Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Voor zij die al enkele jaren EDH spelen, zal het volgende wel herkenbaar zijn. Je krijgt een deckidee en het eerste dat je doet is er een Sol Ring in stoppen, wat protectie in de vorm van Lightning Greaves en zo zijn er uiteraard nog een hele hoop voorbeelden van kaarten die je in ieder deck ziet opduiken.
Nuja, als ieder deck toch zowat dezelfde basis aan het spelen is, wat is er dan nog divers in het formaat? Er zijn veel generals die steeds wederkeren waar je ook bent, maar om echt nog eens iets origineels en tof tegen te komen begint toch uiterst zeldzaam te worden.
Vandaar dat ik mezelf eens challengde met het bouwen van een thematisch deck. Nuja, er bestaan al verscheidene thema decks (bv. ieder tribal deck), maar de uitdaging hierbij is dat alle kaarten in het deck (basic land uitgezonderd) ook effectief iets met het thema moeten te maken hebben.
In mijn geval is het mijn Karrthus, Tyrant of Jund extreme dragon tribal deck hier geworden.
Nuja, enkele staples kon ik dus al meteen weggooien. Draken hebben namelijk niets te maken met het maken van een Sol Ring of dergelijke. Dit maakte het moeilijker om een deck te bouwen, maar tegelijkertijd had ik wel meer fun bij het deckbuilden.
Het is trouwens heel gemakkelijk om er direct een hoop ramp spells in te gooien en dan je draken te casten, maar met de challenge merk je plots dat alle goede ramp totaal niets met draken te maken heeft. Ook de manabase fixen vergt wel wat originaliteit. Dragonskull Summit is bijvoorbeeld een dual land dat voor de hand ligt. Voor Command Tower werd dat al wat moeilijker. Uiteindelijk kom je dan op het gedacht dat er in de tower een prinses zit die bewaakt wordt door je draken en kan je het dan toch spelen.
Een andere toffe ervaring is het ontdekken dat je wel een kaart kan spelen. In mijn geval was dat een Quicksilver Amulet uit , omdat op die versie op het amulet een draak staat.
Thema's hoeven trouwens ook geen creature type te zijn. Enkele voorbeelden van wat ik al van anderen gehoord heb: Diep in de zee, decolleté, piraten, ... . Daag jezelf eens uit en speel eens een deck zonder alle staples erin. Het is niet het meest optimale, maar als je er mee wint voel je echt toch nog wel voldoening Ik ben eens benieuwd naar jullie decks.
Stap 1: Neem Arcanis the Omnipotent als Commander
Stap 2: Realiseer je dat hij de Omnipotent heet en dus alles kan
Stap 3: Bouw je deck
Dan moeten al je spells ook nog wel omnipotent zijn. Omniscience en Enter the Infinite zijn zulke voorbeelden, maar dan moet je er nog 97 hebben e
Je kunt best eerst een thema beslissen en dan pas je general kiezen.
Even dit leuke topic nieuw leven inblazen.
Leuk thema, "diep in de zee, decolleté". Voor de visueel ingestelde mens, wat mag die daarbij voorstellen?
Diep in de zee was vooral alles wat onderwater leefde dat gespeeld werd.
Decolleté was een deck waarbij het de bedoeling was de mannelijke tegenstanders af te leiden. Had als commander Chorus of the Conclave.
Deckbuilding challenges? Die maak je zelf!
In al m'n Commander decks speel ik 30 op de 60 nonland spells cliché's, staples, good stuff en bommetjes. De reden; ik vind het fijn voldoende kracht, recursion, card advantage, zekerheid en antwoorden te spelen. Ik heb door de jaren een hoop kaarten opgespaard dus speel dan ook graag m'n betere, waardevollere en/of klassieke kaarten die anders in m'n mappen zouden verstoffen.
Commander bestaat hopelijk uit veel originaliteit maar ook zeker een 'best of' van pronkstukken in m'n verzameling. Ik vind dat originaliteit niet per se in je kaartkeuzes zit maar ook je speelkeuzes met deze kaarten. Ik zou het raar vinden principieel kaarten niét te spelen omdat anderen dat nou eenmaal oneerlijk vinden (bijv. door budget restricties), ik vind het leuker om deze staples origineel toe te passen tijdens een grote, interactieve pot Commander.
Nu dus m'n persoonlijke 'deckbuilding challenge' voor letterlijk elk van m'n Commander decks: de andere 30 op de 60 nonland spells zijn kaarten die alléén in dat specifieke Commander deck voorkomen. Zo speel ik een Nin, the Pain Artist deck; hier speel ik de cliché's in zoals Sol Ring en Time Spiral (die gaan in vrijwel elk van m'n commander decks met blauw), maar ook kaarten die dus echt alléén kenmerkend zijn voor Nin (Venser’s Journal, Empyrial Plate, Inner Fire, Master the Way, Stuffy Doll, Soramaro, First to Dream en Psychosis Crawler (etc).
In het geval van Nin speel ik rondom het thema 'equal to the number of cards in hand'. In elk ander van m'n Commander decks zou dit niet sterk zijn zonder de beste carddraw die ik kon vinden, staples die ik maar één keer bezit zoals Gamble, Wheel of Fortune en Consecrated Sphinx zijn daarbij óók thematisch gezien optimaal aansluitend in dit deck-thema, dus gaan die in dit specifieke Commander deck.
Ik vind het heerlijk een perfecte mix te spelen tussen the 'usual suspects' en kaarten die je twee, drie keer moet lezen. Zo zie je kaarten die je al door en door kent die je door m'n kaartinteracties en speelkeuzes op een originele manier tóch kan waarderen. Gamble spelen met een hand van 30+ kaarten is opzich al best heftig, maar om dan te zoeken naar een Conflagrate om vervolgens bijna m'n héle hand te discarden voor een boardwipe/lethal. Het is goed mogelijk dat ik een Time Reversal cast waarbij ik iemand met een goede boardstate aanwijs met een Plagiarize.
Lang verhaal kort; speel een groot deel wat je tof vindt, waar je trots op bent, maak je deck er sterk mee en geef het een punch, maar probeer dee andere helft van je deck te vullen met 'signature' kaarten die je deck origineel maken en laten spelen, en een originele twist aan je thema geven. Denk aan toffe plays die mensen ook echt (willen) onthouden!
Deckbuilding challenges? Die maak je zelf!
In al m'n Commander decks speel ik 30 op de 60 nonland spells cliché's, staples, good stuff en bommetjes. De reden; ik vind het fijn voldoende kracht, recursion, card advantage, zekerheid en antwoorden te spelen. Ik heb door de jaren een hoop kaarten opgespaard dus speel dan ook graag m'n betere, waardevollere en/of klassieke kaarten die anders in m'n mappen zouden verstoffen.
Commander bestaat hopelijk uit veel originaliteit maar ook zeker een 'best of' van pronkstukken in m'n verzameling. Ik vind dat originaliteit niet per se in je kaartkeuzes zit maar ook je speelkeuzes met deze kaarten. Ik zou het raar vinden principieel kaarten niét te spelen omdat anderen dat nou eenmaal oneerlijk vinden (bijv. door budget restricties), ik vind het leuker om deze staples origineel toe te passen tijdens een grote, interactieve pot Commander.
Nu dus m'n persoonlijke 'deckbuilding challenge' voor letterlijk elk van m'n Commander decks: de andere 30 op de 60 nonland spells zijn kaarten die alléén in dat specifieke Commander deck voorkomen. Zo speel ik een Nin, the Pain Artist deck rondom het thema 'equal to the number of cards in hand'; hierin speel ik cliché's in die je overal ziet zoals Sol Ring en Time Spiral, maar ook kaarten die dus echt alléén kenmerkend zijn voor Nin (zoals Venser’s Journal, Empyrial Plate, Inner Fire, Master the Way, Stuffy Doll, Soramaro, First to Dream en Psychosis Crawler (etc).
In het geval van Nin's thema speel ik dus redelijk veel over het algemeen best matige kaarten. In elk ander van m'n Commander decks zouden deze kaarten niet sterk zijn zonder de beste carddraw die ik kon vinden, staples die ik maar één keer bezit zoals Gamble, Wheel of Fortune en Consecrated Sphinx zijn daarbij thematisch gezien optimaal aansluitend in dit thema, naast dat ze rauwe kracht hebben van zichzelf. De mindere kaarten worden aanzienlijk sterker door de aanwezigheid van deze staples, dus alles in dit specifieke Commander deck word beter door de gehele samenhang. De staples doen weinig zonder de matige kaarten, maar andersom dus ook.
Ik vind het heerlijk een perfecte mix te spelen tussen the 'usual suspects' en kaarten die je twee, drie keer moet lezen. Zo zie je kaarten die je al door en door kent die je door kaartinteracties en speelkeuzes op een originele manier misschien tóch kan waarderen. Gamble spelen met een hand van 30+ kaarten is opzich al best heftig, maar om dan te zoeken naar een Conflagrate om vervolgens bijna m'n héle hand te discarden voor een boardwipe/lethal. Hierna nog even een Time Reversal casten waarbij ik iemand met een goede boardstate aanwijs met een Plagiarize, om zelf uiteindelijk met 14 kaarten te zitten én iemand op z'n plek zetten die het maar moet doen met z'n huidige boardstate.
Lang verhaal kort; speel een groot deel wat je tof vindt, waar je trots op bent, maak je deck er sterk mee en geef het een punch, maar probeer dee andere helft van je deck te vullen met 'signature' kaarten die je deck origineel maken en laten spelen, en een originele twist aan je thema geven. Denk aan toffe plays die mensen ook echt (willen) onthouden!