Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Archetype of Courage

Serie: Born of the Gods (BNG)

Rarity: Uncommon Born of the Gods Uncommon

Komt voor in

Serie Normaal Foil
Born of the Gods
 -
1,25
 -
1,95
Archetype of Courage | Born of the Gods

Prijs:

€ 1,25

Uitverkocht

FOIL 

€ 1,95

Uitverkocht
 Reactie plaatsen
3-1-2016 13:55:00

Hartelijk dank voor de snelle reactie. Het is me duidelijk.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
3-1-2016 13:35:00

Nee, dat klopt niet. Het "can't have or gain first strike" gedeelte heeft niks met layers of timestamps te maken. (Het "lose first strike" wel, maar daar heb je vrij weinig aan, aangezien daarna het "can't have or gain first strike" effect nog plaatsvindt.)

De regel die hierbij van toepassing is, is dat "kan niet" altijd wint van "kan wel".

De ene kaart zegt dat jouw creatures first strike zouden hebben en die van je tegenstander niet.
En de andere kaart zegt dat creatures van je tegenstander first strike zouden hebben en die van jou niet.

Beide keren wint "niet" het, dus resulterend heeft geen enkel creature first strike.

Zie overigens ook de rulings:

"If you and an opponent each control the same Archetype, no creature controlled by any player will have the appropriate ability."

3-1-2016 13:28:00

VRAAG:

gisteren speelde ik deze tegen mijn zwager.
vervolgens speelde hij er ook één.

Wat gebeurd er dan?

Neutraliseren ze elkaar?
Of geld die van mij boven die van hem omdat er staat: 'creatures your opponents control lose first strike AND CANT HAVE OR GAIN FIRST STRIKE'.

Lijkt mij de logische uitwerking aangezien die van mij er eerst ligt en dus voorkomt dat zijn Archetype of Courage zijn ding doet.

Klopt deze conclusie?

Dorus (63) Online Profiel Stuur persoonlijk bericht
13-1-2015 10:29:00

Deze is echt een bomb in een draft, heeft mij vaak een overwinning bezorgd.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
30-1-2014 13:13:00

Creatures met first strike en double strike doen inderdaad beide damage in de eerste combat damage step (ook wel first strike combat damage step genaamd).

Maar het zijn nog steeds twee verschillende abilities.

30-1-2014 12:59:00

Maar double strike is toch eerst first strike en dan nog een keer damage?

30-1-2014 12:16:00

Dat kan.

Double Strike is geen first strike, en staat volledig los van Archetype of Courage.

Tony (46) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
30-1-2014 12:15:00

Ik neem aan dat je een creature nog wel double strike kan geven wanneer je tegenstander deze heeft liggen? Ze doen gewoon schade tijdens de eerste damage step toch, net als zijn first strike creatures?

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
21-1-2014 20:26:00

Het verschil zit 'm erin dat er ook "can't have or gain first strike" staat.

Als er alleen maar "lose first strike" had gestaan, zou het inderdaad een kwestie van timestamps zijn (omdat abilities krijgen en abilities verliezen in dezelfde layer zit).

Maar door het "can't have or gain first strike" gedeelte komt de "kan niet wint altijd van kan wel" regel om de hoek kijken.

21-1-2014 18:20:00

Precies wat ik zeg dus.

21-1-2014 17:31:00

Each Archetype has two abilities: one that grants a keyword ability to all of your creatures, including itself, and one that makes your opponents' creatures lose that same keyword.

That first ability is straightforward—all your creatures have flying. The second ability is worded so that it doesn't matter how or when your opponent's creatures would have or gain flying. Whether they have flying printed on them, gained flying before your Archetype of Imagination entered the battlefield, try to gain it after your Archetype of Imagination entered the battlefield, or are being granted flying continuously (say, by another Archetype of Imagination), they can't have flying for any reason while you control Archetype of Imagination.

This means that if two players each control Archetype of Imagination, none of their creatures have flying.
bron; hier

21-1-2014 17:19:00

Ja dat klinkt ook logisch en wel makkelijk.

21-1-2014 17:15:00

Niemand heeft first strike, dit heeft niks met timestamps te maken. "Kan niet" wint van "kan wel".

21-1-2014 17:15:00

Er valt ook weer wat voor te zeggen dat juist de laatste timestamp voorrang heeft (of juist de eerste dat het 2e het sowieso niet doet door de eerste).

21-1-2014 17:11:00

Ik zou in eerste instantie zeggen dat de Archetype met de meest recente timestamp voorrang heeft. (Net zo'n wilde gok als Tim, trouwens.)
Waar is Dustin ?

Oracle

Enchantment Creature - Human Soldier 2 / 2

Creatures you control have first strike.
Creatures your opponents control lose first strike and can't have or gain first strike.

Tournooi-info

Legal in: Vintage, Legacy, Modern, Commander

Officiele rulings

2/1/2014
The Archetype’s second ability applies to each creature controlled by any of your opponents, no matter when it entered the battlefield.

2/1/2014
While you control an Archetype, continuous effects generated by the resolution of spells and abilities that would give the specified ability to creatures your opponents control aren’t created. For example, if you control Archetype of Courage, a spell cast by an opponent that gives creatures they control first strike wouldn’t cause the creatures to have first strike, even if later in the turn Archetype of Courage left the battlefield. (If the spell has additional effects, such as raising the power of the creatures, those effects will apply as normal.)

2/1/2014
Conversely, continuous effects generated by static abilities (such as an Aura that granted the appropriate ability) would resume applying if the Archetype left the battlefield.

2/1/2014
If you and an opponent each control the same Archetype, no creature controlled by any player will have the appropriate ability.

Decktips