Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Serie: Gatecrash (GTC)
Serie | Normaal | Foil | ||
Commander 2014 | 5,95 | |||
Gatecrash | 7,95 | 19,95 |
@Animelover25: Wellicht ten overvloede: Een landje dat zwarte mana produceert, is niet meteen een Swamp.
Zie de type regel.
Blood Crypt zegt "Land - Swamp Mountain".
Dragonskull Summit zegt echter simpelweg "Land".
Neen, want Dragonskull Summit is geen Swamp. Crypt Ghast zegt specifiek 'Whenever you tap a Swamp for mana'.
Dit werkt bijvoorbeeld wel met Blood Crypt, omdat deze ook een Swamp is. Zelfs wanneer je Blood Crypt voor tapt, krijg je er dan nog een
bij.
als ik Dragonskull Summit op tafel heb en Crypt Ghast word als ik Dragonskull Summit tap voor Zwarte mana dan ook 1 extra mana?
Klopt. Het werkt exact hetzelfde als Underground Sea.
Is dat een Swamp? Ja.
Tap je die voor mana, ook al tap je hem voor ? Ja.
Conclusie: Crypt Ghast triggert.
Xander, kan je dat wat uitgebreider uitleggen? Je tapt toch de Island gewoonweg voor , of gaat het om het feit dat de Swamp "meetapt"? Er staat toch duidelijk: whenever you tap a Swamp for mana? kan je het toelichten voor mij?
EDIT: Oh ik denk dat ik het al snap. Als je een land tapt voor mana dat ook een swamp is, mag je een extra krijgen. Het maakt niet uit welke kleur het produced. Ik las de kaart wat beter en het werd duidelijker.
dankjewel
Ja, door het effect van Realmwright is het een Island Swamp.
Als je deze met Realmwright speelt en je kiest Swamp, stel dat je een island tapt voor blauw, krijg je nog steeds je zwarte mana erbij?
Lees even een paar post terug.
Mag je deze in een monoblack EDH deck spelen?
(vanwege de extort waar ook een wit manasymbool in zit ...)
Dat WotC soms keywords bepaalt voor vaak geprinte abilities (hexproof, shroud), of de wording van een kaart aanpast, betekent dat kaarten soms qua color identity zullen veranderen. Vaak betekent dit dat een kaart dan minder kleuren in zijn color identity zal hebben, omdat tekst naar remindertext wordt verplaatst.
Dat dit functioneel effect heeft op kaarten die refereren naar kleurwoorden is logisch, en een minimale koste die absoluut kleiner is dan de baten van het vereenvoudigen van de ability in kwestie.
Hetzelfde is immers ook gebeurd bij het aanpassen van de creature types. Zombie Apocalypse kan nu ook Asmira, Holy Avenger kapot maken, terwijl dat vroeger niet kon. Ook hier geldt dat de baten groter zijn dan de kosten, en de verandering dus ten goede komt van het spel, als pakt dat in specifieke gevallen soms negatief uit.
Het is zo'n dilemma omdat als deze ability in 1996 uitgekomen was, het gewoon een triggered ability was geweest zonder het keyword 'Extort'. Als dat er had gestaan, zou iedereen het erover eens zijn dat je het niet in een mono zwart EDH mag gebruiken. Het keyword Fear was vroeger gewoon '<This creature> cannot be blocked except by artifact and/or black creatures', wat je destijds met een Sleight of Mind kon veranderen naar '<This creature> cannot be blocked except by artifact and/or WHITE creatures'. Dat kan nu ook niet meer omdat het dus naar een keyword is veranderd en geen rules text meer is, maar reminder text.
Dus als Sleight of Mind geen invloed meer heeft op Fear, dan zou je zeggen dat de color identity geen invloed meer heeft op Extort
Het blijft reminder tekst en dat telt niet mee voor de bepaling van color identity.
Als de ability er zo op had gestaan:
Extort (w/b)
Dan was het wel bepalend geweest. Tenzij ze dus iets aanpassen aan de regels. Iets dat ik betwijfel.
De witte mana maakt deel uit van de ability though, niet alleen van de reminder text
@ Leslie, wat is daar eerlijk aan? Reminder text telt gewoon niet mee, en gelukkig maar. Het zou alleen maar zorgen dat Extort te narrow wordt en veel deck ideeën die er baat bij hebben er geen gebruik van kunnen maken. Ik zie niet het voordeel in om dat soort kaarten te bannen uit non orzhov decks.
Creature - Spirit 2 / 2
Extort (Whenever you cast a spell, you may pay (W/B). If you do, each opponent loses 1 life and you gain that much life.)
Whenever you tap a Swamp for mana, add an additional B.
Legal in: Vintage, Legacy, Modern, Commander
4/15/2013
You may pay (W/B) a maximum of one time for each extort triggered ability. You decide whether to pay when the ability resolves.
4/15/2013
The amount of life you gain from extort is based on the total amount of life lost, not necessarily the number of opponents you have. For example, if your opponent’s life total can’t change (perhaps because that player controls Platinum Emperion), you won’t gain any life.
4/15/2013
The extort ability doesn’t target any player.
Decktips