Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Ik ben wat aan het rondzien voor een commander deck met alle kleuren, maar om hem echt acceptabel te laten draaien is toch niet zo gemakkelijk. Hebben jullie enkele bedenkingen hieromtrent?
Mss interessant om te weten dat ik qua mana-base elke fetch en shock heb klaarliggen. Uit het playtesten volgde dat dat redelijk consistent werkte.
Ik kan je sowieso Command Tower aanraden en misschien Prismatic Omen
Als je alle fetch, duals en shockduals speelt kan het prima. Dingen als Gilded Lotus, Coalition Relic, Darksteel Ingot etcetera erbij, mss nog Skyshroud Claim en zijn vriendjes.
Ik heb i.i.g. meer dan genoeg decks zo goed zien werken. Je bent alleen verplicht counterspells te spelen tegen Magus of the Moon, Blood Moon en Ruinationachtige kaarten, maar de leggen de meeste 3 kleuren decks ook al plat.
Bedankt voor de tips!
Die decks die je zo al gezien hebt, hoe waren die opgebouwd. Ik zit een beetje in het duister te tasten over de sterke krachten van rainbow in EDH.
Waar je volgens mij vooral voor moet oppassen is dat je een deck bouwt met alleen maar 5-kleuren "good stuff". In de regel is het beter om op zoek te gaan naar een specifieke strategie en daar synergie in te zoeken.
Dat begint waarschijnlijk met de keuze voor je commander. Dit zijn je opties:
Atogatog
Child of Alara
Cromat
Horde of Notions
Karona, False God
Progenitus
Reaper King
Scion of the Ur-Dragon
Sliver Legion
Sliver Overlord
Sliver Queen
Een aantal van deze kaarten vergen min of meer een tribal-strategie: Atogatog, Horde of Notions, Karona, False God, Reaper King, Scion of the Ur-Dragon, Sliver Legion en Sliver Overlord. Sliver Queen kan gewoon als efficiënte tokenfabriek worden ingezet - je bent niet verplicht om de tokens sterker te maken met andere slivers (maar dat kan natuurlijk wel).
De andere opties laten je vrij om zelf een strategie te kiezen. Bij Child of Alara zou je er bijvoorbeeld op moeten letten dat zijn ability niet triggert op het moment dat je 'm naar je command zone verplaatst. Daar ligt het dus voor de hand om graveyard recursion te spelen, bij voorkeur kaarten die niet door Child vernietigd worden - denk bijv. aan Volrath’s Stronghold en Grim Harvest. Sacrifice outlets zoals High Market en Phyrexian Tower zijn dan ook handig. Merk op dat Phyrexian Tower precies genoeg mana kan leveren om Volrath’s Stronghold te activeren. Handig!
Horde of Notions is onze speelgroep een vervelend deck om tegen te spelen. Goed getimede graveyard removal helpt vaak wel. Zijn commander laat hem controlerend spelen Crib Swap, Mulldrifter, andere veelzijdige elementals/spells, en kan tegelijk ook erg agressief zijn. Het werkt beter dan andere 5color decks die ik gezien heb.
edit: op Child of Alara na dan mssn, maar die belemmert zo vaak speelstrategieen van anderen dat CoA altijd wel hate target numero 1 was.
Hoe ziet die Horde of Notions deck er zo ongeveer uit dan? (Welke kaarten laten hem controle houden en welke kaarten laten toe agressief te zijn?)
Mijn COA deck is ook nog niet je van het. Gewoon good stuff, maar dan echte good stuff. Alleen zit geen strategie achter maar weet er geen te bedenken. Heb nu veel met spells en nauwelijks creatures, maar dat is ook niet super. COA leent zich voor grave tech maar daar heb ik al Sek'Kuar, Teneb en Xiahou Dun voor. Dus met COA wil ik dat niet.
Qua mana base heb je wat mij betreft twee keuzes:
- veel groen en dan land search
- duals, shock duals, fetch (hier speel ik mee, nooit mana problemen)
Shard tri colored werken ook wel, maar alle andere tapped Into play zijn gewoon niet handig, verlies je veel te veel tempo mee.
Ik zal hem wel ff op dit topic wijzen.
@Poesje; Wellicht iets met ramp, tutors (Fierce Empath, Mwonvuli Beast Tracker, Fabricate, Treasure Mage en allerlei zwarte tutors) en blight- en darksteel colossus. Dan kun je zelfs je GY ontzien. Wat mountains/plains/duals om erbij te rampen, maar qua spells minder belangrijk als blauw voor tutors/draw, zwart voor tutors/mass removal en groen voor rampen.
Wat Poesjuh zegt, daar kan ik me volledig in vinden. Het is moeilijk om echt een strategie te vinden voor rainbow. Je enige optie is precies om een hoop goede kaarten bij mekaar te gooien. Want telkens je op een bepaalde strategie richt blijkt het zo te zijn dat je beter wat kleuren laat vallen. Eigenlijk is dat wel jammer. Er zou toch een meerwaarde moeten zijn aan het spelen van elke kleur.
Ik ben bezig met dit deck hier . Het is een toolbox.edh. Duidelijk thema en alle kleuren nodig Het deck moet wel nog wat aangepast/getweaked/getest worden.
Behalve overlord en queen, vind ik de 5 kleuren generals een beetje saai.
Over het algemeen inderdaad lastig om echt iets thematisch of tactisch te kunnen maken in 5 kleuren, maar niet onmogelijk. En dikke kans.dat je general verder niet veel toevoegd aan het thema.
dat elemental thema met Horde of Notions heeft dat anders best wel. De goodstuff uit 5c is vaak vrij heavy en dwingt mensen tot antwoorden, wat je spel niet altijd ten goede komt. Elementals bieden een brede toolbox aan mogelijkheden, en zijn subtiel genoeg. Vraag deze kerel hier maar eens om een decklijstje (hij heeft nu zn oude niet elemental 5c edh deck nog op zn profiel staan). Het zal er niet gelijk aan af te zien zijn, maar tis echt een verdraaid lastig deck om van te winnen.
Dat idee van David is ook wel leuk btw.
hier mijn Horde of Notions deck die Nathan bedoelt. Werkt erg fijn, heb geen shocks en duals nodig. Heb gewoon meer groen producerend land om groene ramp spells te casten. Ik ben meestal niet meteen een target omdat mijn beestjes op zich niet veel voorstellen. Maar door een paar subtiele combo's en de commander heb ik een geweldige late game.
Als je alle kleuren kan spelen is het juist makkelijk om een bepaalde richting in te gaan, je hebt immers nooit een gebrek aan playables.
Een kleine update. Op dit moment heb ik een goed draaiende rainbow edh rond Horde of Notions. Hij genereert redelijk snel veel 'solid mana' (Ik heb een beetje een afkeer tegen manaverdubbelaars en dat soort rare dingen. Met solid mana bedoel ik 'mana d.m.v. veel land in het spel'). Ik heb wel het gevoel dat ik er niet alle potentieel uit haal en mijn vraag aan de kenners onder jullie is de volgende: Wat zijn echt de rotste spells of beesten die je kan bedenken om tegen je te krijgen. De kleur maakt niet echt uit, maar ik wil het deck wel proberen evenwichtig te houden qua kleur. (Liefst geen broken of game-ending kaarten)
Ik heb zelf een redelijk absurd sterk Child of Alara EDH wat een soort budget versie is van dit hier
het is echt verrassend sterk, misschien heb je er wat aan
@Dragons: Lees wat Stijn zegt.
"Wat een soort budget versie is van dit "hier" "
Betekende. Hij heeft een soort van budget versie gemaakt van het dure deck waar hij naartoe had gelinked.
het deck speelt heerlijk, ik heb de duals eruit gehaald voor wat goedkopere duals en de dual manlandjes uit wwk (erg leuk met de child), de jace heb ik vervangen voor de demon die je een kaart laat zoeken (even de naam kwijt) en verder nog wat van de duurdere wheel effecten voor goedkopere. en wat persoonlijke voorkeuren (iets meer counter en wog effecten)
De cantrips zijn echt de basis van het deck. Ik heb zelf ook nog Swift Silence toegevoegd. Het idee is dat vanaf een bepaald punt je altijd je antwoord hebt en elk antwoord zichzelf vervangt. Je haalt veel land uit je deck en daarmee krijg je minder dode draws.