Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Prijs:
€ 0,00
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
1) Rise of the Dark Realms resolvet en Eternal Witness en de andere creatures komt de battlefield binnen, waardoor Eternal Witness triggert. Rise of the Dark Realms is klaar met resolven en gaat naar de graveyard. Nu wil de trigger van Eternal Witness de stack op en moet je het target ervoor aanwijzen. Rise of the Dark Realms ligt al in de graveyard en is dus een legal target voor de trigger van Eternal Witness.
2) De creatures, waaronder Bane of Progress en Eternal Witness, komen tegelijkertijd de battlefield binnen, waardoor ze allebei triggeren. Vervolgens willen de triggers tegelijk de stack op. Op dat moment moet je de targets al aanwijzen. Altar of Dementia ligt dan nog op de battlefield, dus kan niet als target aangewezen worden voor de trigger van Eternal Witness.
3) Je kunt gewoon reageren op de trigger van Bane of Progress, dus inderdaad kun je reageren met de ability van Altar Of Dementia zoveel keer als je wilt.
---
En wat LotZ ook terecht zegt: Tijdens het resolven van Rise of the Dark Realms komen alle creatures tegelijk de battlefield binnen. Het is dus NIET zo dat het ene creature eerder binnenkomt dan het andere. Wel is het zo dat als dingen tegelijk triggeren en die triggers vervolgens tegelijk op de stack willlen, jij mag bepalen in welke volgorde ze op de stack gaan als jij de controller van al die triggers bent. Maar dat wil NIET zeggen dat het ene creature eerder binnenkwam dan het andere. En aangezien je de targets al aan moet wijzen als die triggers op de stack gaan (wat ze op hetzelfde moment doen), maakt het daarvoor niet uit in welke volgorde je ze op de stack doet. Of je nu eerste de ene en dan de andere, of eerst de andere en dan de ene op de stack doet, je moet voor beide triggers op dat moment al de targets aanwijzen.
1) Ja, dat kan om de reden die je al beschrijft. De Eternal Witness trigger gaat pas de stack op nadat Rise of the Dark Realms helemaal klaar is met resolven, en op dat moment ligt Rise al in de graveyard.
2) Nee, dat kan niet. Zodra rise klaar is met resolven gaan triggers de stack op, en moet je een target aanwijzen voor Eternal Witness trigger. Altar is dan nog niet dood en geen legaal target.
3) Dat kan. altar is pas dood nadat bane trigger resolved, je kan saccen voordat die resolved.
(Overigens komen all beesten tegelijk het spel in)
Vragen naar aanleiding van een commanderpotje zojuist:
Stel, ik heb een Altar Of Dementia in het spel. In graveyards liggen een Bane of Progress, een Eternal Witness en X andere creatures. Ik cast Rise of the Dark Realms:
Drie vragen:
1) Kan ik de Rise of the Dark Realms terughalen met Eternal Witness?
(Ik gok van wel, de spell resolvet eerst en daarna pas komt de ETB-trigger van de witness)
2) Kan ik de Altar Of Dementia terughalen met Eternal Witness als Bane of Progress eerder in play komt?
3) Kan ik de X andere creatures saccen aan de Altar Of Dementia als ik de Bane of Progress als laatst de battlefield laat enteren?
Alvast dank!
Geloof niet alles wat je op het internet leest. (Of waar je dat ook vandaan hebt). Het hele 'meer mensen in leven dan dood' verhaal is een bekende urban myth, en is totale onzin.
(5 min google geeft aan dat de werkelijke verhouding ongeveer 15:1 is in het voordeel van de doden).
Op deze wereld is de flavor text anders nog niet van toepassing: het schijnt dat er momenteel meer mensen in leven zijn dan dat er ooit geleefd hebben maar nu dood zijn.
De flavortext is ook awesome! Art, ability en flavor zijn fantastisch gecombineerd op deze kaart.
Nee, want het is geen ETB trigger.
Het is een static ability (replacement effect) en die werken alleen maar op de battlefield (tenzij expliciet anders vermeld). Aangezien de creatures tegelijkertijd de battlefield binnen willen komen (en Containment Priest dus ook nog niet op de battlefield ligt), is er dus niks dat ze daarbij tegenhoudt.
vervolgvraag op Containment Priest
Wat als de Priest in een graveyard ligt als de Rise resolved.
kan je dan als speler van Rise of the Dark Realms bepalen welke ETB triggers eerst afgaan en welke later?
Als je een boardwipe verwacht na zo'n actie, zou ik wel snappen tenminste, kan je dan als eerste de ETB trigger van Containment Priest af laten gaan zodat alles in de exile gaat in plaats van opnieuw in een graveyard?
edit, de Priest heeft geen ETB maar een stabe base
Nee, dat haal ik er zo ook niet uit
Dat laatste (tussen haakjes) klopt, dat je mag kiezen. Maar dat maakt het nog steeds geen sacrificen.
---
CR 704. State-Based Actions
704.5k If a player controls two or more legendary permanents with the same name, that player chooses one of them, and the rest are put into their owners' graveyards. This is called the "legend rule."
---
Komt het woord "sacrifice" niet in voor.
Hm, ik dacht in de comp. rules ooit gelezen te hebben dat je moest sacrificen (dacht dit mede omdat je wel zelf mag kiezen welke er naar ee grafbak gaan)
quote: "Eerste vraag: ja, die komen in het spel en enter the battlefield-triggers gaan op de stack. Als deze dan klaar is met resolven dan worden State Based Actions uitgevoerd en moet je van alle Legendary Creatures waar je er meer dan 1 van hebt gaan sacrificen tot je er nog maar 1 hebt. "
Ondanks dat het eindresultaat klopt, is het verder niet helemaal juist.
Tijdens het resolven van Rise of the Dark Realms gaan de ETB-triggers van de creatures af. Vervolgens als Rise of the Dark Realms klaar is met resolven, worden allereerst state-based actions gecheckt en treedt de Legend rule in werking. Daarna gaan de triggers pas op de stack. Tenslotte resolven die triggers (ook omdat het normaal gesproken voor een trigger niet uit maakt of de source van de trigger nog op de battlefield ligt of niet).
Merk op dat het GEEN sacrificen is. De Legend Rule plaatst het creature simpelweg in de graveyard. Iets dat zou triggeren op sacrificen, triggert dus niet. Het is echter wel "dies" (oftewel het creature gaat dood), want hij gaat van de battlefield naar de graveyard.
Eerste vraag: ja, die komen in het spel en enter the battlefield-triggers gaan op de stack. Als deze dan klaar is met resolven dan worden State Based Actions uitgevoerd en moet je van alle Legendary Creatures waar je er meer dan 1 van hebt gaan sacrificen tot je er nog maar 1 hebt.
Tweede vraag: als er een Containment Priest ligt komen de beesten niet in het spel. Haar effect is namelijk een replacement effect dat ervoor zorgt dat als een beestje de battlefield wil enteren, maar niet gecast is, hij in plaats daarvan geexiled wordt.
Stel, je haalt een legendary creature terug met deze kaart maar die legend heb jij zelf al liggen. Komt die andere legend dan nog wel officieel in het spel en dat er dan nog wat door getriggert kan worden, zoals ''whenever a creature comes onto the battlefield, ...''?
En hoe zit het met Containment Priest? Die flash ik op de stack zodra deze gespeeld wordt. Komen de creatures nog in het spel en worden alle effecten nog getriggert van de creatures die met deze dan in spel zouden komen? Er staat op de priest ''instead'' dus ik ga er van uit van niet.
Sorcery
Put all creature cards from all graveyards onto the battlefield under your control.
Legal in: Vintage, Legacy, Modern, Commander
Decktips