Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
De prijsvraag van deze week is voorgesteld door Imahilus, waarvoor hartelijk dank!
In Innistrad block zaten diverse curses, en dat mechanic is teruggekomen in de meest recente Commander set. Zie hier een overzicht van alle curses tot nu toe.
Maar het uitspreken van een vervloeking past ook zeker bij de Griekse goden, dat doen ze nagenoeg non-stop. Soms sturen ze een held op een quest (in Theros vormgegeven als de Ordeals), maar wat doet een god als hij boos is?
Design een curse voor Theros/Born of the Gods/Journey into Nyx!
*Enchantment - Aura Curse (en nee, niets anders dan dit)
*Enchant player
*Heeft een negatief effect voor de betoverde speler
*Rarity en kleur naar keuze
*Past in de wereld van Theros block
*Heeft de flavor van een goddelijke vervloeking; als je een klassieke mythe als inspiratie gebruikt, geef dan een beschrijving of linkje
*Vermeld naam, rarity, mana cost, rules text
*Flavor en getrouwheid aan de color pie zijn erg belangrijk
*Zorg dat alles op de kaart past. Geen flavor text als daar geen ruimte voor is
*Toelichting in maximaal 150 woorden
*Plaatjes zijn welkom, maar geven geen bonuspunten
Ter inspiratie mijn eigen inzending:
Midas Touch
Enchantment - Aura Curse
Enchant player
Creatures enchanted player controls have: whenever this creature becomes the target of a spell or ability you control, exile it, then put a colorless artifact token named Gold onto the battlefield. It has "Sacrifice this artifact: Add one mana of any color to your mana pool."
Vanzelfsprekend geïnspireerd op de mythe van Koning Midas: hier
De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.
Veel plezier en succes, greetz,
Dustin.
Curse of the Gorgon
Enchantment - Aura Curse
Enchant Player
Whenever a creature enchanted player controls is dealt damage, put a petrification counter on that creature. It gains defender and becomes a colorless artifact in addition to its other types. Its activated abilities can't be activated. (A creature with defender can't attack.)
Gebaseerd op Medusa obviously: hier
Wie kent nog (Advanced) Civilization, het oude bordspel van Avalon Hill?
Geen idee wat "Iconoclasm & Heresy" betekent, maar in dat Civilization spel is het in ieder geval een "ramp" die behoorlijk wat steden beschadigt, en de flavor daar is volgens mij dat de God of Goden boos is of zijn op zijn of hun volk.
Dat kan in Theros natuurlijk ook. De steden die dan beschadigd worden, gaan natuurlijk ten koste van Ephara, God of the Polis. De enemy kleur van Ephara is rood, dus de curse Iconoclasm & Heresy moet monorood zijn.
De Goden zijn vooral boos op de mensen als zij dingen doen die niks met hun Goden te maken hebben. Anders zouden ze wel Enchantments spelen, dus hun toorn wordt ontbrandt als zij iets casten wat geen enchantment is.
De flavor text slaat natuurlijk op Sphinx’s Revelation, en de enige God die deze kaart kent is Xenagos.
Undamned but also Unblessed
Enchantment - Aura Curse
Enchant Player
If a creature or planeswalker owned by enchanted player would be put into a graveyard, exile it instead.
De griekse onderwereld heeft de Elysische Velden, waar iedereen die braaf was naartoe mochten, en Hades, waar je naartoe moest als een beetje van het leven had genoten. Dan waren er nog de mensen die niet het geld hadden om de veerpont te kunnen betalen, en die bleven in een soort van limbo. Rood, de kleur die het minst met de graveyard te maken moet hebben.
Deze curse is natuurlijk een hoser voor alles met de graveyard... Eigenlijk gek dat deze kaart nog niet bestaat!
@Bob: Wheel of Sun and Moon doet me er toch wel erg aan denken Maar daar is het een echte keuze wie je ermee enchant, terwijl jouw kaart overduidelijk een vloek is, dus maak je geen zorgen!
Turn into Lamia
Enchantment - Aura curse
Enchant player
At the beginning of enchanted player's upkeep, that player sacrifices the creature with the lowest power he or she controls. If multiple creatures are tied for the lowest power, that player chooses one of them to sacrifice.
Whenever a creature with power 4 or more is sacrificed with turn to Lamia, sacrifice turn to Lamia.
"The Lamia ate, and ate, until all the children the Gods had given her had been devoured"
________________________________________
De Lamia is een griekse demon die kinderen opeet, maar dat is ze niet altijd geweest. Ze werd begeerd door Zeus die haar vele kinderen schonk. De jaloerse godin Hera zag dat natuurlijk niet zitten, en dreef de Lamia tot een waanzin waarin ze haar eigen kinderen stuk voor stuk opat.
Met deze curse wordt de enchanted speler dus in een Lamia veranderd, waarna de speler zijn eigen kinderen (zijn creatures) een voor een op gaat eten, beginnend bij de kleinste.
Om dit sterke effect te balanceren wordt de vloek omgekeerd wanneer een te grote creature gesacrificed wordt. Dat maakt de kaart wat minder dom sterk.
Maar je moet dus wel bijna monoblack spelen. Dat is aan de ene kant een erg hoge prijs, aan de andere kant is dit wel een leuke kaart voor black devotion, mijn favoriete deck dat uit dit blok is voortgekomen.
Na Gift of Immortality, nu ook immortality als curse!
Curse of Immortality
Enchantment - Aura curse (journey into nyx mythic)
Enchant player.
Whenever a creature enchanted player controls would die, return that creature to the battlefield under enchanted players control at the beginning of the next end step. Enchanted player loses life equal to that creatures toughness.
"A gift is as much of a curse if one has no choice."
Gebasseerd op hier
Een griek die de "gift of immortality" kreeg, maar niet endless youth.
Om het simpel te houden heb ik het stukje van leeftijd vervangen met sterven, anders wordt de verwoording op de kaart erg complex en moet je een hoop met counters werken. Alles tezamen zou dat wel de bron goed uitbeelden, maar is gewoon niet leuk in magic. Dus vandaar dat het meer een reverse Gift of Immortality is.
De clausule van end-step om de combinatie met bijv. Curse of Death’s Hold te beperken, zodat het niet infinite gaat.
Waarom enchant player vs enchant creature? vanwege de prijsvraag.. en omdat ik het eigenlijk ook geen interessant effect vind om op een specifiek creature te plakken. Bovendien vonden de goden het soms ook nodig om hele steden te cursen. Dus again, meer een gameplay keuze gebasseerd op de bron dan bron getrouw.
Sungod's wrath
Enchantment - Aura Curse
Enchant player
Whenever a creature you control is dealt damage from any source, place that many -1/-1 counters on it. Whenever a creature you control dies, put a -1/-1 counter on a creature you control unless you pay
"Those who do not pray shall not be healed"
----------------------
Inspiratie is een plaag van de Griekse God Apollo.
Apollo is de God van de Zon, muziek, kunst, kennis, geneeskunsten maar ook van plagen (als in ziektes) en duisternis. Hoewel Apollo normaal gesproken zijn volk beschermd en geneest kan hij ook gemeen uit de hoek komen en een plaag op een volk afsturen. Griekse Goden kunnen nogal chagrijnig worden als mensen niet (meer) tot ze bidden.
De kleur van deze kaart is wit/zwart om te benadrukken dat Apollo als God van zon en muziek (duidelijk wit) ook duister en kwaad uit de hoek kan komen met een plaag (duidelijk zwart).
Als een creature dood gaat kan hij anderen infecteren met de plaag van Apollo, tenzij er weer tot Apollo gebeden wordt (wat je kunt doen door te betalen als offer)
Thassa's Punishment
Enchantment - Aura Curse
Enchant player
At the beginning of enchanted player's
upkeep, that player may return target
creature to it's owners hand.
At the beginning of each end step, enchanted
player's life total becomes 6.
Creatures without flying or islandwalk can't
attack enchanted player.
Nog een kleine verduidelijking, ik bedoel natuurlijk dat de -1/-1 counters erop komen in plaats van de damage, en dus vooral niet allebei! (dat zou een beetje overkill zijn). Nu ik het teruglees zie ik dat het er niet duidelijk genoeg staat.... whoops!
daarnaast: eindelijk weer nut voor Rain of Blades
Cassandra had de gave gekregen van Apolo om de toekomst te zien. Maar nadat zij hem afwees heeft hij haar vervloekt met de vloek dat niemand haar zou geloven. Dit leek mij wel toepasselijk binnen deze settings omdat wij ook de gave krijgen de toekomst te zien doormiddel van scry. Vandaar mijn inzending:
Simpele/elegante No Mercy, Aurification, Dissipation Field variant met Banisher Priest mechanic. Geïnspireerd door de Odyssey. Iemand die op oorlogspad is gegaan (combat damage to a player) raakt verdwaald en ver van huis (exiled) totdat ooit de vloek wordt verbroken (curse leaves the battlefield).
(deze kaart focussed niet op de avonturen die de held allemaal beleeft in de exile zone)
Jammer dat de naam niet "Curse of Odysseys" kan zijn omdat dat dan te sterk refereert naar de source material. Er is niet echt een ander Engels woord voor het begrip Odyssey. "Curse of Journeys into Nowhere" is misschien wel passend XD
Curses komen van de goden en deze komt van Iroas, voor helden die hun overwinningen niet aan hem opdragen.
Curse of the Dephts
Enchantment - Aura Curse rare
Enchant player
Whenever a non-token creature enchanted player controls enters the battlefield, Scry 2. Then you may reveal the top card of your library, if you reveal a Kraken, Leviathan, Octopus, or Serpent this way return that creature to it owners hand.
"Big monsters make big waves"
De wording vind ik lastig maar ik geloof wel dat het idee duidelijk is. Als de speler met de curse een beest speelt mag je 2 scryen en daarna de bovenste kaart van je library revealen, als dit één van de bovengenoemde beesten is wordt het net gesummonde beest teruggestuurd zijn controllers hand.
De logica van de kaart is dat de beesten van je tegenstander worden weggespoeld (terug naar de veilige hand) door de grote golven die worden gemaakt door jou enorme zeewezens. Door de vloek van Thassa/Kiora/Poseidon wordt de tegenstander achtervolgd door deze griezels.
@ Bob, zo gek is dat misschien niet omdat Leyline of the Void al bestaat.
In dat geval is het "A card" die in de graveyard komt "From Anywhere". Mijn curse stuurt enkel creatures naar de graveyard, en dus ook alleen vanuit de battlefield.
De kaart is wat goedkoper en doet het enkel voor een specifieke speler. Wellicht heeft mijn curse meer bestaansrecht als uncommon, maar ik ben er tevreden mee.
Ik wilde even een comment maken over prijsvraag 142 hier. Een creature die overneemt met bestow kan toch!
(Dit is dus niet mijn inzending )
Omdat bestow een gift is van de goden, geen vloek.
Ik heb in het verleden inderdaad een dergelijk ontwerp willen maken, deze werd ook direct afgeschoten.
Er staat een uitgebreide discussie in miniprijsvraag 142 hier.
Een korte toelichting is dat de template van Bestow zo gemaakt is (was), dat alle buffs die de enchanted creature kreeg, precies hetzelfde waren als de creature zelf. Dus een 1/1 flying geeft +1/+1 en flying, etc.
Maar qua storyline gaan de goden en mortals in Journey met elkaar vechten dus dan past het wel dat Bestow een vloek is (vandaar ook de uncommon bestow cycle met downside keywords)
Empty the Lands
Enchantment - Aura Curse
Enchant player
Whenever enchanted player plays a creature spell, he of she puts the top 4 card in his or here graveyard.
Ik speelde dus laatst tegen Hedron Crab en ik vond dit beestje zo bizar naar. Als dit geen vloek is weet ik het ook niet meer...
Curse of Bonding
Enchantment - Aura Curse
Enchant player
Whenever a creature enchanted player controls dies, all other creatures enchanted player controls get -X/-0 until that player's next upkeep, where X is that creature's power.
Zwart duidt op de nadelen van de witte en groene filosofie. Zie ook Public Execution.
Leuke prijsvraag. Ik ben er nog steeds niet uit wat ik van die curses vind, maar qua flavor passen ze inderdaad perfect in de set.
___
Curse of Oidipous
Enchantment – Aura Curse
Enchant Player
Whenever enchanted player plays a creature spell, that player returns a permanent he or she controls to his or her hand, then discards a card.
"Argh! My eyes!"
___
De mythe staat hier beschreven. De triggered ability is een vaker voorkomende blauw-zwarte flavor (zie Recoil bijvoorbeeld).
Iedere creature die in het spel komt is een hint naar de vloek van Oidipous, die via de triggered ability interacteert met zijn schepper (de player), die voor zijn ouders staat: de te returnen permanents symboliseren een blijk van liefde van de nieuwe creature aan diens moeder, plus de neiging om naar haar terug te keren. Het discard effect verwijst naar het feit dat Oidipous zijn eigen vader vermoordde.
Succes allemaal!
Curse of the Gods
Enchantment – Aura Curse (rare)
Enchant Player
Nonland permanents you control are enchantments in addition to its other types.
Each other echantment you control has: "When this echantment becomes the target of a spell or ability, sacrifice it.
The gods can give it and the gods can take it away.