Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Prijs:
€ 0,50
FOIL
€ 0,75
Zeker behulpzaam, thanks
Ja, je hebt gelijk. In de tussentijd zijn sowieso wel een keer state-based actions gecheckt.
Ik heb even het stukje dat niet klopte, uit mijn oorspronkelijke post verwijderd.
By the way, absoluut geen zinloze discussie, want de vraag van bertje was nu juist om hoe het technisch gezien nu precies werkt. Juist omdat ik zei dat het anders werkt dan hij dacht. Dan is het wel fijn als ik het wel correct zeg.
Ik denk eigenlijk dat in dit geval 111.7 het token al laat verdwijnen voordat 111.8 er aan te pas komt. Het token is immers daardoor al *poef* gegaan lang voordat de Undying trigger probeert hem terug te brengen. (En als het token er niet meer is kan Undying toch al niets meer doen, zelfs al zou 111.8 niet bestaan).
111.8 is belangrijker voor gevallen als Momentary Blink, waarbij het token anders wel terug zou komen voordat 111.7 in actie komt.
Totaal zinloze discussie, maar nitpick wars zijn grappig op zijn tijd.
Undying betekent voluit: “When this permanent is put into a graveyard from the battlefield, if it had no +1/+1 counters on it, return it to the battlefield under its owner's control with a +1/+1 counter on it.”
Een token is ook een permanent, dus hij triggert wel.
Er zijn echter de volgende regels die ervoor zorgen dat het token niet terugkomt en heel even in de graveyard blijft totdat state-based actions uitgevoerd worden en het token definitief uit het spel verdwijnt:
111.7. A token that's in a zone other than the battlefield ceases to exist. This is a state-based action; [...] (Note that if a token changes zones, applicable triggered abilities will trigger before the token ceases to exist.)
111.8. A token that has left the battlefield can't move to another zone or come back onto the battlefield. If such a token would change zones, it remains in its current zone instead. It ceases to exist the next time state-based actions are checked; [...]
Klopt het niet 100% wat ik zeg? Verbeter me graag Wil mensen niet de verkeerde dingen leren.
Dat is technisch gezien niet helemaal hoe het precies werkt.
Maar het resultaat is hetzelfde. Een token kan inderdaad NIET terug komen en verdwijnt inderdaad definitief uit het spel.
Tokens verdwijnen uit het spel zodra ze een graveyard raken. De token is dus al weg uit het spel voor de undying trigger kan afgaan.
Stomme vraag misschien
Maar hoe zit het met Undying en creature tokens ?
De counter van een beest wat van zichzelf Undying heeft verwijderen werkt wel, maar is mogelijk niet waar je naar op zoek was.
Als een kaart van zone wisselt, dan is het een compleet nieuw object zonder herinnering aan zijn vorige bestaan.
Dus nee. Hij onthoudt dan niet dat hij de vorige keer Undying had.
Hoe werkt het als ik het gekozen creature meerdere keren naar de graveyard stuur door steeds de counter te verwijderen? Houd hij de undying ability? Oftewel kan ik dit misbruiken?
Dat klopt.
In de reminder van Undying staat: "When it dies..."
Daarbij verwijst de kaart naar zichzelf. Dat de kaart in de graveyard geen creature meer is, maakt dan niets meer uit. Op de battlefield is hij een creature (en land) dat dood gaat, dus Undying triggert en vindt bij het resolven van de ability de kaart in de graveyard.
Deze wordt dan dus teruggebracht naar de battlefield met een +1/+1 counter erop.
(Iets hoeft dus niet per se een beestje te zijn om een +1/+1 counter te hebben, alleen doet die counter in principe niets, totdat het een beestje wordt.)
Hij komt dus terug als land. Dat moest ik weten.
Dat klopt, en als nog extra voorbeeld, kijk maar eens naar Raging Ravine. Die behoudt z'n +1/+1 counters ook wanneer hij weer een landje word.
Hij houdt de counter.
Instant
Target creature gains undying until end of turn. (When it dies, if it had no +1/+1 counters on it, return it to the battlefield under its owner's control with a +1/+1 counter on it.)
Legal in: Vintage, Legacy, Modern, Commander
Decktips