Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Kaart van de Dag 11 Pyromancer Ascension

Scroll: [boven|reacties|beneden]
13-9-2011 08:24:00

Goedemorgen dames en heren, vandaag gaan we de kaart Pyromancer Ascension.



RulingEnchantment
Whenever you cast an instant or sorcery spell that has the same name as a card in your graveyard, you may put a quest counter on Pyromancer Ascension.
Whenever you cast an instant or sorcery spell while Pyromancer Ascension has two or more quest counters on it, you may copy that spell. You may choose new targets for the copy.

Laten we even de oficial rulings erbij pakken:
10/1/2009 If either of Pyromancer Ascension's abilities triggers, it will go on the stack on top of the spell that caused it to trigger. The ability will resolve first. If it's Pyromancer Ascension's second ability that triggered, the copy it creates will also resolve before the original spell. The copy is created even if the original spell has been countered.
10/1/2009 If Pyromancer Ascension's first ability triggers, you'll put a quest counter on it even if the card in your graveyard leaves your graveyard by the time the ability resolves.
10/1/2009 If you cast an instant or sorcery spell from your graveyard (due to an ability such as retrace, for example), Pyromancer Ascension's first ability won't trigger unless another card with the same name is in your graveyard.
10/1/2009 The second ability triggers only if Pyromancer Ascension already has two quest counters on it at the time you cast an instant or sorcery spell. This means a spell can't both cause the second counter to be put on Pyromancer Ascension and become copied.
10/1/2009 If you copy a spell, the copy will have the same targets as the spell it's copying unless you choose new ones. You may change any number of the targets, including all of them or none of them.
10/1/2009 You may copy an instant or sorcery spell that has no targets.
10/1/2009 If the original spell was kicked, the copy is kicked too. Other decisions made for the original spell, such as the value of X or the mode, are also copied.

Ok en dat betekent:
-De volgorde van de stack van onder naar boven is, instant/sorcery, als er een kaart met dezelfde naam in de grave ligt triggert de 1e ability van ascension, 2e ability triggert en maakt een kopie die boven aan de stack komt, de kopie resolved voordat het origineel dat doet.
-Doordat de 1e ability eerst resovled voordat de originele spell dat doet leg je eerst quest counter erop zelfs als de kaart in de grave met dezelfde naam verwijdert word door de gepseelde instant/sorcery.
-Retrace en rebound en dergelijken triggeren de eerste ability alleen als als er een andere instant/sorcery in de grave ligt.
-Een instant/sorcery zorgt er eerst voor dat er een quest counter bij komt, als je daarna dezelfde spell speelt word alleen de 2e gekopieerd.
-De kopie mag alle legale targets targeten, maar je mag ook kiezen voor geen targets.
-Je mag ook spells zonder targets zoals Wrath of God kopieeren.
-De extra kosten zoals kicker of worden ook gekopieerd zoals het gebeurde bij de originele spell.

Deze kaart doet een hoop en ik ben benieuwd of we hier een leuk deck mee kunnen bouwen. Dus daar gaan we.

Pyromancer Ascension is de keycard en voor elke ascension met 2 counters word de spell gekopieerd daarom 4x.

4xPyromancer Ascension

Pyromancer ascencion is rood en daar heb je een heleboel leuke instants en sorceries bij die flink pijn kunnen doen, zoals natuurlijk Lightning Bolt
En omdat we hem in de grave moeten hebben liggen als ascension in het spel is is het handig om hem 4x te spelen.



4x Lightning Bolt

Dankzij de ability van rebound werkt Staggershock erg leuk met deze enchantment, want als hij 1x in de grave ligt en je speelt de 2e komen er 2 counters op want de volgorde is dan: Staggershock gaat op de stack, daar boven komt de trigger van ascension, dus komt er een counter op. De volgende beurt "cast" Staggershock nog eens maar dan gratis en dan komt er weer een counter op.
We willen deze zo snel mogelijk pakken dus 4x erin.



4x Staggershock

Een andere leuke kaart is Reverberate je "cast" de kopie dan wel niet maar kopieeren van lightning bolts is altijd leuk, en werkt ook leuk met instants/sorceries van je opponent.
Deze kun je in veel situaties goed gebruiken en we willen zoveel mogelijk dezelfde spells spelen dus 4x.



4x Reverberate

Die Lightning Bolts en Staggershocks wil je natuurlijk wel terug halen om weer gekopieerd te laten worden door deze ascension, dus Surreal Memoir. Ook deze heeft rebound en dit kan als je hand echt heel slecht is nog zorgen voor die counters.
Het is at random en je hebt er maar 2 nodig voor de counters, dus 2x.



2x Surreal Memoir

Blauw heeft ook een hoop leuke instants en sorceries, laten we eens kijken wat we daar allemaal mee kunnen.

Om de overstap niet te groot te maken kijken we eerst maar eens naar . Met nadruk op control, zoals Double Negative. een behoorlijk goedkope dubbele counterspell.
Counterspells zijn altijd handig en dubbele counter spells die je kunt kopieeren zijn helemaal geweldig, daarom 4x.



4x Double Negative

De kaart waar pyromancer groot mee is geworden is de kaart Time Warp, wie wilt er nou niet 2 extra beurten?
Extra beurten betekent meer tijd om spells te spelen en vooral minder tijd voor je opponent, dus 4x erin.



4x Time Warp

Om de juiste kaarten te pakken en een manier om Pyromancer Ascension actief te krijgen spelen we Mystic Speculation door de buyback kun je als hij 1x in je grave ligt erg makkelijk de juiste kaarten pakken en counters krijgen.
We spelen deze 4x want de juiste kaarten pakken is in Magic essentieel en we moeten ascension ook zo snel mogelijk actief maken.



4x Mystic Speculation

Hmmm nog geen geen creatures, daar brengen we verandering in met Gelectrode, je speelt genoeg instants en sorceries, en elke keer 1 damage extra doen is nooit weg.
Iedere keer 1 extra damage doen is niet weg, maar bij elke ligtning bolt 4 extra damage doen is natuurlijk beter.



4x Gelectrode

We spelen inderdaad weinig creatures, dus moeten we zorgen dat de tegenstander er ook weinig kan spelen, dit doen we natuurlijk al met Double Negative maar dat is niet genoeg, Into the Roil werkt ook leuk en als je de kicker cost betaald mag je ook nog een kaart pakken.
Weinig creatures bij ons op het veld, dan dus ook bij de opponent, daarom 4x.



4x Into the Roil

We hebben nu nog 22 plaatsen over waarvan er 20 zowiezo land zijn 10xMountain 10xIsland.

Wat zou jij nog spelen?

ConclusiePyromancer Ascension is een behoorlijk moeilijke kaart om snel geneog op gang te krijgen, maar is hij enemaal actief dan slingeren de spells om je opponent's oren. Dit hier is uiteindelijk het deck geworden.

CreditsNaar iedereen die dit leest.

 Reactie plaatsen

Reacties (14)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
13-9-2011 11:38:00

Geen Ponders en Preordains? Jammer, want ze zijn beter dan die speculation omdat ze zichzelf vervangen.

13-9-2011 11:47:00

Maar deze kun je blijven spelen en leken mij dus beter.

13-9-2011 12:14:00

Geen Zof Shade bespreking ? Nah

13-9-2011 13:48:00

jij emt je zof shade xD

13-9-2011 15:00:00

preordain en ponder zijn inderdaad oneindig veel beter, want die laten je een kaart pakken en leveren als pyromancer triggered dus zelfs kaartvoordeel op. Iets wat Mystic Speculation niet doet (eigenlijk gewoon kaartnadeel). Als je kijkt naar competitieve decks dan worden preordain en ponder ook altijd gespeeld omdat het cantrips zijn. Scry 3 is veel slechter dan scry 2 + draw Zelfs al kun je 23 keer buybacken en kopiëren. Je moet vervolgens een beurt wachten voor je de kaarten pakt die je wilt.

Sureal Memoir heeft een beetje het probleem dat randomness niet fijn is. Liever iets meer offensief. Qua land zou ik ook zeker niet zomaar 10x mountain en 10x island spelen. Je moet kijken naar het aantal blauwe en rode mana simbolen in je deck en aan de hand daarvan islands en mountains toevoegen. Bovendien heeft een twee kleuren deck ook wel wat dubbellandjes nodig. Zoals het nieuwe UR landje uit innistrad en/of Shivan Reef. Voor een extra scry achtig effect dat geen kaartnadeel oplevert, speelt je 2 of 3x Halimar Depths in plaats van 2 of 3 islands. Reverberate is wel leuk, maar het kan ook een dode draw zijn. Wat heb je aan een pyromancer met 2 counters en reverberate in je hand zonder offensief? Als je 'm speelt zou ik 'm echt maximaal 2x speler. Verder ziet het er best ok uit. Prima KvdD. Enige wat ik je zou kunnen mee geven is dat het helpt om wat competitieve deck lijsten door te kijken, met name de modern lijsten. Zeer leerzaam

Keep it up!

13-9-2011 15:27:00

Ik ben serieus, je vroeg toch om requests? Nou die zou ik graag willen zien. Neglected Peanut

13-9-2011 15:37:00

Hij is niet de enige..

13-9-2011 15:57:00

Nou lekker dan, Ik weet weer hoe het zit.

13-9-2011 17:02:00

/mass ignore peanut


(sorry voor hef offtopic gaan)

Zijn double negative en Time warp niet veels te mana-intensief in dit deck?

En waarom niet gewoon mono-rood spelen... zoals je in het begin zelf schrijft. Mono heeft zoveel mogelijkheden...

Wat zeggen jullie. Want ik heb hier nog weinig feedback gezien. Alleen verzoekjes voor KvdD

13-9-2011 23:50:00

Genegeerde verzoekjes that is

14-9-2011 06:25:00

@ Bar D:

1. Check de posts boven je. genoeg feedback.
2. Competitieve pyromancer decks spelen altijd Blauw en Rood, en sommige builds spelen ook time warp (zo niet alle).

Genoeg feedback betreft de kaart of in het algemeen bedoel je?

Ik vond alleen jouw commentaar bruikbaar eigenlijk.
En thanks voor je uitleg.

Ik vind dit een moeilijke kaart. Ik twijfel erover in een rood burn deck. Hij is erg goed voor burn alleen wel erg traag...
De twijfel is groot

13-10-2011 10:04:00

Een Chandra Ablaze lijkt me ook wel leuk in dit deck, misschien een beetje duur, maar dit deck heeft ook wel enge synergies met Rite of Flame om wat acceleratie te creeëren.

Ik heb ook één vraagje trouwens, in wat voor situatie is het uberhaubt praktisch om 4 spells te counteren? het is niet dat het nutteloos is, maar persoonlijk zou ik zeggen dat gewoon een mana leak (en later dubbel mana leak) een stuk praktischer is vanwege zijn splashbaarheid. Of is er iets aan dubbel counters wat ik niet snap?

Scroll: [boven|reacties|beneden]