Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Magic is een interactief spel, je hebt voortdurend te maken met wat je tegenstander aan het doen is. Zwart reageert typisch op beesten van je tegenstander door ze stuk te maken, rood brandt ze af of neemt ze soms tijdelijk over met kaarten als Portent of Betrayal. Blauw stuurt beesten terug naar de hand met Voyage’s End, of neemt ze over met Mind Control.
Dit is een typische blauwe uncommon, die in bijna elke set wel voorkomt, soms zelfs met een twist om meer in het thema van de set te passen. Maar wat we in Born of the Gods hebben gekregen... is wel weer erg triest. Siren of the Fanged Coast is weliswaar sterker dan Mind Control omdat het control-changing effect niet beëindigd kan worden door een Naturalize, maar de keuze die tribute je tegenstander geeft is zo ontzettend awkward (ja, ik weet het, ik heb dit in een eerdere prijsvraag ook al eens gezegd). Je hebt een Air Elemental of een Mind Control met een 1/1 flyer.... als je tegenstander geen boeiende beesten heeft liggen. En juist in een wereld vol dikke Monstrosities wil je wel eens iets écht diks kunnen jatten!
Design een Mind Control voor Born of the Gods!
*Mono blauw, uncommon
*Waarschijnlijk een enchantment, maar creature, instant of sorcery kan ook
*Neemt een creature van de tegenstander over
*Past specifiek in Theros/BNG, geef de kaart een interessante twist!
*Vermeld naam, mana cost, rules text, et cetera
*Flavor en getrouwheid aan de color pie zijn erg belangrijk
*Zorg dat alles op de kaart past. Geen flavor text als daar geen ruimte voor is
*Toelichting in maximaal 100 woorden
*Plaatjes zijn welkom, maar geven geen bonuspunten
Siren of the Fanged Coast zou trouwens een zeer redelijke inzending zijn voor deze prijsvraag ^^ Geen goede kaart, maar voldoet wel aan alle eisen die gesteld zijn En nee, powerlevel was geen eis, zolang de kaart maar printbaar is (dus maak geen Mind Control voor 1 mana).
De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.
Veel plezier en succes, greetz,
Dustin.
Proteus
Creature: Merefolk Shapeshifter
Heroic: Scry 1.
When Proteus enters the battlefield
choose one. Scry 3 or Exile target
creature opponent controls, Proteus
becomes a copy of the exiled creature.
[2/3]
Duidelijke vertaling van hier in een MtG kaart. Misschien verdient Proteus als mythisch schepsel een 'legendary', maar in het kader van deze prijsvraag, en de vertaling van zijn mythe, past hij eigenlijk beter bij een uncommon...
Persuasive Merchant
Creature - Human
Persuasive Merchant is unblockable
When Persuasive Merchant enters the battlefield, you may choose target creature an opponent controls, gain control of it and put X time counters on it, where X is your devotion to blue, it gains vanishing. When Persuasive merchant leaves the battlefield, remove all time counters from the creature.
1/1
Nog even toelichting bij m'n kaart, devotion is natuurlijk bijpassend (hoop ik , ben niet zo thuis in standard), creature is makkelijker te verwijderen dan een enchantment, maar je hebt wel een 1/1 unblockable daarvoor in de plaats en de creature gaat dood als je tegenstander Persuasive merchant weet te verwijderen. De vanishing zal tegen die tijd misschien niet super relevant meer zijn, maar soms wel, dus naast het creature-zijn nog een kleine drawback. Counters removed wanneer de merchant weggaat, om abuse te voorkomen.
Temporal Mindseize
Enchantment - Aura - Uncommon
Enchant Creature
You control enchanted creature.
Enchanted creature loses vigilance and has "Inspired - Whenever this creature becomes untapped, reveal the top card of your library. If the revealed card has converted mana cost equal or lower to this creature, return this creature and all auras attached to it to it's owner's hand".
-
De inspired ability is wellicht nadelig, omdat je maar een keer kunt aanvallen (tenzij je het creature vigilance geeft na het overnemen ). Toch heeft de ability ook een voordeel voor de Johnny's onder ons. Het werkt als een bounce creature effect die je opnieuw kunt gebruiken op een ander beest van de tegenstander. Dit block heeft genoeg untap effecten, die het effect kunnen versnellen. Cast, volgende beurt val je aan, untapped met Kiora’s Follower, hercast op ander beest. Werkt ook lekker met scry om deze reden (zoals alle inspired kaarten).
Dilios the Enchanter
Enchantment - Aura
Enchant Creature
Scry 1
Gain control of target creature converted manacost equal to your devotion to blue.
"Immortals... we put their name to the test."
Het idee dat je een god van je tegenstander kan stelen, bracht me naar een quote die het personage Dilios uit de eerste film van 300 zei.
Thassa 's Will
Instant
Gain control of target creature with power equal to or less than your devotion to blue.
"When the sea God calls, few can resist her bidding."
Als 1 van de grote goden is Thassa in staat om anderen, soms zelfs goden, haar wil op te leggen door ze te overtuigen. Dit lukt natuurlijk alleen als ze genoeg volgers heeft (devotion).
Ik heb een "gain control" aura gemaakt met een klein extra effect, zoals Corrupted Conscience. De flavor is dat Thassa een creature overhaalt om zich aan te sluiten bij haar. Door de protection from enchantments kunnen de andere goden geen invloed meer uitoefenen.
Protection from enchantments kan een voordeel of een nadeel zijn. Bijvoorbeeld creatures met bestow vallen eraf, nieuwe kunnen er niet meer onder gelegd worden, maar enchantment creatures kunnen niet blokken of doen geen damage aan de overgenomen creature.
Helaas geen plaatje deze keer (mijn magic set editor heeft het nieuwe frame nog niet) maar bij deze mijn inzending:
Alluring Nymph
Enchantment Creature - Nymph
Bestow (If you cast this card for its bestow cost, it's an Aura spell with enchant creature. It becomes a creature again if it's not attached to a creature.)
You control enchanted creature.
1/1
Uitleg: Een mindcontrol effect in de wereld van theros? de meest elegante manier om zo'n effect te maken en het uniek te maken voor de set is om het aan een van de mechanics van de set zelf te koppelen. En omdat mindcontrol effecten graag auras zijn past bestow hier perfect bij.
Ook qua flavor past het mooi in theros. De griekse goden geven niet alleen giften aan stervelingen, maar proberen ook vaak zat stervelingen in de liefde te winnen. Deze nymph is de belichaming van een van die pogingen.
Al ben ik niet de eerste inzending met bestow, ik doe er ook een:
Spirit of the Sea
Enchantment Creature - Spirit
Bestow:
You controll enchanted creature and it gets +1/+1
1/1
Iets wat ik de andere bestow costs zag missen, dus daarom durf ik het nog aan om hem zo in te zenden: De power/toughness van bestow erbij op te tellen. Het was mn originele idee, maar omdat er over het hele weekend niemand dit toevoegde ook al waren er al wat bestow opties, zend ik dit maar alsnog in.
Cost van 6 is omdat het creature dat je controlled er ook iets sterker op word
@Jos misschien is het een idee de wording aan te passen naar protection from other enchantments?
Ik weet trouwens niet of (deze type) protection op blue wel mag, als je denkt aan de color pie. Je hebt natuurlijk altijd nog True-Name Nemesis en Azorius First-Wing die blauw en (rare) protection hebben. Polis Crusher heeft ook protection from enchantments, wat ook niet echt rood-groen is?
@Sverre: De standaard template is "Protection from <IETS>. This effect doesn't remove <THIS>.". Zie hier . Al zou het inderdaad kunnen dat je tegenwoordig misschien de text anders kan worden, zoiets als "Enchanted creature has protection from enchantments other than Thassa's Persuasion."?
Mijn kaart bouwt verder op de flavor dat creatures aanwijzingen en support krijgen van de goden via enchantments. Slimme blauw "helpt" de creatures met het "begrijpen" van de goddelijke aanwijzingen.
De toepasbaarheid is wat gelimiteerder waardoor de mana cost iets lager mag dan mind control (hoewel het ook duurder kan uitvallen). Je krijgt wel een aura erbij maar die had sowieso blijven werken als je alleen de creature had gestolen. Bij aura's zoals de ordeals is het wel belangrijk wie de controller van de aura is. Bestow creatures zijn geen aura meer wanneer de creature dood gaat dus deze zouden terug gaan naar de owner. Maar je hebt wel het voordeel dat je niet de hoge bestow cost als X hoeft te nemen.
Wie heeft er de meeste combat tricks/bestow creatures op hand? Uiteindelijk blijft er een build-your-own-Akroma over voor de winnaar! Lijkt me leuk als beide spelers bestow creatures spelen op hetzelfde beest =)
De 'tap it' is om combat niet te ingewikkeld te maken en past nog bij Inspired ook.
Flavor van de kaart is dat het creature de god/planeswalker volgt die hem sterker maakt, het creature droomt over het ideaalbeeld van zichzelf. Droomt? Aha dus daarom wordt ie getapt! Flavor hit!
Uremides komt voor op de flavor text van Revoke Existence en hij lijkt me een goden-scepticus. Ik weet niet wat Wizards gaat doen met het verhaal in Journey into Nyx maar ze hebben gehint naar dat de goden de mensen net zo hard (zo niet harder) nodig hebben dan andersom.
Ah!
het feit dat mijn inzending geen +1/+1 geeft aan het bestowde creature is een vergissing. Het was namelijk de bedoeling dat de kaart (net als alle andere bestow kaarten) zijn P/T als bonus mee gaf. (er zou dus moeten staan "Enchanted creature gets +1/+1" en "You control enchanted creature" )
Ik had mijn inzending nog een keertje na moeten lezen voordat ik hem gepost had. Misschien had ik dan deze fout (en situatie) kunnen voorkomen.
Dakra Souleater
Enchantment Creature - Shapeshifter
Whenever ~ enters the battlefield, exile target creature.
When ~ leaves the battlefield, return the exiled card onto the battlefield under your control.
3/3
Op de mystieke eilanden van Dakra leven verschillende wezens waar men het bestaan nog niet vanaf weet. De Souleaters verslinden de ziel van andere wezens om deze vervolgens nadat ze sterven de vorm aan te nemen van deze.
Veel sirene-inzendingen, maar niemand hierboven die aan De Kleine Zeemeermin heeft gedacht?
Met de stem van de Kleine Zeemeermin kon de heks namelijk de prins voor zich winnen.
Dit is goedkoper dan Mind Control, want je kan nu ook de creature waar de stem aan attached is uitschakelen om de betovering te verbreken. Maar verder is het wel een Control Magic met heroic trigger!
En mocht je spijt hebben van je keuze, Floodtide Serpent helpt je uit de brand.
Waters of Absorb Uncommon
Enchantment Creature - Elemantel
Defender
Whenever Waters of Absorb deals combat damage to a creature, attach Waters of Absorb to that creature and gain control of it, for as longe Waters of Absorb is attach to that creature.
0/5
Een vrij sterke kaart die dus een creature kan op slikken, maar zo makkelijk zal dat niet gaan, omdat het om combat damage gaat. En aan gezien deze wall 0 power heeft, hoop ik hier bij Dustin te kunnen prikkelen om combat tricks te gaan gebruiken, met deze leuke wall
Leuke prijsvraag en was moeilijk nog wat te verzinnen naar al die inzendingen
Meletis Controler
Creature - Human Wizard 2/3
Inspired - Whenever Meletis Controler becomes untapped, you gain control of target creature an opponent controls until Meletis Controler leaved the battlefield or Meletis the Controler becomes tapped. It is an enchantment in addition to its other types.
"He gives the target the treu vision of the nyx"
Best leuke kaart om trucjes mee uit te halen, maar het ook een vrij makkelijk target, of te wel uncommen.
De flavor gaat erover dat hij de targets naar de droom wereld brengt zodat ze hem volgen. totdat Meletis Controler de concentratie verliest en de target komt weer bij zinnen en gaat terug.
Wackywong: zoals je zelf al zegt een zeer solide maar beetje saai design, gewoon een Mind Control met upside die typisch is voor de wereld van Theros. Niets mis mee, en zou zeker niet misstaan in de set.
Stijn: technisch gezien niet onmogelijk, maar dit is niet hoe bestow bedoeld is. Alle bestow-creatures hebben exact dezelfde eigenschappen in hun hoedanigheid als aura en als creature, dus een 2/2 vanilla die als aura een Mind Control wordt, dat past niet in hoe R&D dit mchanic willen laten werken.
Peanut: ja, leuk! Voordeel t.o.v. Mind Control: protection from Naturalize. Nadeel: je moet er wel voldoende devotion voor hebben. Ik zou hem best wat scherper gecost willen zien, er kan zeker wel een mana van af.
Niels: Theros is geen block met color-hosing; we hebben de cycle met Glare of Heresy die de eigen kleur haat, maar enemy-color haat zit niet in deze set. Verder wel een goed design.
Anko: erg sterk kaartje, en daardoor niet geschikt voor Theros. De bedoeling van de set is juist om creatures helemaal vol te plempen met coole aura's en bestow-creatures, jouw kaart straft dat veel te hard af. Een Mind Control is al behoorlijk sterk, zeker in een set waarin dikke beesten worden gebouwd, maar als je dan ook nog eens geen antwoorden meer erop mogelijk maakt, dan is de kaart overpowered en speelplezier bedervend.
Dit is wel een lastige valkuil: je moet in een set een thema stoppen, antwoorden op dat thema, maar weer niet dusdanig dat het thema onspeelbaar wordt...
Patrick: erg lastig kaartje, ik snap hem niet helemaal... waarom maakt blauw Minotaurs? Vanwaar de inspired die een negatieve trigger geeft? Wat doet deze kaart nu eigenlijk? Met flash iets overnemen is erg sterk, maar de drawback is dat je er maar 1 keer mee kunt aanvallen. Moeilijk te evalueren, ik zie niet helemaal voor me of dit ding compleet onspeelbaar of juist overpowered is, al neig ik eerder naar het laatste.
Jop: dit past in de Glare of Heresy cycle: erg narrow, maar in de juiste matchup erg goed. Je restrictie klinkt een beetje redundant... hij is zelf al 3x blauw, het beest dat je steelt is minstens 1x blauw, dus erg lastig om nog onder de 5 devotion te blijven.
Bjorn: beetje ongebruikelijke kaart (meestal is het tappen van eigen creatures een additional cost), maar ik zie wat je hier probeert (al is de templating niet helemaal correct). Heroic triggeren op een beest dat vervolgens getapt raakt, is niet extreem productief, maar ik zie de charme er wel van. Duurder dan MC, maar wel permanenter, en daarmee goed gecost.
BlackBeltBob: vreemde mix: je kunt een zeebeest overnemen... of een enorm landbeest. Als het beest al monstrous is, ben je waarschijnlijk al te laat, en het aantal zeebeesten in de set is extreem beperkt.
Kjell: "gain control of" is een actie die op een sorcery/instant voorkomt. "You control enchanted creature" is de formulering voor aura's. Je zou dit kunnen doen:
Inspired Mind
Enchantment - aura
Enchant creature.
You can only cast Inspired Mind targeting a tapped creature.
You control enchanted creature.
Enchanted creature gains Inspired - Whenever enchanted creature becomes untapped, draw a card.
Wordt het erg ingewikkeld en rommelig van, en ik zie niet helemaal de meerwaarde van een restrictie + bonus op een MC.
Imahilus: geniale flavor! Ook nog redelijk eerlijk, omdat de Sirene haar slachtoffers niet verdrinkt maar gijzelt, en bij haar overlijden dus weer vrijlaat (teruggeeft aan de eerlijke eigenaar). Zonder antwoord loopt dit volledig uit de hand, maar als je 5x doorkomt met een 2/2 flyer had je toch al wel gewonnen, met of zonder extra beestjes. Prachtig design, en perfect voor BNG!
Jaap: mooie Sirene, goed gebruik van devotion, en een leuke variant op een oud mechanic.
Arghore: in Theros zitten niet echt kaarten met een keuze; volgens mij ben je ook nooit echt blij met een 2/3 voor 5 mana, zelfs niet als je scry 3 erbij mag doen. De andere keuze is een onbeantwoordbare MC, die veel eerder aan Imprint doet denken (Duplicant). Leuke poging, maar past niet in de set.
Q5: vanishing zit niet in Theros.
David: erg ingewikkeld voor een vaag effect; ik heb je toelichting gelezen, maar inspired hoort gewoon een simpele bonus te zijn, een beloning voor aanvallen. Nu is het bijna een MC die het creature defender geeft. Als je hem speelt op een getapt creature van je tegenstander, is het een 5 mana Unsummon...
Nest: op deze manier te narrow, als de CMC exact gelijk moet zijn aan je devotion. Als de CMC hoogstens de devotion moet zijn, denk ik dat hij net te goedkoop is. Verder lijkt je inzending wel erg op die van Peanut... Geen beschuldiging van plagiaat, maar wel voldoende reden om niet in aanmerking te komen voor een eervolle vermelding
Ferdi: goede kaart, goede cost, maar eerder een sorcery dan een instant. En oh ja, zie Peanut.
Jos: MC met een twist, precies zoals de opdracht was. Moeilijk om uit te vogelen of dit nu beter of slechter is dan het origineel, en dat maakt hem uitdagend!
R de Haan, Roel van Lin: zie commentaar bij Stijn.
Joeri: er zijn maar weinig aura's die iets anders dan een creature enchanten; wat voor nut heeft het om een Nylea’s Presence over te nemen? Dit is dus een vermomde MC die ook aura's overneemt, en daarmee veel sterker. Je kunt nu voor 4 mana een dik beest met Stratus Walk overnemen, of voor 5 mana een beest met Observant Alseid én de Alseid zelf! Maar ja, je kunt er niet zomaar elk beest mee targeten, dus als je tegenstander geen aura's speelt, zit deze dood in je hand.
Toby: gave flavor, zorgt voor heerlijk chaotische game play, maar is wel een erg kwetsbare MC, die niet altijd het slot in je deck waard is. Maar je toelichting trekt me volledig over de streep!
Nygel: dit voelt niet als een mono blauwe kaart, eerder wit-blauw: het exilen is wit (een 7 mana Banisher Priest), het stelen is blauw. Erg goed effect, daardoor wel eerlijk gecost op 7 mana, en zeer misbruikbaar met flicker-effecten. Ondanks je toelichting snap ik de flavor toch niet helemaal, voelt dan eerder als iets met Spirits of Haunt.
Johannes: je kunt gewoon het creature enchanten dat je wilt jatten, dus dit is een 4 mana MC, met als bonus optie hem kwetsbaarder maken in ruil voor een eenmalige heroic trigger. Misschien wilde je de restrictie opleggen "enchant creature you control"?
Patrick Saadhoff: een 5 mana 0/5 wall, waarbij je trucjes nodig hebt om er echt iets aan te hebben? En dan krijg je een ontzettend ingewikkelde Dominating Licid... nee, sorry, dit doet het niet voor mij.
Carl: spot on! Een MC waar je wat werk voor moet doen en die redelijk te beantwoorden is. Van mij had hij zelfs wel 2/4 mogen zijn, om uit Bolt range te blijven en een aanval minder onwaarschijnlijk te maken.
De eervolle vermeldingen zijn voor Wackywong, Jaap, Jos, Toby en Carl, maar de winst is overduidelijk voor Imahilus, die hiermee alweer zijn 5e overwinning in de wacht sleept. Gefeliciteerd!
Tot donderdag, greetz,
Dustin.
Eervolle vermelding! Fijn dat mijn kaart begrepen wordt En gefeliciteerd Imahilus
Ik wilde ook zeggen dat "you control enchanted creature" met Bestow niet kon, maar als je naar Boon Satyr kijkt. Die heeft zelf Flash, maar geeft géén Flash aan de "bestowed" creature, omdat dat geen zin heeft. Of is dat anders (omdat Flash een keyword is bijvoorbeeld)?
Een creature met bestow is in je hand een enchantment creature, en als die flash heeft (zoals Boon Satyr), kun je hem dus op instant speed casten. Dan komt een ingewikkeld verhaal: je begint hem te casten, legt hem op de stack, en dan pas kies je of je zijn gewone of zijn bestow cost betaalt. Als je voor de bestow kiest, dan verliest hij zijn creature-zijn en wordt het een enchantment aura met enchant creature. Wat er daarna gebeurt, is niet relevant meer: omdat hij flash had, mocht je beginnen hem te casten.
Dat staat verder volledig los van de reden waarom bestow met Mind Control niet werkt: het kan regeltechnisch best, maar het is gewoon geen kaart die ooit geprint zou worden, omdat voor alle huidige kaarten met bestow het aura en het creature geheel symmetrisch zijn.