Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Bedankt voor het antwoord. Soms kunnen mana ability's voor de meest rare situaties zorgen, dus ik snap mijn tegenstander's verwarring wel
Alright, weer wat geleerd! Thanks voor de correctie, LotZ!
OBJECTION!
Deathcloud had gelijk.
Mana abilities mag je niet zomaar activeren. Je moet ofwel priority hebben (net als bij normale abilities), of je moet ergens mana voor moeten betalen zodat de regels je speciale permissie geven. Dat je tijdens het casten van een spell voor mana mag tappen is omdat de regels dat speciaal toelaten, niet omdat je altijd mana abilities mag gebruiken.
605.3. Activating an activated mana ability follows the rules for activating any other activated ability (see rule 602.2), with the following exceptions:
605.3a A player may activate an activated mana ability whenever they have priority, whenever they are casting a spell or activating an ability that requires a mana payment, or whenever a rule or effect asks for a mana payment, even if it's in the middle of casting or resolving a spell or activating or resolving an ability.
Tijdens het resolven van Psychic Puppetry is dit niet het geval, dus mag je tegenstander daar geen Boros Garrison voor mana tappen.
Dingen als de 'activate only any time you could play an instant' clausule van Charmed Pendant zijn nog aparte restricties die daarnaast ook gelden. Tijdens een resolvende Mana Leak mag je bijvoorbeeld wel Boros Garrison voor mana tappen (want de kaart vraagt om een mana payment), maar Charmed Pendant niet. Tijdens een resolvende Psychic Puppetry mag je echter helemaal niets tappen.
Je kunt mana abilities inderdaad gebruiken wanneer je dat wilt. Dus ook tijdens het casten van een spell. Specifieke kaarten waarbij dat niet kan staat bij 'Activate this ability only any time you could cast an instant' zoals bij Charmed Pendant. Mana abilities gebruiken de stack niet dus het is niet relevant om priority te hebben of om te kunnen reageren simpelweg omdat het niet kan.
In dit geval heeft je tegenstander dus gelijk.
Ik heb een regelvraag over het tappen van mana. Hier is het scenario:
Tijdens dat mijn tegenstander aan het aanvallen is, splice ik Psychic Puppetry in een andere Psychic Puppetry en target hiermee mijn twee beestjes om ze te untappen. Mijn tegenstander reageerdt hierop met een Reverberate, met als target mijn Psychic Puppetry. Hij untapped hier vervolgens zijn (enige) Boros Garrison 2x mee om 4 mana te maken om een Warleader’s Helix te spelen.
Nu zeg ik dat dit niet kan, omdat hij niet zonder reden zijn land mag tappen tijdens het resolven van een spell. Dit mag alleen als hem tijdens het resolven om een mana betaling wordt gevraagdt.
Mijn tegenstander zegt dat dit ten alle tijden mag, ook tijdens het doorlopen van een spell of ability.
Nu ben ik best nieuwschierig wie er van ons tweeën gelijk heeft. En mischien nog wel belangrijker waarom dit zo is.
Misschien is dit wat duidelijker:
Splice onto Arcane (As you cast an Arcane spell, you may reveal this card from your hand and pay its splice cost. If you do, add this card's effects to that spell.)
Als het wel mocht, dan had er dit gestaan:
Splice onto Arcane (As you cast an Arcane spell, you may reveal this card from your hand and pay its splice cost X times. If you do, add this card's effects X times to that spell.)
Maar 1 keer, want je speelt hem ook maar 1x.
Anders stond er iets in de trant van: "you may splice this X times by paying 1B X".
mag je deze zo vaak als je wilt splicen op een arcane, of mag dat per arcane spell maar één keer?
Instant - Arcane
You may tap or untap target permanent.
Splice onto Arcane U (As you cast an Arcane spell, you may reveal this card from your hand and pay its splice cost. If you do, add this card's effects to that spell.)
Legal in: Vintage, Legacy, Modern, Commander
6/7/2013
You reveal all cards you intend to splice at the same time. Each individual card can be spliced only once onto any one spell.
6/7/2013
A card with a splice ability can’t be spliced onto itself because the spell is on the stack (and not in your hand) when you reveal the cards you want to splice onto it.
6/7/2013
You choose all targets for the spell after revealing cards you want to splice, including any targets required by the text of any of those cards. You may choose a different target for each instance of the word “target” on the resulting spell.
6/7/2013
If all of the spell’s targets are illegal when the spell tries to resolve, it won’t resolve and none of its effects will happen.
Decktips