Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Meestal plak ik aan een Grand Prix een city tripje vast, maar deze GP was voor mij de eerste keer buiten de BeNeLux dat ik echt alleen naar de GP ging; ik ben net terug uit Shanghai, over 3 weken zit ik een week in Madrid, dus nu vond ik het wel genoeg om alleen een weekend weg te zijn. Maar des te meer ruimte blijft er over om over Magic te schrijven!
Zaterdag ben ik Team Leader van de late shift van Floor Team. Tegenwoordig werken niet meer alle judges van het begin tot het einde van elke dag, maar hebben we shifts: de eerste 2 rondes zijn een stuk rustiger vanwege alle byes, de laatste rondes zijn een hoop spelers gedropt, dus we kunnen ons permitteren om dan niet met volle staff aanwezig te zijn. De vroege shift is al om 8 uur aanwezig om alles voor te bereiden, de GP zelf begint om 9 uur, en ik kom rustig om 10.30 uur binnen wandelen. Nou ja, rustig... het lijkt dat er het een en ander is mis gegaan tijdens het opstarten van het event, omdat de software problemen had met de byes. Erg veel spelers hadden 1 of meerdere byes, maar dat stond niet zo op de seating vermeld, dus alles moest handmatig worden aangepast. Het toernooi begint dus met een vertraging van ruim een uur, het lijkt er op dat mijn shift erg laat afgelopen zal zijn. Meer judgen dus, wat fantastisch is, maar ik heb ook nog energie nodig voor morgen...
Omdat GP Stockholm relatief klein is (1050 spelers), hebben we ook weinig judges en heb ik slechts 3 andere judges in mijn team: Gunnar uit Zweden, Arttu uit Finland en Sebastian uit Duitsland. Ik ken ze allemaal al, we hebben tijdens eerdere GP's samengewerkt en ik weet dat ik een team van topjudges onder mijn hoede heb. Dat wil zeggen dat ik de briefing erg kort kan houden, het zijn allemaal veteranen die weten hoe een GP werkt.
Als Floor Team zijn we verantwoordelijk voor een hoop verschillende zaken: coverage van de feature matches, End-of-Round procedure, en verantwoordelijkheid voor een goede spreiding van de judges over de vloer. Dus als er ergens een gat in dekking ontstaat, is het onze taak dat te zien en er wat aan te doen!
Ook deze GP doe ik weer mijn team game, en laat ik iedereen een Abzan Ultimatum designen. De reacties op dit soort team spelletjes is meestal erg goed, maar dit team reageert totaal niet enthousiast, en aan het einde van de dag blijkt dat slechts 2 van de 3 de moeite hebben genomen daadwerkelijk een kaart te designen. Jammer, en ik had ook geen back-up game voorbereid om in plaats hiervan te doen.
Het team is ook een beetje rommelig: we zijn maar met ons vieren, een van ons is steeds in de feature match area, iemand anders staat bij het main stage voor EOR, ik loop veel rond voor overleg met andere teamleaders, en de laatste persoon moet in zijn eentje een kwart van de vloer coveren. Ik heb aan het begin van de dag nog 2 teammeetings, maar na de pauze in ronde 5 komt ook dat er niet meer van, omdat er nooit een geschikt moment lijkt te zijn om het hele team bij elkaar te roepen.
En dan het ergste: reviews zijn een erg belangrijk deel van het judge program, op die manier helpen we elkaar om steeds beter te worden. Ik maak er een punt van om minstens 1 review per event per dag te schrijven, maar ik heb deze keer met niemand erg veel tijd doorgebracht. Ik heb met heel veel verschillende mensen wel interactie gehad, maar niet voldoende om in een review te gieten. Dus deze GP ga ik naar huis zonder ook maar 1 review te kunnen schrijven, en dat is ruim 2 onder mijn gemiddelde...
Als ik eerlijk ben, heb ik een erg gemengd gevoel overgehouden aan deze GP: ik was jarenlang een erg goede L2, daarom ben ik gepromoveerd tot L3, maar nu ben ik opeens weer een beginner en vind ik mijn prestatie ondergemiddeld voor een L3. Er zijn geen rampen gebeurd, maar er had een hoop beter gekund en ik ben eigenlijk niet tevreden over hoe het ging. Ik heb nog steeds een hoop spelers blij gemaakt met goede rulings, ik heb andere judges geholpen met discussies, ik heb wat feedback gegeven aan de Head Judge, maar ik heb echt nog flink wat meer ervaring nodig voor ik mezelf een goede L3 durf te noemen. Maar ja, mezelf vergelijken met al die fantastische judges die al veel langer L3 zijn is ook best een uitdaging, want met trots kan ik zeggen dat ik omringd ben door geweldige mensen!
*Anton heeft een Bow of Nylea en een Courser of Kruphix. Hij activeert de laatste ability van de Bow maar leest hem verkeerd en schudt de 4 kaarten door zijn library. Dit kunnen we fixen: de 4 kaarten uit zijn graveyard zijn bekend, de top kaart van zijn library is bekend, en de rest had random moeten zijn. Dus met behulp van de tegenstander noteren we de 4 kaarten en maken het schudden ongedaan.
*Albert cast Genesis Hydra, vraagt aan zijn tegenstander of die resolvet (Nick zegt ja), legt de Hydra in het spel met 5 counters, en wil dan nog de trigger resolven. Helaas, dat is te laat en de trigger is gemist. Als hij de trigger had benoemd, hadden we Out-of-Order-Sequencing kunnen rulen en hem alsnog de trigger gegeven, maar omdat Albert niets zei, is dat niet meer mogelijk. Duidelijk communiceren is dus erg belangrijk!
*Achmed heeft een Courser of Kruphix en pakt een kaart voor zijn beurt, revealt de volgende kaart, en pakt nog een kaart voor zijn beurt... dat is Drawing Extra Cards, wat normaal gesproken een Game Loss is, maar omdat de identitieit van de kaart bekend was en we met minimale disruptie die kaart gewoon terug boven op de library kunnen leggen, kunnen we dit downgraden tot een Warning.
*Annette speelt een taplandje en geeft de beurt door. Norbert speelt ook een taplandje en geeft de beurt door. Annette speelt Thoughtseize, schrijft op wat Norbert in zijn hand heeft, en maakt dan een schikbeweging met haar schouders. Norbert interpreteert dat als het doorgeven van de beurt, untapt en pakt een kaart. Maar dat was niet wat Annette bedoelde, ze wilde nog een tweede landje spelen.
Dit is een miscommunicatie (ja, ook non-verbale communicatie rekenen we hieronder), maar de rewind is extreem simpel: we weten exact welke kaart Norbert heeft gepakt voor de beurt (Annette heeft immers zijn hand gezien), en in dit formaat zitten geen kaarten zoals Force of Will die je zonder mana kunt spelen, dus Norbert kan sowieso niets doen in zijn beurt of met de extra kennis die hij heeft van de kaart die hij zometeen gaat pakken. Ik geef verzoek beide spelers duidelijker te communiceren, rewind de draw, en geef Annette de gelegenheid om een landje te spelen en eventueel nog meer te doen (nadat Norbert voor de volledigheid nogmaals zijn hand heeft laten zien).
Annette appealt deze ruling echter, ze wil namelijk dat we ook nog Norbert's library schudden om die weer random te maken. Ik zie daar geen reden toe, en Riccardo ook niet, dus we houden het zoals het is (en zoals de game had moeten lopen als er beter was gecommuniceerd).
*Als je een Courser of Kruphix hebt en je speelt een scry land vanaf de top van je deck, moet je dan laten zien wat je scryt? Ja, ook als je die kaart onderop legt, mag je tegenstander hem zien.
*Arjan speelt Lightning Strike met als target de Planeswalker van Naomi. Naomi cast Deflecting Palm en kiest als source de Lightning Strike. Wat gebeurt er als alles resolvet? Denk hier eerst zelf over na voor je het antwoord leest!
Arjan stelt een shortcut voor: hij target Naomi met de Lightning Strike, en zegt "als jij niet reageert, kies ik er op resolutie voor om de damage van jou naar je Planeswalker te redirecten". Naomi interrumpeert die shortcut door een spell te spelen. Op resolutie kiest Arjan nog steeds of hij wil redirecten. Als hij dat niet doet, is het simpel: Deflecting Palm prevent de damage aan Naomi en doet 3 damage aan Arjan. Als hij wel wil redirecten, zijn er 2 replacement effects tegelijk in werking: het replacement effect van de damage die in plaats van aan Naomi aan haar PW wordt gedaan, en het prevention effect van de Deflecting Palm (de damage wordt replaced door 0 damage). In dit soort gevallen mag de speler die erdoor wordt beïnvloed of de controller van het object dat hierdoor wordt beïnvloed bepalen in welke volgorde de effecten worden afgehandeld. Dus waarschijnlijk kiest Naomi ervoor eerst de damage te preventen (en de resterende 0 damage te redirecten naar de PW), en dat is precies hoe je zou verwachten dat dit werkt!
*Aletta heeft een decklijst ingeleverd met slechts 40 kaarten erop, allemaal mono rode kaarten en 0 land. Als we haar deck checken, zien we inderdaad dat ze ook nog 20 Mountains speelt. Kunnen we dit downgraden? Nee, want ik weet niet welke landjes ze speelt zonder haar deck te bekijken; ze kan in plaats van een aantal basic Mountains best een paar scrylandjes of fetchlandjes spelen, tot het moment van de deckcheck had ze de configuratie van haar land kunnen aanpassen, dus dit is gewoon een Game Loss.
Tijdens het avondeten (na mijn shift, om 22.30 uur) schuif ik aan bij een groepje Deense spelers, altijd leuke mensen om mee om te gaan. Dan komt een van hen opeens met een "leuke" vraag: ik heb Humility en Magus of the Moon en Urborg, Tomb of Yawgmoth... nee, dit is niet leuk, die hebben we allemaal al een keer eerder gehoord en roep me maar als het een keer in een sanctioned game voorkomt.
@Dustin Ben zelf ook steeds meer met de regels bezig om een betere (competitief) Magic speler te worden en om binnenkort de ambities te achtervolgen om te gaan judgen.
Met betrekking tot de Genesis Hydra: Is het niet zo dat je tegenstander ook de verantwoordelijkheid heeft om jou te wijzen op triggers? En dat je hiervoor een warning kunt krijgen?
@Nygel: je hebt de verantwoordelijkheid je tegenstander te wijzen op Game Play Errors, maar expliciet met uitzondering van Missed Triggers. Als je tegenstander een overtreding begaat en jij zegt er niets van, dan krijg jij een Warning voor Failure to Maintain Game State, maar het is je volste recht om je tegenstander niet aan zijn trigger te helpen herinneren.
Dit is sinds 2 jaar nu zo, daarvoor was het inderdaad anders... en heb ik nog een keer bijna iemand geDQ'ed omdat hij zijn tegenstander niet tijdig op een verplichte (voor hem gunstige) trigger wees. Ik ben blij dat de regels nu anders werken