[COLUMN] Dark Ascension Set review: Wit
Beste Nedermagiccers!
De Spoilers zijn compleet! Tijd voor een nieuwe review. Zoals elke keer begin ik weer bij wit!
Ik gebruik daarbij de volgende beoordeling: (Bedankt Channelfireball!)
Commander |
|
5.0: Commander all-star. Speel je in élk deck. Mana Crypt, Sol Ring. 4.0: Commander staple. Time Stretch, Primeval Titan, Solemn Simulacrum 3.5: Goede Commander kaart, maar geen staple. Rofellos, Llanowar Emissary, Mimic Vat, Wrath of God 3.0: Commander staple in het juiste deck. Overwhelming Stampede, Phyrexian Reclamation 2.5: Goede kaart in bepaalde decks. Font of Mythos, Violent Ultimatum 2.0: Matige kaart. Ziet soms play of is een goede haat-kaart. Relic of Progenitus, Celestial Purge(Veel kaarten vallen in deze categorie) 1.0: Deze kaart is slecht en ziet zelden play. One with Nothing, Squire
|
Limited |
|
5.0 Deze kaart speel je altijd. 4.5 Deze kaart speel je bijna altijd, ondanks wat je ernaast nog meer hebt. 4.0 Als dit de enige kaart in deze kleur is probeer je hem alsnog te spelen 3.5 Ik wil graag de kleur van deze kaart gaan spelen. 3.0 Als ik de kleur van deze kaart speel zal ik de kaart in 100% van de gevallen spelen. 2.5 Meerdere kaarten in de kleur van deze kaart zullen me naar deze kleur toe trekken. 2.0 Als ik deze kleur speel, speel ik deze kaart meestal(70%) 1.5 Deze kaart haalt mijn deck 50% van de keren. 1.0 Ik ben niet blij als ik deze kaart moet spelen. 0.5 Er zijn situaties waarin ik deze kaart inboard, maar ik begin er nooit mee. 0.0 Ik stop deze kaart nooit in mijn deck.
|
|
Commander: 2.0 Archangel’s Light gaat niet schijnen in Commander. Kaarten die niets doen om je board te verbeteren zijn behoorlijk matig in een formaat dat volledig om kaartvoordeel draait! Als je graag veel levens wil dan zou ik eerder voor iets als Beacon of Immortality of Invincible Hymn gaan, maar dat zijn ook niet echt kaarten die ik snel zou spelen. Ook wil je vaak niet eens je Graveyard terugschudden door kaarten als Genesis of Sword of Light and Shadow. Er zullen echter situaties voorkomen waarin je 80 levens krijgt, en dat is gewoon tof om te doen! Vandaar toch een 2.0. Limited: 1.5 8 mana is echt een boel in limited, vooral als het format ook maar een beetje lijkt op dat van Triple Innistrad, waar erg snelle decks te draften zijn. 20+ levens krijgen kan echt heel goed zijn, dat heeft Gnaw to the Bone wel bewezen. Maar toch heb je liever dat je 8 mana spell meer doet dan tijd rekken. Natuurlijk kan het terugschud effect goed zijn, als je een boel business in je graveyard hebt liggen. Je spell-density wordt daardoor een stuk hoger waardoor de kans op een goede kaart bij elke drawstep groter is. Uiteraard is de kaart erg goed tegen het mill-deck, en hij is erg makkelijk te splashen vanwege zijn enkele witte mana in zijn cost. Er zijn slechtere kaarten als je een 23e playable nodig hebt, maar geweldig is het niet. Commander: 1.0 Commander sluit zijn deuren voor deze kaart. Het formaat draait niet echt om creature combat, en zelfs als dat wel zo was dan was dit truukje gewoon niet zo goed geweest. Limited: 1.0 Geen powerbonus geven aan je beesten is behoorlijk matig. Natuurlijk kan het in bepaalde situaties een goed combattruukje zijn, maar ik speel liever met kaarten die meteen impact hebben op het board, zoals Rebuke. De kaart heeft veel weg van Hysterical Blindness, maar is slechter omdat hij niet als Fog kan fungeren. Commander: 1.0 Weer een kaart die het formaat niet gaat breken. Limited: 1.5 Als je echt een truukje nodig hebt is de kaart niet verkeerd om in je deck te hebben. Zeker als je Fateful Hour hebt dan kan het best een blow-out zijn. Commander: 1.0 Het is een zwak excuus voor removal als je het vergelijkt met Swords to Plowshares, Path to Exile en Condemn. Verder zijn er ook geen kaarten met untap effecten die deze kaart kunnen benutten voor zover ik heb kunnen vinden. Limited: 3.5 Betere removal in wit vind je niet in , en het is een goedkoop antwoord op bijna elk beest in het formaat. Uiteraard werkt hij niet tegen Bloodline Keeper, in tegenstelling tot Claustrophobia, en zijn "upkeep cost" is vervelend, maar je krijgt er het meeste wel mee klein. Commander: 2.0 Ook in commander zijn er decks die broken stuff kunnen doen door meerdere spells in één beurt te spelen, en jij wordt er zelf niet door geraakt, dus het is een redelijke haat-kaart in Commander. Limited: 0.0 Herhaal mij: Ik speel geen enchantments die niets doen in limited. Commander: 1.0 Je krijgt 2 levens en een 1/1 flying spirit, en je moet er nog mana voor betalen ook!? Limited: 3.0 In tegenstelling tot commander, zijn 2/2 beestjes voor 4 mana zeker speelbaar in limited, mits ze genoeg doen. Deze kaart is behoorlijk goed met equipments die zijn power boosten, zeker aangezien hij een nieuw target voor die equipments achter laat als hij dood gaat. Gooi er een Silver-Inlaid Dagger onder en je hebt een soort Butcher’s Cleaver onder je Doomed Traveler! Het feit dat het een human is maakt hem ook enkel beter vanwege de human-equipments in . Commander: 1.0 De kaart wordt pas speelbaar wanneer je Faithful Hour hebt, en op 5 levens staan in Commander is meestal niet iets dat je wilt. Limited: 2.5 Een solide truukje die zelfs je Bonds of Faith kan beschermen tegen Naturalize! De kaart is erg veelzijdig, en wordt een blow-out als je Faithful Hour hebt. Commander: 1.0 Zelfs als hij altijd Faithful Hour zou hebben zou de kaart maar matig zijn. Limited: 3.0 Erg belangrijk! Dit zijn geen Soldier tokens maar Human creature tokens! Dit is behoorlijk relevant voor je equipment. Verder wordt de kaart natuurlijk de nootjes wanneer je faithful hour hebt. Dit soort kaarten gaan W/X tokens in limited weer wat beter maken. Go Intangible Virtue! Commander: 1.0 Het is een Horned Turtle tot je op 5 staat. Als je eenmaal op 5 staat ga je hierdoor ook niet winnen. Limited: 2.5 Horned Turtle is in limited wel degelijk speelbaar, gezien het aantal 2/x'jes in het formaat. Wanneer je Faithful Hour hebt wordt het moeilijk om nog te verliezen, mits je wat beesten hebt. +1/+4 is namelijk behoorlijk dik in limited. Commander: 1.0 Het vliegt, kost bijna 5 mana, en heeft geen vette protections of lifelink. Limited: 3.0 In tegenstelling tot Abbey Griffin vind ik het niet erg om deze kaart in mijn deck te hebben. Sowieso is flash een zeer goede ability in limited, maar deze kaart maakt dubbelblokken voor je tegenstander erg lastig. Ook werkt hij goed tegen kaarten als Moment of Heroism. Of is het op z'n minst een matige Fog met ingebouwde 2/2 flyer! Commander: 2.0 Zoals ik al zei bij Gather the Townsfolk is 5 1/1tjes maken niet zo boeiend. 10 tokens echter zijn al weer wat meer relevant, zelfs voor 9 mana. Limited: 4.0 5 tokens voor 5 mana is een redelijk goede deal, zeker aangezien het humans zijn die weer een Silver-Inlaid Dagger kunnen dragen! Als je de kaart kan flashbacken zal je niet meer gaan verliezen. De kaart is natuurlijk ook zeer goed in een W/X token deck! Commander: 2.0 Vliegende mannen zijn alweer een stuk beter, aangezien ze moeilijker te blokken zijn. De tokens kunnen dikke equipment dragen en makkelijk doorkomen voor value! Door de flashback van deze kaart kan je ook makkelijker om mass removal heenspelen. Commander is niet het juiste formaat voor deze kaart, maar ik vind toch dat deze kaart wat positieve aandacht verdient! Limited: 4.0 Dus Midnight Haunting 2.0? Klinkt als een deal! Het is dan wel geen instant, maar 4 flying spirits uit 1 kaart kunnen halen is big business! Commander: 1.0 Het is een soort 2/2 persist man, maar dan is het niet te misbruiken. Limited: 3.0 2 drops zijn erg belangrijk in dit formaat! Je speelt zelfs Silverchase Fox maar al te graag maindeck in een W/X aggrodeck. Deze kaart heeft een moeilijkere manacost maar is wel een stuk beter. De 2/1 die niet kan blokken wordt alleen wel heel snel heel matig, zeker als je tegenstander met Fortress Crabs speelt. Commander: 1.0 Nonvalue beestjes moeten wel echt iets heel erg speciaals doen willen ze goed genoeg zijn voor Commander, en dan kijk ik naar Serra Ascendant. Limited: 2.0 Een 2/3 voor 3 mana is lang niet slecht, gezien het aantal 2 power mannen in het format! Naturlijk kan je een speler goed truuken als je Midnight Haunting er naast hebt! Commander: 1.0 Zie het Serra Ascendant verhaal. Limited: 2.5 Het is geen Voiceless Spirit, maar het kan een behoorlijk goede tempo kaart zijn in een aggressief deck. Sowieso zijn 2 power flyers voor 3 mana redelijk goed, al is het nu wel een prooi voor Geistflame en Midnight Haunting. Commander: 1.0 Deze kaart heeft zelfs nog minder power! Limited: 3.0 De kaart wordt pas matig wanneer je tegenstander 2 vliegers met toughness 2 heeft. Tot die tijd is het in een aggro deck een soort Avacynian Priest die ook nog eens schade kan doen! Commander: 2.0 In Commander zijn er meer dan genoeg relevante targets die je wil kunnen opruimen! Dingen als Necropotence, Greater Good, Treachery en zulk soort dingen. Het probleem van deze kaart is alleen dat hij zo specifiek is. Als je toch al groen speelt zou ik eerder voor Krosan Grip gaan. Limited: 0.5 In princiepe begin ik nooit met deze kaart in mijn maindeck. Maar als je hem kan inboarden dan gaat hij behoorlijk goed zijn. Midcombat een Bonds of Faith kunnen slopen om je tegenstander te outblowen is behoorlijk goed! Bovendien is het een goede kaart tegen het Curse of the Bloody Tome deck! Commander: 2.5 Het is weer een leuke Angel voor Commander erbij, die beestjes achter laat, die weer equipment kunnen dragen! Limited: 4.5 5/5 flying voor 6 is behoorlijk goed, maar waar ik van opkijk is dat hij slechts 1 wit kost! Meestal zijn zulk soort dikke vliegers dubbelcosted, maar deze kaart is ook nog eens super makkelijk te splashen! Tenzij je tegenstander een Victim of Night of Into the Maw of Hell heeft wordt verliezen erg lastig als deze kaart de battlefield raakt. Commander: 1.0 Squire v33.0. Ding! Limited: 0.5 Het is geen human, wat de kaart eigenlijk onspeelbaar maakt. Vergelijk het eens met Doomed Traveler! Commander: 2.5 Het zal lastig zijn echt misbruik te kunnen maken van de tokens, maar met dingen als Eternal Witness en Doubling Season kan de kaart behoorlijk uit de hand lopen! Limited: 0.0 Het feit dat de beesten niet kunnen aanvallen maakt de kaart onspeelbaar in limited. De tokens raken ook de GY niet waardoor je zelfs geen kaarten als Mausoleum Guard kan misbruiken, tenzij je een sac-outlet hebt. Commander: 0.0 Yes! Een kaart die echt strict slechter is dan Baneslayer Angel! Minder poiwer/toughness, dezelfde, maar minder ability's, en een minder boeiend creature type. Ik vind dat ik de vergelijking met BSA mag maken, ondanks dat mensen hierover gaan klagen! Limited: 3.0 3 power first strike flying is behoorlijk goed. Er zijn maar weinig vliegers die deze kaart echt de baas kunnen (Stitched Drake, Murder of Crows) Commander: 1.0 Sinds wanneer draait Commander om skill? Limited: 2.5 Een prima truukje dat meestal resulteert in het slopen van je tegenstanders beest en het laten overleven van je eigen beest! Commander: 3.0 Ik heb vaak genoeg Flicker en Blink decks gezien in Commander die deze kaart maar al te graag willen spelen! Bovendien is hij geweldig met Sundial of the Infinite of met Time Stop! Limited: 4.0 Tijdelijk álles van je tegenstander weg kunnen halen om zelf te kunnen alphastriken is behoorlijk nuts. Bovendien is hij erg goed tegen tokens. Je kan hem ook altijd op jezelf spelen om alle Bonds of Faiths en Sensory Deprivations van je beesten af te halen, of om je beesten een soort vigilance te geven door in je 2nd mainphase al je beesten te blinken. Commander: 3.0 Een kaart met enig potentie als Commander! Limited: 3.0 2-drops zijn belangrijk in witte aggro decks, en deze wint het van alle andere x/2 beesten in combat. Bovendien is het niet volledig irrelevant dat noncreature spells opeens duurder worden. Zeker als je tegen een wat langzamer control deck speelt dat allemaal dure removal spells en flashback kaarten probeert te spelen. Ze is ook nog een human. So sick met Butcher’s Cleaver! Commander: 2.5 Het is weer een tokenmaker die geen mana kost om te activeren. Limited: 4.0 Hoe je ooit nog gaat verliezen als je tegenstander hier geen Brimstone Volley voor heeft? Misschien als hij je in een keer van 6+ naar 0 kan krijgen. Maar met Fateful Hour aan kan je eigenlijk niet meer verliezen als je een paar tokens hebt kunnen maken. Gelukkig is Rolling Temblor een kaart! Commander: 2.0 Hoewel er betere antwoorden zijn, is deze man ook een oplossing tegen dingen als Anger en Genesis. Limited: 2.5 Weer een beer met upside! En hij is nog human ook. Hij is ook erg goed tegen het Spider Spawning deck, of als je tegenstander een Skaab Ruinator in zijn deck heeft, of tegen Unburial Rites. Kortom, een solide 2-drop!
|
Top 5 Commander kaarten voor wit |
|
5. Seance 4. Requiem Angel 3. Thraben Doomsayer 2. Thalia, Guardian of Thraben 1. Sudden Disappearance
|
Top 5 commons voor limited |
|
5. Gather the Townsfolk 4. Elgaud Inquisitor 3. Silverclaw Griffin 2. Loyal Cathar 1. Burden of Guilt |
|
In Innistrad was wit een van de beste kleuren. Het was in ieder geval de kleur met het meeste diepgang! Het had goede removal, combat truukjes, bommen, goedkope vliegers, solide grondmannen, aggressieve strategieën, defensieve strategieën, alles! In Dark Ascension lijkt het wat tegen te vallen. Natuurlijk is het een kleine set, maar ik ben nog niet echt onder de indruk van de witte kaarten als ik ze vergelijk met . Met name de witte mythic valt bigtime tegen. Ook voor Commander is niet de beste set als het op witte kaarten aankomt. De enige kaart die mij interessant lijkt is de Sudden Disappearance, de rest vind ik maar matig. Maar misschien kunnen jullie mij verrassen door me wat onontdekte combo's en synergieën te laten zien met de witte kaarten in commander! Up Next: Blue!
Reacties
(21)
Denk dat de makers expres wit zo zwak hebben gemaakt om het verhaal duidelijk te maken, De mens is de strijd aan het verliezen. Wit staat in deze set tenslotte toch voor het goede, en de situatie is uitzichtloos momenteel voor ze. Al heb je voor veel synergie toch vaak humans nodig. Dus denk dat dit nu een kleur is geworden die soms licht gesplashed gaat worden eventueel als 3e kleur.
naja, dan heb je die niet echt nodig he. Het kost je een kaart die eigenlijk niks doet en dat is erg kostbaar in limited.
Ik denk dat de curse een goede sideboard kan zijn in een wit-groen weerwolven deck. Als je tegenstander veel goedkope spells speelt en zo makkelijk iedere keer je weerwolven kleiner maakt. Maar ook alleen dan, hij is dus wel erg narrow. En tja die griffin is slechter dan een Baneslayer, maar het is een common, wat wil je zeker omdat je dergelijke argumenten vaker maakt over creatures.. hoe waar het ook is.. het wordt eentonig en saai om te lezen.
Er valt niets te vertellen over een 3/2 first strike flying voor 5 mana in edh. Ik kan het ook gewoon leeg laten maar dat staat ook zo saai. Het is ook meer een binnenpretje om alle slechte kaarten van 5 mana te vergelijken met BSA
Waarom alleen een commander rating en geen eventuele legacy of modern speelbaarheid?
Het probleem bij Commander, legacy en standard ratings is dat er zo ongelovelijk veel blanks in een set zitten.. Dan raakt de inspiratie snel op en krijg je reacties ala vergelijkingen met BSA Ik kan er wel legacy aan toevoegen.. Maar dan ben je snel klaar met wit aangezien zo'n 2 kaarten hoger dan een 1.0 krijgen
Zet het er dan bij als ze eventueel legacy speelbaar zijn en laat het anders weg , zelfde geld voor modern
dat kan ik eventueel wel doen..
Je kan ook een rating doen voor aan de keukentafel. Dat is wel leuk!
En een rating voor lookys mooie meiden lijst!
Sorry Peanut, maar een rating voor aan de keukentafel slaat niet echt nergens op vrees ik. Dan kan je elke kaart een 5.0 geven, omdat elke kaart in magic wel een functie heeft in casual magic. Al is het maar voor je Rob Alexander thema deck, je mooie meiden deck, of je leviathan tribal deck. Keukentafel casual magic is te breed. Commander is een compleet eigen formaat waar sommige kaarten opeens goed zijn, terwijl ze in geen enkel ander formaat goed zijn(Time Stretch bijvoorbeeld). Ik zie keukentafel magic en Commander namelijk echt als 2 verschillende dingen, ookal zien sommige mensen dat als hetzelfde.
Rating voor de keukentafel??? Bedoel je een uitleg van de kaart voor mensen die niet kunnen lezen??? Dat is net zoiets als een doventolk voor de radio Lijkt me erg nuttig....
Beoordeling geven over een kaart kan je wat mij betreft pas als je ook verstand hebt van het format. Limited, Modern, Legacy etc zou ik nooit kunnen oordelen. Dat speel ik niet meer en heb ik dan ook 0,0 verstand van, mijn beoordeling zou altijd te subjectief zijn. EDH daarentegen zou ik wel kunnen, das het enige wat ik speel en heb zoveel decks daarvan gezien en gespeeld dat ik wel een goed idee heb wat wel en niet speelbaar is. Dus voor Erwin, je kan wel een extra beoordeling gaan doen, maar wat mij betreft moet je dat format dan wel spelen.
Ik denk dat ik voldoende kennis van zaken heb over Legacy en Standard om daar wat over te zeggen. Mijn Top 16 op GP amsterdam en deelname aan PT honolulu(standard+draft) kunnen dat denk ik wel bevestigen. Modern ga ik inderdaad niets over zeggen want dat formaat ken ik niet.
Wellicht dat het dan leuk is om standard en of legacy toe te voegen? Ondanks dat wit bijv. een bout kleur is voor EDH in deze set, is het voor standard best goed met alle nieuwe token producers.
Dat zou wel kunnen, maar dan ga ik dus alleen bij de speelbare kaarten met een rating van hoger dan een 1 commentaar geven.
Scheelt een hoop onzin lezen Iedereen kan wel invullen dat sommige kaarten echt troep zijn Wat ook een optie zou zijn is om per format aan te geven welke kaarten interessant zijn, ipv nu alles kaart voor kaart te doen. Misschien overzichtelijker als je meerdere formats gaat doen. Mbt Archangel’s Light; vind hem zelf wel wat potentie hebben, is toch een manier om je graveyard terug te schudden wat wit nauwelijks heeft.
leuk dat ze van wit weer een token kleur maken, met mirrodin is wit erg artifact gemaakt vind ik. ook leuk natuurlijk maar tokens vind ik leuker.
Ik begrijp echt niet wat je in Séance ziet in Commander. Hoe kan zo'n kaart nu in de top 5 belanden? Je haalt telkenmale je deze wil gebruiken een creature uit je graveyard en deze exile je om tijdelijk een token te hebben waar je enkel de comes into play kan gebruiken en eventueel te blocken (maar dan moet je wel op voorhand weten dat jij aangevallen gaat worden). Een Eternal Witness kan je maar één keer gebruiken om een kaart terug te schieten, zelfs met een Doubling Season vind ik Séance geen plaats in mijn Commander deck waard. Tenzij ik hier iets mis.
|