Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Serie: Oath of the Gatewatch (OGW)
Serie | Normaal | Foil | ||
Oath of the Gatewatch | 0,15 | 0,30 |
Allemaal zeer juiste opmerkingen, maar helaas geen antwoord op de gestelde vraag. Dit was de vraag: Als de aanvaller niets aangeeft, is het dan standaard alle damage, in dit geval 4, op het blokkende beest, of geven de regels aan dat er standaard trample damage gedaan wordt?
Vroeger stond in de Magic Tournament Rules inderdaad dat standaard zoveel mogelijk trample damage aan de speler werd assigned, maar die regel is ongeveer een jaar geleden verwijderd. Er is nu dus geen standaard regel meer! Als de aanvaller hier zegt dat het creature dood is en verder niets, dan heeft hij er blijkbaar voor gekozen om 4 damage aan de blocker te assignen. Als de aanvaller trample damage aan de speler wil doen, moet hij de verdediger er op wijzen dat hij zijn levenstotaal moet aanpassen.
Ohja, strak opgemerkt.
Maar mocht je om een of andere reden meer damage op het creature willen doen. Dan kan het wel.
quote: "Als je echter verwacht dat je tegenstander nog een Giant Growth of iets dergelijks heeft en je moet echt van de beestje af, dan kun je dus eventueel gewoon alle 4 de damage op het beestje assignen."
Ik weet niet of dat met de huidige regels een goed voorbeeld is.
Aangezien je niet op de damage kunt reageren (omdat die niet meer via de stack gaat), kun je gewoon 1 damage assignen op een x/1 beestje om hem dood te krijgen. Je tegenstander heeft dan geen mogelijkheid meer om nog te reageren met Giant Growth. Hij zou die op zijn laatst vóór de combat damage step moeten spelen, maar dan heb je hem al gezien en kun je inderdaad 4 damage assignen om het blockende creature alsnog dood te krijgen.
Deel van de regels van Trample:
702.19b The controller of an attacking creature with trample first assigns damage to the creature(s) blocking it. Once all those blocking creatures are assigned lethal damage, any remaining damage is assigned as its controller chooses among those blocking creatures and the player or planeswalker the creature is attacking.
Dus normaal gesproken doe je dan 1 damage (dat ben je ook verplicht als er alleen maar een x/1 beestje blockt, omdat je dus eerst lethal damage uit moet delen) en de rest naar je tegenstander. Als je echter verwacht dat je tegenstander nog een Giant Growth of iets dergelijks heeft en je moet echt van de beestje af, dan kun je dus eventueel gewoon alle 4 de damage op het beestje assignen.
De standaard aanname is 1 op het beest en 3 op de tegenstander.
Even een regeltechnische vraag: ik zag twee mensen een pot spelen waarbij iemand met een Cinder Hellion aanviel. Die werd gechumpt door een random x/1 creature. Er werd niets gezegd over trample damage. Als de aanvaller niets aangeeft, is het dan standaard alle damage, in dit geval 4, op het blokkende beest, of geven de regels aan dat er standaard trample damage gedaan wordt (in dit voorbeeld dus 1 damage op het beest en 3 naar de tegenstander)?
Creature - Hellion 4 / 4
Trample
When Cinder Hellion enters the battlefield, it deals 2 damage to target opponent or planeswalker.
Legal in: Vintage, Legacy, Modern, Commander
Decktips