Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

The First Eruption

Serie: Dominaria (DOM)

Rarity: Rare Dominaria Rare

Komt voor in

Serie Normaal Foil
Dominaria
 -
0,30
 -
1,00
The First Eruption | Dominaria

Prijs:

€ 0,30

Uitverkocht

FOIL 

€ 1,00

Uitverkocht
 Reactie plaatsen
Mat (50) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
4-5-2018 14:57:00

En voor mij ook Thanks voor jullie hulp!!

4-5-2018 11:26:00

Aha! Dan is het helemaal helder, bedankt voor de uitleg!

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
4-5-2018 11:22:00

Ja, je doelt op deze zin: "Na je draw step gaat je mana pool leeg dus hij kan in ieder geval geen rode mana maken vóórdat zijn vulkaan de 3de Lore counter krijgt."

Maar wat Mat zich niet realiseerde, is dat dit alles zich afspeelde in de precombat main phase (ná de draw step) en niet in de draw step. Je leest er snel overheen maar er staat in de reminder text "AFTER your draw step". Uit de rulings onder de kaart kun je opmaken dat dat dus betekent dat je net in je precombat main phase zit.

4-5-2018 11:14:00

Uit het verhaal van Mat maakte ik op dat zich dit allemaal in de draw step afspeelt en hij Hallar, the Firefletcher in de eerste main phase speelt, wanneer zijn mana pool leeg is. Maar ik denk dat ik het verkeerd begrepen heb.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
4-5-2018 10:56:00

Hoezo niet dan?

4-5-2018 10:51:00

Makes sense, maar dan had hij alsnog Hallar, the Firefletcher niet kunnen spelen, toch?

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
4-5-2018 09:36:00

Ik denk dat Stijn gelijk heeft.

De rulings:

---
* As a Saga enters the battlefield, its controller puts a lore counter on it. As your precombat main phase begins (immediately after your draw step), you put another lore counter on each Saga you control. Putting a lore counter on a Saga in either of these ways doesn't use the stack.

* Each symbol on the left of a Saga's text box represents a chapter ability. A chapter ability is a triggered ability that triggers when a lore counter that is put on the Saga causes the number of lore counters on the Saga to become equal to or greater than the ability's chapter number. Chapter abilities are put onto the stack and may be responded to.
---

Je plaatst de lore counter in je precombat main phase (ná de draw step en dus NIET in de draw step), dus heb je er GEEN last van dat je mana pool geleegd zou worden.

Daarnaast reageer je NIET op het plaatsen van de lore counter. Je reageert op de trigger (de zgn. chapter ability). Het sacrificen van een Mountain en het doen van de schade gaat dus wel gewoon via de stack en om die reden kun je daar prima op reageren.

4-5-2018 09:27:00

Volgens mij hebben jullie het goed gedaan. Je tegenstander wil niet zozeer reageren op het feit dat er een Lore Counter op The First Eruption wordt gelegd, maar op het feit dat de trigger van de derde Lore Counter op de stack gaat. Dat gaat namelijk wél via de stack, want is een triggered ability.

Aangezien de derde Lore Counter "after your draw step" op de Saga wordt gelegd - en dat is het begin van je first main phase - kan hij inderdaad mana maken om daarna te gebruiken.

EDIT: Nou Jense, ben benieuws. We zeggen namelijk vrijwel exact het tegenovergestelde .

4-5-2018 09:26:00

Ik denk dat je tegenstander het verkeerd gespeeld heeft, op meerdere vlakken. Allereerst, het aanbrengen van counters op The First Eruption en andere saga's zijn Turn-based actions en maken geen gebruik van de stack ik geloof ook niet dat spelers priority krijgen tijdens het afwerken van Turn-based actions.

Anyway, stél dat hij dan toch een Mountain sacrificed ná het aanbrengen van de laatste counter op The First Eruption, dan verliest hij de mana direct erna als hij de draw step verlaat en na de Pre-combat main phase gaat en kon hij de Hallar, the Firefletcher niet spelen.

Ik ben niet zeker, maar het lijkt mij erop dat hij verkeerd gespeeld heeft.

EDIT: Haha, Stijn! Nu ben ik ook wel benieuwd, nogmaals: Ik weet het niet zeker maar ben er even ingedoken omdat ik het zelf ook erg interessant vind. Ik ben benieuwd of iemand ons uitsluitsel kan geven!

Mat (50) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
4-5-2018 09:09:00

Dag allemaal,

Gisteren tijdens een draft speelde iemand deze kaart. Er lagen al 2 Lore counters op en vervolgens begint hij aan zijn beurt. Hij heeft op dat moment één mountain en 3 forests. Hij untapped en hij raapt een kaart. Op dit moment vraagt hij aan mij of hij mag reageren op het moment dat hij die 3de Lore counter legt. Die jongen speelt Grand Prix en Pro Tours en vroeg een andere kerel die schijnbaar nog meer van de regels weet en de conclusie was dat hij nog iets mocht doen zodra die 3de Lore counter kwam. Het ging dus zo: Hij legt zijn derde Lore counter op de kaart en in reactie daarop tapt hij zijn mountain voor één rode mana. Vervolgens sacrificet hij die mountain, doet 3 damage aan alle beesten en speelt daarna Hallar, the Firefletcher.

Nou lees ik in de Offical Rulings:
Putting a lore counter on a Saga in either of these ways doesn't use the stack.

Dan vraag ik me af of we het goed gespeeld hebben gisteren? Na je draw step gaat je mana pool leeg dus hij kan in ieder geval geen rode mana maken vóórdat zijn vulkaan de 3de Lore counter krijgt. Als het leggen van de Lore counters de stack niet gebruikt, kun je er niet op reageren. Maar het tappen van een land om mana te maken gebruikt de stack ook niet dus dan zou het mischien weer wel kunnen?

Interessant stukje! Wie weet hoe het zit?

Groetjes, Mat

Oracle

Enchantment - Saga 

(As this Saga enters and after your draw step, add a lore counter. Sacrifice after III.)
I - The First Eruption deals 1 damage to each creature without flying.
II - Add RR.
III - Sacrifice a Mountain. If you do, The First Eruption deals 3 damage to each creature.

Tournooi-info

Legal in: Vintage, Legacy, Modern, Commander

Officiele rulings

4/27/2018
While resolving The First Eruption’s final chapter ability, you must sacrifice one Mountain if able. You can’t sacrifice multiple Mountains to deal more damage.

4/27/2018
As a Saga enters the battlefield, its controller puts a lore counter on it. As your precombat main phase begins (immediately after your draw step), you put another lore counter on each Saga you control. Putting a lore counter on a Saga in either of these ways doesn’t use the stack.

4/27/2018
Each symbol on the left of a Saga’s text box represents a chapter ability. A chapter ability is a triggered ability that triggers when a lore counter that is put on the Saga causes the number of lore counters on the Saga to become equal to or greater than the ability’s chapter number. Chapter abilities are put onto the stack and may be responded to.

4/27/2018
A chapter ability doesn’t trigger if a lore counter is put on a Saga that already had a number of lore counters greater than or equal to that chapter’s number. For example, the third lore counter put on a Saga causes the III chapter ability to trigger, but I and II won’t trigger again.

4/27/2018
Once a chapter ability has triggered, the ability on the stack won’t be affected if the Saga gains or loses counters, or if it leaves the battlefield.

4/27/2018
If multiple chapter abilities trigger at the same time, their controller puts them on the stack in any order. If any of them require targets, those targets are chosen as you put the abilities on the stack, before any of those abilities resolve.

4/27/2018
If counters are removed from a Saga, the appropriate chapter abilities will trigger again when the Saga receives lore counters. Removing lore counters won’t cause a previous chapter ability to trigger.

4/27/2018
Once the number of lore counters on a Saga is greater than or equal to the greatest number among its chapter abilities-in the Dominaria set, this is always three-the Saga’s controller sacrifices it as soon as its chapter ability has left the stack, most likely by resolving or being countered. This state-based action doesn’t use the stack.

Decktips