Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Prijs:
€ 5,95
FOIL
€ 6,95
Er is altijd nog de Combinatie Painter’s Servant + Grindstone. Werkt als een malle in Legacy.
"Gevoelsmatig heeft dat eerste, middels damage of lifeloss, de meeste winkans en dat wordt onderstreept door het feit dat verreweg de meeste decks daar om draaien. "
Dat is volgens mij meer omdat damage gewoon de makkelijkste manier is om in een deck te gooien. Voor mill, poison, etcetera moet je speciaal je deck daaromheen bouwen (en er X kaarten voor opgeven), terwijl je voor damage alleen maar creatures hoeft te hebben, iets wat de meeste decks toch al doen. En die creatures kunnen behalve schade ook nog hun eigen ding doen; Een Snapcaster Mage speel je bijvoorbeeld voor zijn ability, maar hij geeft je ook 2 'gratis' damage iedere beurt dat hij kan schoppen.
Je lijkt het ook puur als een race te zien, maar Magic is een stuk complexer dan dat. Het gaat er niet alleen om wiens plan sneller is. Spelers kunnen elkaar hinderen. Als iemand een sneller winstplan heeft kan je hem nog steeds verslaan als jij hem weet te vertragen. (Wat mill decks vaak niet echt kunnen, aangezien hun kaarten meestal alleen millen.)
In de praktijk is een mathematische kansberekening te complex.
Dan blijft over: Ervaring en gevoel. En beide spreken mill tegen.
Zoals hieronder beschreven over de board state: Met mill is er minder interactie, b.v. geen leuke combat. Maar er hoeven maar een paar Glimpse the Unthinkable achtige kaarten geprint te worden, en er zou wel eens een omslagpunt kunnen zijn.
Ik denk niet dat WotC dat doet, en indien toch dan zijn er genoeg sideboard/mainboard opties om het zichzelf te laten reguleren. Of je maakt je deck wat dikker :-)
Winnen in magic kan door je tegenstander op 0 leven of lager te krijgen, zijn library leeg te hebben en hem een kaart te laten pakken, met poison counters, of een van de vele andere wincondities "you win the game if...".
Gevoelsmatig heeft dat eerste, middels damage of lifeloss, de meeste winkans en dat wordt onderstreept door het feit dat verreweg de meeste decks daar om draaien. Maar als WotC een serie met super millkaarten zou uitbrengen zouden milldecks kansrijker kunnen zijn dan de klassieke 20-->0. In theorie zou je kunnen berekenen hoeveel meer/minder kans een milldeck maakt tegen een klassiek deck.
Ik denk dat jullie ook eigenlijk wel gelijk hebben dat de door mij gestelde 53 tegenover 20 meer een gevoelskwestie is. Weenie, voelt gewoon wrang.
De stelling dat mill decks doorgaans niks doen om het board te stabiliseren is denk ik inderdaad een groter probleem. Beestjes daargelaten is bijvoorbeeld een Lightning Bolt zó veel meer dan 3 to the face.
Ik ben wel met LotZ eens, millen helpt je boardstate zelden. Het grote verschil is dat je board vaak bevolkt wordt met damage-machientjes (aka creatures). Mill-creatures zijn over het algemeen echt heel matig (tenzij je ze gebruikt om jezelf te millen).
Overigens, met damage heb je vaak genoeg ook 7+ beurten nodig om te winnen.
De vergelijking 53 vs 20 is puur gevoelsmatig.
Want hoeveel damage kun je doen met 2 mana? Volgens mij max 4. Vergelijk dat met Glimpse the Unthinkable, mill 10 voor 2 mana. Of Archive Trap, meestal mill 13 voor 0 mana.
Het argument dat mill niks doet tot de laatste kaart klopt ook. Maar geldt dat ook niet een beetje voor de laatste levenspunt?
Ik denk dat de hoofdreden dat milling niet vaker als winconditie wordt gebruikt toch is dat je meestal >7 beurten nodig hebt en dat je veel decks initieel juist helpt door te millen.
Dat 53 een hoger aantal is dan 20 is zelden het grootste probleem, het is niet alsof je levens en millbare kaarten 1 op 1 hoeft te vergelijken. Millen kan bijvoorbeeld in grotere aantallen dan levens laten verliezen, en je tegenstander pakt al continu kaarten (terwijl levens niet automatisch omlaag gaan).
Een groter probleem is dat millen vrijwel niets doet om je boardstate te verbeteren/stabiliseren, en daarom vrijwel zinloos is totdat je de laatste kaart milled.
Sideboard opties daargelaten blijft het grootste probleem van een zuiver mill deck dat je zelf begint met 20 levens, en de overkant met 53 kaarten. Dat voelt toch wat ongelijkwaardig.
Als je wilt winnen door iemand te millen is in mijn opinie een combo variant als Painter’s Servant en Grindstone vaak effectiever, of anders, als je liever geen vrienden overhoud aan het einde van de avond, een control variant met Lantern of Insight, Codex Shredder en soortgelijken.
Deze krijgt een broertje, {=ruin crab}, die in bijna alle gevallen beter is (tenzij je jezelf wilt millen).
Volgens mij worden milldecks wel weer interessant: 8 van deze millkrabjes in 1 deck, en met zoveel keuze uit fetchland en multiple landdrops per beurt. Het is alleen wel vrij makkelijk te stoppen met een sideboard kaart zoals een Emrakul, the Aeons Torn en je helpt ook sommige decks door hun graveyard te vullen.
Undiscovered Paradise is ook een fan?
Ghost Town werkt ook prima, en kost minder mana dan Oboro, Palace in the Clouds
Wat dacht je van Fetch land? Scalding Tarn samen met Grim Discovery! Heerlijk.
Dit kan best een leuk onderdeel van een milldeck zijn. Een paar keer Terramorphic Expanse, Evolving Wilds en Strionic Resonators en je hebt een leuk milling feest. Moet je wel ook een Traumatize spelen uiteraard
Yes, helemaal niks mis mee
Creature - Crab 0 / 2
Landfall - Whenever a land enters the battlefield under your control, target player puts the top three cards of their library into their graveyard.
Vraag: Wallpaper?
Antwoord: hier
Legal in: Vintage, Legacy, Modern, Commander
10/1/2009
The landfall ability triggers whenever a land enters the battlefield under your control for any reason. It triggers whenever you play a land, as well as whenever a spell or ability (such as Rampant Growth) causes you to put a land onto the battlefield under your control. It will even trigger when a spell or ability causes another player to put a land onto the battlefield under your control (as can happen with Yavimaya Dryad’s ability, for example).
10/1/2009
When a land enters the battlefield under your control, each landfall ability of the permanents you control will trigger. You can put them on the stack in any order. The last ability you put on the stack will be the first one that resolves.
Decktips