Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Serie: Darksteel (DST)
Serie | Normaal | Foil | ||
Darksteel | 0,15 | 1,00 | ||
Knights vs Dragons | 0,20 | |||
Modern Masters | 0,15 | 0,50 |
(Met dat laatste bedoel ik dan als het plaatsen van de counters getriggerd zou worden door het preventen van de damage, maar dat even terzijde...)
Je gaat de fout in met het punt waar volgens jou state-based actions gecheckt worden.
Het is een replacement (prevention) effect en die wordt volledig uitgevoerd voordat er weer state-based actions gecheckt (kunnen) worden.
Dus de damage wordt geprevent, de counters komen op het beest en dan worden state-based actions pas weer gecheckt.
(Heeft er dus mee te maken dat het een replacement effect is. Was het een triggered ability geweest, dan was het weer een ander verhaal geweest.)
Nu graag nog een bevestiging hiervan, maar ik weet toch vrij zeker dat het volgende gebeurd:
- 9/9 word geblocked door een 4/4
- je speelt deze op de 4/4
- je besluit 7 damage op de 4/4 te doen
- van die 7 word 3 geprevent, dus op dat moment is het een 4/4 met 4 schade
- State Based Effects worden gechecked, beest gaat dood.
- Dáárna zou het beest inderdaad die drie +1/+1 counters krijgen.
Dit lijkt mij de logisch; het is een kaart die 3 damage prevent en wanneer dit gebeurt maakt deze een beest sterker (maar in de tussentijd is het beest al dood geweest), het is NIET 3 damage preventen én +3/+3 geven...
Ah dat was eigenlijk ook best logisch ja xP In dat opzicht is deze kaart dus voor sommige mensen dus vervelend te gebruiken.
Ik bedoelde ook 10, maar dat het beestje nog 7 zou moeten vangen om dood te gaan, zeg maar =D
Maar het idee dat een beestje met trample en deathtouch dus gewoon maar 1 damage op het beestje hoeft te doen en de rest dus op de tegenstander is, hoewel ik dat wel al wist, een apart iets wat ik gek genoeg nog nooit tegen ben gekomen Ik ga binnenkort keihard een Basilisk Collar en Loxodon Warhammer op mijn {=kor duelist doen}
Scherp. Ja, er wordt 3 damage geprevent èn het beestje krijgt +3/+3, nog voordat state-based actions gecheckt worden, dus inderdaad.
Wat je laatste vraag betreft: Je zit dan al in de combat damage step en laat dat nu net niet meer via de stack gaan...
Je hebt zelfs 10 scahde nodig om het beest dood te maken, want zoals hiernaast ook onder de kaart staat met het voorbeeld van een 1/1 die 6 schade krijgt; 3 damage wordt geprevent en daardoor krijgt dat craeture 3 +1/+1 counters, waarna het dus een 7/7 is en er in totaal 7+3 schade nodig is om het beest dood te maken.
Nee, hoe de schade precies gedaan wordt komt pas in de combat damage step (anders zou je sakura tribe elder etc nog kunnen saccen nadat je hoort dat die x damage krijgt en is er niets veranderd.
Keihard true, tenzij je je tegenstander dood krijgt met de 5 damage ;D
Ik heb 't btw niet verkeerd begrepen, het is me nooit verteld en dus wist ik niet dat het een minimum was. Dit is in veel potjes die ik gespeeld heb wel belangrijk geweest, dankjewel voor de info!
Nou begrijp ik één ding toch niet helemaal en dat is het tweede voorbeeld van jou Shai, want zoals hiernaast bij de official rulings staat is dat het beestje gelijk de +1/+1 counters krijgt en dus 7 damage nodig zal hebben om dood te gaan, niet 4.. Toch?
Nou wil ik ook nog even voor de zekerheid vragen of je dus mag reageren nadat iemand zegt 'deze volgorde kies ik en ik doe al mijn damage op dit beestje' (bijvoorbeeld)?
Welja, mij lijkt het vrij logisch om het beest te willen vernietigen om genoeg voordeel op te bouwen...
Stel je voor, je gebruikt de gebruikelijke manier om met die 9/9 over die 4/4 te tramplen...Die 4/4 is dus daarna een 7/7...
Ja, je kan er dan nog steeds overheen tramplen, maar een simpele pomp spell zoals Giant's Growth of nog een Test of Faith betekent dus dat je tegen een 10/10 moet opboksen en dan is je voordeel dus weg...
Ah, op die fiets.
Ik had er even overheen gelezen dat je per se het blockende creature dood wilde krijgen.
@ Xander,
ik denk dat onderstaande voldoende is, maar om even je voorbeeld nog aan te halen:
Stel een 9/9 trample valt aan en wordt geblockt door een 4/4.
Er wordt 3 damage geprevent op de 4/4.
Je kan dus kiezen voor de keuze waar de meeste mensen voor kiezen: Damage gelijk aan toughness (4 dus) waarvan 3 word geprevent. Het beest gaat dus niet dood! Je doet verder wél 5 schade op de tegenstander.
Je mag ook meer damage doen (mocht altijd al, maar word eigenlijk nooit voor gekozen):
Je doet nu damage gelijk aan toughness +3 (4+3=7 damage dus) waarvan 3 word geprevent. Het beest krijgt nu dus 4 schade en gaat WEL dood! Natuurlijk doe je nu nog maar 2 damage aan de tegenstander.
Het verschil met vroeger is dat men vroeger ALTIJD voor de eerste situatie zou gaan omdat je geen damage prevention gebruikt (en als je wel die 7 schade zou doen word er ook niet geprevent )
Nu weet je wat er geprevent word en kan je daar op anticiperen door meer schade te doen. DAT is wat ik al die tijd bedoelde.
En daar heb je iets niet begrepen Lennart.
Het is inderaad zo dat je tegenwoordig eerst de volgorde van de blockers kiest en dat je met Deathtouch maar één damage hoeft te doen op de eerste blocker om vervolgens damage op de tweede etc. te doen.
Met Trample werkt het ook zoals vroeger, je doet eerst damage op Beest 1 gelijk aan z'n toughness, dan op Beest 2 gelijk aan toughness en dan de rest op de speler.
MAAR, net als vroeger is dit een minimum, niet een maxiumum! Wanneer je door twee beesten word geblocked, kan je er ook voor kiezen om alle damage op Beest 1 te gooien en NIETS op Beest 2.
In geval van een prevention spell zoals deze betekent dat dus dat je hier bij voorbaat op kan anticiperen en in geval van Trample bijvoorbeeld wat minder damage op de tegenstander en wat meer damage op het beest doen zodat het beest toch wel dood gaat...
En nogmaals, de nieuwe regels zeggen alléén dat de combat damage tegelijk word gedaan en dat je de volgorde van blockers kiest waarbij je MINIMAAL damage gelijk aan de toughness van een beest moet doen om het volgende beest schade te kunnen doen (met uitzondering van Deathtouch, dan is het maar één schade)
Maar m.b.t. trample:
Stel een 9/9 trample valt aan en wordt geblockt door een 4/4.
Als je nu in de declare blockers step Test Of Faith speelt om 3 schade op het blockende creature te preventen, dan hoef je nog steeds maar 4 schade te assignen aan het blockende creature.
---
CR 702.17b: (...) When checking for assigned lethal damage, take into account damage already marked on the creature and damage from other creatures that's being assigned during the same combat damage step, but not any abilities or effects that might change the amount of damage that's actually dealt. (...)
---
Dus wat mis ik dat ik die "PLUS 3 damage" niet snap?
Hey joh, dat bericht was niet kort >:C
Volgens mij heb ik niets duidelijk gemaakt, want ik lees het nu zelf door op zo'n ik-ben-de-enige-die-dit-begrijpt manier
Als ik heel eerlijk moet zijn, vind ik dat hier een beetje erg moeilijk wordt gedaan
Ook denk ik niet dat de nieuwe regels deze kaart echt beter/slechter zou hebben gemaakt, want ik kan me geen situatie bedenken waardoor het een verschil zou uitmaken voor wat deze kaart doet..
Even kort de verschillen die uitmaken bij 't spelen van deze kaart: Je kunt er niet meer mee reageren op de damage zelf, dus je zou 'm spelen aan het eind van de blockersstep of wanneer een andere kaart zegt "doet zoveel damage aan".
Daarnaast met het deathtouch/trample gebeuren was het altijd dat je ergens met de damagestep zou beslissen hoeveel damage elk van de blockende creatures zou krijgen, en de resterende damage gaat op de controller/defending player. Nu is het zo dat je een volgorde kiest van die creatures waar damage op wordt gedaan. De damage komt nog steeds precies tegelijk enzo, maar het gaat zo: Je kiest bv met je 4/4 eerst damage te doen op een blockende 3/3 en daarna op een 2/2. Wanneer de 3/3 damage krijgt waaraan het dood gaat, krijgt de 2/2 de rest van de damage. Met deathtouch gaan de beestjes bij 1 damage al dood, dus kies je een volgorde aan creatures en daar doe je maar 1 damage op, gaan ze dood en zo werk je die volgorde af. Als er dus van mijn 4/4 3 damage wordt geprevent op het eerste beestje, dan komt die laatste damage er nog wel op om het dood te maken, omdat die volgorde moet worden vastgehouden.
Waarschijnlijk wat dyslectiefoutjes, maar ach =D =D
Nee?
Waar komt die 3 extra damage vandaan?
Instant
Prevent the next 3 damage that would be dealt to target creature this turn. For each 1 damage prevented this way, put a +1/+1 counter on that creature.
Legal in: Vintage, Legacy, Modern, Commander
12/1/2004
The +1/+1 counters are put onto the creature at the same time the damage is prevented. If a 1/1 creature would be dealt 6 damage, 3 damage is prevented and three +1/+1 counters are put on the creature. The creature ends up as a 4/4 creature with 3 damage marked on it.
Decktips