen). Maar die mana kun je dan niet gebruiken om nieuwe creatures te spelen, en als je alle creatures tapt om mana te genereren (zodat je de ability nog eens kunt doen, mocht je nog een land in je hand hebben) dan lig je open voor een aanval. Zo is de ability niet overpowered, hoop ik
Toby: Technisch gezien heeft Bident of Thassa toch een triggered ability, of vergis ik mij? Mag dat dan ook voor deze prijsvraag, of moet het echt static zijn?
Ik zie ook dat veel inzendingen een activated abillity hebben die niet hoeft te tappen, maar dat is wel een voorwaarde!
Whoops, goed punt! Kunnen we niet net doen alsof ik het symbool er wel bij heb staan?
Dan is mijn kaart zonder "artifact untap kaarten" al een stuk minder sterk, wat op zich niet erg is
Allereerst enige feedback voor Toby... Probeer de volgende keer te zorgen voor iets meer vrijheid voor de 'ontwerpers' (wij dus), deze prijsvraag is veel te rigide...
Beter zou zijn geweest:
Design een artefact voor een van de goden uit Born of the Gods!
*Legendary Enchantment Artifact - Rare
*Past bij een van de goden
*Heeft een static ability en/of een activated ability (eventueel met mana kosten)
*Vermeld mana cost voor het artefact.
*Flavor en getrouwheid aan de color pie zijn erg belangrijk
*Zorg dat alles op de kaart past. Geen flavor text als daar geen ruimte voor is
*Toelichting in maximaal 200 woorden
*Plaatjes zijn welkom, maar geven geen bonuspunten
- Door een wapen restrictie te stellen, sluit je interessante andere artifacts die bij de goden zouden kunnen horen uit.
- Door geen mana restricties te stellen kan men ook mono wapen toekennen aan een god. Waarom zou een wapen specifiek duo mana hebben. Maakt colorpie flavor enkel meer rigide, en dus lastiger om meer unieke inzendingen te krijgen. (*Dit is overigens een voorwaarde waar ik zelf een beetje twijfel bij heb, ik zie wel in waarom je de voorwaarde stelt, 'omdat de goden ook duo colour zijn', maar of het echt een voorwaarde zou moeten zijn, dat vraag ik me dus af.)
- Zelfde voor de abilities, maar nu tevens aangaande de mogelijkheid om de 'balance' van de kaart goed te krijgen.
- De naam voorstellen sluit tevens aan bij het stellen dat het een wapen moet zijn. Met slechts 5 namen en beperkte abilities is het eerder een 'wie het eerst komt' wedstrijd..
Dit alles in het licht van constructieve feedback ... ik vind het onderwerp erg origineel en ook erg uitdagend en leuk...
In dit kader mijn inzending:
Ephara's Amphora
(recht opstaande kruik, met erboven die magische damp, met een druppelspoor langs de zijde)
Legendary Enchantment Artifact - Rare
Defending Creatures you controll
have flying.
Choose one: Target
player gains 3 life; Target player
looses 3 life; Target Creature
takes 3 damage.
@Arghore: Toby kwam met het idee "maak een wapen voor een van de kleine goden" en ik heb dat (in overleg met Toby) tot dit eisenpakket uitgewerkt; so don't blame Toby for it!
En er is een goede reden voor deze waslijst aan restricties: hoe moet een speler weten dat een mono-rood wapen bij Mogis hoort, en niet bij Xenagos of Purphoros? De wapens moeten in de cycle van wapens van de grote goden passen, vandaar de eisen aan activaties. En zoals MaRo altijd zegt: restrictions breed creativity. Er zijn zat coole artifacts te verzinnen, maar verzin er maar eens één die een wapen is! En daarmee is ook meteen de naam van de kaart vastgelegd...
Juist met de eisen van static/triggered plus activated ability is het lastig om het ontwerp gebalanceerd te krijgen, en dat is net de bedoeling van de prijsvraag. Volgens mij is het geen race wie het eerste komt, er zijn wel 100 varianten mogelijk op bijvoorbeeld de Spear of Heliod die allemaal aan de eisen voldoen. Kies een god die jou aanspreekt en geef hem/haar een passend wapen!
Dustin, dat is dus mijn vraag, jij zegt static/triggered, maar Toby zegt alleen static. Groot verschil dus
Mijn inzending:
Torch of Xenagos
Legendary Enchantment Artifact - Rare
Creatures your control with power 5 or greater have trample
: Target creature you control fights target creature you dont control.
" The fire of battle burns brightest in the giants of the world."
Past bij Xenagos omdat hij je beesten groot maakt en ze daarom snel trample krijgen van zijn wapen. Hier is het grootste probleem met de ability van xenagod gelijk opgelost, dat zijn gigantische beesten makkelijk gechumped konden worden. Daarnaast heeft het wapen een fight ability die ook goed samenwerkt met de grotermakende ability van Xenagod omdat jou beesten dan ongeschonden uit het gevecht kunnen komen.
@Dustin, allereerst, geen 'blame' van mij, ik geef niemand ergens de schuld van ... wel blijf ik erbij dat deze prijsvraag enorm rigide aanvoelt met al die restricties.
Mogos Sword , Mogos Helmet Bijvoorbeeld... Maar zoals ik al zei, die duo mana restrictie was er een waar ikzelf ook iets wat over twijfelde, ik begrijp prima waarom je die stelt, omdat het beter aansluit bij de bewuste goden...
Geen idee wie MaRo is, maar: Restrictions limit the options of thinking outside the box, or give you a hard time putting your ideas back in it. Is mijn ervaring tav creativiteit. Des al niet te min, ben ik zeker niet voor geen enkele restricties, zo hou ik niet van de uitspraak 'thinking outside the box', leidt vaak tot nutteloos tijd verdoen. Zelf spreek ik liever van 'Thinking inside a bigger box', simpelweg omdat er altijd voorwaarden zijn, echter te strikte voorwaarden geven geen ruimte...
Dat heb ik gedaan, helaas voldoet dit wapen niet aan de voorwaarde, omdat het de Amphora is en niet de Scroll. En ik vindt de voorwaarde aan de prijsvraag: stuur enkel een inzending in (om zo de vrijheid voor anderen niet te beperken), met de 'vrijheid' om wording of werking aan te passen mocht deze niet mogelijk zijn, zolang de inzending zelf niet veranderd. Een hele goede, vrije, en begrijpbare regel... Ik heb bewust gekozen een voorbeeld te geven van een Amphora als Artefact ipv. de Scroll om een duidelijk voorbeeld te geven van wat ook had gekund... Kan natuurlijk de wording vrijheid gebruiken om de kaart te laten voldoen, maar die op die Amphora is te grappig ^^ ... volgende keer beter (voor mij dan).
------------------------
ps. Kan mijn kaart eigenlijk wel ?! ... bedacht ik me na inzending, kan je wel stellen dat 'defending creatures have flying' ? ... of zit de 'je kan flying niet blocken met 'non'-flying creatures' dan in de weg ?! :/ ... omdat je eerst moet blocken, wat niet kan, en dus krijgen ze ook geen flying waarmee ze flying zouden kunnen blocken ... dacht eerst nog aan reach maar dat is zo groen :/ ... hmmm
@Linda: ja foutje, het mag ook triggered zijn!
@Joep: ik reken dat als typo's, ik denk er zelf een bij en beoordeel dat
@Arghore: het zou kunnen dat deze opzet te rigide is, ik hoor dan ook graag van anderen wat ze ervan vinden. Cycle-prijsvragen kunnen erg beperkt zijn. Maar vond je bijvoorbeeld de prijsvraag voor de Karametra redesign niet nog beperkender dan deze? Was ook heel gelimiteerd (alleen de ability en P/T redesignen) en daar was het voor 1 god, hier kan je nog kiezen uit 5 wapens.
Mijn punt is dat deze prijsvraag misschien beperkend overkomt maar dat niet is. We zullen het volgende week zien na alle inzendingen!
Wat betreft je specifieke punten:
wapen/naam restrictie: dit is nauwelijks een restrictie. De wapens in Theros hebben ook behoorlijke vrijheid gekregen. Ze hebben meer te maken met hun god dan met het wapen dat ze voorstellen. Neem bijvoorbeeld Hammer of Purphoros. Geen van die abilities vind ik echt 'hamer' flavor hebben. Maar het is de tool van de God of the Forge, die objecten maakt (in dit geval Golems, zie ook Satyr Nyx-Smith). Of wat hebben de abilities van Bident of Thassa precies te maken met een bident? Kortom type en naam wapen beperken je niet, alleen dat het met de god te maken moet hebben.
static en/of activated: dit was zeker een mogelijkheid geweest. De goden zijn zelf immers ook van 2 naar 1 ability gegaan. Ik ben echter een beetje een traditionalist/purist net als Mark Rosewater (no originiality just for originality's sake). De wapens hebben 2 abilities om te rechtvaardigen dat het zowel Artifacts als Enchantments zijn. Als ze alleen een activated ability hadden, waarom zijn het dan enchantments? En vice versa. Dit is subjectief dus bij een andere designer zou je misschien deze restrictie niet hebben, maar voor mij is het een no-go
mana cost: er is geen harde no-go tegen het droppen van deze restrictie, maar wel een hele rits aan softe en daar tegenover staat niet zo heel veel extra vrijheid naar mijn mening.
ability cost: deze had eigenlijk wel gedropt kunnen worden inderdaad =) geeft meer vrijheid om de ene ability puur de ene kleur te maken en de andere ability de andere kleur.
"Restrictions limit the options of thinking outside the box"
Hoe kleiner de box is, hoe makkelijker je erbuiten kan denken. Limitaties bevorderen naar mijn mening wel degelijk de creativiteit. Ze geven duidelijk aan waar er nog wel ruimte is om creatief te zijn. Als alles kan, krijg je veel minder snel een idee dat goed voelt.
Zo vond ik bijvoorbeeld de vraag van vorige week iets te breed. Je kon eigenlijk echt alles doen wat je wilde.
De prijsvraag van Karametra, was uiteindelijk 'maak een groen/witte god' die past binnen het dek. Hiermee kun je qua flavour nog vele kanten op. Ik snap wel dat het vanwege de true aan colour pie mogelijk nog beperkter is, maar er zit daarentegen wel een vrijheid in om iets van je eigen creativiteit of research aan toe te voegen...
Misschien ben ik in mijn voorbeeld setup wel iets teveel richting de vrijheid gegaan dan nodig is, wat me denk ik het meeste 'tegen' staat is de wapen/naam restricties, als ik een keuze maak voor een god, is er al een keuze gemaakt voor het artefact. Misschien het beste te omschrijven als 'ik mis een mogelijkheid van vrije keuze ter inspiratie'. Maar best mogelijk dat dat alleen 'mijn' probleem is ... vooral omdat de plaatjes al enigszins sturend zijn in een keuze, maar toch, het laat (mij althans) je wel inspireren om iets te construeren, zoals die Amphora...
@Jos, maar als 'the box' dicht zit, kun je er niet outside denken...
Scroll of Ephara
Artifact
Whenever a creature deals combat damage to a player, you may put a 1/1 blue and white Philosopher creature token onto the battlefield. Do this only once each turn.
: Scry X, where X is the number of Philosophers you control divided by 2.
"At every stabbing or hacking motion I make, I wonder whether Ephara approves of our ways." - Daxos of Meletis
Het maken van creatures zorgt ervoor dat Ephara meer kaarten raapt. Bovendien kun je met de scroll scryen. En aangezien je voor een filosofische discussie minstens met zijn tweeen moet zijn, deel je het aantal filosofen door twee bij het scryen