Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

vehicle+aanval+momentwaarop instant kan

Scroll: [boven|reacties|beneden]
1-7-2017 23:57:00

Ik heb een vehicle Smuggler’s Copter staat iggen. Ik "declare attack". Tegenstander zegt "da's goed". Ik crew mijn vehicle (met Spireside Infiltrator. Heeft mijn tegenstander dan tijd om mijn vehicle te tappen met een instant (bijvoorbeeld Pressure Point) of ability voordat het vehicle daadwerkelijk aanvalt? Of gaat dat niet omdat de tegenstander al heeft gezegd dat het ok was om aan te vallen.

Reacties (4)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
2-7-2017 00:56:00

Dat mag hij. Nadat je crew ability resolved* is er nog een rondje priority waarin iedereen weer dingen mag spelen voordat het spel verder gaat. Je tegenstander mag op dat moment nog een Pressure Point spelen voordat je doorgaat naar attackers declaren.
*=En daarvoor ook al, nadat je je crew ability activeerde mag er ook gereageerd worden.

Dat je tegenstander al 'ok' zei op jouw attackers declaren is een informele shortcut, en komt grofweg neer op zeggen 'Als er verder niets bijzonders gebeurd doe ik niets tot attackers declared zijn'. Als jij daarna direct naar attackers declaren was gegaan had je tegenstander inderdaad niet meer mogen reageren. Op het moment dat jij echter opeens andere dingen gaat doen (zoals opeens nieuwe beesten maken/animeren met crew) vervalt de shortcut, want die ging uit van een scenario waarin niemand meer iets zou doen. Je tegenstander mag dus best reageren.

Als je het helemaal precies wil doen had jij eigenlijk niet eens meer je Copter mogen crewen, want jij geeft met 'declare attack' aan dat je (als er verder niets gebeurd) niets meer wil/gaat doen totdat je attackers gaat declaren. Dan kan je eigenlijk niet opeens toch niet naar de declare attackers gaan om stiekem nog even een Copter te Crewen.

2-7-2017 09:50:00

Eens met Lord of the zombies in een competieve setting zou ik het niet meer toe laten om je copter te crewen aangezien je al naar attack wilde gaan.
Een correcte manier om dit te doen is te zeggen dat je naar combat wil dan kom je aan in combat en ben je nog niet bij declare attackers en mag je animeren wat je wil.
De juiste verwoording doe een hoop goed ik heb al genoeg discussies gezien omdat mensen dingen fout verwoorden.

2-7-2017 21:02:00

Thnx!

3-7-2017 17:33:00

De regels wat betreft de combat shortcut zijn een half jaar geleden flink veranderd, en de bovenstaande uitleg is helaas niet meer correct.

Tegenwoordig is sprake van een dubbele priority pass; meestal merk je hier niets van, en mijn devies is: zeg wat je wilt doen en dan werkt het gewoon. Maar als je het strikt speelt: de eerste keer combat betekent dat je naar de begin of combat gaat, en de tweede keer pas ga je echt naar declare atackers.

Je kunt in Magic nooit "te snel zijn" voor je tegenstander: wat je ook doet, hij mag er op reageren. Dus als je een vehicle crewt in de begin of combat step, mag je tegenstander dat vehicle tappen voordat je ermee aanvalt.

Scroll: [boven|reacties|beneden]