Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Er zijn diverse banlists voor EDH, maar ik ben benieuwd welke kaarten jij zou willen bannen. Een uitleg hierbij is aanbevolen!
Ik zal zelf een aftrap geven:
Magister Sphinx
Iemand van 40 naar 10 levens schoppen door alleen dit beestje te spelen vind ik erg naar. Met daarnaast nog een schade kaart van 10 zijn er kleuren die hier dan ook helemaal niks/bijna niets aan kunnen doen. 20 ipv 10 zou bij EDH nog te doen zijn.
Jin-Gitaxias, Core Augur
Iemands hand discarden dat is nog tot daar aan toe, maar om dit eigenlijk permanent te hebben voor alle tegenstanders vind ik eigenlijk 'to much'. De fun gaat er bij mij wel snel af met deze op tafel. De controller kan deze namelijk ook makkelijk beschermen door dat er zoveel kaarten gepakt moeten worden.
Het feit dat je die twee kaarten met Kokusho vergelijkt geeft aan dat je niet snapt hoe broken Kukusho is in multiplayer edh.
Primeval titan is hard ja, maar broken? Zeker niet. En consecrated sphinx? Die heeft niet eens een ETB ability en vangt gewoon direct removal.
Het probleem met kokusho is, dat het geen zin heeft om 'm af te schieten. Tenzij je 'm exiled uit de graveyard, direct daarna. En dan heeft iemand al z'n leven verdubbelt en flink veel life loss veroorzaakt. Met 1 lullig kaartje. Kokusho vergelijken met de titan en de sphinx snijdt dan ook niet echt hout naar mijn mening.
Als je met 4 man EDH speelt dan gain je 15 leven, en krijgen alle andere spelers 5 damage.. Dat is een Exsanguinate voor in totaal 7 mana, en dan moet ie al stuk gaan. Zolang ie niet dood gaat doet ie helemaal niks.
Zolang je het niet constant kan recurren valt dat heus wel mee, omdat die 15 leven er de volgende ronde dubbel en dwars er af worden geschopt.
Als je het kan blijven recurren, dan ben je al werk aan het verrichten, voor Consecrated Sphinx en Primeval Titan is dat niet nodig, die doen gewoon altijd hun ding. Als je toch meerdere kaarten nodig hebt om Kokusho broken te maken, dan win ik gewoon wel meteen de game met een of andere 2card combo hoor.
Het probleem van Sphinx en Titan is dat elke control magic of reanimation spell altijd naar hun gaat. Het hele spel draait gewoon om wie er controle heeft over de Titan of Sphinx. Bij Kokusho werkt dat niet echt. Kokusho neemt dan ook niet een heel spel over in zn eentje.
Ik ben het met je eens zolang je gaat verdedigen dat die 2 kaarten ongeveer zo sterk zijn als Kokusho. Het hangt een beetje van de situatie af, soms zijn ze sterker, soms zijn ze zwakker. Maar Kokusho altijd lager schatten is ook wel wat te hoor, al die control magic's en reanimates gaan net zo hard op de Kokusho, misschien de reanimates nog wel harder.
Het hangt echt helemaal van de bordpositie af welke beter zou zijn als je toegang tot alle 3 zou hebben. Soms wil je meer mana, soms wil je meer kaarten, soms wil je een lekkere levens buffer, geen daar van is altijd beter. Daarnaast kunnen de meeste decks mass removal spelen en is die Kokusho dood krijgen nou ook weer niet zo moeilijk.
Zoals ik in een eerdere post zei lijkt Kokusho me goed kunnen in meer ervaren groepen, ik zou precies hetzelfde zeggen over de Sphinx en Titan.
Overigens, de reden dat Kokusho gebanned is heeft meer te maken met de loop potentie dan dat hij 1x dood zou gaan. De kaart motiveert je heel erg om hem op minder vriendelijke manier te gebruiken. Bedenk ook dat de Exsanguinate waar je hem mee vergelijkt een stuk minder makkelijk terug te halen is in zwart. Er zijn best wel veel zwarte kaarten die een creature terug halen en best wel weinig die je een andere kaart terug laten halen (in mijn ogen zijn Xiahou Dun, the One-Eyed en Yawgmoth’s Will de enige goed speelbare).
Ik vergeleek hem met Exsanguinate in het geval dat je hem niet kan loopen. Wanneer je dat wel kan heb je al andere kaarten ervoor nodig. In zn eentje doet ie echt niet veel.
Sphinx en Titan hebben dat niet nodig, die kunnen gewoon in elk deck wat ze mag spelen en zullen daar een goede toevoeging in zijn, ongeacht de strategie van het deck. Ook hebben ze geen andere kaarten nodig om ze goed te maken.
Van mij mag je Kokusho gerust unbannen, maar zolang ie banned is, vind ik dat Sphinx en Titan ook wel in aanmerking mogen komen voor een ban. Dat is in ieder geval waar dit topic eigenlijk om ging, toch?
Ik probeerde aan te geven dat de ban is vanwege de loop potentie, niet vanwege het 'eerlijke' gebruik van de kaart. De vergelijking met Exsanguinate is daardoor niet helemaal relevant voor de discussie omdat deze een stuk lastiger te loopen is tenzij je andere kleuren toe gaat voegen en zelfs dan kost het best wat moeite om er echt een loop van te maken.
Verder zijn we het eens, een unban zou vermoedelijk geen grote problemen opleveren. Voor wat ik begrijp is Kokusho eerder dan of gelijk met Recurring Nightmare gebanned, die kaart zal vast meegespeeld hebben in de keuze voor banning.
Het is echt verschrikkelijk simpel om Kokusho te loopen. En elke beurt meerdere malen 15+ life gainen en iedereen 5+ damage doen is inderdaad gewoon niet leuk. Ik vind de sphinx en titan ook niet echt leuke kaarten, maar een removaltje er op en je bent er waarschijnlijk van af. Dus ach....
de moeite die je moet doen om kokusho the laten loopen zonder dreams staat gelijk aan vele andere infinite combo's die wel mogen.
er is een verschil tussen zeer goed en "broken" en kokusho vind ik niet broken maar gewoon zeer goed.
Je moet gewoon goede en concrete afspraken maken met je speelgroep. Dan kan je zelfs sommige kaarten als huisregel bannen of zelfs unbannen.
11 Mana met Mindslaver en Academy Ruins is ook erg makkelijk voor elkaar te krijgen maar als het blijkt dat een iemand er keer op keer voor gaat en er een deck omheen gaat spelen, zou ik ook heel gauw niet meer tegen diegene spelen of concrete afspraken maken omdat dit invloed heeft op het speelgenot.
Het probleem met unbannen is alleen dat als je dan wel een keer met anderen speelt je deck opeens niet toegestaan is. Ik zou eerder eens met je groep er over praten en afspreken het leuk te houden. Alles mag, in de aanname dat je probeert het een leuk potje te houden in plaats van de mogelijkheden die het formaat je geeft compleet te misbruiken. Waarschijnlijk wil je dan alleen de officiele ban lijst aan houden om 'compatible' te blijven met spelers buiten de groep.
Zodra je een extra ban lijst bij gaat houden zeg je in weze: alles wat niet op de officiele of op onze lijst staat mag je volledig en zoveel je wil misbruiken. Dit is ook een probleem dat vaak terug komt als meer competitief ingestelde spelers het formaat spelen. Die zijn stom verbaasd als mensen klagen over dingen die zij doen die volgens de officiele regels gewoon toegestaan zijn. "Consistente beurt 5 combos zijn mogelijk, dus dan hou je daar toch rekening mee als je je deck bouwt??? " of zoiets.
@PI, Ik ben het exact met je eens over het behouden van de originele banlist. Bij ons in de groep hebben we een uitgebreide extra banned list voor Mass land destruction, maar anderzijds halen we niets van de originele lijst af ondanks dat het mogelijk wel leuk zou zijn. Ik blijf van mening dat als je dan nieuwe spelers binnen de speelgroep krijgt dat groepsgebonden unbannings verwarrend kunnen zijn.
Myojin of Night’s Reach is ook wel erg naar. Helaas speel ik hem zelf ook. Fijn om naar toe te tutoren in mn ramp deckje....
Ik vind dat ze Ancestral Recall moeten unbannen.
En ik vind dat ze alle of bijna alle tutor-kaarten moeten bannen zodat. Je speelt potverdorie een deck van 100 singletons zodat potjes gevarieerd zijn. Tutors perkt deze variatie in. En dat is eentonig en jammer.
Ik vind Ancestral Recall lang niet zo spelbrekend als een Demonic Tutor.
Eens, ik ben ook tegen kaarten die alleen tutoren. Maar goed, ik kon niet de hele groep overtuigen, dus doe ik nu net zo hard mee...
@ Supernesk
Niet klagen over een kaart als je hem zelf ook speelt
@ Wackywong
Zodra ze beginnen met bannen van tutors is het einde zoek. Dan eindig je uiteindelijk met een verkapte versie van Prismatic, dat ook keihard dood is gebloed.
Ik ben zwak
Onderstaande kaarten staan in onze vriendgroep op de tocht:
Jin-Gitaxis
Sorin Markov
Myojin de zwarte
Serra Ascendant
Magister Sphinx
Necropotence
Infernal Darkness
Mass landdestruction en infinite combo's spelen we zowiezo niet.
Wat vinden jullie daarvan?
Persoonlijk vind ik dat Survival of the Fittest echt te belachelijk broken is. En the obvious Sol Ring / Mana Crypt door de oneerlijke acceleratie die deze kaart geeft. Verder vind ik EDH wel redelijk stabiel op het moment.
ik weet niet of deze al genoemd is: Insurrection aan de ene kant heel veel fun, aan de andere kaart een 1-kaart kill als je pech hebt en dan gaat de lol er snel af
Mijn groepie banned tegenwoordig niks meer buiten de reguliere banlijst om. Leuk dat dat zo kan veranderen!
Alle kaarten die een hoeveelheid mana kunnen genereren per X. Ik bedoel dan Rofellos, Llanowar Emissary, Gaea’s Cradle, Serra’s Sanctum etc.
En wat denken jullie van het bannen van bepaalde combo's. Waarbij je dus de kaarten op zich niet zou bannen, maar wel het hebben van alle kaarten die een combo uitmaken. Bijvoorbeeld Niv-Mizzet, the Firemind + Curiosity (waarbij je dan een van de twee moet kiezen). En dan past Urborg, Tomb of Yawgmoth + Cabal Coffers zeker ook in dat rijtje.
Maar dat is maar mijn mening. Ik vind het veel leukere gameplay als je manabase niet ineens te zot wordt. En wat de combo's betreft, het voelt niet echt als winnen of verliezen als iemand zo'n combo kan laten resolven.
Een 2 kaarten combo die iedereen instant kill vind ik gaaaaaaay, helemaal als een van de 2 een commander is. Ik zou die persoon dan in zn gezicht likken.
@hierboven.. een woord: HELD
maar denk dat het vooral met het type wat je speelt te maken heeft. EDH heeft 2 verschillende stylen die nogal eens door elkaar gehaald worden denk ik. Ga je voor Fun of een Gamewinners?
Sol Ring = heeft geen toegevoegde waarde, geeft de persoon die hem raapt enorm voordeel en laten we wel zijn fluffwise was nooit het sterkste element van de kaart. Hoort dus niet in EDH thuis
Insurrection = beetje een antikaart.... mono rood mag hem van mij wel spelen als het moet....
Planar Portal = gaat ook tegen de essentie van EDH in... beetje unfun.
Planar portal is zodanig mana-intensief, lijkt me niet banwaardig. Insurrection spelen we niet in onze speelgroep. Het is zo'n random 'ik win' kaart die interessante gameplay straft. Sol ring in multiplayer is niet zo OP naar mijn mening.
Ik zou graag gebanned zien:
Consecrated Sphinx . Zodra er 2 liggen (of er wordt er een gecloond,), is de game verpest. Los is het ook al een vrij lame kaart.
Exsanguinate . Ook weer zo'n lame, random win kaart. In multiplayer is het echt triestig... Een lifeswing van 90 is geen uitzondering en ook niet moeilijk in 4 player EDH.
Skullclamp . Dat deze kaart enorm broken is, weten we allemaal. Dat ie nog legal is in EDH, waar de kaart juist enorm te abusen is, is mij een raadsel.
Agreed met David.
In vrijwel iedere EDH dat rood zit speelt men wel Kher Keep gewoon voor Skullclamp.
Even over Blood Moon. Ik vind het een kaart die eigenlijk heel redelijk is, vooral voor de kleur die als 'slechtste' wordt benoemd in EDH. Als mensen er zo veel last van hebben moeten ze gewoon niet 6748 nonbasics in hun deck spelen. Tevens, hoe vecht rood ooit tegen ramp decks als mensen lopen te piepen over land destruction / mana denial? Geen wonder dat rood door sommige spelers slecht wordt genoemd.
Ik vind het een erg scheve situatie.
Rampen naar 10 mana beurt 2 is prima, maar LD niet. Lol
Persoonlijk ben ik heel erg blij met Magus of the Moon, Blood Moon en Ruination. <3