Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Hidden Strings

Serie: Dragons Maze (DGM)

Rarity: Common Dragons Maze Common

Komt voor in

Serie Normaal Foil
Dragons Maze
 3
0,25
 -
0,95
Hidden Strings | Dragons Maze

 Op voorraad 

€ 0,25 (3x)

 Kopen

FOIL 

€ 0,95

Uitverkocht

Veilig betalen met iDeal

 Reactie plaatsen
Casper (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
4-6-2020 09:36:00

Ach Xander, zoals ik dan vaak zeg: Je mag het best niet eens zijn met de comprehensive rules, maar dan moet je mij je huisregels maar even uitleggen.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
4-6-2020 08:12:00

Ik begon mijn post met rule 608.2d.

Dus er werd geimpliceerd dat die rule niet klopt? (Met andere woorden, ik zou het persoonlijk prettig vinden als mensen zich iets bescheidener zouden opstellen en om meer uitleg zouden vragen als ze iets niet begrijpen, in plaats van gelijk maar te beweren dat het niet klopt. Want hoe zou ik die regel uit zijn verband getrokken moeten hebben dan om er een verhaal van te maken dat niet klopt?)

4-6-2020 00:42:00

Het targeten zou inderdaad mogen, maar dat is hier niet het probleem. Het gaat er hier om dat het daadwerkelijk tappen van getapte permanents simpelweg niet kan.

701.20. Tap and Untap
701.20a To tap a permanent, turn it sideways from an upright position. Only untapped permanents can be tapped.
701.20b To untap a permanent, rotate it back to the upright position from a sideways position. Only tapped permanents can be untapped.

Voor dingen als Tamiyo maakt dat weinig uit, omdat je onmogelijke acties gewoon overslaat als je geen andere keus hebt. Doe zoveel mogelijk en ga verder.

609.3. If an effect attempts to do something impossible, it does only as much as possible.

In het geval van Tamiyo, the Moon Sage bijvoorbeeld:
Jij target een (getapt) permanent. (Dat mag, de ability vraagt immers alleen om een target 'permanent', niet een 'untapped permanent'). Bij het resolven van de ability moet je vervolgens proberen dat permanent te tappen. Dat kan niet omdat het al getapt is, dus sla je die stap over en ga je verder met de rest van de ability. Geen enkel probleem.

Bij Hidden Strings werkt het alleen anders, omdat je daar pas bij het resolven kiest wat je wil doen (tappen of untappen), en je niet actief mag kiezen om iets onmogelijks te doen. Als het permanent tapped is moet je er daarom voor kiezen het te untappen, want je kan hem niet tappen. (Behalve dus dat het 'may' is, dus je mag er ook voor kiezen dat niet te doen).

608.2d If an effect of a spell or ability offers any choices other than choices already made as part of casting the spell, activating the ability, or otherwise putting the spell or ability on the stack, the player announces these while applying the effect. The player can't choose an option that's illegal or impossible.

Marduk (6) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
3-6-2020 23:39:00

Hieronder staat "Je mag niet kiezen om een getapte permanent te tappen of om een untapped permanent te untappen, want die opties zijn onmogelijk."
Volgens mij klopt dat niet.

Als er staat "Untap target tapped permanent" dan mag je een reeds geuntapte permanent niet targeten, maar evenzo - als er staat "Tap target permanent. It does not untap during it's contoller's next untap phase" - Dan mag je gewoon een getapte permanent targeten.

Zie ook de aanvullende rulings bij Tamiyo, the Moon Sage zijn eerste ability bijvoorbeeld.

Premium lid XB. (155) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
18-8-2014 10:22:00

Heel jammer dat het geen instant is.

6-2-2014 18:10:00

dat werkt

6-2-2014 17:24:00

Werkt deze kaart ook met Heroic ?
bijv. untap de Phalanx Leader waar je mee aanviel
Hele leger +1 counter

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
7-12-2013 16:47:00

CR 608. Resolving Spells and Abilities

608.2d If an effect of a spell (...) offers any choices other than choices already made as part of casting the spell, (...) the player announces these while applying the effect. ---> The player can't choose an option that's illegal or impossible, <--- (...)
---

Je mag niet kiezen om een getapte permanent te tappen of om een untapped permanent te untappen, want die opties zijn onmogelijk.

Maar nog even voor de duidelijkheid: Door de "you may" heb je dus ook de keuze om niets te doen, om een getapte permanent met rust te laten en niet te untappen, of om een untapped permanent met rust te laten en niet te tappen.

7-12-2013 16:40:00

Bedankt voor de uitleg!

"Nu target een Hidden Strings twee getapte permanents. Ik moet kiezen tussen 'tap' of 'untap'. Tap kan niet, dus dan moet ik untap kiezen."
Ik wist niet dat hier al gekeken word of je keuze mogelijkheden legaal zijn, zo niet kan je het dus niet kiezen en blijft de andere optie over. (als je de "may" even buiten beschouwing laat)
Enig idee onder welke regel dit valt?

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
7-12-2013 14:21:00

Neem bijvoorbeeld Leonin Snarecaster. Als het creature al getapt is, als de trigger resolvet, doet die trigger helemaal niks. En is er dus geen sprake van een onzichtbare tap zoals Shazu duidelijk verwoordt.

Sterker nog, als je de redenatie zou doortrekken, zou het -symbool ook niet echt een functie hebben. (Het is echt niet omdat het een een effect is en het ander een cost, dat het dan ineens wel mag.)

7-12-2013 14:13:00

Dat mag dus niet.

Als een untapped permanent wordt geuntapt, dan gebeurt er niks, ook geen onzichtbare untap (belangrijk voor bijv. Wake Thrasher).

Als een tapped permanent wordt getapped, dan gebeurt er niks, ook geen onzichtbare tap (belangrijk voor bijv. Fallowsage).

Als die 'may' er niet staat werkt de kaart niet zoals jij wil dat hij werkt. Dan kan je Hidden Strings namelijk niet gebruiken om land van je tegenstander te tappen in je eerste mainphase of combat step (Cipher) zodat je in de tweede mainphase iets kan spelen dat niet gecountered wordt.

Het is een beetje abstract iets, en het klinkt heel natuurlijk dat het kan, maar dat komt door die 'may'. Stel er had geen 'may' gestaan:
Als ik nu twee landjes van mijn tegenstander target zal hij waarschijnlijk in respons de mana uit die landjes halen. Nu target een Hidden Strings twee getapte permanents. Ik moet kiezen tussen 'tap' of 'untap'. Tap kan niet, dus dan moet ik untap kiezen. Zonder die 'may' forceert de spell mij dus om die twee landjes weer te untappen, wat niet de bedoeling was. Met 'may' kies ik ervoor om het niet doen en dan liggen de landen, zoals bedoeld, getapt.

7-12-2013 12:48:00

Je mag ook rustig getapte permanents tappen en ge-untapte permanents untappen. Is niet heel nuttig omdat het al een "may" effect is, maar het mag wel!

7-12-2013 12:33:00

op resolutie heb je dus de keuze of het flippen van state (tap/untap) of niets doen.
Ik begrijp niet waarom het flippen van state is, en niet (un)tappen van permanent dat (un)tapped is en omdat dat niet kan het niet gebeurd.

Door het woordje "or" zou je zeggen dat je zelf die keuze hebt bij de gekozen permanent(s).

6-12-2013 22:57:00

Ja, dat is een volstrekt legale play! Bij het casten bepaal je wat je target en triggert heroic al, op resolutie kies je pas of je tap/untap kiest en of je dat daadwerkelijk wilt doen.

6-12-2013 22:49:00

Als ik de may effect gebruikt op een untapped creature kan ik niet kiezen of hij nog een keer tapped, maar mag ik wel zeggen dat dit may effect niet resolved maar wel mijn heroic creature triggered?

Oracle

Sorcery 

You may tap or untap target permanent, then you may tap or untap another target permanent.
Cipher (Then you may exile this spell card encoded on a creature you control. Whenever that creature deals combat damage to a player, its controller may cast a copy of the encoded card without paying its mana cost.)

Tournooi-info

Legal in: Vintage, Legacy, Modern, Commander

Officiele rulings

4/15/2013
The spell with cipher is encoded on the creature as part of that spell’s resolution, just after the spell’s other effects. That card goes directly from the stack to exile. It never goes to the graveyard.

4/15/2013
You choose the creature as the spell resolves. The cipher ability doesn’t target that creature, although the spell with cipher may target that creature (or a different creature) because of its other abilities.

4/15/2013
If the spell with cipher doesn’t resolve, none of its effects will happen, including cipher. The card will go to its owner’s graveyard and won’t be encoded on a creature.

4/15/2013
If the creature leaves the battlefield, the exiled card will no longer be encoded on any creature. It will stay exiled.

4/15/2013
If you want to encode the card with cipher onto a noncreature permanent such as a Keyrune that can turn into a creature, that permanent has to be a creature before the spell with cipher starts resolving. You can choose only a creature to encode the card onto.

4/15/2013
The copy of the card with cipher is created in and cast from exile.

4/15/2013
You cast the copy of the card with cipher during the resolution of the triggered ability. Ignore timing restrictions based on the card’s type.

4/15/2013
If you choose not to cast the copy, or you can’t cast it (perhaps because there are no legal targets available), the copy will cease to exist the next time state-based actions are performed. You won’t get a chance to cast the copy at a later time.

4/15/2013
The exiled card with cipher grants a triggered ability to the creature it’s encoded on. If that creature loses that ability and subsequently deals combat damage to a player, the triggered ability won’t trigger. However, the exiled card will continue to be encoded on that creature.

4/15/2013
If another player gains control of the creature, that player will control the triggered ability. That player will create a copy of the encoded card and may cast it.

4/15/2013
If a creature with an encoded card deals combat damage to more than one player simultaneously (perhaps because some of the combat damage was redirected), the triggered ability will trigger once for each player it deals combat damage to. Each ability will create a copy of the exiled card and allow you to cast it.

Decktips