Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Alle 5 kandidaten hebben een mooie inzending gedaan, en nu is het tijd dat iedereen zijn of haar mening laat horen! Van de kandidaten hoor ik graag welk design (afgezien van het jouwe) het beste is. Van alle andere users hoor ik graag, met argumenten en voorbeelden, waarom je een bepaalde set leuk vindt of niet.
De centrale vraag is: welke set wil je graag dat najaar 2015 in de schappen ligt? Met welke set wil je draften, welke kaarten wil je graag in je Standard/Modern/Commander deck stoppen? Wie vind jij dat de leukste/interessantste/meest uitnodigende of prikkelende set heeft ontworpen?
Je kunt je mening geven tot en met donderdag 23.59 uur, vrijdag kies ik een winnaar. En ook al vel ik het uiteindelijke oordeel, ik hoor erg graag jullie mening!
Jos. Je kent mij ook. Hoewel we elkaar al enige tijd niet meer hebben gezien. Ik heb jou en jij dus mij ook in het verleden regelmatig in de purperen draak gezien. .
@Patrick: Purperen draak (hier )? Ik denk dat je een andere Jos voor je hebt. Ik woon in Helmond
@Toby (Na jouw TLDR en PS): Je kan op veel manieren naar de sets kijken. Ik heb bijvoorbeeld voornamelijk naar de kaarten gekeken uit de booster, en kijken wat ik daar uit kon halen. Dan kom ik op een andere conclusie als jij. De beoordelingscriteria zijn dus inderdaad erg belangrijk
@Toby
Waarom Algae Gharial shroud heeft weet ik ook niet precies, dat moet je het design team vragen.
Nee ik vraag aan jou waarom je een kaart in je set hebt met een mechanic die niet meer gebruikt wordt in nieuwe (standard-legal) sets =p
Ik heb geen tijd gehad om uit gebreid iedereen comments te geven op hun awesomeness sets. Maar Als ik een set speel hou ik er van om de verhaallijn te kunnen zien in de set, als ik ze speel. Ik hou echt mega veel van Kamikawa set, en planeshift block. MM enzo Weatherlight Crew!!
En ja ik hoop ooit op een Pirate Set of een die met Mummies heeft te maken , maar mijn Stem gaat naar die van Patrick! Arrrghh mate !!
Maar iedereen, echt super leuk gedaan allemaal!
Had zelf ook graag mee willen doen, maar dat kan pas na deze prijsvraag is afgelopen dus kijken of ik ook kan evenaren met jullie awesome sets, echt tof gedaan !!
@toby
Multiple reasons:
-Ik wou een crocodile in de set, en Algae Gharial bestond al en leek mooi te passen.
-Ik ben het niet eens met de wizards policy om shroud (altijd) te dumpen voor hexproof, vind shroud persoonlijk een 'eerlijker'/leuker mechanic.
-tijdgebrek.
Mijn stem zou overigens naar Kees gaan, voornamelijk omdat ik zijn mechanics leuk vind samenwerken. (Maar het scheelt allemaal weinig).
@R de Haan: Het klopt dat het awkward is dat groen buitengesloten is van een untap mechanic maar ik vind het geen dealbreaker. Zie het als een extension van Unwinding Clock, Voltaic Key, etc. Doordat er een artifact involved moet zijn is het een beetje net zoals Sejiri Merfolk-achtige kaarten die iets geven gebaseerd op iets anders dan de kleur van de kaart zelf.
De ability is sowieso niet de meest groene ability ooit maar primair in zowel groen als blauw (Murkfiend Liege, Prophet of Kruphix, Twiddle, Deceiver Exarch). Rood heeft ook wat high-profile untaps in Zealous Conscripts en dingen als Relentless Assault en wit had het vroeger met kaarten als To Arms! en Village Bell-Ringer maar tegenwoordig niet meer. Maar ik vond het dus een generiek genoege ability dat elke kleur het zou kunnen krijgen zonder echt veel problemen.
@Jos@Patrick: Zombies, Vampires en Werewolves zijn traditioneel monozwarte tribes maar voor Innistrad moesten ze een werkbare verdeling verzinnen over de kleuren. 'Pirate World' is een wereld waar eigenlijk bijna alles blauw wil zijn dus daar moet je ook bedenken wat je voor die set in andere kleuren wil hebben en niet in blauw. Squids in zwart vind ik dan best passend.
@toby
het klopt dat ik het misschien een beetje overdreven gesteld heb om mijn punt te maken, maar ik vind dat untap zodra het op land of creatures voorkomt toch echt wel groen is. Oneshot untaps zijn blauw Pestermite, Maar repeatable untaps moeten op zijn minst groen/blauw zijn Kiora’s Follower.
Hoe erg je dat vind valt over te twisten natuurlijk, maar ik vind het niet mooi en dat is dus voor mij een reden om je set minder te vinden dan de inzendingen van sander of kees.
Vigean Graftmage
Aphetto Alchemist
Fatestitcher
Horseshoe Crab
Galvanic Alchemist
Captain of the Mists
Merrow Reejerey
(Het niet-mooi vinden is valide maar niet de restrictie die je noemt)
Ik vind untappen bij uitstek een blauwe ability. Moet direkt denken aan Mind Over Matter en kaarten als Time Spiral. Natuurlijk zijn er ook kaarten zoals Tidewater Minion.
En flying is groen
Hornet Queen
Ik snap je punt, maar de cog counters voelen mij nog steeds super groen aan. En vooral in een nature vs tech set vind ik dit aanstootgevend.
Om mijn punt iets beter te verwoorden (ben ik niet altijd even goed in)
de manier waarop cog counters gebruikt worden, vooral in je goblin tailor, doet mij heel erg aan seedborn muse denken. Een typisch groene kaart. Als cog counters zeldzaam waren zou ik het eens zijn met je voltaic key analogie. Maar als ik je ingezonden kaarten bekijk lijken ze overal rondgestrooid te worden.
jij presenteerd de counters dus als (blauw)groen.
Dat is dus mijn menig en een van de redenen waardoor ik je set niet zo geweldig vind.
Met dit verschil dat R de Haan een groene rare op noemt als voorbeeld, terwijl Toby een aantal blauwe kaarten op noemt op alle rarities (op Mythic na dan.) Of een mechanisme bij een kleur hoort wordt vooral door de commons bepaald.
EDIT: Er bestaan 40 monogroene commons met "untap" op de kaart.
Er bestaan 87 monoblauwe commons met "untap" op de kaart. Hiervan zijn er 43 met "doesn't untap" en 7 met phasing. Dus blijven er (ongeveer) 37 untappers over.
Wat is het ontzettend lastig een nieuwe set te ontwerpen... en wat is het lastig om die ontwerpen te beoordelen! Zoals Toby al aangaf: er zijn meerdere criteria waarop je kunt beoordelen, en afhankelijk van de gekozen criteria krijg je een andere winnaar. In mijn opdracht stond dat je het idee voor je nieuwe set moet pitchen aan de hand van deze booster, dus ik vraag me af met welke set ik het liefste wil draften in het najaar. En ja, dat is dus subjectief... Ik houd van interessante Limited formaten, aangezien draften het enige is wat ik speel. Ik houd van het ontdekken van interacties tussen mechanics, flavor is belangrijk om me enthousiast te maken (maar niet om me enthousiast te houden). Wat vind ik nou grofweg van deze boosters?
Kees: Urza en Dominaria voelen als terug naar de oorsprong, erg gaaf! Knap hoe je trouw bent gebleven aan de oorspronkelijke mechanics en flavor, maar toch iets nieuws ervan hebt weten te maken, wat nog printbaar is ook in de huidige tijden.
Lekkere synergy tussen de verschillende mechanics, maar Dimir lijkt niets te doen tenzij je je deck vol propt met slechte artifacts. Vooral dat ik graag wil kijken hoe ik een driekleuren deck kan uitbuiten, of wat de mogelijkheden voor mono color zijn, vind ik erg gaaf. Mooie kaarten ook, met heel verfrissend dual land en knipogen naar golden oldies.
Sander: de flavor van langzaam verdwijnend leefgebied en de traagheid van een ijstijd komen goed naar voren. Vooral deplete is een mooi mechanic, en het kan hard gaan als je meerdere dingen hebt die triggeren op depletion. Maar dat is eigenlijk meteen mijn bezwaar, je set oogt heel lineair: ik wil ofwel heel veel kaarten met deplete, zodat elke nieuwe kaart veel triggers genereert, of ik ga voor super traag meditaten (de enige kaart die ik ken met dat mechanic is een drain 1 kaart, dus ik neem aan dat het super sloom is), of ik maak gewoon veel beestjes, val aan en geef alles meer power met battle cry. Ik vrees dat jouw set na een paar drafts al niet meer interessant is, en de implicaties van Snow in Standard zijn me ook niet duidelijk: het wordt super sterk en dominant, of het doet helemaal niets. Kortom: grote plus voor flavor, maar ik ben niet erg geneigd veel van jouw boosters te kopen.
Patrick: laten we eerst de elephant in the room maar benoemen: je set naam slaat nergens op... maar gelukkig compenseer je dat met heel erg veel positieve dingen! Het idee van piraten is natuurlijk erg gaaf, en wat je hebt gedaan met bury en dig is ronduit geniaal. De mechanics combineren flavor op een briljante manier, er is geen andere inzending die bij dit niveau in de buurt komt.
Ik ben alleen niet overtuigd van hoe de mechanics werken in de praktijk: elke treasure is onspeelbaar en dwingt je om landcycling te doen, wat late en mid game een dode draw is en waardoor treasure alleen speelbaar is in blauwe decks. Dat lijkt me een gemiste kans, aangezien ik elke keer dat ik niet met treasure speel ook de pirate flavor grotendeels mis.
Deze booster komt vreemd over: groen doet iets met treasure, maar kan de treasure in deze booster niet spelen, en ik zie niet wat groen dan precies doet. Rood lijkt samen te moeten met zwart en daar het snelle deck te zijn, wit steelt counters en is ook snel, groen/blauw is traag en treasure-gericht, maar ik heb geen idee wat ik moet doen als ik niet bezig ben met die schatten. Misschien is je idee te complex om op 15 kaarten te kunnen laten zien, misschien kan het helemaal niet in een set, misschien is je idee briljant maar net niet lekker uitgewerkt... ik wil graag piraten zien, ik ben onder de indruk van het idee en de synergie van bury en dig, maar ik vrees dat ik deze set nog niet klaar vind om in de schappen te komen.
LotZ: Egypte is zeker nog een set die we gaan krijgen, en jij hebt er iets erg moois van weten te maken. Met simpele dingen als een dodelijke schorpioen of een krokodil weet je de setting over te brengen, en het monument mechanic maakt me dol enthousiast. Wat kan daar wel allemaal niet mee?! Soultrade, imposing, enchantment-effecten... gaaf! En dan geef je me ook meteen een hint hoe ik dit kan misbruiken door Shimmering in de booster te stoppen. Dit is de set die ik graag speel, zowel vanwege de flavor als vanwege de diepte in het spel. Erg indrukwekkend!
Toby: heel mooi uitgewerkt, maar de Wilds section komt wat minder duidelijk naar voren, waarschijnlijk juist omdat ze zo vanilla zijn. Wilds komen erg Selesnya achtig over met populate, maar ik herinner me nog hoe moeilijk het was de goede balans te vinden tussen token-makers en kaarten die wat aan die tokens hebben. Sowieso ben ik een beetje bang voor hoe deze set in de praktijk gaat spelen: ofwel je speelt stomme beesten en probeert de ander in elkaar te slaan met 8/8- beesten voor 7 mana, of je probeert allemaal coole dingen te doen met een machinerie. En dan zijn er 2 opties: de machine werkt en verpulvert de natuur, of de machine mist wat cruciale radertjes en doet helemaal niets. Eigenlijk lijkt me alleen de mirror match leuk om te spelen: kijken wiens machine het beste werkt, en daar allebei redelijk in slagen.
Het kan erg goed zijn dat jouw set in de praktijk een stuk beter speelt dan je in 1 booster kunt showen, maar op basis van deze booster heb ik liever een andere set in de schappen.
Dank nogmaals aan alle deelnemers, aan alle mensen die nuttige feedback hebben gegeven (en dan met name R de Haan!), en voor de liefde die jullie in je boosters hebben gestoken. Want ook al kan ik ze niet allemaal kopen, de uitslag was erg moeilijk omdat de niveaus erg dicht bij elkaar in de buurt liggen. En toch moet er 1 iemand met de Badlands naar huis... dus heb ik er een nachtje over geslapen, en gekeken wat nou de set is die het beste bleef hangen, waarmee ik combo's en strategieën wilde gaan uitproberen...
En daarmee kies ik Lord of the Zombies als winnaar van deze prijsvraag, van harte gefeliciteerd!
Gefeliciteerd Lotz!!! En kudos aan alle deelnemers. Wow, wat een tijd, energie en creativiteit hebben jullie laten zien. Petje af!
En nogmaals: Dustin, bedankt voor de afgelopen 3,5 jaar miniprijsvragen. It was a blast!!
Ik ga mijn set eigenlijk afmaken. Ik wil de set afgerond hebben. Ik weet nu wat er mis is. Ik weet dat het voor deze prijsvraag niet meer uitmaakt. Je weet nooit waar het goed voor is. Misschien dat hier ooit weer prijsvragen komen. Dan is het nuttig om al iets te hebben waaruit je kan putten.
Wow LotZ als winnaar, die had ik zelf niet verwacht
In ieder geval gefeliciteerd
@Patrick: post je hem zodra je hem af hebt? Ben wel benieuwd, evt. met een leuke column erbij?
@Danny
Ik wel. Hoewel het niet veel scheelde tussen toby en lotz, vond ik de wilds bij toby niet goed uitgewerkt. Ik had dit zelf ook al aangegeven. Ik vond imposing niet imposant en het feit dat populate juist met een mechanic van de tech factie goed samenwerkt vond ik een antiflavor. De andere sets hadden eveneens hun gebreken. Bij lotz klopten allen mechanics. Ik was het echter niet eens met de keuze van enkele mechanics, maar dat is een persoonlijke voorkeur (zo blijkt).
Ik weet niet of ik de uitgewerkte versie op dit forum ga plaatsen. Kan zijn dat ik het voor mijzelf hou.
Dat was het leuke van deze vraag, hoezeer de verschillen zijn in wat mensen leuk vinden en waar ze op beoordelen.