Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
De meeste Magiccers die ik ken, hebben wel een of meerdere Commander (EDH) decks. Maar elke Magiccer heeft weer een ander idee over wat nou precies een leuk Commander deck is...
Er is een redelijk beperkte banned list, maar er zijn vast wel kaarten waar jíj een enorme hekel aan hebt en die er niet op staan. Ik zelf heb bijvoorbeeld een hekel aan Survival of the Fittest, omdat die er voor zorgt dat elk potje ongeveer hetzelfde verloopt, terwijl voor mij de kick van Commander juist is dat elk potje weer totaal anders is. Van mij had Surrvival dus best gebanned mogen worden.
Welke kaart zou jij graag willen bannen in Commander?
Noem een kaart die nog niet op de banned list staat en geef een toelichting in maximaal 200 woorden. Het gaat er vooral om dat je uitlegt waarom JIJ deze kaart zo ontzettend haat in Commander dat je hem liever nooit meer tegen zou komen. Het is ook toegestaan om in plaats van een specifieke kaart een cycle te noemen, zoals de Moxen (maar die zijn al gebanned) of Increasing X uit Dark Ascension .
De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.
Veel plezier, greetz,
Dustin.
Hallowed Burial vind ik nog niet zo erg als Hinder of Spell Crumple (en eventueel Condemn en Spin into Myth) als ik eerlijk ben. Bij Hallowed Burial kan je je eigen general ook wegstoppen, je moet je eigen boardpositie ook aanpassen en Hallowed Burial kost nog altijd . De andere spells zijn instant en/of een stuk sneller te casten en pakken één General keihard aan.
Hallowed Burial vereist meer planning en meer opoffering dan elk van de andere genoemde spells. Bovendien kan iemand tegen Hallowed Burial gewoon bounce-effecten zoals Erratic Portal of sacrifice-effecten zoals High Market gebruiken om z'n General te redden. Tegen tuck-counterspells begin je gewoon helemáál niets... Lijkt mij des te meer reden Hinder en Spell Crumple te bannen.
Kijk, dat is nou leuk!
Ik denk dat ik iemand er maar eens op ga wijzen dat hij zijn Hallowed Burial uit z'n deck moet gaan halen
Al leest hij dit waarschijnlijk ook (hoi!)
Bedankt Dustin voor de 5 euro tegoed!
Erik gefeliciteerd!
In de laatste zinnen van Dustin zou ik voor Mana Crypt hebben gekozen, omdat er veel minder van dat soort kaarten zijn dan tuck-kaarten. Maar in niet-competitief Commander vind ik destructible Artifacts die mana geven niet zo sterk; ze geven slechts tijdelijk manavoordeel en dat is meestal niet genoeg om ermee te winnen.
Wel leuk dat ik weer een eervolle vermelding heb gehaald!
Gelukkig, omdat ik niet heb gewonnen mag ik Mana Crypts blijven spelen
@ Erik: Nou die blijft er lekker in zitten hoor Je pakte hem de vorige keer weer terug dus zo erg was t ook weer niet
Ik pakte hem niet terug, ik heb gescoopt!
En deze prijsvraag is het bewijs dat het echt een lame kaart is
Een lame kaart is het zeker. Rule number one: no douchebaggery. Kaarten als hinder zijn nog wel erger als je ze op een commander speelt. Condemn speel ik in een van mn decks, maar die zou ik nooit op een commander casten. Tenzij een commander lethal general damage op mij gaat doen, maar dat komt in onze speelgroep eigenlijk nooit voor.
Mana Crypt en sol ring zijn in multiplayer edh (waar het format voor bedoelt is) alles behalve lame vind ik. Mana Crypt is wel de ergste, maar ik wordt een stuk banger van kaarten zoals Caged Sun (zelfs in non-mono colored echt insane) en Nirkana Revenant .
reden dat mana crypt en sol ring ook niet leuk zijn:
T1 swamp, mana crypt, sol ring, worn powerstone.
T2 Mind Twist
nu is er een iemand (ook al is het multiplayer) gewoon compleet buiten het spel gezet.
Dat vind ik toch echt wel 10x stommer dan Hallowed Burial.
Maarja we kunnen wel voort blijven discussieren...
Nu heb je het over een zeer onwaarschijnlijke en domme start met drie overpowered kaarten. Daarbij is degene die dat cast zelf ook heel wat kaarten lichter, en zal het waarschijnlijk dik afleggen tegen de andere spelers. In EDH zou zo'n play kunnen, maar niemand is dom genoeg dat te doen. Misschien 1 op 1, maar dan vraag ik me af of ze enig verstand van EDH hebben.
Voor mij is Time Stretch echt dé kaart die gebanned moet worden. Hij kost weliswaar 10 mana, maar áls dat ding resolved, win je de pot meestal wel. Met een beetje ramp (zoals Harrow, Far Wanderings, Solemn Simulacrum) kun je deze vaak wel snel spelen namelijk.
Verder zijn er genoeg kaarten die het ding kunnen terughalen (Regrowth, Recollect, Recall) of kunnen kopiëren (Wild Ricochet, Echo Mage, Increasing Vengeance) waardoor je kunt blijven gaan als je toch niet in die 2 beurten wint. Dit in combinatie met een Djinn Illuminatus is helemaal niet te bevatten zo lomp.
Het geeft je als het ware 2 beurten voorsprong op élke speler. Waar sommige spells gericht zijn op 1 speler, cripple je hier ineens alle andere spelers mee. Je schakelt vervolgens de gevaarlijkste tegenstanders eerst uit en gaat dan eenvoudig voor de win.
Zelf speel ik hem in mijn Riku of Two Reflections commander deck, waar je welt kunt nagaan hoe dat gaat lopen samen met de eerder genoemde spells.
Kortom, eruit met die Time Stretch!
Je kunt ook gewoon geen douchebag zijn en Time Stretch niet spelen.
Je kunt ook niet meteen mensen gaan uitschelden. Reageer met iets zinnigs of hou a.u.b. je commentaar voor je. Hier heeft niemand wat aan
Ik scheld niet iemand uit Time Stretch is gewoon niet leuk.
zeker met Riku niet. 4 beurten achter elkaar. als potje dan niet voorbij is dan is de speler die met Riku speelt wel dood.
EDH draait om gezelligheid. coole plays en onverwacht(leuke) dingen.
niet een veredelde form van legecy dat je altijd moet winnen.
Je kunt ook veel lol hebben in Edh zonder dat je de pot wint.
@ hierboven:
"Ik scheld niet iemand uit Time Stretch is gewoon niet leuk. "
Vindt jij ja, dit is een discussie over subjectieve opvattingen.
Ook mbt het commentaar dat je met een stretch vaak wel wint. Ja duh, als je een spell speelt met cmc 10(!) mag je toch hopen dat ie een serieuze impact op de game heeft? Als je het hier niet mee eens bent, raad ik je aan om meer met Colossus of Sardia en Polar Kraken te spelen, dan ga ik ondertussen wel door met winnen.
Ik vind Genesis Wave een stuk enger dan Time Stretch, net als Myojin of Night’s Reach of Death Cloud.
@ Arjan, als iemand zegt "dat is lame" dan is dat net zo goed een mening. Dat gemiereneuk om "is" of "vind" IS echt loos.
'Regel' 1 van edh: no douchebaggery. Extra beurten nemen is gewoon een douchebag actie, zeker als je er vier extra neemt met riku. En het argument van 'het kost je wel 10 a 12 mana, dus dan mag het ook wel', neemt niet weg dat het gewoon een egoïstische play is, omdat je vier beurten lang je eigen game speelt. Er zitten nog andere lui aan tafel die meespelen. Bovendien is 10 a 12 mana in edh echt makkelijk haalbaar, dus nogmaals, dat is een zwak argument. Het gaat om wat het doet.
@ funbun, dat snap ik dus echt niet. Je vind de kaart niet leuk, maar je speelt 'm wel. Je bent niet verplicht 'm te spelen in Riku... Als je een kaart niet leuk vind, dan haal je 'm toch uit je deck? Winnen op een manier die wat meer moeite en denkwerk kost is leuker in edh dan gewoon z.s.m. winnen (vind ik.... voordat dat weer gezien wordt alsof ik iets feitelijks zeg .
Ik vind het zelf bijvoorbeeld zonde als potjes in een klap worden geëindigd met kaarten die je land voor dubbele mana laten tappen en dan Exsanguinate casten. Alle interessante complexiteit uit het raam. Nou ben ik soms wel erg conservatief op dat gebied, maar het zou mij geen voldoening geven om op die manier te winnen
@Erwin, genesis wave vind ik ook erger nog. Manaramp into wave = leg je deck op for the win. Saai
@David:
Ik za er niet om proberen heen te draaien. Je hebt me met je opmerking dan ook aan het denken gezet. Alleen denk ik dat de reden is dat ik m er nog in heb dat ik bijna geen EDH (en überhaupt magic) speel. Laatst was ik vol goede moed afgreisd naar de local gameshop in Arnhem op zaterdag om te magiccen en er was gewoon niemand om serieus mee te magiccen. Dat was wel een beetje een anti-climax.
Om terug te komen op het feit waarom ik hem speel: hij is gewoon rete goed. Het is een van mn wincondities en eigenlijk weet ik er geen alternatief voor.
Vind je het ook egoistisch van iemand als hij het potje wint?
Wat een onzin regel, dat je geen douchebag kaarten mag spelen. Ik speel gewoon lekker alle kaarten die mijn deck beter maken want het is een spel en ik wil het spel winnen
Ben je het met mij oneens? Tuurlijk dat kan, en dat respecteer ik. Maar respecteer dan aub ook de mening van mensen die EDH spelen als een écht magic formaat, en niet dat goodie twoshoes casual spel waarin iedereen hand in hand door de bloemetjesweide loopt en elkaar knuffelt. In legacy ga je toch ook niet zeuren als je tegenstander van je wint met een douchebag kaart/combo?
We kunnen hier nog oneindig lang over discussieren, maar dat gaan we lekker niet doen hier.
Dus even voor iedereen die zijn zegje wil doen:
Heb jij een duidelijke mening over het formaat EDH, wil je die delen met de rest van de site? Kan jij goed aangeven wat het doel is van het formaat, welke kaarten eigenlijk gebanned zouden moeten zijn, wat absoluut niet kan? Schrijf dan nu een column over EDH!
@David: leg dat maar eens aan Immanuel Kant ui
"Maar respecteer dan aub ook de mening van mensen die EDH spelen als een écht magic formaat, en niet dat goodie twoshoes casual spel waarin iedereen hand in hand door de bloemetjesweide loopt en elkaar knuffelt. In legacy ga je toch ook niet zeuren als je tegenstander van je wint met een douchebag kaart/combo? "
word
Ik ga toch even reageren, want daar nodigd je post nogal voor uit Je trejt m'n mening nu een beetje uit z'n verband namelijk.
Natuurlijk is winnen leuk, maar ik doe het liever met iets meer moeite. En legacy en edh in 1 zin noemen is appels en peren naar mijn mening. In legacy zou ik ook zo hard mogelijk spelen. Edh is echter een casual formaat. Ik wil trouwens niemands speelwijze veroordelen; dat is gewoon zoals ik edh leuk vind Dat heeft verder niets met hand in hand door een bloemetjesweide huppelen te maken. Winnen op een iets complexere manier geeft mij meer voldoening dan een '2 kaart, ik win' combo. Waarom denk je dat er over Johnny, timmy en spike spelers wordt gepraat bij wotc, ieder z'n eigen speelstijl
Sinds wanneer moeten we trouwens een complete column schrijven om een mening ergens over te geven op deze site?
/delete
Ik speel zelf eeuwig slechte kaarten in contrast met ultra-lame, in bijvoorbeeld m'n Zedruu the Greathearted deck.
Hierbij moet je denken aan kaarten zoals Chaos Lord, naast kaarten zoals Blood Moon . Sorrow’s Path naast Maze of Ith, Mishra’s War Machine en Akron Legionnaire naast Time Warp , Blood Frenzy naast Amnesia. Gek genoeg hoor ik zelden mensen klagen.
...Problem? *trollface*
Serra Ascendant verdient wat mij betreft een ban.
Het is heel simpel: die kaart hoort gewoon niet thuis in commander. Hij hoort thuis in een lifegain deck. In commander hoef je geen moeite te doen om boven de dertig leven te komen: je hebt er van het begin al 40.
En een 6/6 Flying Lifelink voor 1 mana is gewoon enorm sterk. Natuurlijk zijn er antwoorden op die kaart, je kunt er removal op spelen en dan is het weg. Maar commander is een "casual" format, zoals velen voor mij al gepost hebben. In een casual Format hoort een 1 mana kaart die zonder removal bijna onverslaanbaar is niet thuis.
Wizards heeft hun kaarten altijd goed weten te balancen: voor 1 mana krijg je een 1/1'tje of misschien een iets sterker beestje met wat drawback. Voor een 6/6 flyer betaal je altijd minstens 6 mana. Een 1 mana 6/6je, dat hoort in magic gewoon niet thuis, in geen enkel format.
Hey, Serra Ascendant, goed idee! Ik heb een hele slechte early game omdat ik doorgaans hele hoge casting cost speel in drie verschillende kleuren, maar toevallig veel wit speel. Dan is Serra Ascendant eigenlijk perfect als blocker, zodat ik niet meteen gebashed word door die véél te snelle douchebag Generals. Er worden zoveel boardwipes en spotremovals gespeeld, als ik een creature opleg moet die meteen impact hebben... niets ligt langer dan drie beurten namelijk. Perfect, thnx!
Ik denk dat iemand Proteus Staff had moeten zeggen in dat geval.
Daarmee kan je consequent commanders weg blijven sturen.
In algemene zin denk ik dat mana crypt minder een probleem is, het gaat vooral wat voor smerige zaken met die fast mana doen dus ik snap de keus voor hallowed burial heel goed.
Dit soort kaarten geven juist aan dat je altijd sac outlets moet spelen en waarom ik zo graag speel met ghost council of orzhova.
Het wordt pas echt lame als je een to the bottom spel speelt met tunnelvision.
Volgens mij is het net als in iedere magic vorm ook een metagame kwestie.
Als iedereen mana crypts en sol rings speelt ga dan thada adel als general spelen en jat ze consequent.
Iemand nog andere ideeen?
Ik speel in mijn kiki-jiki deck alle Manic Vandal achtige kaarten, want iedereen speelt broken mana stenen