[COLUMN] Een beginner met 10 jaar ervaring
Rond mijn 11de/12de ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met Magic. Al snel was ik volledig verslaafd en ik heb 10 jaar lang met veel plezier gespeeld. Zelfs een verhuizing naar Engeland hield me niet tegen, vanuit Engeland gewoon vrolijk doorruilen met degenen die geen problemen hadden met de extra verzendkosten. Helaas stopte al mijn speelmaten 1 voor 1, en daar ik een arme student zonder werk was én geen rijbewijs had moest ik noodgedwongen ook stoppen. Dat was eind 2011, en dit voelde voor mij toch écht als het einde van een tijdperk. Jarenlang met uitermate veel plezier Magic gespeeld (altijd casual) en een blauwe maandag een poging gedaan Judge te worden. Dat was er nu allemaal niet meer. Tot een paar weken geleden, en bij een oude maat kwamen de kriebels ook weer tevoorschijn. Ik heb een eigen auto, werk en maten om mee te spelen. Met andere woorden: tijd om weer te spelen!
De laatste set die ik heb meegemaakt was Mirrodin Besieged en de aankondiging van New Phyrexia. Ik heb dus 3 volledige blocks en Theros gemist. Dit geeft mij een redelijk unieke positie: Ik ben een veteraan, maar door de periode die ik er tussenuit was lijkt het toch alsof ik weer een nieuwkomer ben. Wat ook een enorm verschil maakt is dat ik een outsider's perspectief op dingen kan gooien nu. Of dit een positieve of negatieve ontwikkeling is weet ik niet, maar het is zeker een eye opener. En laat dit verschil nou net zijn waar ik het over wil hebben.
Zoveel nieuws! Zoveel leuks! |
|
Laat ik dit even voorop zeggen: hoe bitter ik ook moge klinken als ik (onvermijdelijk) begin te klagen ik ben meer dan tevreden met het grootste gedeelte van de nieuwe dingen. Iets soortgelijks als het Monstrosity Mechanic had ik jaren geleden zelf een ruwe vorm van bedacht, maar ik kon het nooit fatsoenlijk uitwerken. Heerlijk concept, en geeft ook heerlijk dat gevoel dat iedere Timmy speler zoekt. Dat gevoel dat een beest al eng is, je pompt er mana in en vervolgens explodeert hij (zo letterlijk als maar kan in MtG!) van een groot problem naar een ENORM probleem. Heerlijk! Give me more please! Grotere beesten, gevaarlijkere acties/abilities, beesten waarbij je tegenstander van schrik van z'n stoel valt als je het doet! In dezelfde trant komt vervolgens Overload. Wat normaal gesproken alleen maar "oh, cool" is wordt nu opeens "OH YES". Cyclonic Rift die in plaats van 1 nonland permanent opeens alles wat hij heeft liggen teruggooit! Fantastisch toch? Ok, enkele uitzonderingen zoals Stormbreath Dragon en Fleecemane Lion daargelaten niet echt speelbaar op toernooien, maar fantastisch voor op de keukentafel en dat is toch waar ik speel en zal blijven spelen. Zijn het niet de mechanics, dan zijn het wel de themas. Neem Innistrad bijvoorbeeld. Een steeds maar krimpende menselijke populatie die aan alle kant beetje bij beetje (letterlijk!) opgegeten wordt door Zombies, Weerwolven of Vampiers. Als ze al de mazzel hebben daaraan te ontsnappen komen Demons ook nog een hapje nemen. Kom maar op met die tribes! Ik ben niet helemaal overtuigd van het Transform Mechanic, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik vind het wel erg leuk dát ze er iets mee doen. Undying is ook zo iets dat mij al een hele tijd interesseert. Het is net Persist, alleen worden ze alleen maar sterker als ze een keer doodgaan. Met de themas komt ik helemaal aan mijn trekken, is het niet met de mechanics dan wel met sommige kaarten die ze krijgen zoals Endless Ranks of the Dead. En dan heb ik het nog niet eens over gewoon de losse leuke kaarten gehad. Worldspine Wurm, Elesh Norn, Grand Cenobite, Vorinclex, Voice of Hunger, Jin-Gitaxias, Core Augur, Supreme Verdict, Polukranos, World Eater en vele anderen. Er is zó veel dat mijn innerlijke Timmy gewoon doet huilen van blijschap dat ik bijna niet weet waar ik moet beginnen.
|
Toch wat minder leuk |
|
En toen kwam Theros. Ik heb niks tegen Theros, het gaat mij om bepaalde kaarten/ideeën die erin zaten. Om preciezer te zijn: de Goden. Het toevoegen van Goden vind ik al een beetje apart, maar laten we even eerlijk zijn. Als je problemen hebt met Goden in MtG heb je nog nooit goed gekeken naar welke andere kaarttypes erin zitten. Goden zijn bij lange na niet de mafste dingen in MtG. Nee, waar ik bij de goden toch wel een probleem mee heb is dat ze een symptoom zijn van een probleem dat al langer aanwezig is. Namelijk dat alles steeds ingewikkelder wordt. Kijk alleen al naar het type. Legendary Enchantment Creature. Ze zijn niet de eerste Enchantment Creatures (die eer gaat naar Lucent Liminid) maar ze zijn wel de eerste die vrijuit wisselen tussen of ze nou wel of niet een Creature zijn. Dat gebeurt niet via een Triggered of Activated Ability, nee, dat wordt bepaald door je Devotion. Oftewel de hoeveelheid symbooltjes van een bepaalde kleur je op het veld hebt liggen. Als je nog niet genoeg hebt liggen heb je een kaart liggen die er uitziet als een creature – maar het is een Enchantment met Power/Toughness. Als je eenmaal genoeg hebt liggen wordt het een creature. Zodra je Devotion dus onder die hoeveelheid valt stoppen ze met Creature zijn en worden het weer alleen Enchantments. Volg je het nog? Daarbij komt ook nog eens iets anders dat al langer aan de gang is en nu écht de spuigaten uitloopt.
|
Wat de spuigaten uitloopt |
|
De Powercreep en de helaas daarbij onvermijdelijke prijzenexplosie. Toen ik stopte zat die er al aan te komen. Primeval Titan, Avenger of Zendikar en Vengevine om er maar een paar te noemen waren toendertijd verschrikkelijk duur. Waarom? Omdat ze domweg zó verschrikkelijk veel sterker waren dan bijna alles wat er daarvoor was uitgekomen. Ik heb het dan nog niet eens over de beruchte Tarmogoyf, waar zo veel discussies over geweest zijn dat er zelfs een ban van een week hangt aan het opbrengen van zijn prijs en hoe goed/slecht hij wel niet is en of hij zijn geld waard is enzovoorts enzovoorts. De beste manier om zowel de powercreep als de prijzenexplosie uit te drukken is domweg vergelijken. Ik doe dit uit mijn hoofd, dus de prijzen zullen niet 100% kloppen. Burning-Tree Shaman was '8,50 (of zelfs nog meer?) toen Ravnica in T2 zat. Het is ook niet moeilijk te zien waarom. Een 3/4 voor slechts , die ook nog eens een triggered ability heeft die zeer toepasbaar is op veel beestjes die toendertijd gespeeld werden. Tegenwoordig hebben we Loxodon Smiter, voor een 4/4(!) can't be countered – en als je die moet discarden mag je hem zelfs gelijk het spel in leggen. Prijs? '2,95. Waarom? Is Loxodon Smiter nou zo slecht? Nee, het is omdat 3 mana je veel betere dingen kan krijgen. Athreos, God of Passage bijvoorbeeld. voor (in principe) een 5/4 indestructible met een ongelofelijk sterke triggered ability. Zo zijn er veel meer Creatures. Phyrexian Obliterator, Thundermaw Hellkite, Primeval Titan en Baneslayer Angel om een paar te noemen. De prijzen zijn helemaal belachelijk. Toen ik stopte was Dark Confidant '10, Vendilion Clique '8,50 en Mox Opal iets van '18. Tegenwoordig is Dark Confidant minstens '49,95, Vendilion Clique is '54,95 en de Mox Opal is '47,50. Excuse me!? Dat is toch niet eens leuk meer? Ook als je naar kaarten gaat kijken die niet (veel) op toernooien gespeeld worden is alles onwijs duur zodra het ook maar een beetje leuk is om te spelen. Hier moet ik dan weer wel bij zeggen dat dit er wel voor gezorgd heeft dat kaarten die vroeger heel duur waren zoals Akroma, Angel of Wrath, Mystic Snake, Darksteel Colossus of Brushland en zijn broertjes nu allemaal goedkoper zijn. Dat is dan ook wel weer zeer fijn voor mensen zoals ik. Misschien valt het allemaal wel mee en ben ik nu even de oude man met de stok aan het uit hangen. Misschien kan ik gewoon niet tegen veranderingen. Misschien moet ik gewoon even wennen. Ik ben er tenslotte wel 3,5 jaar uitgeweest en er is in de tussentijd een hoop veranderd. Toen ik begon dacht ik ook nooit alles te kunnen leren en leek alles me ook vreemd en nieuw en belachelijk en weet ik het wat ik allemaal nog meer dacht erover.
|
Tot slot toch nog even dit |
|
Ik kom na 3,5 jaar weer terug, en ondanks dat er zó veel veranderd is zijn jullie dat niet. Ik stuur oude bekenden een berichtje en krijg als antwoord "leuk dat je er weer bent!". Ik kijk rond en dat wordt al opgemerkt op dezelfde manier. Ik stel een vraag en krijg net zo snel antwoord als vroeger. Nedermagic is veranderd maar voelt toch nog altijd 100% vertrouwd. Nu ik terug ben moet ik toch eerlijk toegeven: Ik heb dit gemist. Het voelt toch een beetje als thuiskomen. Nedermagic is en blijft een hele fijne plaats om te zijn, en de ‘bewoners' ervan blijven heel fijn gezelschap. Bedankt, Michiel en mods. Bedankt, ‘gewone' gebruikers. Zonder jullie allemaal geen Nedermagic, en zonder Nedermagic zou ik lang geleden al definitief gestopt zijn.
Reacties
26-27 (27)
Pagina:
[ eerste] [ vorige]
1
2
Damn is dit alweer bijna 3 maanden geleden? Tijd vliegt! Ik ben bezig met een vervolgcolumn, maar heb het momenteel erg druk dus dat duurt even.
Pagina:
[ eerste] [ vorige]
1
2
|