Submenu - Informatie
Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
In Magic zijn normaal gesproken 7 zones waar je gebruik van maakt tijdens het spelen. Deze zones zijn: library, hand, graveyard, de stack, battlefield (vroeger "in play" ) en exile (vroeger "removed from the game" ). Oudere kaarten gebruiken ook nog de ante zone, dus eigenlijk zijn het er 8. Hier volgt een gedetailleerde beschrijving van elk van die zones. |
Library |
De eerste zone die je tegenkomt in een potje magic is de library. Als je niet in het spel zit heet je library je deck. In het spel heet het altijd een library. Je library is waar je je kaarten van pakt. |
Hand |
Je hand is waar je je kaarten houdt die je nog niet gespeeld hebt. Normaal gesproken zijn dat er maximaal zeven, maar er zijn kaarten die dat maximum kunnen verhogen (Minamo Scrollkeeper), verlagen (Gnat Miser) of zelfs helemaal verwijderen (Spellbook). Maar dat maximum is maar op één moment van belang, namelijk aan het einde van je beurt, wanneer je moet discarden totdat je niet meer boven je maximum zit. Gedurende de rest van je beurt mag je zoveel kaarten in je hand hebben als je wil. |
Graveyard |
De graveyard is wat het betekent: een begraafplaats. Alle spells die zijn gecounterd, alle gespeelde instants en sorceries, alle kaarten die zijn gedestroyed of gesacrificed en alle gediscarde kaarten gaan hierheen en komen bovenop te liggen. Je mag de volgorde van je graveyard veranderen naar eigen inzicht, behalve als je met kaarten speelt die kijken naar de volgorde van je graveyard. De laatste kaart die daar om geeft zat in Urza's Saga ((us)). Elke speler mag ten alle tijden de graveyard van elke speler bekijken. |
Battlefield |
Deze zone heette voor "in play". Dit is de belangrijkste zone. Hier liggen al je permanents. Buiten het deze zone heten permanents ook geen permanents maar spells (op de stack) of cards (in de rest van de zones). Als een permanent op het battlefield komt vanuit een andere zone, dan word het beschouwd als een hele nieuwe permanent, zelfs al heb je hem alleen maar geMomentary Blinkt. Dit geld ook voor andere zones, maar het komt het meest voor in deze. Dit is ook de enige zone waarin je kaarten kan tappen of untappen. |
De stack |
Een gedetailleerde uitleg over de stack kun je op deze pagina vinden. In het kort: Als je een spell speelt, dan gaat die kaart bovenop de stack. Als je een ability speelt, dan gaat alleen die ability op de stack, en niet de kaart die die ability maakte. De stack werkt volgens het LIFO principe, Last In, First Out. Dat betekent dat als je iets speelt, je dat bovenop legt, en de dingen die op de stack liggen er ook weer van boven naar beneden af worden gehaald. De spell of ability die dus als laatste erop ging, gaat er ook weer als eerste vanaf. |
Exile |
Deze zone heette voor "Removed from game". Sommige effecten kunnen objecten (kaarten of permanents) Exilen. Deze kaarten bevinden zich in een zone waar je in principe niet meer bijkunt, al zijn er uitzonderingen zoals Pull from Eternity. Met deze kaart kun je je Serra Angel die exiled is door een Path to Exile terughalen. Normaal gesproken kan je alle kaarten in de Exile zone altijd bekijken, ook die van je tegenstander, maar als ze 'face down' liggen dan mag je er alleen naar kijken als de kaart die ze zo heeft achtergelaten dat voorschrijft. Soms zijn er ook abilities die kaarten kunnen exilen, en een andere ability op dezelfde kaart die ze kan terughalen, zoals bijvoorbeeld bij Sisters of Stone Death. Deze abilities zijn verbonden, en je kan bijvoorbeeld een Quicksilver Dragon met de overgenomen ability van Arc-Slogger en die van Sisters of Stone Death niet gebruiken om kaarten te removen met de ability van de Arc-Slogger, om dan eventuele exiled creatures met de ability van Sisters of Stone Death terug te halen. Die ability van de Sisters werkt dus alleen samen met haar andere ability, waarmee ze ze zelf verwijderd. Kaarten die exiled zijn worden aan het einde van het spel pas teruggeschud. |
Ante zone |
In oudere series van het spel kon je nog 'voor het echie' spelen. Het is nu een optionele variant, maar op toernooien is het niet toegestaan. Als je voor ante speelt, dan pak je 1 kaart random van je deck voordat je begint met spelen, en plaatst die in de ante zone. Alle spelers mogen er ten alle tijden kijken naar de kaarten in de ante zone. Aan het einde van spelletje, mag de winnaar alle kaarten in de ante zone houden. Deze zone kun je volledig en totaal vergeten, behalve wanneer jullie beide voor ante spelen. |
Command zone |
De command zone wordt in "normaal Magic" alleen gebruikt voor emblems, maar iedereen kent de naam natuurlijk van Commander: dit is de zone waar je Commander de game begint! Ook Planechase, Archenemy en Vanguard kaarten hebben een plekje in deze zone. De command zone is een deel van het spel, waar dit soort objecten bestaan die weliswaar invloed kunnen hebben op het spel, maar het zijn zelf geen permanents en kunnen door niets anders in het spel worden getarget. |
Het veranderen van zones |
Wanneer een object (een object is een kaart of een permanent) van zone verandert, wordt het door het spel beschouwd als een nieuw object. Effecten die aan dat object waren verbonden gelden niet meer, met een paar uitzonderingen: * effecten die een artifact, creature of enchantment spell op de stack aanpassen, blijven gelden als ze in het spel komen. * abilities die triggeren op het verwisselen van zones (zoals Rancor), herkennen dat het object waar ze voor gelden van zone is veranderd. * prevention effecten (preventen van damage dus) die gelden voor damage van een artifact, creature of enchantment spell op de stack, blijven gelden voor de permanent die het wordt als ze in het spel komen. * permanents die in- of uitphasen onthouden hun status. Maar op de 2e uitzondering na kom je hier bijna nooit mee in aanraking, omdat het redelijk ongewone effecten zijn (niet veel mensen spelen met phasing). Een creature die dus exiled wordt en dan weer terug op de battlefield komt, wordt dus weer beschouwd als een nieuwe creature (Momentary Blink is dus voor meer goed dan alleen "enter the battlefield" abilities triggeren, hij kan dus ook damage van een creature halen, het van combat removen, ervoor zorgen dat het niet meer getarget word, en dat allemaal omdat het spel een geblinkte creature beschouwd als een nieuw creature). Vragen over de regels kun je in het Regelvragen Forum kwijt. Terug naar het overzicht |