Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Wizards heeft vandaag in navolging van de eerdere aankondiging dat Uro, Titan of Nature’s Wrath in verschillende formaten gebanned wordt voor de meeste formaten een aantal bans ingesteld en zelfs een unban in vintage: hier
Daarnaast is de werking van Cascade aangepast.
Wat vinden jullie hiervan?
Ik kan inmiddels eigenlijk alleen maar zeggen: As per usual. FIRE design is wat mij betreft niet zo fire.
Mijn legacy goblin decks zijn niet geraakt
Sterker nog ik denk dat met het bannen van Arcum’s Astrolabe, zowel RB vial goblins met Wasteland en Rishadan Port als R turbo muxus met de Blood Moon in het sideboard sterker zijn geworden. Maarja goblins was geen tier1 en zal dat nu nog steeds niet zijn. Niet dat mij dat wat uitmaakt overigens
Wat Casper zegt. Waar vroeger Bans echt hoogst uitzonderlijk waren, is het dat duidelijk niet meer. Ikzelf krijg een wat zure smaak bij deze hele designstrategie: Eerst dikke kaarten maken die mensen willen hebben en waar ze dus boosters voor openen. En die vervolgens loeihard bannen omdat ze broken zijn/zorgen dat het veld niet open genoeg ligt voor de volgende generatie kaarten die verkocht moet worden. Het voelt als geldklopperij.
Ik snap het, vanuit een business perspectief. Maar ik word er niet blij van.
Design van magic was in mijn beleving 10 jaar geleden 100x beter dan nu. En het spel was daarmee ook sterker.
Het probleem is niet echt het FIRE design maar Planeswalkers en de manier hoe Magic in elkaar zit. Oude creatures of oude kaarten hadden een upkeep cost als compensatie voor de 'power' van de kaart, denk Cosmic Horror , Lord of the Pit , Breeding Pit . Tegenwoordig hebben kaarten dat weinig meer en upkeep is meer voor leuke triggers zoals Charmbreaker Devils. Om abilities te compenseren wordt de compensatie verdisconteerd in een hogere mana cost, een hogere activation cost of beide.
Planeswalkers passen niet echt in dat systeem, eenmaal op tafel kosten ze geen mana om te activeren en kunnen ze bovendien iedere beurt gebruikt worden. Planeswalkers zijn, kort gezegd, value generating machines. Om dat te compenseren horen ze een hogere mana cost te hebben, maar vaak zijn ze undercosted, ze zijn te goedkoop om te casten in verhouding tot wat ze doen. Ten minste, alle banned Planeswalkers zijn dat.
Planeswalkers hebben echter een zwak punt en dat zijn creatures, ze kunnen aangevallen worden door creatures. Het goedkoop zijn of goedkoper worden van Planeswalkers heeft als gevolg dat creatures beter moeten worden om te voorkomen dat Planeswalkers te sterk zijn. De gevolgen moge duidelijk zijn. Het klassieke Magic-systeem wordt dus gewarpt. Er is niks mis met nieuwe innovaties of veranderingen maar ze moeten wel in verhouding zijn met het voorgaande en dat is het voor een deel niet.
TLDR: Goedkope, sterke Planeswalkers heeft geleid tot sterkere (te sterke) creatures.