Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
hallo,
ik ben benieuwd hoe de banned list tot stand is gekomen. kan ik de motivatie om bepaalde kaarten te bannen en andere niet ergens vinden?
wat ik namelijk niet kan begrijpen is dat Tolarian Academy is gebanned, en ik gegodsmackt word door Gaea’s Cradle?
Kokusho, the Evening Star? goed in multiplayer maar toch niet broken?
een Sorin Markov of Magister Sphinx doen ook veel met life totals (douchebag maar niet banned)
kan iemand dit voor mij verhelderen?
Tolarian Academy is te combo, iets wat Wizards echt wil voorkomen. Hetzelfde geld voor Kokusho en diversen, daar zijn gewoon te makkelijke kills mee te maken.
Gaea's is goed, maar groen is toch echt creature-based > makkelijker te stoppen, ook voor niet-blauwe decks.
Uiteindelijk kijkt WOTC puur naar het formaat: wat is leuk en wat is niet leuk? Wat overheerst en wat is gewoon goed? Gaea's is sterk, maar wordt niet door elk deck gespeeld. Echter, als Tolarian unbanned zou worden zou iedereen een blauw combo-deck gaan bouwen (dat is dan gewoon te sterk om niet te spelen) en krijg je een zeer eenzijdig formaat. Vandaar: een banned list!
ok bedankt voor je reactie.
in groen is een Genesis Wave nogal game ending.
en multicoloured decks dan?
met zwart: Exsanguinate (en dan ook nog Urborg, Tomb of Yawgmoth+ Cabal Coffers en bijhorend magus-creature)
met blauw: Blue Sun’s Zenith bijvoorbeeld, 1 deck weg. of heel snel een Rite of Replication met op iets nasty's (met kopien)
met rood: iets van een Comet Storm?
tokens spammen gaat harder als artifacts op tafel gooien m.i.
dan is Gaea’s Cradle toch net zo hard of harder te combo-en als Tolarian Academy
komen Crop Rotation, Sylvan Scrying en bijvoorbeeld een Primeval Titan nog bij om hem te fetchen in zijn eigen kleur.
(tegen een Tolaria West?)
ik zie nog steeds het verschil niet.
ken ik de combo's van Tolarian Academy misschien niet?
Academy is ziek als je hem 4x runt terwijl je Moxjes en dergelijke ernaast heb liggen. Dat maakt dat je turn 1 Blightsteel Colossus/ Mind’s Desire kan casten enzo.
Verder zijn de meeste (zo niet alle) kaarten die je noemt kaarten die voornamelijk Casual gespeeld worden, en daar kijkt WotC niet naar. Wizards kijkt echt hoe de meta op toernooien is, en past daarop de ban list aan.
dit is ook geplaatst in het forum over commander/edh. het gaat om de banning in dat format.
mag breder als deze specifieke kaart, ik ben ben benieuwd naar het hoe en waarom van elke banning. (staat dit ergens beschreven?)
Staat op de site van Wizards meestal uitgelegd waarom ze iets bannen. Moet je daar even zoeken.
ik las wat over moxen en 0-mana artifacts. dan is ie turn 1 wel beter als {=gaea’s gradle} tokens gaan pas later harder.
dus de reden is turn 1-2 kills?
Yep, in een notendop wel. 9 van de 10 decks kunnen jou niet tegenhouden zo vroeg en dat is niet leuk. Gevolg zou zijn dat iedereen blauw gaat spelen (FoW, Daze, etc.) en de meta dus heel eenzijdig zou worden. Dat wil WOTC niet > ban.
En het feit dat je voor Cradle creatures nodig hebt! Creatures zijn veel gemakkelijker te removen dan artifacts en dus is de risk/reward ratio veel hoger voor Academy. En om Cradle goed te maken moet je veel creatures spelen in je deck of spells die tokens maken. Als je hiervan erg veel in je deck hebt, zal dat ook het voornaamste zijn dat je doet met de mana van Cradle. En dat is op zich niet zo scary als wat je met Academy kunt doen.
ok, duidelijk.
in mijn deck zou dat niet kunnen, moxen in edh com on! een mox is duurder dan mn hele deck.
en een Metalworker dan? zolang Staff of Domination gebanned is doet het niet onder voor een mana-elf of wel?
(Filigree Sages potentiele ban voor manaloop? speel ik nu.)
WOTC beheert overigens de EDH ban lijst niet.
Academy werd eigenlijk nooit op 'vriendelijke' manier gebruikt, maar vrijwel altijd om snel een combo of lock op tafel te krijgen. Artifacts zijn ook over het algemeen lastiger stuk te maken dan creatures omdat veel creatures tegenover je een stuk meer waarschijnlijk is en decks daar dus over het algemeen meer op voorbereid zijn. Ook komen de tokens of andere creatures over het algemeen inderdaad pas wat later.
Kokusho is een wat minder logische op de ban list. Voor wat ik er van begrijp is hij gebanned omdat zijn effect extra sterk is in multiplayer en hij makkelijk potjes kan domineren doordat decks gebouwd worden zodat ze helemaal om hem hergebruiken draaien. Zelfs de decks die hem niet gebruiken zouden al snel gaan spelen om hem te jatten of kopieren of zo.
Persoonlijk denk ik dat in de juiste meta met ervaren spelers met grote collecties het effect van Kokusho niet te sterk zou zijn, maar dat hij wel de boel kan verpesten in een meta waar het niveau wat lager ligt omdat mensen zwakkere decks spelen en zo'n beetje op kunnen geven als iemand een Kokusho weet te loopen. Academy is denk ik altijd te sterk. Ik denk trouwens niet dat je consistentie op de ban-list moet verwachten, de lijst moet meer een suggestie zijn dan absoluut. Het is bekend dat absurde dingen in EDH mogelijk zijn: de ban-list wordt niet beheerd alsof het een tournooi formaat is, maar meer om minder leuke ervaringen te voorkomen. Er wordt verwacht dat spelers zelf ook proberen deze minder leuke ervaringen te voorkomen en de lijst is er alleen voor de ergste gevallen.
De volgende genoemde kaarten hebben vaak meer werk nodig dan de Kokusho of de Academy. Kokusho hoeft maar een recusion engine te hebben en de rest gaat vanzelf, bv Phyrexian Reclamation of Volrath’s Stronghold, terwijl Academy natuurlijk in decks zal zitten met veel artifacts en daar hoef je al niet meer te doen dan je deck normaal spelen om hem (te) goed te maken.
Metalworker is relatief makkelijk te untappen voor 3 of minder mana. Er is een equipment die het doet (kom even niet op de naam), Voltaic Construct en waarschijnlijk nog wel een paar. Ook weer een kaart die eigenlijk nooit 'lief' gebruikt werd.
Als je de details van EDH bannings wilt kun je het beste op de officiele EDH forums kijken waar vaak topics over dit onderwerp geopend worden en waar ook terug te lazen is in de announcements for ban list updates. Deze forums vind je hier
Turn 1-2 kills zijn overigens onwaarschijnlijk in EDH. De sterkste decks die ik gezien heb doen het ongeveer beurt 4-5 met enige consistentie. Misschien als alles precies op zijn plek valt beurt 3.
Even iets anders, maar on topic:
Waarom is Coalition Victory geband?
Ik vind het wel een leuke threat eigenlijk, zelfs om tegen te spelen.
Win the game kaarten zijn toch nooit leuk? Het vergt 0 denk werk. Daarom vind ik kaarten zoals Rite of Replication enzo ook niet echt leuk. Dat soort kaarten zorgen ervoor dat ik een counterspell de hele game op hand moet houden om die ene kaart tegen te gaan anders is de game gewoon in een klap over. Rite is dan nog redelijk mana intensief, maar het is edh. Die mana kom je makkelijk aan.
Felidar Sovereign zou ook zeker een ban moeten krijgen. De enige win the game kaart waar ik respect voor heb is Battle of Wits, vanwege z'n absurdheid
De reden achter bannings is niet heel lastig. Vrijwel alle kaarten op de banlist zijn ofwel belachelijk OP of beïnvloeden de game op een zeer negatieve manier.
En buiten de banlist moeten spelers ook gewoon opletten of de game, niet alleen voor henzelf, leuk blijft. Genesis Wave is in mn speelgroepen bijvoorbeeld ook gebanned. Met een beetje manaramp leg je in een beurt letterlijk je halve deck op en win je direct de game. Dat is exact het soort play dat games negatief beïnvloed.
In EDH zul je geen Battle of Wits tegenkomen, gezien je deck altijd 99 kaarten is.
Maarruh, was niet hier al een topic hierover gaande?
Mjah BoW bedoelde ik ook meer in het algemeen over win the game kaarten. Er zijn nu inderdaad twee topics met min of meer dezelfde discussie.
De victory is een stuk erger dan de sovereign omdat de victory echt altijd uit het niets komt, daarnaast is het een typische strategie die rijkere spelers een flink voordeel geeft door toegang tot duals. Bij de sovereign heb je tenminste een hele ronde en meerdere tegenstanders samen moeten toch wel creature removal hebben of een manier om levens omlaag te krijgen. De victory is dan ook om goede reden gebannend en de sovereign om goede reden niet.
Ik gooi hier een slotje op en verzoek jullie om hier de discussie voort te zetten. In eerste instantie begon het als een vraag, maar onderhand lopen de twee topics redelijk in elkaar over qua inhoud.