Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Commander 2013

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2 3  [volgende] [laatste]
21-11-2013 23:40:00

Welkom, mensen van Nedermagic, bij mijn/onze eerste column!

Ik ben hier op NederMagic bekend als Bruxonn, en ik wilde al wat langer samen met mijn broertje Ivan een column schrijven over ons favoriete format: EDH! Nu hebben wij daar een tijdje over gediscussieerd, en toen kwam de Commander 2013 spoiler ineens online. Toen hebben we dus besloten om er een soort battle van te maken. Veel leesplezier toegewenst!


Voor de battle hebben we de volgende regels afgesproken:

- Pak een 3-kleuren Commander uit Commander 2013
- Bouw hieromheen een (leuk) deck waarmee je niet uitgelachen wordt als je het in multiplayer speelt bij de spellenwinkel bij jou in de buurt
- Speel ermee tegen elkaar en zie hoe dat afloopt

In deze eerste column gaan wij bespreken welke commander wij gaan spelen, en voornamelijk waarom. Het is namelijk niet altijd zo'n gemakkelijke keuze om een van die 15 te kiezen.


De keuze van BruxonnDe eerste logische stap van het zoeken van een commander is natuurlijk het kijken naar de mogelijkheden. Hier zijn ze even allemaal op een rijtje:

Bant:
Derevi, Empyrial Tactician
Roon of the Hidden Realm
Rubinia Soulsinger

Esper:
Oloro, Ageless Ascetic
Sharuum the Hegemon
Sydri, Galvanic Genius

Grixis:
Jeleva, Nephalia’s Scourge
Nekusar, the Mindrazer
Thraximundar

Jund:
Prossh, Skyraider of Kher
Sek’Kuar, Deathkeeper
Shattergang Brothers

Naya:
Gahiji, Honored One
Marath, Will of the Wild
Mayael the Anima


Om te beginnen zal ik maar even meteen een van mijn eigen tekortkomingen onthullen: Ik kan absoluut niet tegen control-decks. Niet alleen vind ik ze buitengewoon onplezierig om tegen te spelen, ook heb ik nooit begrepen hoe je nou een fatsoenlijk control-deck in elkaar zet. Hoeveel counterspells speel je? Hoe hou je je tegenstander laag bij de grond? Hoe win je nou uiteindelijk?
Daarom vind ik het ook moeilijk om met de kleuren blauw en wit om te gaan. Wit lukt op zich nog wel in wheenie/aggro decks, maar verder dan dat ga ik liever niet.
Hierdoor vallen Esper en Bant eigenlijk bijna meteen af. Ik weet dat dit jammer is en dat ik eigenlijk meer zou moeten openstaan voor nieuwe dingen, maar als ik een deck moet bouwen waar heel Nedermagic bij kijkt dan doe ik liever dingen waarvan ik weet dat ik ze kan.
Nu blijven er dus nog 3 shards over, met in totaal 9 Commanders. Een paar kan ik al meteen laten afvallen. Dit zijn de volgende 3:

Gahiji, Honored One
Shattergang Brothers
Thraximundar

In het geval van Gahiji kan ik eigenlijk makkelijk zeggen waarom ik hem niet wil spelen: Hij doet in wezen zo'n beetje hetzelfde als een van de Commanders die ik al heb. Ik heb het hier over Gisela, Blade of Goldnight. Hij verhoogt gewoon de damage die andere spelers op elkaar doen. Hij pakt minder haat, maar dat is zo omdat zijn effect gewoon zwakker is. Ik neem liever het heft in eigen hand dan dat ik anderen elkaar laat afmaken. Als je namelijk gefocust wordt door de rest dan is het gewoon een vanilla 4/4 voor 5 mana, en dat vind ik gewoon niet goed genoeg.

Shattergang Brothers is een heel ander geval. Hij lijkt mij op zich wel sterk, alleen heb ik toch het idee dat hij een beetje richting een soort Jund-control deck leunt. Bovendien moet je bij deze kaart zorgen dat jij permanents hebt met hetzelfde type als die van je tegenstander. Ook kan je tegenstander zelf bepalen welke permanent hij sacrificet, wat betekent dat je tegen bepaalde decks gewoon niet je priority targets weg kunt krijgen. (lees: decks die bijna alleen kaarten van één permanent type spelen)

Thraximundar; op zich een enorm dikke gozer, die hard slaat en veel sloopt. Het punt bij Thrax is dat het zeer zelden voorkomt dat hij lang blijft liggen. Ik zal maar weer eens mijn Gisela-edh erbij halen: zonder Lightning Greaves of Swiftfoot Boots blijft hij gewoon niet liggen. Okee, hij heeft haste, waardoor de tegenstander hem niet altijd zal kunnen tegenhouden, maar ik hou van commanders die iets doen om het deck mee op gang te helpen. Finisher-commanders zijn op zich wel cool, maar toch heb ik vaak het idee dat het deck prima zonder kan, en dat vind ik jammer omdat het idee van het format edh zo veel meer mogelijkheden biedt.

Nog 6 commanders over, but there can be only One.
Ik haal even 3 commanders weg zonder precies te vertellen waarom, en dat is of omdat ik er gewoon niet genoeg ruimte in de column voor denk te hebben, of omdat ik de reden eigenlijk al genoemd heb bij een van de eerdere commanders, of omdat de reden in één zin genoemd kan worden.

Jeleva, Nephalia’s Scourge: hierbij zit ik weer te denken aan control. Je zou er op zich coole dingen mee kunnen doen, maar hoe blijf je dan in leven? Je redt het niet met het instant- en sorcerythema alleen, en dus moet je er nog iets bij doen dat daar minder mee te maken heeft.

Sek’Kuar, Deathkeeper: Op een gegeven moment is de kans groot dat dit deck vastloopt, omdat je reanimatespells op zijn, waardoor er niet genoeg beesten meer doodgaan. Ook is het vervelend als je ge Bojuka Bogd wordt.

Mayael the Anima: Deze kaart zorgt er gewoon voor dat je deck veel fatties speelt. Daardoor moet je vaak ook veel manaramp en –fix spelen, wat er weer voor zorgt dat je minder fatties kunt spelen. Dat spreekt zichzelf dus een beetje tegen, en daarom ben ik niet zo'n fan van Mayael. Je kunt ook wel compleet focussen om het zo snel mogelijk spelen en abusen van Mayael, alleen heb je dan het probleem dat de anderen dat door krijgen en haar slopen zodra ze binnenkomt.

Nu heb ik alle commanders besproken die ik niet speel omdat ik er iets niet leuk aan vind. De andere drie vind ik leuk om te spelen, maar ik kan er maar één kiezen. Daarom ga ik nu vertellen welke ik wél speel, en waarom deze de voorkeur kreeg over de andere 2.



Dit is nou echt een commander die ik geweldig vind. Hij heeft een sacrifice outlet die geen mana kost, hij maakt daar zelf voer voor, en er is ontzettend veel mee te bedenken. Bij bepaalde commanders krijg je gewoon vanzelf leuke ideeën, en Prossh is daar bij mij een van. Jund was de eerste kleurencombinatie die ik ooit speelde, en de speelstijl die erbij hoort blijf ik gewoon leuk vinden. Zooi sacrificen, dingen slopen, hard slaan. Je sloopt gewoon je eigen permanents, maar je tegenstanders hebben daar meer nadeel van, wat hen daardoor weer tegenhoudt je te targeten, omdat jij meer voordeel haalt uit de combat dan zij.

Nekusar en Marath zijn ook cool, maar Prossh is nou net dat kleine beetje meer voor mij.

Hierbij kan ik dus mijn deel van de eerste column afsluiten, maar eerst wil ik nog een beetje verklappen welke kaarten mij hebben doen kiezen voor Prossh, Skyraider of Kher:





De keuze van IvanMijn uiteindelijke keuze is toch Oloro, Ageless Ascetic geworden, dit komt omdat ik met name van with en zwart hou, door alle levens die je drained.
Maar toch is een van de grote redes dat ik Oloro, Ageless Ascetic omdat hij de enige was waar ik echt van onder de indruk was, de combinatie van card draw en lifesteal. Het was liefde op het eerste gezicht.



De blauwe kaarten in dit deck zijn met name counterspells en card draws. Ook speel ik hier een aantal control kaarten bij. Het feit dat je al vanaf beurt 1 begint met levens gainen vind ik gaaf.

Met namen de kaarten die zeggen: "Whenever you gain life" zijn hier leuk mee.
Ook Oloro's triggered ability vind ik goed, voor 1 colorless mana een kaart pakken en je opponent een leven laten verliezen, dat is simpelweg leuk!
Ook ben ik van plan heel veel levens te gainen met kleine beestjes die groter worden naarmate het spel vordert, hiermee bedoel ik dan Serra Ascendant en Divinity of Pride.

Hier ben ik van plan ook nog veel dingen mee uit te halen, bijv. door er Rhox Faithmender en Boon Reflection in te stoppen, hierdoor gain ik elke beurt 4 levens i.p.v 2.
Ook dingen zoals, "Whenever a creature enters the battlefield under your control: gain 1 life" zijn goed met deze commander, omdat deze zegt whenever you gain life, dus dat is elke keer als je levens krijgt, maakt niet uit hoeveel dat er zijn, mag je voor de triggered ability betalen.

Zoals ik net al zei ga ik voornamelijk wit en zwart spelen, maar bij blauw ga ik met name counterspells en carddraws spelen. Ook zitten hier tussendoor nog wat extra turn kaarten tussen. Hierdoor krijg ik wellicht extra levens.

Ik vind dat Commander 2013 een van de beste series ooit, dit komt omdat EDH/Highlander mijn favoriete formaat is en omdat alle legendary creatures een speciaal iets hebben met de commander(zone).

Volgende keer meer over hoe we de decks hebben gebouwd en de potten die we er mee hebben gespeeld!

Groeten, Bruxonn en Ivan.

 Reactie plaatsen

Reacties 26-50 (53)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2 3  [volgende] [laatste]
7-12-2013 04:16:00

Eens kijken of ik een mooie combo kan verzinnen:
Vedalken Orrery, Prossh, Skyraider of Kher, Goblin Bombardment en Galvanic Juggernaut, enchanted met een Dual Casting, en genoeg land op tafel. Vijf is al genoeg, mits ze kunnen genereren.
, Burnt Offering op Prossh, Skyraider of Kher, nog op de stack. Prossh gaat naar je command zone.
, Tap Galvanic Juggernaut voor de Dual Casting op Burnt Offering. in mana pool.

, Victimize op Coal Stoker om Anarchist en Burning-Tree Emissary terug te halen. in je mana pool, en de Victimize haal je terug in je hand.
Sacrifice de Anarchist aan Goblin Bombardment om Galvanic Juggernaut te untappen.
, Tap Galvanic Juggernaut om de Burnt Offering te copieren die nog op de stack lag. 9* en in je mana pool.
Cast Prossh, Skyraider of Kher vanuit de Command zone, in je mana pool.
Offer Prossh (terug naar de Command Zone) en de 8 Kobold tokens op aan Goblin Bombardment. Galvanic Juggernaut untapt en copieert steeds nog een Burnt Offering. Je hebt nu 47* in je mana pool.
, Victimize op Burning-Tree Emissary om Anarchist en Coal Stoker terug te halen. 44* + in je mana pool, en de Victimize gaat terug naar je hand.
, sacrifice Anarchist aan Goblin Bombardment om Galvanic Juggernaut te untappen en een Burnt Offering te copieren. 50* + in je mana pool.
, Victimize op Coal Stoker om Anarchist en Burning-Tree Emissary terug te halen. 49* + in je mana pool, en de Victimize haal je terug in je hand.

Je bent nu voor de tweede keer aan de loop begonnen, maar je hebt nu 46 mana meer in je mana pool dan na de eerste keer.
In elke volgende iteratie kost Prossh, Skyraider of Kher twee mana meer, maar krijg je ook twee tokens meer om te sacrificen, wat netto 8 mana extra op levert na een loop.
Met infinite mana valt vast nog wel iets te doen. Anders heb je uiteindelijk nog oneindig veel tokens achter de hand.

7-12-2013 21:06:00

Leuk Johannes

Ik heb alleen een vraagje: hoe wil jij die combo in je hand krijgen?

7-12-2013 21:34:00

Volgens mij maakt dat niet uit, want je ging er toch niet mee spelen.
De meeste combo pieces passen zowieso al in een Prossh deck, alleen Burnt Offering, Coal Stoker en Burning-Tree Emissary niet. Maar voor de rest: Diabolic Revelation?

EDIT: Coal Stoker en Burning-Tree Emissary zijn niet eens nodig. Als je ze vervangt door twee willekeurige creatures kost dat slechts 5 mana per iteratie.

11-12-2013 16:54:00

Ik en mn broer hebben een ruzie gehad, ik kap met het meewerken aan dit column, hij doet t maar lekker alleen

11-12-2013 16:55:00

Best comment ever!

11-12-2013 17:39:00

Jammer, hopelijk slaag je er in om de ruzie bij te leggen.

Ik had wel gehoopt op de twee uiteindelijke deck lists, en de opvolging vnahoe de play tests uitdraaiden. en wat er dan in de tweede ronde nog aangepast zou worden.

11-12-2013 18:18:00

Waarschijnlijk gaat t wel gewoon door, ik was gewoon pisneidig,
Impulisive post kun je het ook noemen.
Sorrty voor het ongemak

11-12-2013 19:14:00

blij dat te horen
ik ben momenteel nogal columns aan het lezen aangezien ik vaak het verwijt krijg da ik altijd de speler ben die het iedereen een stuk lastiger maakt

dus ik moet wat inspiratie opdoen :d

12-12-2013 17:05:00

Ik zoek dus nog een paar kaarten. Mocht ik die niet voor nieuwjaar weten te bemachtigen, dan gaat de Column gewoon zonderdie kaarten erop, en dan zeg ik er gewoon bij welke kaarten er dus nog in komen

Deel 2 is er dus sowieso voor nieuwjaar!

12-12-2013 17:25:00

lars, moet jij nu geen huiswerk maken? haha

17-12-2013 12:57:00

@Johannes; de Coal Stoker werkt niet eens omdat je hem niet vanuit je hand speelt toch?

Bovendien werkt het niet zonder de emissary, omdat je dan geen groen hebt om Prossh te kunnen casten.

27-12-2013 12:59:00

deel 2, coming soon!

27-12-2013 13:10:00

Like!

27-12-2013 18:22:00

Het Prossh-deel is af!

2-1-2014 15:31:00

Deel 2 komt eraan, er waren wat problemen met een kapot computerscherm, maar dat is nu opgelost!

3-1-2014 21:04:00

Ben benieuwd!

5-1-2014 18:54:00

komt vanavond nog online

5-1-2014 19:00:00

Like

5-1-2014 20:03:00

Het is helemaal af en naar Dustin gestuurd
Zodra hij online komt (en tijd heeft natuurlijk) staat het erop!

9-1-2014 17:20:00

Het Prossh-deck is nu ingevoerd op Nedermagic!

Het is hier te vinden!

16-1-2014 16:26:00

Voor iedereen die dit nog checkt:

Deel 2 van de Column was ingezonden, maar bleek niet echt geschreven te zijn als column... wij hebben nog niet eerder een column geschreven, en vragen daarom om begrip hiervoor.

We zijn de column nu wat lezersvriendelijker aan het maken. Wanneer hij precies online komt is nog niet bekend.

Hopelijk is dit geen reden om het vervolg niet te lezen.
Gr. Brux

16-1-2014 16:35:00

Prossh is belachelijk goed met de nieuwe RG god, xenagos. Als je xenagos speelt, en daarna prossh, kun je al je tokens sacrificen, hem 11/x maken en dan verdubbelen tot 22/x met haste, en je kan iemand afmaken met commander damage

16-1-2014 16:45:00

Prosh is belachelijk goed met heel erg veel kaarten. Ik vind het persoonlijk echt een belachelijke commander, met kaarten zoals Food Chain, Phyrexian Altar en Earthcraft heb je als je hem opgooit al bijna infinite mana (met food chain heb je echt infinite), als je er dan ook nog purphoros bij speelt kan je alle spelers gelijk doodmaken. Leuk is anders maar hij is wel lekker sterk.

16-1-2014 19:25:00

Prossh is gewoon een (eind)baas

21-1-2014 11:55:00

ff een off topic vraagje

Waar wordt het meest commander gespeeld? De plekken die ik ken eigenlijk alleen standard en modern. Speel ook vooral met vrienden thuis maar is ook wel eens leuk om nieuwe decks te zien

Hoe competitief zijn jullie decks?

Verder leuk dat jullie dit opzetten!

grt

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2 3  [volgende] [laatste]