Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Ik weet niet 100% zeker of dit de goede plek is, zo niet: mijn verontschuldig!
Morgen ga ik voor de eerste keer deelnemen aan een Boosterdraft in Amersfoort!
Ik ben best wel nerveus zeker omdat ik het dus nog nooit eerder heb gedaan!
Wel heb ik er veel over gelezen, maar nu vroeg ik me af:
Heb jullie tips voor een beginner zoals ik? Wat echt niet te doen tijdens een draft en wat juist wel?
Alvast bedankt
Zorgen dat je genoeg playables hebt. Ik zou gewoon 2 aangrenzende kleuren doen en daar op focussen. Niet allerlei goede kaarten van andere kleuren pakken. en dan 17 land en 23 kaarten spelen.
Zorg dat je vooral let op je manacurve.
Je wilt niet alleen maar 4manaspells hebben, zorg dat je veel 3-drops hebt, iets minder 2-drops, en zorg dat de 5+mana kaarten ook allemaal doorslaggevend zijn als je ze speelt.
Je zit niet te wachten op een dure kaart die eerst dood in je hand zit en vervolgens als je hem eindelijk kunt spelen nog niks doet.
Ik doe het meestal zo:
CMC : 2 of 3
CMC : 4 tot 7
CMC : 8 of 9
CMC : 3 of 4
CMC : 0 tot 2
CMC : 0 tot 2
Hoger geldt 0 of 1
Met deze indeling kom ik meestal wel rond 3e of 4e plaats van de 24, dus ik denk dat dit redelijk betrouwbaar is
Dankjewel voor jullie antwoorden! ^^
We gaan draften met de nieuwste set, Return to ravnica.
Heb jullie misschien tips voor welke kleuren het beste te draften zijn bij deze set?
Dat lijstje is niet echt ergens op gebaseerd en gaat niet op voor meer dan de helft van de bestaande limited formaten.
In Innistrad limited was je deck insane als je enkel 2-drops had. In Zendikar wilde je ook alleen maar 2 drops. Avacyn Restored draaide juist om de nutsy 4-drops zoals Druid’s Familiar en Mist Raven.
Je wil ook echt alleen maar 1 drops die speelbaar zijn. Kaarten als Dryad Militant zijn prima en wil je er best meerdere van hebben in een aggressief deck. Trained Caracal echter is onspeelbaar en wil je echt geen slots aan verspillen.
Het ligt dus heel erg aan het soort deck dat je draft. Ben je een aggressief deck? Dan wil je eigenlijk alleen maar undercosted creatures en removal spells/combat truukjes. Ben je een wat meer control deck? Dan wil je wat dikke finishers, kaartvoordeel, en manieren om early game te overleven.
De meeste kaarten van 6+ mana worden redelijk wanneer je iets van acceleratie hebt, maar zijn anders vaak te traag en te duur.
Het advies van Michiel is het beste voor een beginnende speler: Probeer voldoende playables te krijgen in 2 kleuren. Daarvoor heb je wel de kennis nodig om te weten welke kaarten speelbaar zijn maar dat leer je vanzelf door gewoon vaak te spelen.
Voor creatures zijn dit vaak de minimum eisen die een beest moet hebben om te spelen, als ze geen gave ability hebben:
2/1 of 0/3 voor 1 mana (0/3 alleen tegen aggressieve decks met veel 2 power beesten)
2/2 of 2/1 voor 2 mana
3/2 of 2/3 voor 3 mana
4/2 of 3/3 voor 4 mana (Een 2/4 voor 4 mana kan ook speelbaar zijn als je tegenstander veel 2/2's heeft)
4/4 voor 5 mana
5/5 voor 6 mana
Je kan je dan dus wel voorstellen dat een 3/3 flyer voor 4 mana behoorlijk goed is. Die voldoet aan de standaard eisen maar heeft ook nog eens extra ability's. Een Centaur Courser is dus ook een hele goede kaart want dat is een 3/3 voor slechts 3 mana.
Bij noncreatures spells ligt het iets anders en ingewikkelder.
Unconditional removal is eigenlijk altijd goed, wat de manacost ook is. Bijvoorbeeld Terminate, Spread the Sickness, Arrest.
Conditional removal kan nog steeds heel erg goed zijn. Abrupt Decay en Smother waren prima voorbeelden van removal spells in limited.
Removal spells die niet werken op creatures moet je mee oppassen en speel je vaak liever niet mainboard, maar heb je wel heel graag in je sideboard zitten. Naturalize is daar het beste voorbeeld van.
Combat truukjes zijn ook wat lastiger in te schatten. Giant Growth is een voorbeeld van een goede kaart. Eigenlijk moet je combat truukje altijd kunnen ruilen voor een andere kaart. +3/+3 voor 1 mana doet dat vaak wel. +1/+0 en first strike voor 1 mana zou nog steeds redelijk kunnen zijn. +3/+0 voor 1 mana is vaak erg matig omdat je eigen beest het vaak niet overleeft en dat dus leidt tot kaartnadeel.
Verder heb je Planeswalkers. Die zijn altijd goed, ongeacht het effect. Zelfs Chandra Ablaze was speelbaar in limited.
Equipments zijn ook lastig om in te schatten. Dingen als Sword of Fire and Ice en Umezawa’s Jitte behoren tot de beste kaarten in limited ooit, maar er zijn ook zat equipment die je liever niet zou spelen. Meestal omdat ze een te hoge equip-cost hebben en dus te langzaam zijn.
Ik hoop dat je hier in ieder geval een beetje aan hebt!
Wat ik altijd merk aan beginnende spelers is dat ze allerlei 'coole combo's' bedenken met kaarten die in werkelijkheid suboptimaal zijn of minder. Het is beter om met 'straightforward' kaarten te spelen in plaats van 'als ik dit speel en dan dit én dit, dan [insert awesomeness]'. Ik kan je nu al verzekeren dat dat echt geen goed strategie is.
Ik kan de methode van Erwin onderschrijven.
Verder pak je Bommen en Removal heel hoog
@Erwin
Ik heb je hele tekst zorgvuldig doorgelezen, bedankt voor de tips! Ik heb er zeker wat aan! ik denk dat je zeker gelijk hebt met het aanvoelen of kaarten speelbaar zijn of niet, veel oefenen en veel spelen zal dat voor mij inderdaad zeker verbeteren
@wackywong
Haha! Daar heb je volgensmij helemaal gelijk in. Drafts moeten snel gaan, en combo's vertragen de boel!
@Kenshin
Ja ik had ook de tip gekregen met zwart/groen te gaan spelen omdat het volgens diegene een hele sterke combinatie was!
En ik zal er dus zeker op letten!
Vaak is het afhankelijk van je eerste kaart. Als er een goede mythic of rare in de eerste booster zit blijf je in die kleuren.
Nouja eigenlijk moet je dus leren om te kijken naar wat je door krijgt, en je niet in te graven in je first pick
En coole gimmick decks draften is wel het leukste wat er is, maar is heel lastig ja. In m13 kon dat heel goed met kaarten als Touch of the Eternal en Door to Nothingness
Ja dat kun je na een tijdje leren, maar vasthouden aan je eerste rare is beter dan van te voren een kleur kiezen. En ook beter dan elke goede kaart pakken en daarna op 5 kleuren zitten.
Hmmm, ik ga dan wel focussen op kleuren na het openmaken van mijn eerste boosterpack. Denk dat dat het handigst is
Als je in je eerste booster een echte bom of Planeswalker open maakt, dan wil je inderdaad duidelijk in die kleur(en) gaan spelen. Maar is je rare een Artifact of bijvoorbeeld een Slaughter Games of juist een onspeelbare 11 mana superbom, dan is nog niet echt duidelijk in welke kleuren je wilt zitten. Je kan dan eerst de eerste paar boosters gewoon de beste kaart pakken. Na een paar boosters wordt wel duidelijk welke kleur/guild open ligt. Je kan dan kiezen om in die kleur/guild te proberen te draften.
Veel succes en plezier!
als je gaat draften in amersfoort zijn er een aantal spelers die je graag helpen bij deck constructie, en als je op tijd in de spellenwinckel bent kunnen ze jou ook tips geven wat er goed is om te draften.
ik zal er morgen ook zijn en help graag nieuwe spelers met deck constructie en draft tips.
Dankjewel Johannes
En haha! Leuk dat jij morgen ook gaat!
Ik en mijn vriend komen vanuit Soest op de fiets dus we zullen er waarschijnlijk rond kwart voor 7 zijn!
Boosterdraft is erg afhankelijk van wat je doorgegeven krijg, en zelfs al maak je die dikke bom open in je eerste pack, maar als je al heel snel geen goede kaarten meer in die kleuren krijgt kan je beter gaan kijken naar wat wel open is want anders krijg je in je 3e booster ook weinig goeds meer door.
Zo opende ik vorige week een goeie bom in Selesnya maar eindigde ik met een Izzet deck omdat er weinig goede groene of witte kaarten doorkwamen omdat de spelers voor mij op Azorius en Golgari zaten.
Ik denk dat het vooral is leren de eerste keer. Je kan je er niet echt op voorbereiden! Best wel ingewikkeld maar ik heb er enorm zin in
Hopelijk maak ik een leuke rare open in mijn eerste pack!
Draften is wel veel doen wil je een beetje door hebben hoe het moet.
En dat draften erg afhankelijk is van wat je doorkrijgt is iets met `intrappen' en 'open deuren'.
Oh nog even snel een paar vraagjes!
Na je alle kaarten gedraft heb, dan maak je een deckje van ongeveer 40 kaarten.
Is de rest van je kaarten dan je sideboard of is daar ook een maximum aan?
En stel je doet een 2 uit 3 match. na 1 match besluit je om te wisselen met je sideboard. Dit mag toch zolang beide nog evenveel kaarten bevatten?
Je sb is niet beperkt tot een bepaald aantal maar gewoon alles wat je draft en niet in je maindeck zit.
Na je 1e (en 2e) game mag je zoveel sideboarden als je wil. Je sb moet zelfs niet evenveel kaarten bevatten als voorheen. Dit is bvb een strategie als je tegen een mill-deck speelt dat je library zo snel mogelijk wil leegmaken zodat je jezelf doodraapt. Als je dan nog wat goede (en soms zelfs minder goede) kaarten in je sb hebt kan je voor spel 2 (en 3) een deck maken met meer dan 40 kaarten zodat je moeilijker te millen bent.
Maar doorgaans wil je wel gewoon weer een maindeck van 40 na sideboarden.
In draft mag je ook vaak sideboarden tussen de rondes door (Als er geen decklist gevraagd wordt), niet alleen na game 1. Je hoeft niet iedere ronde met hetzelfde deck te beginnen.
Als dit niet mag zou het aangegeven moeten worden, maar je kan het altijd even navragen.
Players participating in Limited tournaments that do not use decklists may freely change the composition of their decks between matches by exchanging cards from their deck for cards in their sideboard without being required to return their deck to its original composition before their next match. The Head Judge or Tournament Organizer must inform players if this option is not being used prior to the start of deckbuilding. This option is not available at Competitive or Professional REL tournaments.
- toernooiregels hier
Mijn eerste boosterdraft was hartstikke leuk!
Mijn eerste match heb ik helaas verloren met 1-0. Tijdens het 2de potje moesten we alweer stoppen na enkele beurten aangezien onze eerste potje heel lang duurde! Uiteindelijk het eerste potje verloren omdat mijn library leeg was.
2de match heb ik gelijk gespeeld met 1-1
en mijn 3de match gewonnen met 1-0.
Niks gewonnen maar dat had ik ook niet verwacht.
De kaarten die ik heb gedraft waar ik het blijst mee ben:
Epic Experiment
Firemind’s Foresight
Mercurial Chemister
Chromatic Lantern
Goblin Electromancer
Treasured Find
Mijn vriend had nog meer geluk en heeft:
Angel of Serenity
Lotleth Troll
Volatile Rig