Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Ik was gisteren in een Magic winkel, en zat wat te neuzen in de commons bakken. Naast mij waren 4 spelers in gesprek. Het ging over Deathtouch. Op een gegeven moment werd er gezegd: "Bij een aanvallende creature is Deathtouch goed, vooral natuurlijk in combinatie met Trample !"
Ik had maar met half oor geluisterd. Maar nu mengde ik mij in het gesprek en zei: "Dat begrijp ik niet. Wat is er voor bijzonders aan de combinatie van Deathtouch en Trample ?"
Hij zei: "Vanwege Deathtouch hoef je maar 1 schade toe te kennen aan een blokkende creature, de rest van de schade kan je dus toekennen aan de verdedigende speler."
Ik zei: "Nou, dat verbaast mij wel. Het lijkt in strijd met de algemene Trample regel dat de schade die je toekent aan een blokkende creature minimaal gelijk moet zijn aan zijn Toughness. Is dit een nieuwe regel ?"
Hij wist er niet meer van. Daarop zei ik dat ik dit graag helder wilde weten, en het zou vragen aan een deskundige. Welnu, bij deze doe ik dat !
hier staat uitleg over trample en een klein stukje over hoe deathtouch met trample werkt. Het gaat er dus om wanneer je lethal damage doet met je tramplelende deathtouch beest
Trample + Deathtouch:
Jij hebt een 5/4 met Trample en de opponent heeft een 3/3.
De opponent blocked jouw 5/4 met zijn 3/3. Je assigned lethal op de 3/3 door hem 3 schade toe te kennen, en omdat jouw 5/4 Trample heeft, gaan de overige 2 schade door naar de player. De 3/3 is dood.
Jij hebt een 5/4 met Trample en Deathtouch en de opponent heeft een 3/3.
De opponent blocked jouw 5/4 met zijn 3/3. Je assigned lethal op de 3/3 door hem 1 schade toe te kennen. Omdat jouw 5/4 Deathtouch heeft, is iedere 1 schade die het dealt tegen een creature dodelijk. De 3/3 gaat dood door de enkele damage, en de overige 4 damage Tramplen haar fijn door naar de tegenstander.
Waar het op neer komt;
Een creature met Trample moet minimaal letal damage doen tegen het blockende creature om de rest van zijn power door te kunnen laten Tramplen. Met Deathtouch is iedere 1 damage lethal, en dus hoef je maar een enkele damage te assignen op een blocker om het te doden, de rest Trampled vervolgens door. Wordt je geblocked door drie creatures? Dan kan je 1 damage op iedere blocker assignen, en als je dan nog power over hebt, Trampled dat dus door naar de player.
Thanks voor de duidelijke antwoorden.
Ik heb echter het stukje "Wat is Lethal Damage?" in de hulpdienst een klein beetje herschreven. Ik vond het m.b.t. deathtouch net niet helemaal duidelijk.
Waar het inderdaad op neer komt, is dat je "lethal damage" moet assignen. Zonder deathtouch is dat een hoeveelheid damage groter dan of gelijk aan de toughness van het creature. Maar met deathtouch is 1 damage al lethal, dus ook met trample hoef je dan maar 1 schade te assignen op het blockende creature.
Nog even de regels:
CR 702.19. Trample
702.19b The controller of an attacking creature with trample first assigns damage to the creature(s) blocking it. Once all those blocking creatures are assigned lethal damage, any remaining damage is assigned as its controller chooses among those blocking creatures and the player or planeswalker the creature is attacking. When checking for assigned lethal damage, take into account damage already marked on the creature and damage from other creatures that's being assigned during the same combat damage step, but not any abilities or effects that might change the amount of damage that's actually dealt. [...]
CR 702.2. Deathtouch
702.2c Any nonzero amount of combat damage assigned to a creature by a source with deathtouch is considered to be lethal damage for the purposes of determining if a proposed combat damage assignment is valid, regardless of that creature's toughness. [...]