Doran, The Siege Tower (Commander)
Afgelopen herfst ben ik na een 'pauze' van dik een decennium eindelijk weer met Magic begonnen. Al snel hoorde de term Commander vallen. Geïntrigeerd door allerlei verschillende spelformaten als ik ben, wou ik weten wat dit precies inhield. Oh, een deck met singletons en een legendary creature als Commander. Gericht op casual spelen, bedoeld voor fun en flavour? Daar wil ik graag aan mee doen!
Dus begon de zoektocht naar een commander die mij wel aansprak. Ik ben gek op flavour (een echte Vorthosian) en wist al snel dat ik een Commander wou met een behoorlijk unieke ability. Doran, the Siege Tower had ik al eens zien langskomen en ik heb hem onthouden omdat ik hem ontzettend cool vond. Dit is dan ook mijn eerste Commander geworden.
Toen ik Nassie's oproep las voor meer Commander topics, leek het me een leuk idee om wat te schrijven over mijn eerste en tot nu toe enige Commander deck. Door er over te schrijven, heb ik er al weer veel over geleerd. Het deck is nu twee maanden oud en er is al heel wat aan veranderd. Ongetwijfeld zal er de komende maanden ook nog het een en ander veranderen.
Ik zal alle kaarten van het deck langsgaan en ze zullen allemaal ook met plaatjes in beeld zijn. Meestal wel in groepjes, om het scrollwerk een beetje te beperken. Maar ik vind het zelf wel het fijnst als de kaarten gewoon in beeld zijn.
Dit is de eerste keer dat ik iets over Magic schrijf. Ik hoop dat het in de smaak valt! Wil een moderator mooie subkopjes bouwen en van de linkjes hippe plaatjes maken? Ik zou niet weten hoe dat moet.
De Commander |
|
Ooit zal ik Doran, the Siege Tower te paken krijgen. Tot die tijd heb ik Doran, the Siege Tower . Goed, alle beesten doen damage naargelang hun thoughness. Wat voor beesten wil ik dan dus? Beesten met meer thoughness dan power! Treefolk toevallig, gezien Doran zelf een Treefolk is? Een korte zoekquery op NM leerde dat dit een mooie keus zou zijn. Treefolk Tribal, GO!
|
Treefolk |
|
Zonder Treefolk geen Treefolk Tribal. Je zou kunnen zeggen dat ze redelijk essentieel zijn voor het thema. De eerste drie Treefolk zijn niet heel erg spannend, maar ze doen wel alle drie wat moois. Goedkopere Treefolk of een Treefolk of nonbasic Forest(s) opzoeken is altijd leuk. Ik hou er wel van om sneller en vaker Treefolk neerleggen. Nog steeds niet heel spannend. Gewoon beesten met veel thoughness die hard slaan met Doran, the Siege Tower op het veld. Oakgnarl Warrior en Magnigoth Treefolk zijn door hun abilities net wat vervelender. De laatste zal in veel gevallen gewoon unblockable zijn dankzij forestwalk/plainswalk/swampwalk. Hier begint het al wat interessanter te worden. Met de eerste twee sloop je datgene dat je dwars zit en met de derde haal je je dode beestjes terug uit de grafbak. Ze worden alle drie nog leuker met de volgende kaart. Ik vond Unstoppable Ash eerst "wel leuk". Want hé, een 5/5 trample die +0/+5 krijgt als die geblockt wordt is erg leuk als Doran, the Siege Tower op het veld ligt. Maar later kwam ik achter hele vervelende interacties. Champion bijvoorbeeld de vorige drie kaarten en je hebt instant value wanneer Unstoppable Ash stuk gaat. Champion Deadwood Treefolk, haal een beest terug. Unstoppable Ash dood? dan komt Deadwood Treefolk weer terug, haal je Unstoppable Ash terug en doe je hetzelfde mooi opnieuw! Maak al je andere Treefolk groter met deze twee koningen. De ene neemt een hele lading Saprolings voor je mee terwijl de ander ervoor zorgt dat al je Treefolk en Forests niet kapot te krijgen zijn. Twee kaarten die interactie hebben met de bovenste kaart van je deck. Doordat geen enkel beest meer power dan thoughness heeft, zul je met Sapling of Colfenor nooit achteruitgaan op je leven terwijl je wel gratis kaartjes krijgt. Leaf-Crowned Elder laat je je andere Treefolk gratis casten. Omdat niet alle Treefolk groen zijn! Regenerate je Treefolk en maak vorm je Swamps tijdelijk om tot meer Treefolk voor je leger. Wederom niet erg spannend, maar het doet het soms wel erg goed.
|
Boomknuffelaars |
|
Helaas zijn niet alle beesten in het deck Treefolk. Er zijn een paar menselijke boomknuffelaars en een paar Primordials/Avatars. En een verdwaalde plant. Een gigantische muur. Doet helaas niet veel door een Defender te zijn, maar als Doran, the Siege Tower eenmaal ligt is aanvallen in een beest zonder power maar met gigantische thoughness niet meer te doen. Zijn ability kan soms ook nog wel leuk zijn, helemaal als je wat thougness boosts hebt liggen. Drie Humans die nuttig kunnen zijn. Skinshifter kun je met Leaf-Crowned Elder gratis casten en hij kan een hele nare 0/8 plant worden. Awakener Druid doet weinig meer dan een Treefolk maken van een van je Forests. Helaas kan Unstoppable Ash hem niet Championen. Vhati il-Dal is ineens erg leuk als Doran, the Siege Tower ligt. Als je je nog maar hoeft te bekommeren om één van de twee stats, is het makkelijk genoeg om die te veranderen naar 1. Deze twee giganten zijn onderdeel van de Primordial-cycle uit Gatecrash. Eerst speelde ik ook nog Sepulchral Primordial, maar die had totaal geen verdere connectie met dit deck. Over Luminate Primordial twijfel ik ook nog of ik hem moet vervangen door Indomitable Ancients vanwege veel betere flavour. Sylvan Primordial is sowieso een flavourvol blijvertje.
|
Wapenarsenaal |
|
Omdat de Bomen nooit sterk genoeg zijn, hebben ze dingen nodig om ze sterker te maken. Van een simpele thougnessboost tot compleet nieuwe eigenschappen. Groeien zullen ze! +0/+1 is erg leuk in dit deck. Ik geef de voorkeur aan dit boven kaartjes als Tower Defense omdat de van deze enchantments bonus continue is in plaats van eenmalig. Spidersilk Armor is extra leuk doordat het iedereen ook Reach geeft zodat je ook wat tegen vliegende beesten kan. De truukjes van Lumithread Field en Parapet zijn niets om over naar huis te schrijven, maar misschien heb je ooit een 2/2 nodig of een instant speed thougness boost. Nog grotere thougness boosts, maar dit keer gecentreerd op één beestje. Belbe’s Armor is ook nog eens een mana-sink, mocht het nodig zijn. Deze twee in combinatie met Tree of Redemption kunnen zorgen voor trage life-gain. Deze zijn allbei het leukst op Doran, the Siege Tower. Maak hem untargetable of geef hem flying en maak hem indestructible. Heb je ooit wel eens een vliegende Treefolk in je gezicht gekregen? Erg pijnlijk. Met het uitkomen van is dit de nieuwste kaart in het deck. Ik heb hem nog niet gespeeld, gezien hij er in is gegaan tijdens het schrijven van dit stuk, maar hij lijkt me potjes om te kunnen draaien. Spelen in reactie op een alpha strike, een boardwipe, etc. Ik hoor graag ervaringen!
|
Opruimdienst |
|
Tegenstanders zullen genoeg in je weg leggen. Dat moet opgeruimd worden of onschadelijk worden gemaakt! Witte NEE-enchantments. "Jij doet niks meer". Arrest moet nog vervangen worden door Arrest en in plaats van Journey to Nowhere moet eigenlijk Oblivion Ring er in. Valt verder weinig over te zeggen. Als de tegenstanders nog steeds niet luisteren, maak je maar stuk wat je dwarszit. Mortify en {=putrify} hebben de bonus ook respectievelijk een enchantment en een artifact te kunnen targetten. De laatste drie opruimmogelijkheden. Humble is zo goed als removal op een aanvallend of blockend beest. Unmake heeft een ietwat vervelende manakost en wordt alleen daarom al waarschijnlijk vervangen door Sever the Bloodline (die ik deze week pas ontdekte). Condemn vind ik wat tegenvallen (en niet cool om te gebruiken op een Commander) en moet vervangen worden door Swords to Plowshares.
|
Boardwipes |
|
Redelijk standaard "alles gaat stuk" spul. Soms wordt het allemaal even te veel en moet het hele slagveld leeggeruimd worden. Merciless Eviction vind ik wat fijner vanwege de keuzes die je hebt. In een deck waarin bijna alles een hogere thougness dan power heeft, en een aantal thoughness boosts heeft, is dit vaak een hele oneerlijk boardwipe. Je blijft immers zelf met genoeg over, waarna je bij een tegenstander zonder beesten langsgaat.
|
Meer kaarten, meer mogelijkheden! |
|
Een paar leventjes neerleggen voor een lap kaarten. Doe mij maar! Promise of Power mag er op zich wel uit, maar voor welke kaart die er qua flavour wel/beter in past? Nog meer kaarten pakken? Dit keer zonder levens te verliezen? Oh ja, graag! Harmonize voor drie kaarten is erg lekker en als je de mana hebt om Tower of Fortunes keer op keer op keer te kunnen gebruiken schiet je vooruit. Precies de kaart die alles op kan zoeken om je uit de meeste situaties te helpen. Heeft mij al vaak erg goed geholpen. Dat Wave :3 Landjes neerleggen en wat rampen en dan een Wave voor pak em beet X=10 neerplempen en het slagveld moeilijk voordelig voor jezelf maken. De duurste permanent (Woodfall Primus) in mijn deck kost acht mana, dus dat is wel het minimum waar ik Genesis Wave voor wil casten.
|
Manaramp/-fix/-stenen |
|
Goedkope manasteentjes die mana filteren. Blijvertjes! Golgari Signet in plaats van Golgari Signet omdat die art wat mij betreft veel beter past in dit deck. Er valt verder weinig te zeggen over de signets. Ik ben niet erg zeker over Chromatic Star en vindt hem eigenlijk wat tegenvallen. Expedition Map vind ik erg fijn omdat ie nonbasic landjes kan vinden. En Darksteel Ingot is dan wel iets duurder dan de Signets, maar gaat Niet Stuk en maakt Elke Kleur. Een cantrip, en twee land-zoekertjes. Niet heel spannend, maar vaak wel handig. Safewright Quest gaat vervangen worden door Sylvan Scrying zodat ik alle landjes op kan zoeken.
|
Landjes |
|
Dit is het deel waar ik eigenlijk nog niet zo tevreden mee ben. Onlangs heb ik het nog wat aangepast en ben ik op zoek gegaan naar andere mogelijke landjes. Nu moet ik nog moeilijke keuzes maken wat er in gaat en wat er uit moet. Voor de tellers: het zijn er nu 38 in totaal waarvan 14 basic. 8 Forest, 3 Plains en 3 Swamp. Ik weet niet goed of dit genoeg is, te weinig of te veel. Tot nu toe lijkt het in ieder geval te werken. Het Doran landje en het Commander landje. Autoincludes! Murmuring Bosk heeft het extra voordeel nog dat het een Forest is en dus op allerlei manieren op te zoeken is. Met deze vijf ben ik eigenlijk niet zo blij. Ik hou niet van landjes die getapt in het spel komen. De bounce landjes geven dan wel twee mana, maar ik doe niks met landfall of landjes met ETB effects. Het voelt allemaal een beetje awkward. De welbekende shocklandjes. Twee van de drie zijn op te zoeken met alles dat een Forest zoekt. Logische toevoeging en blijvertjes. Het basic landje opzoeken dat je nodig hebt. Beetje deck filteren. Weinig spannends aan, maar het werkt wel. De Naya Panorama gaat er waarschijnlijk uit, hoewel hij qua art wel goed past. Windswept Heath, Marsh Flats en Verdant Catacombs zijn me echt wat te duur nu. Grasslands en Krosan Verge zijn wat mij betreft goede budget fetches. Lekker Murmuring Bosk of de shocklandjes opzoeken en in geval van Krosan Verge zoek je er gewoon twee. Pijnlandjes! Niks mis mee als je toch op 40 leven begint. Je hoeft ze vaak toch niet meer dan een paar keer voor gekleurde mana te tappen, zeker niet meer als er een Signet ligt. Ik hou niet van landjes die getapt in spel komen, maar dit kan nog net, hoewel de Razorverge Thicket bijna altijd getapt het spel in zal komen en daardoor wel vervangen zal worden. De Sunpetal Grove zal in de meeste gevallen niet getapt in het spel komen. Maar huh? Waar zijn Isolated Chapel en Woodland Cemetery? Daar is een hele simpele reden voor. Ik heb ze (nog) niet. Misschien twee wat rare eenden in de bijt. Maar Dryad Arbor is een non-basic Forest die op allerlei manieren opgezocht kan worden en past qua flavour perfect. Temple of the False God geeft gewoon een extra mana en die vijf landjes kom je echt wel aan. Je beestjes oppompen is nooit weg. Maar drie van mijn beesten zijn niet groen en Oran-Rief, the Vastwood heeft fijne synergie met Verdeloth the Ancient. Of wat dacht je van een Woodfall Primus die dankzij Persist met een -1/-1 counter in play komt. Opheffen die counter voor meer value! Met Gavony Township gewoon lekker elke beurt je beestjes groter maken, omdat het kan.
|
Strategie |
|
De strategie is eigenlijk best simpel. Treefolk neerleggen. Thoughnessboosts neerleggen. De grond leg je vol met beesten waar niet makkelijk doorheen te komen is. Vervelende beesten ruim je op of maak je onschadelijk. Doran op tafel krijgen en houden. Aanvallen voor veel. Het hoeft niet zo moeilijk te zijn.
|
Wensenlijstje |
|
Zeker wat de manabase betreft is er nog wel het een en ander te verbeteren. Graag zou ik bijvoorbeeld Wooded Bastion, Fetid Heath en Twilight Mire er in doen. Verdere wensen zijn nog meer kaarten die wat duurder zijn. Maelstrom Pulse en Vindicate bijvoorbeeld. Ik zit er ook sterk over na te denken om Reach of Branches te spelen. Daarnaast hoop ik dat Wizards ergens in de komende jaren nog wat hippe Treefolk gaat printen. Heel misschien in het Theros block al. We zullen zien!
|
Slot |
|
Dat was het! Als er suggesties zijn, lees ik die hier graag! Dit mogen heel voor de hand liggende suggesties zijn, suggesties die ik de eerste X jaar toch niet aan ga schaffen vanwege het prijskaartje of obscure suggesties. Je weet ten slotte maar nooit wat ik gemist heb en ik hoor graag alles. Tot een paar weken geleden had ik bijvoorbeeld nog nooit van Lumithread Field en Spidersilk Armor gehoord! Vragen, opmerkingen, kritiek en dergelijke lees ik ook graag. Een simpel "Gelezen" wordt ook gewaardeerd. Kom maar op met die interactie.
Reacties
(6)
Leuk om te lezen, misschien even een mod vragen allerlei plaatjes zichtbaar te maken. Dat leest wat makkelijker! Done! - Nathan
Goed gedaan, je zou naast of misschien beter nog in plaats van diverse Arrest kaartjes, Vow of Wildness en consorten kunnen gebruiken. Dan kan de oppo ze wel alsnog naar je andere oppo sturen en is die minder geneigd het board te clearen, omdat die nu niet met geheel nutteloze passieve creatures opgescheept is. Verder nog kaarten die wel in een Doran passen, misschien niet altijd even flavorful; Plague Wind, ook bommen kunnen rotten en nasty dingen in de wind mee laten waaien. Dregs of Sorrow, kaarten pakken en killen! Wat wil je nog meer. Decree of Pain, idem. Voordeel van instant kleine creatures mollen. Constant Mists, als je deze met enig geduld weet in te zetten ga je hier potjes op winnen. Nooit te vroeg inzetten, want deze kaart wil je niet dat ze zien aankomen, zodat ze niet 1op1 met je uit willen komen. Phyrexian Arena, Hunter’s Insight, Momentous Fall en Greater Good. Draw! Laat die hand blijven voltstromen met antwoorden en je edge wordt zoveel malen groter. Momentous fall en Greater Good werken prima, omdat er toch altijd wel eigen beesten doodgaan. Òppo nakt één creature van je, jij krijgt er een stapel antwoorden voor terug.. Cabal Conditioning. Mensen, doe die handen even weg. Zo, succes met topdecken vanaf nu. Praetor’s Counsel, giga draw kaart en laat je wat makkelijker je hand leeg spelen, gezien je ze nog een keer kan doen. Boundless Realms, de ramp is awesome, maar daar zou ik mid of endgame niet perse een beurt aan willen kwijtraken.Wat echt awesome aan deze kaart is, is dat je draws veel vaker interessant zijn nu er veel minder land in je deck zit.
Echt mooi geschreven. Jammer dat er niet meer artikelen over Commander decks zo gemaakt zijn. Ik vind het zelf ook leuk om zulke dingen te maken en ik vroeg mij af hoe je plaatjes en kopjes maakt. Ik kan hier niet echt een pagina vinden met dingen die allemaal mogelijk zijn qua syntax en commands en dergelijke op NM. Zou je misschien dat in een PM willen sturen of een link naar een pagina op NM waar dat staat als die er is? Dan kan ik zelf ook iets in elkaar knutselen.
Bedankt voor het compliment en je reactie! Ik zag dat je het al uitgevogeld had wat plaatjes en kopjes maken betreft en een hele lap tekst geschreven heb over je deck. Gaaf!
|