Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Regels - Uitleg Trample

Trample is een ability die betekent:
"Trample (If this creature would assign enough damage to its blockers to destroy them, you may have it assign the rest of its damage to defending player or planeswalker.)

Vertaald levert dat op:
"Als dit creature genoeg damage op zijn blockers zou doen om ze te destroyen, dan mag je de rest van de damage op de verdedigende speler of planeswalker doen."

Hoe werkt het
Trample werkt alleen voor aanvallende beesten die geblocked worden. Als een normaal beest geblocked wordt doet hij combat damage aan de blocker in plaats van de verdedigende speler*. Bij meerdere blockers wordt de schade verdeeld over de blocker: Je begint bij de eerste blocker, en nadat je hem lethal damage hebt toegewezen mag je aan de volgende beginnen. (Meer dan lethal damage toewijzen mag ook). Zo ga je alle blockers af, tot je alle schade over de blockers verdeeld hebt.

Bij beesten met trample werkt het verdelen hetzelfde, maar met een extra toevoeging: Zodra je alle blockers minstens lethal damage hebt toegewezen mag je ook aan de verdedigende speler* beginnen. Als er op het moment van damage doen geen blocker meer is gaat de volledige schade naar de verdedigende speler*: er is immers geen enkele blocker meer om damage te doen. Zie ook voorbeeld H.

Een speciaal gevaal is wanneer een beest zowel trample als deathtouch heeft. Als een beest deathtouch heeft is 1 damage al lethal damage, dus hoef je blockers maar 1 damage te assignen voordat je aan de speler* mag beginnen.

Trample doet niets in de verdediging, alleen in de aanval.

Wat is Lethal Damage?
Lethal damage is de hoeveelheid damage waarbij een creature kapot gaat. Voor een creature is een hoeveelheid damage groter of gelijk aan zijn toughness lethal damage. En met deathtouch is 1 damage al lethal (want dan zou het creature in principe al doodgaan).
Bij schade verdelen over blockers hou je rekening met al op het creature gemarkeerde schade; voor een Squire die al 1 damage heeft is een 2e damage immers al lethal.
Het woordje lethal is een beetje misleidend, omdat het voor de schadeverdeling niet uitmaakt of het beest daadwerkelijk doodgaat of niet. Je hoeft een indestructible 0/1 alsnog maar 1 damage toe te wijzen.



* Of planeswalker, mocht je een planeswalker aanvallen.

Voorbeelden
*Voorbeeld A
Speler A valt aan met een Yavimaya Wurm (6/4 trample)
Speler B blocked met een Hill Giant (3/3)

De Hill Giant heeft 3 toughness, dus hoeft Wurm hem maar 3 damage te geven. Speler B krijgt de overige 3 schade.

*Voorbeeld B
Speler A valt aan met een Yavimaya Wurm (6/4 trample).
Speler B blocked met 2 Scathe Zombies (2/2)

Beide Scathe Zombies hebben 2 toughness, dus moeten ze allebei 2 damage krijgen voordat er aan de speler begonnen mag worden. Speler B krijgt de resterende 2 damage.

*Voorbeeld C
Speler A cast een Pyroclasm om speler B's Hill Giant 2 schade te geven.
Vervolgens cast hij een Ball Lightning en valt ermee aan. (6/1 trample haste).
Speler B blocked met de Giant.

De Giant heeft 3 toughness, dus zou normalitair 3 damage nodig zijn voor lethal damage. Maar omdat de Giant al 2 damage van de Pyroclasm heeft hoeft Ball Lightning hem nog maar 1 damage te geven. Speler B krijgt de resterende 5 damage.

*Voorbeeld D
Speler A valt speler B's Sorin Markov aan met een Stampeding Rhino (4/4 trample)
Speler B blocked met een Darksteel Myr (0/1 indestructible).

De Myr is wel indestructible, maar hij heeft nog steeds maar 1 toughness. Sorin krijgt 3 damage van trample en verliest 3 loyalty. Dat myr niet doodgaat is geen probleem voor het doortrampelen.

*Voorbeeld E
Speler A valt aan met een Dragon Tyrant (6/6 trample, double strike)
Speler B blocked met een Serra Angel (4/4)

First Strike damage wordt gedaan, angel heeft 4 toughness en krijgt 4 damage. Speler B krijgt de resterende 2 damage. Bij normale combat damage is er geen blocker meer, dus hoeft er geen enkele schade aan blockers gedaan te worden. Speler B krijgt de volle 6 damage.

*Voorbeeld F
Speler A valt speler B's Jace Beleren op 5 loyalty aan met een Yavimaya Wurm. (6/4 trample)
Speler B blocked niet.

Jace krijgt de volle 6 damage, verliest al zijn loyalty en gaat dood. Speler B krijgt geen damage, al heeft Wurm maar 5 damage nodig om Jace te slopen.

*Voorbeeld G
Speler A's Stampeding Rhino, equipped met Gorgon Flail valt aan. (5/5 trample deathtouch).
Speler B blocked met een Krosan Cloudscraper (13/13)

Omdat Rhino deathtouch heeft is 1 damage aan de Cloudscraper al lethal, en mag je dankzij trample de overige 4 damage aan de speler doen.

*Voorbeeld H
Speler A valt aan met Stampeding Rhino, speler B blocked met zijn Wall of Omens. Voordat combat damage gedaan wordt, sacrificet speler B zijn Wall of Omens aan Tymaret, the Murder King. In de combat damage step is er geen creature meer dat de Stampeding Rhino blocked, dus doet hij zijn volle 4 damage aan de verdedigende speler.

Vragen over de regels kun je in het Regelvragen Forum kwijt.



Terug naar het overzicht




Drie voorbeelden van kaarten met Trample.