Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Dragon's Maze bevat slechts 1 nieuw mechanic, aangezien elke guild al zijn eigen mechanic heeft. DGM laat zien hoe de guilds fuseren, hun krachten bundelen en zo tot nieuwe, unieke effecten komen: fuse is een heel gaaf idee! Jammer is dat beide helften van de kaart een beetje overpriced zijn, en dat het fusen van een kaart wel erg veel mana kost, dus ik weet niet hoe vaak we dit tijdens Draft of Standard echt in actie zullen zien.
Hadden we ook een ander mechanic kunnen hebben, dat evenveel flavor heeft, maar meer play zou zien?
Design een mechanic voor Dragon's Maze!
*Beschrijf duidelijk wat je mechanic doet (naar keuze reminder text en/of Comp Rules), vergeet niet een naam te vermelden.
*Keyword of ability word naar keuze (dus zowel detain als batallion zijn een optie)
*Nieuw, uniek effect
*Niet overpowered of Unhinged
*Past qua flavor in DGM en op Ravnica, geeft het samenwerken van de guilds mooi weer.
*Geef naast een beschrijving 2 voorbeelden van kaarten met je mechanic: een common en een rare/mythic. Deze zijn ter illustratie, beoordeling is primair op je mechanic!
*Plaatjes zijn welkom, maar geven geen bonuspunten
*Geef een toelichting in maximaal 300 woorden.
De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.
Veel plezier en succes, greetz,
Dustin.
Als ik aan draken denk, denk ik aan China & Japan. Als ik aan een ability denk, denk ik aan Ninjutsu.
Refresh: "Ninjutsu <cost> , Return an unblocked creature you control to its owner's hand: Put this card onto the battlefield from your hand tapped and attacking."
Ik vind Ninjutsu nog altijd een van de leukste ability die er is en ik vind het jammer dat het niet meer voorkomt. Ze hadden hier nog veel verder op door kunnen gaan aangezien Ninjutsu 18 verschillende onderdelen bevat. Ik wil graag van deze gelegenheid gebruikmaken om een van deze aan u voor te stellen:
Shinobi-iri – stealth and entering methods.
Ninjutsu geld alleen voor beestjes. Ze hadden in Betrayers nog niks voor andere spells en daar gaan we in Dragons Maze wat aan veranderen:
Voor een Sorcery / Instant:
Shinobi-iri (kleur), Return a resolving sorcery / instant you control to its owner's hand: Put this card from your hand or graveyard onto the stack replacing that sorcery / instant, then exile this card.
Voor een Creature:
Shinobi-iri (kleur), Return a creature you control, that is dealing combat damage to a creature or player to its owner's hand: Put this card onto the battlefield from your hand f graveyard replacing that creature. Then, whenever this creature dies, exile it."
===
Voorbeeld Common:
Dragonhart
Instant - Common
Shinobi-iri , Return a resolving instant you control to its owner's hand: Put this card from your hand or graveyard onto the stack replacing that instant, then exile this card.
Put a +1/+1 counter on target creature. It gains lifelink till end of turn.
If its Shinobi-iri cost was paid, this creature gains also deathtouch untill end of turn.
===
Voorbeeld Rare
Longwei - the forgotten
Creature - Dragon - Rare
Shinobi-iri , Return a creature you control, that is dealing combat damage to a creature or player to its owner's hand: Put this card onto the battlefield from your hand replacing that creature. Then, whenever this creature dies, exile it."
When Longwei- the forgotten deals damage to a creature of player, each opponent discards a card at random. Longwei - the forgotten deals damage equal to the discarded card's converted mana cost to that player.
If its Shinobi-iri cost was paid, Longwei - the forgotten gains trample.
4/5
===
Als je een spell speelt voor zijn Shinobi-iri cost, dan krijg je er dus wat extra's bij! Je wordt dus gestimuleerd om met meerdere kleuren samen te werken.
Voor de instants geld dat de spells die je terugneemt, dus niet meer opgaan. Aangezien je spell zou resolven, kan je nieuwe spell ook niet meer gecounterd worden oid.
Voor de beestjes geld dat ze tapped and attacking in het spel komen, maar dan wel op de plek van het andere beestje wat je terug naar je hand neemt. Je speelt deze spells dus ook na de blockers deciare face.
Ik zag dat het werkwoord "Collaborate" al vaak gebruikt is, maar ik vind het woord zo goed passen bij mijn mechanic en ik kan zo geen beter woord bedenken. Mijn mechanic heet "Collaboration" (net wat anders) gecombineerd met "take action". Een van de mooie extra's van de mechanic is dat hij zo in Dragonmaze gestopt had kunnen worden en meteen interactie zou hebben met alle guildkaarten.
Ability:
Collaboration (As you cast a spell that has exactly two colors, you may have this card take action for each color the cast card does not share with this card.)
Flavor:
Kaarten met Collaboration gebruiken het voordeel dat de verschillende guilds steeds meer samen gaan werken.
Wat kan je ermee:
- Als je een kaart speelt van een guild die één kleur deelt met de kaart, maakt de kaart 1x een action.
- Als je een kaart speelt van een guild die geen kleuren deelt met de kaart, maakt de kaart 2x een action.
Voorbeelden van verschillende mogelijkheden om de ability dan te gebruiken op kaarten zijn:
- "Whenever this takes action, [effect]"
- "Whenever a creature you control takes action, [effect]"
- "Whenever a creature takes action, [effect]"
- "Whenever a permanent takes action, [effect]"
Etc.
De common. Een simpel life-gain effect. Afhankelijk van de hoeveelheid "Collaboration" kaarten in de set, moet het misschien een uncommon worden.
En een rare die het Collaboration effect zelf heeft en er zelf iets gaafs mee kan doen. Deze triggert wel alleen als zijzelf "takes action" doet.
Zou een moderator (voor de post van mij direct hierboven, stom foutje gemaakt):
1. Het tweede plaatje (de rare, link helemaal onderaan) kunnen vervangen door de link hier
2. Het woord "revealed" (in de Collaboration text uitleg) kunnen vervangen met het woordje "cast".
Alvast heel erg bedankt!
Graag gedaan! - Dustin.
@ Dustin: Volgens mij is er nog iets mis gegaan bij het invoegen van het plaatje (En ik zie nu ook dat het "cast spell" moet zijn in plaats van "cast card", maar laat dat maar zitten, want het is al duidelijk zo ) Nogmaals bedankt!
Symbiosis – kleur - Each other permanent of the symbiotic color that shares one color with this permanent gains … (of en trigger met min of meer dezelfde wording).
Een zeer flexibel mechanic (lees: te gebruiken in cycles) dat checkt of een permanent samen met de gespeelde kaart kan samenwerken. Het mooie hieraan is, dat dualcolor permanents in principe 2 guilds gaan supporten, zoals de voorbeelden hieronder.
Symbiosis is overigens te veranderen met Trait Doctoring. Dan is die kaart ten minste ook eens bruikbaar...
Trostani's Herald
Creature – Elf Druid
Symbiosis – Whenever another blue permanent enters the battlefield, if that permanent shares a color with Trostani's Herald, populate.
0/3
Dit creature werkt samen met de guilds die blauw zijn, maar ook een color sharen: Azorius en Simic. Mocht er een beest van die kleur in het spel komen, dan laat deze kaart je populaten.
Gruul Enforcer
Creature – Shaman
Symbiosis – Whenever another black creature attacks, if that creature shares a color with Gruul Enforcer, you may have that creature deals one damage to target creature or player.
2/2
Omdat Rakdos hiermee is gebaat en Golgari met deathtouch ook.
Nog een derde omdat het zo leuk is hier iets mee te verzinnen
Melek's Herald
Creature – Goblin Shaman
Symbiosis – Whenever you cast an black instant or sorcery spell, if that spell shares a color with Melek's Herald, copy that spell. You may choose new targets for the copy.
Symbiosis – Whenever you cast an white instant or sorcery spell, if that spell shares a color with Melek's Herald, return target creature to it's owner's hand.
1/4
Omdat Izzet niet met maar 2 guilds samen wil werken, maar de kansen wil spreiden!
Buiten Dragon's Maze is dit mechanic natuurlijk nog leuker, omdat daar meer creatures zijn die meer dan twee kleuren in hun identiteit hebben, zodat er meer symbiosis kan triggeren.
DGM had extra veel fixing nodig, maar de cluestones zijn best wel suf. Landcycling is een handige ability, het nadeel is alleen het shufflen wat Wizards probeert terug te dringen. Vandaar een soort van landcycling zonder shuffling:
Orzhov Claim is al gelijk een variatie van Claim, net zoals Mountaincycling een variatie is van cycling. De basic ability zou er zo uitzien:
Claim (: Exile this card from your hand planted on a land you control. Whenever that land is tapped for mana, add one mana of this card's colors to your mana pool)
Daar kan je dan specifieke variaties op maken. Planted is net als Imprinted en Encoded een flavor woord dat aangeeft dat je een kaart ergens op moet exilen. Vond Planted en Claim wel leuk klinken, ik denk dan aan een vlag in de grond planten om het te claimen. Het voordeel van de guild variatie boven de basic ability is dat je ze kan gebruiken op monocolored kaarten:
Het soort kaarten waarop deze ability wordt gebruikt is hetzelfde als de creatures van Scourge (Chartooth Cougar) of de spells van Conflux (Gleam of Resistance). Overcosted kaarten die je early game kan inruilen voor mana of late game kan casten voor value.
Het was wel lastig om te verzinnen wat een rare/mythic met deze ability zou doen, want normaal gesproken zitten dit soort smoothing mechanics alleen op common. Ik bedacht dat een cycle van de groene guilds met een aggressieve claim cost wel zou kunnen werken. Een iets slechtere Farseek/Fertile Ground met een optionele overcosted spell eraan zou wel tournament viable moeten kunnen zijn.
Vind fuse btw ook totaal niet overcosted. In Limited wordt vaak genoeg gefused, omdat bij de meeste fuse kaarten 1 helft al speelwaardig is en de ander dan een kicker-bonus is. En volgens mij gaan sommige ook makkelijk in Standard gespeeld worden.
Guildpact X (If you control X or more Gates with different names, you may cast ~ without paying its mana cost.)
Guildpact speelt in op het feit dat elk guild zijn eigen gate heeft. Door het spelen van meer gates te belonen, wordt een samenwerking tussen de verschillende guilds goed weergegeven. Bovendien speelt deze mechanic goed in op het thema dat gates belangrijk zijn en maakt het Maze's end ietsje speelbaarder.
Maze's End enters the battlefield tapped.
De voorbeelden:
Return
Instant Common
Return target creature to its owner's hand.
Guildpact 1 (If you control one or more Gates with different names, you may cast Return without paying its mana cost.)
Deputy of State
Creature Mythic
When Deputy of State enters the battlefield, detain a nonland permanent an opponent controls for each gate you control.
Guildpact 4 (If you control four or more Gates with different names, you may cast Deputy of State without paying its mana cost.)
O ja ik vergat te vermelden dat Claim erg past bij Ravnica vanwege de city flavor (enchant lands enzo). De claim ability heeft de flavor dat de guilds bepaalde gebouwen/straten/blokken voor zichzelf claimen.
Op veler verzoek deze week weer eens een uitgebreide toelichting voor iedereen Duurde wat langer dan gepland, maar hier is dan de uitslag:
Shazu: gaaf mechanic, een soort kicker die je geen extra mana kost. Mooie tegenhanger van het originele mechanic: eerst had je een spell met als kicker een body, nu heb je een body met als kicker een spell of extra effect. Geeft de flavor goed weer: door samen te werken met een ander guild, krijg je een bonus, maar je kunt er ook voor kiezen om simpelweg bij je eigen guild te blijven.
Tom: idee van een katalysator is mooi, meeliften op de kennis van anderen zonder dat zij daar actief aan hoeven bij te dragen. Je flavor klopt echter voor mijn gevoel niet: een blauw permanent zorgt dat je Selesnya spell dubbel populate? Je zwart/groene creature krijgt dankzij wit een Shriekmaw bonus? Ik had het eerder andersom verwacht.
Andere: tja, dan ga ik wel proberen te winnen met Biovisionary in plaats van gratis Angels te mogen casten. Vraagt om compleet overcommitten in Constructed en zorgt voor onspeelbare of frustrerende kaarten in Limited. Ga je echt late game een tutor of Clone gebruiken om een mana elf te maken? Heb je nog een bonus nodig als je al 4 Pack Rats hebt liggen? Dit is of saai, of maakt een stom combo deck mogelijk.
Nevyn: kudos voor je rules uitleg! Dit stimuleert om meerdere kleuren te spelen, maar beloont ook erg om naast je guild te splashen. Kennis van andere guilds maakt jou sterker, dat is precies de bedoeling van deze prijsvraag. Simpel, elegant en veelzijdig, ik kan me voorstellen dat hier meer dan voldoende kaarten mee te designen zijn voor een hele set.
Blackbeltbob: dit was niet de opdracht...
Jop: mooie naam, en ik vind de interne synergie van je common erg goed en elegant. Stelt wel heel specifieke eisen, moeilijk om "aan" te zetten.
Imahilus: een ingewikkelde soort kicker, die wel erg duidelijk aangeeft welke allianties er gesmeed worden. Heel goed hoe je in je voorbeelden aangeeft dat de kicker cost flavorwise bij de bijbehorende guilds hoort. Voelt wel als hoop gedoe om creatures exilen bij de kicker cost te betrekken; ik krijg de indruk dat je dit hebt gedaan puur en alleen om aan te geven dat het echt iets anders is dan kicker, terwijl het flavorwise niet zo voelt (het exilen had best deel van het effect kunnen zijn).
Tim: een soort convoke, maar dan anders. Het effect voelt verkeerd om: Golgari kan opeens een rood creature casten zonder rode mana, maar komt dat door de samenwerking met Rakdos? Of is het Rakdos die dankzij de medewerking van Golgari of Gruul opeens korting krijgen? Je rare is in principe gamewinning als je hem redcast, hem gewoon spelen voelt altijd als een crappy versie en is slechts als noodoplossing acceptabel. Terwijl convoke je beloont en opties geeft, vrees ik dat dit mechanic vooral frustratie en beperkingen oplevert.
Patrick Saadhoff: uit je toelichting denk ik dat je bedoelt dat het een triggered ability is, en geen activated ability zoals regeneration. Zoals je het nu schrijft (cost : effect) is het activated en betaal je voordat je beest dood zou gaan, net zoals regeneration. Ik denk dat je bedoelde: Time Ark (When this creature dies, you may pay ; if you do, return it to the battlefield under its owner's control).
Het mechanic lijkt zo op Recover, en heeft dezelfde bezwaren: het doet niets als je tapped out bent, en je tegenstander kan er makkelijk omheen spelen als je mana open hebt, waardoor het een erg grote belasting op je resources is. Daarnaast mis ik de flavor: hoezo geeft een witte Time Ark het samenwerken van de guilds weer? Hoe werkt dat voor guilds waar al wit in zit?
Limly: top! De magie van samenwerking is het best zichtbaar in spells, niet per se in creatures. Laat zien dat je extra kennis achter de hand hebt en maak daar onmiddellijk gebruik van. Ook heel slim dat je de eis hebt gesteld van exact 1 overlappende kleur, om cheaten met Progenitus onmogelijk te maken. Mechanic is flexibel en ook leuk om mee/tegen te spelen: is het het waard om een kaart uit je hand te laten zien? Of als je tegenstander abettor gebruikt, kun je je vast zorgen maken om wat er verder nog komen gaat...
Ron: niet slecht, maar lijkt te veel op Sunburst.
Gary: de kans dat je met dit mechanic iets hit, is wel erg klein: als ik Order of Patience cast terwijl ik een Dryad Militant heb liggen, kan ik alleen een artifact, mono rood, mono zwart of zwart/rood permanent exilen; in een set zoals Ravnica kom je niet veel monocolored permanents tegen, en als je kennis slechts tegen 1 van de 10 guilds effectief is, lijkt dat me erg frustrerend. Idee is goed, maar het effect is te conditioneel.
Jan: in Limited en Block Constructed matig, omdat je maximaal 2 kleuren ermee kunt pakken; door de extra cost van het exilen, heb je dan eigenlijk al geen kaartvoordeel meer. In Constructed te makkelijk te misbruiken met Progenitus.
Nassie: gaaf idee, mooie flavor, maar helaas niet conform de opdracht. Je laat de haat van Boros jegens
sommige andere guilds zien, hun relatieve mededogen naar kleurgenoten, maar hoe zie ik hier de samenwerking/versterking van guilds in terug?
Johannes: cool, (multi)kicker op een activated ability! Door de gekozen kleuren en voorbeelden laat je heel duidelijk zien hoe de guilds elkaar versterken.
Linda: stiekem heb je twee abilities in een kaart gestopt. Het collaborate gedeelte is prima: korting (en verandering van de benodigde kleuren mana) als je aan de juiste voorwaarde voldoet. De getargete ETB trigger is wel weer erg restrictief, lijkt me lastig om echt lekker werkend te krijgen in de praktijk.
Kjell: is niet zoals de opdracht was het samenwerken van de guilds, maar straft je tegenstander voor multicolor zijn. Daarnaast past dit alleen in een aggro strategie, en is daarmee niet echt een lekkere combo met zichzelf: speel je zo'n beest vroeg, dan krijgt hij nauwelijks of geen bonus, en speel je hem laat, dan heeft je tegenstander blijkbaar al wat beter sliggen.
Brian: leuk idee, maar is in Limited wel erg random, in Constructed moet je dan dus proberen een deck te bouwen met bijvoorbeeld alleen maar Boros en Dimir kaarten, zodat je de maximale kans hebt om Collude te hitten? Soulbond speelde al niet zo lekker, vrees dat dit hetzelfde probleem geeft. En hoe werkt Boros Operative als ik 3 Dimir creatures heb liggen? Soulbondt hij dan met allemaal, of moet ik er 1 kiezen?
Leroy: negotiate is een enorme drawback voor degene die die spells cast... tenzij je tegenstander tapped out is of botweg niet de vereiste kleuren mana kan maken, dan doet negotiate helemaal niets. Tja, hier word ik niet enthousiast van.
Taekijessyb: op de een of andere manier roept jouw mechanic een associatie op met The Hunger Games, cool! Maar het mechanic zelf leent zich niet echt, het voelt als een beestje dat zichzelf kan saccen tegen betaling om een ander beest uit te schakelen; fight zit alleen in rood en groen, dus ben benieuwd hoe dit mechanic in Azorius of Dimir past...
Freek: regeltechnisch is dit absoluut onmogelijk, maar als R&D per se wil, passen ze de regels er wel voor aan. Probleem is dat ik Dragonhart als mono zwarte spell zie, niet als een stimulans om groen, wit én zwart te spelen.
Jos: veel te ingewikkeld. Gekoppelde mechanics zoals splice onto arcane werken helaas niet, het kost te veel moeite om ze werkend te krijgen.
Mjavado: je idee spreekt me aan, maar uit je voorbeelden wordt me niet duidelijk hoe ik dit voor me moet zien. Ik zie nu voor 3 mana een 0/3 beest dat een token én een multicolored permanent nodig heeft om iets te doen, en dat met een blauw/witte of blauw/groene token een infinite loop geeft (maar dat laatste is natuurlijk te fixen). Je beschrijving van het idee is te open, ik had op iets meer sturing gerekend.
Toby: gaaf mechanic, druipend van de flavor, wat ik veel liever had gezien dan de cluestones. Maar wat heeft jouw inzending met de opdracht van deze week te maken? Orzhov claim op een Orzhov spell laat helemaal niet de samenwerking tussen de guilds zien, maar is gewoon een orzhov ding...
Patrick: open de poorten en laat de guilds samenwerken! Zoals je zelf al zegt, past helemaal bij het thema en de prerelease promo van Gatecrash.
De eervolle vermeldingen zijn voor Shazu, Nevyn, Johannes en Patrick, maar de winst is voor Limly. Gefeliciteerd!
Greetz, Dustin.
In ieder geval de eervolle vermelding, maar volgens mij had het niet veel gescheeld.
Dat gezegd gefeliciteerd Limly.
Wow Dustin, goed bezig met die bespreking! Dubbele thumbs up!!
Limly heeft inderdaad een mooi, clean design dat goed de samenwerking weergeeft. En het is inderdaad logisch dat allied-colored guilds elkaar eerder zullen helpen dan guilds die geen kleur delen. Limly: Gefeliciteerd !!
@Dustin: Ik begrijp dat je vind dat mijn design geen kaartvoordeel oplevert. Maar dat is wel alleen bij deze voorbeelden (die niet doorslaggevend zouden zijn, maar de mechanic ). Als je de aantallen wijzigt, is dat natuurlijk al anders.
En in het geval van de Angel, zal je in Limited 2 kaarten opblazen en dat kost je er zelf 1. En op die manier kunnen "dooie kaarten" in je hand je nog wel een voordeel geven. Daarnaast is in Constructed Progenitus alleen misbruikbaar vanwege zijn aantal kleuren, niet omdat hij eng is of 10 kleursymbolen in zijn manacost heeft. Met andere woorden: Transguild Courier is net zo eng als Progenitus! Hoe cool is dat .
Maar goed, nogmaals, kudos voor al je moeite en je keuze was reuze!!
Ik wou wat origineel zijn en je juist een andere kijk op de samenwerking geven, dus mijn inziens prima conform opdracht
Hoe ik het zie, Nassie, is dat jouw discriminate niet het gebruik van meer dan 1 guild promote. De kaart doet 1 ding, is het een kaart van een kleur of guild die de kaart haat, dan doet hij meer. Oftewel, de mechanic doet absoluut niks met meerdere kleuren spelen, en is meer een "haat" kaart tegen bepaalde kleuren. Waar Dustin op hoopte met de prijsvraag was een mechanic die guildkaarten introduceert die juist ook buiten het eigen guild graag gespeeld willen worden; dat je dus verder kijkt dan de kleuren van je primaire guild.
Again, mijn interpretatie van de situatie, niks persoonlijks bedoeld, just trying to help =)
@ Dustin: I see your point... at the time vond ik het creature exilen wel passen, dat het effect van het ge-exilede beest komt. Maar ja, als je het zo zegt.. you have a point =P
Kudos voor de zeer bruikbare feedback aan iedereen.
@Dustin,
Je moet er dan inderdaad 1tje kiezen. Allemaal zou een beetje veel worden, lijkt me
Bedankt . Tof om na een tijd weer 1 te kunnen winnen.
Wel een vraagje. Prijsvraag 100 is in aankomst en vroeg me af of daar nog iets speciaals mee gedaan werd? Zo ja, of wij dat hier ook voor uitgesloten zijn.
Voor de rest ik volg de prijsvraag elke week. Soort puzzle elke week waar je je lekker op kan uitleven. Jammer dat ik dat nu 2 maanden moet missen. Maar ik zal nog wel wat insturen zondags of maandags .
@Limly: nog even toestemming aan Michiel vragen om iets extra's te doen voor nummer 100, maar denk dat dat wel goed komt ^^ En zoals bij eerdere bijzondere prijsvragen zal ook dan gelden dat iedereen mee kan doen, winnen moet niet al te hard worden afgestraft per slot van rekening
@Dustin: Oh haha ik had een Valley Rannet moeten maken als voorbeeldkaart, een monoblauwe kaart met Izzet Claim en Simic Claim
(en dan flavor zoeken die bij 2 guild passen. Een blauwe science kaart past bijvoorbeeld bij Izzet en Simic. Een witte law kaart past bij Azorius en Boros)
Daarnaast voldoet de mechanic in de praktijk natuurlijk wel aan de flavor van samenwerkende guilds, omdat het helpt bij het splashen van zoveel mogelijk kleuren =)
@Dustin's feedback op Shazu: de originele mechanic is spells met een extra spell (Seed Spark and friends) in Ravnica. Daarna creatures met een extra spell (Tin Street Hooligan and friends) in Guildpact en als laatste pas spells met een extra creature in Dissension, dus het is geen tegenhanger van het origineel.
De mechanic werd ook gebruikt door Ken Nagle tijdens Great Designer Search 1, wat voor de release van Ravnica was, maar ik weet niet of Ravnica toen al gedesigned was dus wie er nou echt als eerste mee kwam weet ik even niet =)