Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Daarnaast komt het omdat de delayed trigger en het replacement effect geen (aparte) abilities van het creature zijn, maar onderdeel van het effect van de Unearth activated ability. Als die activated ability eenmaal ge-resolved, dan hangen de delayed trigger en het replacement effect in de lucht en is er niks meer wat je daartegen kunt doen. Als je Fatestitcher zijn abilities laat verliezen, dan heeft hij de Unearth activated ability niet meer, maar dat haalt niks uit, als de delayed trigger en het replacement effect al in de lucht hangen.
Over Momentary Blink en consorten: Dat komt omdat als een replacement effect het voor elkaar krijgt om iets te vervangen door wat er aanvankelijk toch al gebeurde, er qua werking niks verandert en het resultaat dus hetzelfde is als wanneer dat replacement effect er niet was.
Als je Fatestitcher exilet met Momentary Blink, dan kan die Fatestitcher dus gewoon terugvinden in de exile zone.
Ja, je bent hem dan kwijt: de permanent blijft in het spel en de delayed trigger heeft geen restricties dat het een creature moet zijn of een kaart met dezelfde naam.
Een manier om dit te omzeilen is je Fatestitcher zelf te exilen, hoe gek dat ook klinkt. Op het moment dat je Fatestitcher het spel verlaat wordt namelijk volgens de rulings van unearth gecheckt of ‘ie naar exile gaat, en zo ja, dan vindt unearth dat prima. Dat is bijvoorbeeld het geval met Momentary Blink. Is er echter een manier verbonden (zoals bij Momentary Blink aan het exilen om de kaart weer terug te brengen (direct, of aan het einde van de beurt), dan is er binnen de rulings van unearth niets dat dit stopt.
Als ik deze Unearth, en er dan een Lignify of Song of the Dryads erop leg, wordt ie dan alsnog ge-exiled?
Geinig met een Vapor Snag
Wordt Fatesticher dus geremoved als hij met Unearth in het spel is gekomen, maar met een Restoration Angel wordt hij geremoved en komt hij dus gewoon weer terug ;-)
Yeah Hij komt terug als Twiddle, dat is vet
Fatestitcher met Faerie Conclave belangrijk in combodeck in modern met {=jeskai ascendacy} vandaag tijdens wk in Nice! De unearth van Fatestitcher voor een blauw is amazing.
Top, bedankt!
Klopt. Inderdaad b. Maar omdat er niks gebeurt, triggert hij dus ook niet.
Ok, bedankt voor beide antwoorden. Toch even voor de volledigheid, wat gebeurt er precies als ik met Quirion Ranger een Inspired creature zou targetten:
a) De ability fizzles?
b) De ability gaat wel door maar doet niks omdat het beest al untapped is?
Ik denk zelf b. In beide gevallen maak ik ook uit jullie opmerkingen op dat Inspired niet triggert (daar ging ik al enigszins vanuit ook).
Daar krijg je alleen geen keuze tijdens het resolven van de ability. En wel/niet mogen targeten hebben we het nu niet over. Ik zou je toch vriendelijk willen verzoeken om minimaal eerst even de comprehensive rules door te nemen.
---
CR 608. Resolving Spells and Abilities
608.2d If an effect of a spell or ability offers any choices other than choices already made as part of casting the spell, activating the ability, or otherwise putting the spell or ability on the stack, the player announces these while applying the effect. ---> The player can't choose an option that's illegal or impossible <--- (...)
---
Onthoud dat een ability tijdens het resolven ALTIJD zoveel doet als mogelijk. Heb je geen keuze (tijdens het resolven van de ability) en werkt de enige optie niet (of werken alle opties niet), dan heb je pech en doet de ability niks. Maar als je opties hebt (tijdens het resolven van de ability) waarvan sommige wel werken en andere niet, dan mag je dus NIET een optie kiezen die niet werkt. (Want dan doet de ability niet meer zoveel als mogelijk, maar minder dan dat.)
Dat is niet helemaal waar Xander, je kunt met een Quirion Ranger immers ook gewoon een untapt beest targetten. Dat de abilitie niks doet is dan hoogstens "onhandig", maar maakt het wel nog altijd gewoon mogelijk.
quote: "met bijvoorbeeld Fatestitcher untap terwijl het permanent al untapped is?"
Zo werkt het niet. Als je een keuze krijgt tijdens het resolven van een ability, dan mag je alleen de optie kiezen die werkt. Als de permanent untapped is en je kiest ervoor om iets te doen, dan is het resultaat dat je de permanent tapt. Je mag in dat geval dus alleen de "tap" kiezen en niet de "untap".
@Echelon: Op zich waar, maar in dit specifieke geval niet van toepassing.
Nee. De triggert wordt afgevuurd op "becomes untapped", wat dicteert dat ie een overgang moet maken van de ene toestand naar de andere. Van untapped naar untapped is geen toestandsverandering dus vind de nodige overgang ook niet plaats .
Inmiddels is door Wizards een nieuwe ability uit Born of the Gods gespoild: Inspired, die triggert als een permanent untapt. Mijn vraag is of deze ability ook triggert als ik het Inspired permanent met bijvoorbeeld Fatestitcher untap terwijl het permanent al untapped is?
Het alternatief was geweest om de ability zo te verwoorden:
Choose one - Tap another target permanent; or untap another target permanent.
Dan is de verwoording op de kaart toch een stuk eleganter...
Creature - Zombie Wizard 1 / 2
T: You may tap or untap another target permanent.
Unearth U (U: Return this card from your graveyard to the battlefield. It gains haste. Exile it at the beginning of the next end step or if it would leave the battlefield. Unearth only as a sorcery.)
Legal in: Vintage, Legacy, Modern, Commander
10/1/2008
If you activate a card’s unearth ability but that card is removed from your graveyard before the ability resolves, that unearth ability will resolve and do nothing.
10/1/2008
Activating a creature card’s unearth ability isn’t the same as casting the creature card. The unearth ability is put on the stack, but the creature card is not. Spells and abilities that interact with activated abilities (such as Stifle) will interact with unearth, but spells and abilities that interact with spells (such as Remove Soul) will not.
10/1/2008
At the beginning of the end step, a creature returned to the battlefield with unearth is exiled. This is a delayed triggered ability, and it can be countered by effects such as Stifle or Voidslime that counter triggered abilities. If the ability is countered, the creature will stay on the battlefield and the delayed trigger won’t trigger again. However, the replacement effect will still exile the creature when it eventually leaves the battlefield.
10/1/2008
Unearth grants haste to the creature that’s returned to the battlefield. However, neither of the “exile” abilities is granted to that creature. If that creature loses all its abilities, it will still be exiled at the beginning of the end step, and if it would leave the battlefield, it is still exiled instead.
10/1/2008
If a creature returned to the battlefield with unearth would leave the battlefield for any reason, it’s exiled instead - unless the spell or ability that’s causing the creature to leave the battlefield is actually trying to exile it! In that case, it succeeds at exiling it. If it later returns the creature card to the battlefield (as Oblivion Ring or Flickerwisp might, for example), the creature card will return to the battlefield as a new object with no relation to its previous existence. The unearth effect will no longer apply to it.
Decktips