Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Heey allemaal,
Vrijdag heb ik voor het eerst gedraft, was zeker gezellig! Maar het resultaat was niet best... Van de 8potjes die ik gespeeld heb, heb ik er 1 gewonnen!
Ik kwam erachter dat de kaarten die ik gepickt had een tehooge cost hadden om effectief te worden.. Mijn 'deck' begon pas te werken als ik 5mana had.
Mijn plan was om met Devastation Tide (3x) tijd te rekken. Ik had harde hitters en Exquisite Blood dus hoefde niets achter te laten om te blocken. Hit ging goed maar ik was steeds al dood voor ik kon beginen.. ik was net 1-2 beurten te sloom.
Ik vroeg me af. Hoe maken jullie een deck met een booster draft?
Waneer kies je welke kleur je gaat spelen? Je eerste booster??
Wat pick je als er niets inzit voor je deck? De beste kaarten om zo je oppoments te verzwakken of kaarten van je eigen kleur??
Toen ik mijn eerste pakje opentrok zag ik Deadeye Navigator en haalde deze eruit. en hieromheen een deck omheen.. 2de pakje had ik Exquisite Blood en dacht 'ik maak een deck 'tijdwinst/harde hitters' maar dat is gewoon veelste sloom.. (wel leuk om te spelen)
Ik hoop dat jullie mijn verhaal snappen, en mij wat tips kunnen geven om zo niet weer dik ingemaakt te worden
Cheers,, Jordan
Exquisite Blood is niet zo lekker in draft. Ik heb geen idee wat je voorbij zag komen, maar je eerste pick hoeft niets te betekenen.
Ik let vaker op kleine efficiente wezens en removal, met een bomb voor endgame.
hey.
wat was je card pool dan?
dan kunnen we kijken wat wij er van kunnen maken
maar je moet sowieso ook niet teveel hoge mana cost kaarten pakken.
beetje van alles wat.
en die Blood is natuurlijk geniaal.
euhh de kaarten die ik in mijn deck had waren :
Deadeye Navigator
Lone Revenant
Devastation Tide
Stern Mentor
Vanishment
Amass the Components
Into the Void
Gryff Vanguard 2x
Scrapskin Drake
Wingcrafter
Exquisite Blood
Human Frailty
Bloodflow Connoisseur
Crypt Creeper
Renegade Demon
Hunted Ghoul 2x
Driver of the Dead
Necrobite 2x
Tormentor’s Trident
Vanguard’s Shield
Side board: Weet ik niet meer helemaal heb een hoop commens/uncommens gehad dus kan het niet precies zien maar ongv:
Second Guess
2x Fleeting Distraction
Ghostform
Spectral Prison
Havengul Skaab
Marrow Bats
Death Wind
Unhallowed Pact
Grave Exchange
Soulcage Fiend
Predator’s Gambit
Wildwood Geist
Dangerous Wager
Mad Prophet
Death Wind is (een van) de beste removal in Avacyn Restored draft. Die zou ik dus zeker in je deck doen als je zwart speelt, en zelfs overwegen zwart te splashen hiervoor als je geen zwart speelde.
Spectral Prison is ook een soort removal en misschien te spelen. Ik zie in jouw main deck in ieder geval kaarten die ik hierdoor zou vervangen.
Fleeting Distraction vervangt zichzelf, en is dus erg handig als Combat Trick. Dus het overwegen waard.
Vanguard’s Shield doet meestal niet zoveel; toughness is veel minder belangrijk dan power!
Hunted Ghoul doet meestal te weinig om goed te zijn in je deck. Maar ik kan me voorstellen dat je ze wilde spelen omdat je anders maar 11 creatures in je deck hebt.
Als Devastation Tide matig is, dan is Into the Void nog slechter volgens mij.
Johannes,
Into the Void is een van de beste blauwe unc's die er is. Hij is toch niet te vergelijken met Devastation Tide? Into the void geeft zo ongelovelijk veel tempo, als je beetje een board hebt win je dan bijna direct. Zeker als je ook nog een Mist Raven hebt.
Wat trouwens verder allemaal in je deck had moeten zitten:
Marrow Bats ->unbeatable flyer
Death Wind ->premium removal
Grave Exchange -> kaartvoordeel(ondanks dat het traag is, de kaart is zeker speelbaar!)
Soulcage Fiend ->solide 3 drop
Ik zou ook liever Marrow Bats en Soulcage Fiend spelen, maar zijn plan was eerst tegenhouden, om uiteindelijk met beaters te winnen. In dat plan passen volgens mij geen beesten die jouzelf levens laten verliezen.
Of zijn plan een goed plan is, is dan weer een andere discussie.
Ik zie idd dat ik mijn deck anders had moeten bouwen.
Maar hoe kies je welke kaarten je wilt ? Wat je tactiek gaat worden??
Als je, je eerste booster opentrekt, maak je dan om de kaart die je dan trekt een deck?
Je kijkt wat je onderweg tegenkomt vaak.
Je probeert veel removal te pakken.
En je probeert creatures te pakken in alle soorten manacosts.
Hou het wel een beetje simpel.
en zorg dat je niet alleen dure kaarten draft.
maar zorg dat je wel een paar bommen hebt.
En veel spul om je tegenstander op te houden.
Removal counters en cheap ass beesten.
Zo bouw ik vaak mijn deckjes.
Wat hierboven gezegd wordt: Het hangt er van af wat je tegenkomt.
In je eerste paar picks pak je meestal de sterkste kaart uit de booster. Vervolgens kan je proberen een manacurve in de kleuren van je sterkste kaarten op te bouwen.
Om 1 enkele kaart heenbouwen is meestal niet de moeite, aangezien je die kaart niet genoeg hebt om hem consistent te pakken en spelen. Algemene samenhang (in kan je bijvoorbeeld aardige flickerdecks maken) is wel weer mooi.
@Jordan: Al spelende wijs leert men.
Draften doe je vaak met het 'Bread' principe. Althans, ik probeer het altijd toe te passen.
B: Bommen. Sterke kaarten die gewoon de game winnen als ze liggen.
* Denk aan; Angel of Glory’s Rise, Deadeye, Harvester of Souls, Moonsilver Spear. Etc.
R: Removal. Zoals bijvoorbeeld Death Wind en Into the Roil.
* Roil is misschien geen permanente removal, maar het geeft je tijd. Veel tijd.
E: Evasion. Denk aan flying en unblockable. De vele Angels en Latch Seeker zijn een goed voorbeeld hiervan.
A: Card advantage. Dingen zoals Fleeting Distraction e.d. Kaarten die cantrippen zijn altijd wel fijn, en anders is utility ook gewoon prima.
D: Al het overige. De slechtere kaarten in principe.
Vaak wil ik zelf wel eens gewoon alle removal pakken als er voor de rest niets zinnigs in het pakje zit dat mij deck zou verbeteren. Het pakken van removal ontneemt mijn tegenstander ervan om te dealen met mijn bommen.
In dit formaat pak je liever geen 6-7 mana kaarten hoor. Dingen als Mist Raven en Druid’s Familiar zijn zoveel beter.
BREAD staat toch voor iets anders:
Bommen: Inderdaad kaarten die in zijn eentje het spel kunnen winnen voor je. Griselbrand
Removal: Kaarten die jou van threads van je tegenstander af doen komen. Death Wind
Evasion: Kaarten (meestal creatures) die niet zomaar geblocked kunnen worden. Emancipation Angel
Acceleratie: Kaarten die jouw deck soepel laten lopen en bijvoorbeeld je mana curve opvullen. Borderland Ranger
Dust: De rest, meestal kaarten die je niet gaat spelen. Battle Hymn
Inderdaad, Card Advantage staat er niet bij en helpt zeker mee (en Borderland Ranger is dan ook veel beter dan zijn plek in "Acceleratie" aan geeft), en sommige kaarten zijn multifunctioneel en dus veel beter dan wat zijn functie in het BREAD-principe aangeven. Vooral Mist Raven (lichte Removal, maar ook Evasion) is een mooi voorbeeld hiervan.
Als ik draft, pak ik meestal de beste (of duurste, want in Limited is Cavern of Souls niet zo goed meestal ) kaart in de eerste paar beurten. Dan heb ik kaarten van enkele kleuren, en wil ik door gaan in de kleuren waarvan ik denk gelezen te hebben dat die open liggen. Een mooi voorbeeld van afgelopen zaterdag:
Pick 1: Burn at the Stake (Ja, hij was Rare. )
Pick 2: Druid’s Familiar
Pick 3: Nearheath Pilgrim
Daarna zag ik meer goeds in wit en groen komen, dan rood. Mijn deck werd dus . Helaas had ik niet zoveel geluk en won ik maar een match: In de eerste match kwam ik erachter dat ik niet genoeg Ghostly Touches had gehatepicked terwijl ik niet mijn curve pakte, en in de derde ronde verloor ik van een monorode(!) Bonfire of the Damned deck. Nee, ik boardde mijn Eaten by Spiders niet uit, want ik had in de draft twee Angelic Armaments doorgegeven.
Toch blijft het het vetst om mono-kleuren te draften .
Eens een draft gehad met: Demonlord of Ashmouth, 3xDemonic Taskmaster, 2xBlood Artist, 3xSoulcage Fiend, Moonsilver Spear en nog wat removal/spells en andere creatures ({=bloodflow connoiseur} 2x voor mijn taskmaster bijv. Had met dat deck 2 potjes gewonnen door 5 creatures te saccen aan connoiseur met 2 artists in play . Naja, dat geluk heb je dus niet elke keer ^^.
Craterhoof Behemoth kost ook 8 mana, en toch zag die aanzienelijk veel play op de release. Bij degene die hem gepicked hadden. Griselbrand lijkt me een prima bom, al is alleen al vanwege de lifelink, en de 7/7 flying body. Het geen dat hem afschrijft is zijn kost, wat je vaak niet op kan hoesten in limited, vanwege de vele multicolor decks.
Mwah.. Als je griselbrand kan pakken, ga je meestal wel dik in zwart lijkt me. De beurt dat je hem speelt zul je 90% van de keren erna winnen, tenzij ze hem kunnen removen. De kost moet in 2-kleuren decks vaak nog wel te doen zijn. Zeker met wat mana fix ofzo.
Top over 2weekjes weer een draft, zeker dat ik mezelf uit die laatste positie beuk
Vorige week trok ik die boosters open.. en ik had werkelijk geen idee wat ik aan het doen was :$ pickede gewoon random kaarten met veel power, achteraf niet verstandig is 2x Mist Raven voorbij gekomen en die had ik er niet uitgehaald terwijl ik al blauw ging spelen.
Dat Bread idee is wel tof, en zal ik zeker toepassen!
Thx mensjes!
@GH
De release was (bij mijn weten) Sealed, geen Draft. Sealed is meestal net wat trager dan draft, waardoor duurdere dingen een stuk speelbaarder worden.
Al lijkt Griselbrand me ook voor draft een bom, al past hij niet in ieder deck. AVR limited is in mijn ervaring traag genoeg dat 8 mana te halen is (al wil je er dan wel manazoekers/acceleratie bij spelen).
@Niloc:
In AVR zit vrijwel geen manafix.
@LOTZ:
Ja, je hebt helemaal gelijk. Het was inderdaad sealed. Maar dan zou ik nog steeds die mythic bommen pakken, al is het alleen al vanwege het feit dat je je tegenstander de kans ontneemt om ze te spelen.
"al is het alleen al vanwege het feit dat je je tegenstander de kans ontneemt om ze te spelen."
Hatedraften is echt heel erg slecht en moet je enkel doen als er geen kaart in de pack zit die je deck sowieso in gaat. De enige reden waarom ik een mythic zou pakken die ik niet zou spelen is vanwege de moneys.
Natuurlijk winnen die 8 mana mythics potjes in hun eentje, maar zolang je geen 8 mana hebt is het een dode kaart in je hand. Er zijn genoeg 6 drops die ook al het spel op hun kop kunnen zetten. Met name de 4-drops in dit formaat zijn insane. Mist Raven en Druid’s Familiar en Seraph of Dawn bijvoorbeeld. Die hebben net zo'n impact op het board als een 8 mana mythic, maar zitten niet dood in je hand tot je 8 mana hebt
lol Die kaart is echt de nootjes.. 6 power voor 4 mana is echt ziek, zeker met een Wingcrafter of Trusted Forcemage
Yea, maar das opzich wel makkelijk tegen tegaan.. je moet hem linken met een andere creature als je oppoment er 1 van beide removed loopt je hele plan in de soep xD eigenlijk is en blijft het een 2-2 :$