Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Bedankt kennis databank
Dat kan. Tussen beide (first strike en normale) combat damage steps is er de mogelijkheid om spells/abilities te gebruiken.
Het is me helemaal duidelijk, tnx!
Nog 1 vraag toch, stel hij heeft trample en double strike, kan je dan in de tweede damage step de quest counter die je bij de eerste first strike hebt gekregen gebruiken om de vier +1/+1 counters alsnog op je creature te plaatsen? En flink te tramplen?
Je moet de twee abilities los van elkaar lezen.
Je krijgt de quest counter van de eerste ability pas nadat combat damage gedaan is.
Maar je activeert de tweede ability in principe voordat combat damage gedaan wordt (in jouw volgende beurt bijvoorbeeld). Die ability activeren als je net de quest counter gekregen hebt, zal doorgaans niet handig zijn. Want de combat damage is al gedaan, dus jouw 7/7 (die een 3/3 was) heeft dan maar 3 damage gedaan (waarvan 1 aan je tegenstander en dus NIET 5) en het ternauwernood overleefd. En inderdaad die 1/1 heeft je weliswaar een quest counter opgeleverd, maar gaat wel dood.
Als je in jouw volgende beurt die activated ability gebruikt in de declare blockers step, nadat blockers gedeclared zijn, maar dus voordat combat damage gedaan wordt, dan zou een 3/3 trample gewoon 7/7 trample worden of een 1/1 trample gewoon 5/5 trample.
Nee in het eerste geval, correct in het 2e.
Je krijgt pas een Quest counter nadat de combat damage gedaan is. Het is dan al te laat om Quest nog te sacrificen en diezelfde combat effect te laten hebben.
Je 3/3 trample doet dus 3 damage in de combat step. Daarna triggered Quest en krijgt zijn counter, maar damage is al lang gedaan, dus heb je er vrij weinig aan om je 3/3 dan nog 7/7 te maken.
Idem bij de 1/1, alleen is je 1/1 ook meteen dood na combat damage (Direct nadat combat damage gedaan is worden SBA's uitgevoerd en gaat je 1/1 met lethal damage naar de graveyard. Pas daarna gaat de quest trigger de stack op).
Ik ben toch even in de war door deze kaart. Stel ik heb een 3/3 trample elf die geblockt wordt door een gewoon 2/2 beest. Kan je dan de quest counter effects nog wel toepassen en wordt die elf dus een 7/7 trample? En doet dan nog 5 dmg aan opponent...
Maar als ik een 1/1 elf trample had gehad, dan was ie doodgeblocket en hadden de quest counters 'm niet kunnen redden?
Een beestje met lethal damage kon je voor m10 ook niet redden hoor, alleen had je toen priority tussen het richten van de combat damage en het punt waar de combat damage echt gedaan werd. Jitte werkte toen net zoals nu.
hmmz, dit zijn toch de nieuwe regels die gekomen waren in M10. dus dat houdt in je kunt niet meer stiekem je beestje die lethal damage gehad heeft met een Giant Growth
Niet als hij al lethal damage gehad heeft.
Maar een dergelijke instant speel je doorgaans in de declare blockers step, voordat combat damage uitgedeeld wordt. (En niet in de combat damage step als de schade al uitgedeeld is.)
maar kun je een creature dan nog wel redden met Giant Growth
In het algemeen: Als iets triggert, krijg je altijd eerst nog een rondje priority en worden state-based actions gecheckt. En tijdens het checken van state-based actions gaan creatures met lethal damage dood.
lol, ik d8 dat het beestje het nog overleefde
Bij jitte is het inderdaad dezelfde situatie, een creature die geblocked wordt en lethal damage krijgt is dood voordat de jitte kan helpen.
ik d8 van niet, want krijg je niet de zelfde situatie als met Umezawa’s Jitte...
Als je creature lethal damage krijgt gaat die dood voordat hier een counter op komt. Deze quest zal je 1/1 creature dus niet kunnen redden.
Enchantment
Whenever a creature you control deals combat damage to a creature, you may put a quest counter on Quest for the Gemblades.
Remove a quest counter from Quest for the Gemblades and sacrifice it: Put four +1/+1 counters on target creature.
Legal in: Vintage, Legacy, Modern, Commander
10/1/2009
When the first ability resolves, you may put just one quest counter on Quest for the Gemblades. It doesn’t matter how much damage the source dealt.
10/1/2009
The first ability will trigger multiple times if a creature you control deals combat damage to multiple creatures, and/or if multiple creatures you control each deal combat damage to a single creature.
10/1/2009
If there are no counters on Quest for the Gemblades yet, and simultaneously a creature you control deals combat damage to a creature and a creature you control is dealt lethal combat damage, the first ability will trigger too late for you to be able to activate the second ability and save your creature.
Decktips