Hallo allemaal en welkom bij een nieuwe Building on a Budget. Het begint inmiddels bijna traditie te worden: sinds de zomer van 2012 haal ik elke zomer een set van vijf Intro Packs van de nieuwste Core Set in huis om er enkele stukjes over budget deckbuilding over te schrijven. Zo ook deze zomer. Magic Origins is net uit en de bijbehorende Intro Packs staan alweer bij mij in de kast. Net als in voorgaande jaren ga ik proberen om van enkele daarvan leuke en competitieve budget Standard decks te maken. Dat deed ik altijd door de decks al spelenderwijs stap voor stap te verbeteren. Dat ga ik ook dit jaar doen, maar ik begin deze keer met een Intro Pack dat ik in één keer helemaal ga aanpassen om het vervolgens te playtesten en verder te verbeteren. Intro Pack in kwestie: het wit-blauwe Take to the Sky!
Het belooft een redelijk lange column te worden met onderbouwingen van kaartkeuzes, gameverslagen en aanpassingen dus laten we de decklijst van Take to the Sky er meteen maar bij pakken.
Intro Pack: Take to the Sky |
|
//Lands (25) 1 Evolving Wilds 14 Island 10 Plains //Creatures (22) 3 Faerie Miscreant 2 Yoked Ox 2 Sigiled Starfish 2 Watercourser 2 Charging Griffin 2 Nivix Barrier 2 Thunderclap Wyvern 2 Tower Geist 2 Totem-Guide Hartebeest 1 Soulblade Djinn (rare) 1 Aven Battle Priest 1 Alhammarret, High Arbiter (rare) //Other (13) 1 Negate 1 Celestial Flare 1 Murder Investigation 1 Stratus Walk 1 Turn to Frog 2 Claustrophobia 2 Healing Hands 2 Hydrolash 2 Suppression Bonds De naam van het deck verraadt het al: dit deck draait om creatures met flying. Er zitten in totaal 12 flyers in (waaronder de twee rares Soulblade Djinn en Alhammarret, High Arbiter) en Stratus Walk kan een creature flying geven. Andere thema's die ik kan ontdekken zijn combat tricks (Nivix Barrier, Turn to Frog en Hydrolash), creatures met een hoge toughness (Yoked Ox, Sigiled Starfish, Nivix Barrier, Totem-Guide Hartebeest) en enchantments (Totem-Guide Hartebeest + enchantments). Omdat ik geen tijd heb om meer dan twee Intro Packs stap voor stap te verbeteren en ik toch wel wat potentie in Take to the Sky zie, ga ik het nu in één keer helemaal aanpassen. Daarbij vind ik het belangrijk om trouw te blijven aan tenminste één van de originele deckthema's zoals hierboven beschreven. Uiteindelijk zie ik mezelf eigenlijk maar twee kaarten uit het Intro Pack in een casual Constructed deck spelen: Faerie Miscreant, tegelijkertijd mijn favoriete kaart uit het deck, en Thunderclap Wyvern. De andere kaarten in het Intro Pack zijn gewoon een beetje… crappy. Ik kan me niet voorstellen dat die ooit mijn uiteindelijke 60 hadden gehaald, welke kant ik ook met het deck opgegaan zou zijn. Enige uitzondering daarop is misschien Sigiled Starfish. Die kan in een langzaam control deck wel eens beter zijn dan dat ie er op het eerste oog uitziet, maar ik denk dat ik dan alsnog de voorkeur had gegeven aan Omenspeaker. Faerie Miscreant en Thunderclap Wyvern overleven dus als enige kaarten uit het Intro Pack deze eerste schifting. Met het oog op de Wyvern ligt het voor de hand om naast Faerie Miscreant nog veel meer creatures met flying te spelen. Dat is dan ook precies wat ik ga doen.
|
Take to the Sky v1.0 |
|
//Lands (22) 4 Tranquil Cove 9 Island 9 Plains //Creatures (27) 4 Aven Skirmisher 4 Faerie Miscreant 4 Hypnotic Siren 4 Loyal Pegasus 4 Palace Familiar 4 Aven Sunstriker 3 Thunderclap Wyvern //Other 3 Bident of Thassa 4 Great Teacher’s Decree 4 Triplicate Spirits Inderdaad, het nogal defensieve Intro Pack is een agressief flying deck geworden. Het strijdplan is simpel: snel veel flyers in het spel krijgen om daarna een Great Teacher’s Decree of Thunderclap Wyvern te casten voor véél schade. Heb je die kaarten niet op hand of vrees je voor mass removal, dan kan de card draw van Bident of Thassa handig zijn. Theoretisch gezien is een beurt 4-kill al mogelijk: begin met een 1/1 flyer, daarna nog één en een Loyal Pegasus (val aan), tap vervolgens alles voor een Triplicate Spirits en cast in beurt 4 een Great Teacher’s Decree. Dat is 19 schade, precies genoeg voor de win. Dit gaat natuurlijk zelden tot nooit gebeuren maar het geeft wel aan hoe snel het deck kan zijn. De interactie waar ik me het meest op verheug is die tussen Aven Sunstriker en Bident of Thassa/Great Teacher’s Decree. Vanwege z'n double strike laat de Sunstriker je twee kaarten pakken via de Bident en doet ie in z'n eentje 12 schade in combinatie met de Decree. Best cool. Waar ik nog m'n twijfels over heb, is het gebrek aan removal (ik speel zelfs helemaal geen removal) en de hoeveelheid 1-drops. Zestien 1-drops is namelijk nogal veel. Voor nu kies ik ervoor om zo agressief mogelijk te zijn en te hopen dat m'n tegenstander me niet al te erg dwarszit. Maar één manier om erachter te komen of deze twijfels terecht zijn: testpotjes! Zoals altijd speel ik tegen mijn tweelingbroer Max.
|
Testgames 1 t/m 5 |
|
Game 1 tegen Elves Beginhand: Island, 3 Plains, Aven Skirmisher, Faerie Miscreant, Thunderclap Wyvern. Ik ga meteen als een speer met een Faerie Miscreant in beurt 1 en Aven Skirmisher en Hypnotic Siren in beurt 2. Max start met een Temple of Malady en Dwynen’s Elite waar hij geen token bij krijgt. In beurt 4 flash ik een Thunderclap Wyvern in het spel nadat ik attackers declared heb. Met een Ultimate Price voorkomt Max dat m'n 2/2 Faerie Miscreant doorkomt. Een Dwynen, Gilt-Leaf Daen aan zijn kant volgt. Dan cast ik een Great Teacher’s Decree waardoor ik met een 4/4 flying, 4/3 flying en 4/3 flying kan aanvallen. De Dwynen (reach!) blockt een 4/3 en postcombat speel ik nog een Loyal Pegasus. Met nog 4 levens scoopt Max omdat hij verder niks tegen mijn flyers kan doen. Game 2 tegen Elves Beginhand: 3 Island, Hypnotic Siren, Loyal Pegasus, Bident of Thassa (ik had 1x gemulld vanwege één land op hand). Al zou ik deze game begonnen zijn met een godhand, dan had ik waarschijnlijk nog niet van Max begonnen. Hij gaat Elvish Mystic, Dwynen’s Elite, Dwynen’s Elite #2 en tap alles voor Obelisk of Urd. Daar kan ik niet tegenop. Een Shaman of the Pack die 7 schade doet in beurt 4 maakt het voor hem af. En dat terwijl ikzelf niet eens slecht begon met Hypnotic Siren into Hypnotic Siren #2 + Loyal Pegasus into Loyal Pegasus #2. Ik eindig met een Bident of Thassa in m'n hand die me anders vier kaarten had opgeleverd. Game 3 tegen Elves Beginhand: Island, Plains, Aven Skirmisher, Faerie Miscreant, Aven Sunstriker, Great Teacher’s Decree, Triplicate Spirits. Ik begin weer goed met Faerie Miscreant into Aven Skirmisher en Hypnotic Siren. Vanaf beurt 3 vind ik alleen geen land meer waardoor ik alleen nog Faerie Miscreant #2 (trek een kaart), Aven Skirmisher #2 en #3 en Triplicate Spirits kan spelen. Max gaat ondertussen weer heel hard met o.a. 2 Dwynen’s Elite + tokens en Dwynen, Gilt-Leaf Daen. In beurt 5 maakt een Shaman of the Pack die 7 schade doet een eind aan het potje. Game 4 tegen Elves Beginhand: Tranquil Cove, Island, Aven Skirmisher, Hypnotic Siren, 2 Triplicate Spirits. Ik begin met Tranquil Cove, Aven Skirmisher en Hypnotic Siren. Max' start is nog beter: Elvish Mystic, Temple of Malady en Dwynen’s Elite + token. In beurt 3 komt daar bovendien een Nissa, Vastwood Seer bij. Een beurt later heb ik drie mana tot mijn beschikking en speel ik een Loyal Pegasus, die ik daarna met al m'n andere permanents tap voor Triplicate Spirits. Max slaat terug met een Shaman of the Pack die 6 schade doet. Met zes flyers aan mijn zijde hoef ik dan maar een Great Teacher’s Decree te trekken om te winnen. Die trek ik helaas niet, maar ik kan wel een tweede Triplicate Spirits casten. Max trekt vervolgens niks boeiends bij en ziet zich genoodzaakt om een Hero’s Downfall op mijn Loyal Pegasus te spelen. Ik morph in mijn beurt een Aven Sunstriker in het spel en blijf aanvallen met een aantal flyers, terwijl ik er een paar achterhoud voor Max' Elves. Dan vindt Max zijn zevende landje waarmee hij Nissa, Vastwood Seer laat flippen. Hij revealt er een Gnarlroot Trapper mee en cast daarna een Sylvan Messenger. Het resultaat: land, land, land, land. Met lethal in het vooruitzicht scoopt hij. Game 5 tegen Elves Beginhand: Tranquil Cove, 2 Island, Plains, Hypnotic Siren, Triplicate Spirits, Great Teacher’s Decree. Geen geweldige hand maar met de mana zit het in ieder geval goed. Mijn eerste plays zijn Hypnotic Siren, Loyal Pegasus en Aven Skirmisher. Max opent weer heel goed met Elvish Mystic into Managorger Hydra into Nissa, Vastwood Seer + Elvish Mystic, waardoor ik in beurt 3 al tegen een 4/4 Hydra aankijk. Ik kan nog meer één ding doen en dat is racen. In beurt 4 cast ik een Triplicate Spirits en breng ik Max naar 15. Zijn 7/7 Managorger Hydra brengt mij vervolgens naar 10. Dan speel ik een Great Teacher’s Decree en val ik Max voor 19 aan. Win! 3-2 tegen een compleet niet-budget Elf deck, helemaal geen slecht begin. Ik had natuurlijk wel geluk dat Max Eyeblight Massacre niet mainboardde, anders was de matchup een stuk lastiger geweest. Maar dan had ik waarschijnlijk zelf ook een playsetje Stratus Dancers gespeeld… Tot dusver maak ik me niet al te veel zorgen over het gebrek aan removal in mijn deck. Alleen aan de Obelisk of Urd in game 2 had ik wat willen doen. Ook de hoeveelheid 1-drops lijkt vooralsnog oké. Waar ik naar aanleiding van de afgelopen potjes wel extra op ga letten, is mijn mana base. Ik heb regelmatig land drops gemist en in game 3 kostte me dat zelfs het potje. 22 land zou dus wel eens te weinig kunnen zijn. Laat ik eerst nog een paar potjes spelen om te kijken of ik manaproblemen blijf houden. Max speelt nu met zijn Zombie deck.
|
Testgames 6 t/m 9 |
|
Game 6 tegen Zombies Beginhand: Tranquil Cove, Island, Hypnotic Siren, Aven Sunstriker, Great Teacher’s Decree, Triplicate Spirits (ik had 1x gemulld vanwege één land op hand). Dat begint meteen al goed: vanaf beurt 3 vind ik geen land meer terwijl Max zijn spells kan blijven spelen. Als ik in beurt 5 weer geen land trek, scoop ik daarom maar. Game 7 tegen Zombies Beginhand: Tranquil Cove, Island, Plains, Aven Skirmisher, 2 Hypnotic Siren, Loyal Pegasus. Ik ga deze game als de bliksem: beurt 1 Aven Skirmisher, beurt 2 Hypnotic Siren + Loyal Pegasus, beurt 3 Hypnotic Siren #2 en tap alles voor Triplicate Spirits. Helaas mis ik vervolgens een landje en Great Teacher’s Decree om een beurt 4-kill mogelijk te maken, of een Bident of Thassa om zes kaarten te trekken. Max heeft ondertussen hetzelfde probleem als ik de vorige game: hij blijft op twee landjes steken. Hij kan daardoor alleen een paar Shambling Goblins, Sultai Emissary en een Bile Blight op mijn Spirit tokens casten. In beurt 5 geeft hij op. Game 8 tegen Zombies Beginhand: Tranquil Cove, Plains, Aven Skirmisher, Faerie Miscreant, Hypnotic Siren, Loyal Pegasus, Bident of Thassa. Mijn eerste plays zijn Aven Skirmisher, Loyal Pegasus en Faerie Miscreant, die van Max Sultai Emissary en Nantuko Husk (na een Temple of Deceit en Polluted Delta, dat dan weer wel). In beurt 4 cast hij een Risen Executioner, terwijl ik die beurt weer eens een land drop mis en een Aven Sunstriker cast. Wel weet ik Max al naar 11 te brengen met mijn flyers. Maar dan verschijnt er een kaart waarvan ik niet kan winnen: Whip of Erebos. Max' hele team krijgt lifelink en hij schiet weer terug naar 20 levens. Vanaf daar gaat het downhill voor mij: er komt nog een Dragonlord Silumgar bij die mijn untapte Aven Sunstriker overneemt, waarna ik niks anders kan doen dan scoopen. Game 9 tegen Zombies Beginhand: Tranquil Cove, 2 Island, Plains, Palace Familiar, Aven Sunstriker, Bident of Thassa. Ik begin deze game wat trager met Tranquil Cove, Palace Familiar en Faerie Miscreant + Loyal Pegasus. Ik had in beurt 3 ook een Aven Skirmisher kunnen spelen, maar ik vreesde voor een Nantuko Husk vanwege de Shambling Goblin die Max al op het veld had liggen. Die verschijnt echter niet waardoor ik in beurt 4 kan doorkomen met drie flyers en drie kaarten mag pakken via een Bident of Thassa. Na de Risen Executioner die van Max' 2 Shambling Goblins en Black Cat 2/2tjes maakt, cast ik een Great Teacher’s Decree die me voor 10 laat doorkomen. Opnieuw pak ik drie kaarten en postcombat cast ik nog een Hypnotic Siren. Helaas gaat Max in zijn beurt weer 10 omhoog door een Whip of Erebos. Dan reboundt mijn GTD en brengen mijn flyers Max naar 1. Ik pak 4 kaarten, cast Triplicate Spirits en discard twee kaarten vanwege mijn hand size. Ik heb vervolgens net genoeg blockers om zelf niet dood te gaan. Postcombat cast Max een Dragonlord Silumgar die mijn Palace Familiar overneemt. Ik mis daarna een tweede GTD of Thunderclap Wyvern om het af te maken terwijl Max' Whip of Erebos hem buiten mijn bereik brengt. Ik zie de zinloosheid van de situatie in en scoop. Whip of Erebos doet me de das om… Eigenlijk ging die laatste game gesmeerd bij mij en toch verloor ik. Reden om wat aanpassingen te gaan maken.
|
Aanpassingen |
|
Jep, Whip of Erebos is een groot probleem voor m'n deck. Ik probeer m'n tegenstander zo snel mogelijk naar 0 te brengen en als hij/zij ondertussen massa's leven gaint, gaat dat niet lukken. Creatures doodblocken is niet echt een optie aangezien mijn flyers meestal lousy 1/1tjes zijn in de beurt van m'n tegenstander. Bovendien verliezen Thunderclap Wyvern, Bident of Thassa, Great Teacher’s Decree en Triplicate Spirits veel van hun waarde als ik weinig creatures heb liggen. Nee, ik kan er niet omheen: ik heb removal nodig. Removal die ook enchantments en artifacts zoals Whip of Erebos kan raken. Gelukkig bevat Standard precies de kaart die ik nodig heb: IN: 4 Banishing Light Die zag iedereen wel aankomen denk ik. Wat ook geen verrassing mag zijn, is dat ik wat meer land wil gaan spelen. In zo'n 50% van de testpotjes miste ik namelijk een land drop wanneer ik die niet wilde missen. 22 land is gewoon net wat te weinig gebleken. De curve van het deck is weliswaar erg laag met veel flyers van één mana en vier mana als hoogste mana cost (Triplicate Spirits zul je zelden voor meer dan vier mana casten), maar ik wil wél gewoon mijn eerste vier land drops hitten om in beurt 4 een Wyvern, Bident, GTD of TS te kunnen spelen. Met twee landjes meer moet dat denk ik vaak genoeg lukken. Daarom: IN: 1 Island IN: 1 Plains Mijn behoefte aan witte en blauwe mana blijft ongeveer gelijk na deze aanpassingsronde dus ik blijf evenveel Islands als Plains spelen. Zes kaarten erin, wat ervoor uit? Omdat ik nogal ruim in mijn 1/1 flyers voor 1 zit, kan het denk ik geen kwaad om de Aven Skirmishers, de minste van mijn 1-drops, eruit te halen. Verder kan ik waarschijnlijk wel met een Thunderclap Wyvern en Triplicate Spirits minder af. Great Teacher’s Decree is over het algemeen een betere finisher dan de Wyvern en Triplicate Spirits is iets clunkier geworden nu ik wat minder goedkope flyers speel. Kortom: OUT: 4 Aven Skirmisher OUT: 1 Thunderclap Wyvern OUT: 1 Triplicate Spirits Dat brengt ons bij v1.1 van Take to the Sky.
|
Take to the Sky v1.1 |
|
//Lands (24) 4 Tranquil Cove 10 Island 10 Plains //Creatures (22) 4 Faerie Miscreant 4 Hypnotic Siren 4 Loyal Pegasus 4 Palace Familiar 4 Aven Sunstriker 2 Thunderclap Wyvern //Other (14) 4 Banishing Light 3 Bident of Thassa 4 Great Teacher’s Decree 3 Triplicate Spirits Met bovenstaande lijst heb ik onder meer nog een paar potjes gespeeld tegen Max' Dash deck. Dat ging als volgt.
|
Testgames 10 t/m 12 |
|
Game 10 tegen Dash Beginhand: Island, Plains, Faerie Miscreant, Hypnotic Siren, Palace Familiar, 2 Thunderclap Wyvern. Ik begin uitstekend met Faerie Miscreant, Palace Familiar en Faerie Miscreant (vind mij een Island voor Hypnotic Siren) + Siren. Max is begonnen met een Zurgo Bellstriker en dasht in beurt 3 een Goblin Heelcutter in het spel waardoor hij met beide creatures kan doorkomen. In beurt 4 val ik aan met mijn twee Faerie Miscreants waarna ik alles tap voor een Triplicate Spirits. De beurt erop flash ik een Thunderclap Wyvern in het spel nadat ik attackers aangewezen heb. Max gaat ineens van 16 naar 2. Hij slaat nog hard terug met dashes van Goblin Heelcutter en Reckless Imp (mogelijk dankzij een eerder gespeelde Warbringer) waardoor ik naar één leven ga, maar kan dan niets anders dan scoopen. Game 11 tegen Dash Beginhand: Tranquil Cove, Island, Plains, Hypnotic Siren, Loyal Pegasus, Thunderclap Wyvern (ik had 1x gemulld vanwege 3 Plains op hand en geen early witte plays, Max mullde ook 1x). Ik poep weer een hoop flyers uit in mijn eerste drie beurten (vier in totaal) terwijl Max na een Zurgo Bellstriker in beurt 1 geen plays heeft in beurt 2 en 3. Dat breekt hem lelijk op als ik in beurt 4 Thunderclap Wyvern cast. Hij gaat van 14 naar 5. Max trekt voor zijn beurt en geeft dan op. Game 12 tegen Dash Beginhand: 3 Island, Plains, Hypnotic Siren, Loyal Pegasus, Bident of Thassa. Deze game verloopt helaas niet zo vlekkeloos bij mij als de vorige twee games. Nadat ik mijn Siren en Pegasus gecast heb, ontbreekt het mij in beurt 3 aan een tweede Plains om mijn Aven Sunstriker mee te kunnen casten. En dat terwijl ik een Bident of Thassa op hand heb… Die speel ik even later uit en trek er twee kaarten mee via Siren en Pegasus. Ondertussen gaat Max behoorlijk hard met een dash van Reckless Imp, Ambuscade Shaman, Pitiless Horde en een dash van Goblin Heelcutter. Daardoor sta ik in beurt 5 al op 4 levens. Met een Triplicate Spirits en een Banishing Light op Max' Pitiless Horde probeer ik nog terug te komen, maar dashes van Warbringer en Goblin Heelcutter zijn me teveel. Naast deze potjes heb ik nog een behoorlijk aantal potjes gespeeld tegen Max' Zombie deck en White Weenie deck. Daarin merkte ik dat het qua mana nu wel goed zit, maar dat het deck wel iets aan snelheid heeft ingeboet door de toevoeging van meer land en Banishing Lights. Speaking of which…
|
Aanpassingen |
|
Banishing Light heeft me in hier niet beschreven potjes een aantal keer goed gered door een Whip of Erebos en Archangel of Tithes weg te halen. Toch kwam het ook regelmatig voor dat ie lang in m'n hand bleef zitten omdat er geen goede targets waren. Op die momenten was een proactieve kaart duidelijk beter geweest. Ik denk dat ik het deck met één kleine aanpassing nog ietsje kan verbeteren: IN: 1 Aven Skirmisher OUT: 1 Banishing Light Voor mijn gevoel zijn 4 Banishing Lights net iets teveel. Daarom gaat er weer een Aven Skirmisher terug in het deck. Als de tegenstander geen permanents heeft die mijn strijdplan direct in gevaar brengen, dan kan ik het beste gewoon spells spelen die dat plan ten goede komen. Ten opzichte van een op dat moment nutteloze Banishing Light kan Aven Skirmisher net voor die drie extra schade zorgen in combinatie met Great Teacher’s Decree, of een extra kaart in combinatie met Bident of Thassa. Deze aanpassing is natuurlijk wel gebaseerd op mijn metagame. Worden er in jouw meta veel permanents gespeeld die dit deck lamleggen, dan doe je er waarschijnlijk verstandig aan 4 Banishing Lights te spelen. Dat brengt ons bij de uiteindelijke versie van het deck, v1.2.
|
Take to the Sky v1.2 |
|
//Lands (24) 4 Tranquil Cove 10 Island 10 Plains //Creatures (23) 1 Aven Skirmisher 4 Faerie Miscreant 4 Hypnotic Siren 4 Loyal Pegasus 4 Palace Familiar 4 Aven Sunstriker 2 Thunderclap Wyvern //Other (13) 3 Banishing Light 3 Bident of Thassa 4 Great Teacher’s Decree 3 Triplicate Spirits Enkele laatste opmerkingen ten aanzien van het deck: - Het is natuurlijk erg gevoelig voor mass removal als Drown in Sorrow en Languish. Ik raad aan om tegen decks die die kaarten spelen een playset Stratus Dancer te mainboarden, of beter nog: speel er gewoon niet tegen. - Ik ben altijd wel een fan van snelle aggro decks met veel synergie tussen de kaarten onderling. Dit deck is daar een goed voorbeeld van. Ben je op zoek naar wat meer interactie tussen jou en je tegenstander, dan is mijn aangepaste versie van Take to the Sky waarschijnlijk niet aan jou besteed. - Mocht je het deck willen ‘debudgetizen', dan zie ik eigenlijk alleen Flooded Strand en Temple of Enlightenment als voor de hand liggende verbeteringen. Een goed teken wat mij betreft want de uitdaging bij het maken van budget decks is altijd om ervoor te zorgen dat dure kaarten geen auto-includes zijn. Alleen bij de mana base ontkom je daar eigenlijk nooit aan. Het deck staat hier ingevoerd op NederMagic. Kosten: 18,45 euro. Take to the Sky v1.2 uitgestald op tafel.
|
What's next |
|
Morgen vertrek ik naar de Franse Alpen om twee weken te genieten van rust en natuurschoon. Maar ook van Magic. Ik ga dan aan de slag met één van de andere Intro Packs die ik stap voor stap zal verbeteren. Welke hou ik nog even voor me maar je kunt binnenkort dus een nieuwe serie columns van me verwachten. Voor nu stel ik het op prijs als je een reactie achterlaat als je deze column hebt gelezen. Een simpel ‘gelezen' als reactie is al meer dan genoeg. Dat houdt me gemotiveerd om te blijven schrijven. Je wilt namelijk niet weten hoeveel tijd in zo'n column gaat zitten… Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer. Huib
Reacties
(25)
Ik heb hem gelezen en vond hem helemaal top. heb zelf ook zo'n idee in mijn hoofd. dank u.
Niet het leukste deck om tegen te spelen omdat het vooral racen is, maar voor die euro's is het best een sterk deckje. Ik zou het nog wel leuk vinden om te lezen hoe je een sideboard bij dit deck zou samenstellen. Zoals gezegd komt Stratus Dancer dan in aanmerking, wellicht een kaart die je al wilt mainboarden.
altijd weer leuk om te lezen!
Leuk stuk! Al vind ik het concept waarbij de veranderingen minder rigoureus zijn - als in: je haalt er maximaal x uit en voegt datzelfde aantal toe - leuker vind. Het voelt dan meer als het aanpassen van het deck, terwijl het nu vrijwel vanaf nul opgebouwd is.
Dank allemaal voor de reacties. Ben het met je eens Stijn, helaas heb ik er dus de tijd niet voor om meerdere decks zo langzaam te veranderen.
Je hebt ook zo'n 1/2 lifelink pegasus uit M15 voor 2 mana. was dat niks geweest voor het deck ? M15 is nog standard als ik me niet vergis.
Nee, ik denk het niet. Lifelink is niet zo heel belangrijk in een deck dat probeert te racen, tenzij je tegen een deck speelt dat ook racet. Stratus Dancer is waarschijnlijk een betere 2-drop. M15 is inderdaad nog even Standard legal, vandaar ook de aanwezigheid van Triplicate Spirits.
Leuk geschreven, leuk stuk. Heeft niet heel veel meer met het intro pack te maken imo (zoals iemand anders ook al zei). Wel leuk dat je een budget deck maakt gebaseerd op een thema. Lijkt prima casual competitive imo Waarom niet negate ipv danser? Heb je dan niet meer kans het gewenste effect te bereiken? Fijne vakantie!
Het gevoel van een Intro Pack veranderen ontbreekt op deze manier inderdaad een beetje, hoewel ik de kans groot acht dat ik ook op dit deck uitgekomen was als ik het Intro Pack stap voor stap verbeterd had. Faerie Miscreant en Thunderclap Wyvern zijn nou eenmaal zo'n beetje de enige kaarten die goed genoeg zijn voor casual competitive zoals je het zo mooi noemt. Negate zou naast Stratus Dancer ook een goede sideboardoptie kunnen zijn, alleen zorgt Stratus Dancer voor het gewenste effect zonder dat het ten koste gaat van de deckstrategie. Die kaart zou ik daarom eerder mainboarden dan Negate. En bedankt, enjoying the Alpen as we speak.
Leuk, thanks! Veel plezier op vakantie.
gelezen als altijd
Thanks Daanson en michiel.
Leuk om te lezen! Ik houd ook meer van opbouwen vanaf het begin, maar dit is een beetje opbouwen vanaf "jouw eigen begin." Maar Tower Geist vind ik niet bepaald crappy, al past hij niet echt in dit deck.
Hm, op papier lijkt ie me niet zo sterk (als in: niet goed genoeg voor een Constructed deck) maar misschien onderschat ik 'm wel. Dat is dan weer het voordeel van langzaam veranderen, dan zie je alle kaarten in actie.
Weer gelezen. Er is inderdaad maar weinig over van het intro pack, maar het blijft een aardig snel budget deck!
@ Roy: Graag gedaan! @ Paulus: Klopt, maar lees andere 3-delige BoaBs maar eens terug, dan blijven er meestal ook maar twee à drie kaarten uit het originele Intro Pack over. @ Ramon: Ik heb eerder al stukjes geschreven met als startpunt mechanics, craprares en guilds (zie mijn pp voor alle BoaBs) en zal dat zeker nog eens gaan doen. De kans is wel groot dat ik het bij Standard hou omdat andere formats me eerlijk gezegd niet zo interesseren.
Persoonlijk vind ik dit, sorry, een van de mindere BoaB's. Ik lees ze normaal met veel plezier alleen deze net iets minder. Juist het beginnen met het intropack en kijken of er onverwachte potentie in kaarten zit vond ik in eerdere columns juist leuk. Ok ik ben het ermee eens dat de startlijst crappy was. Volgens mij was het alleen leuker/beter geweest als je het niet vanuit een intropack was gestart. Net zoals toen met Tibalt gewoon beginnen met een kaart die je ok vind en de uitdaging in ziet. Nu is het benoemen van een traditie/aanhalen van een intropack zonde van de leestekens, welke ik liever besteed had zien worden aan een uitgebreidere beschrijving van toegevoegde kaarten bij v1.0. Edit: (gezien reactie op Paulus) In eerdere delen bleven idd vaak maar een paar kaarten uit het origineel over, maar juist de pad van het 'waarom' deze kaarten overbleven maakte het voor mij interessant. Misschien is dat mijn gestoordheid, maar ik vind het altijd interessanter om te lezen 'waarom iets' dan 'dat iets' wordt gevonden Verder is het wel een leuk deck geworden en zie ik graag meer columns van je verschijnen want het blijft lekker leesvoer (als ik mijn mieren**** puntjes even buiten beschouwing laat xD)
Ben het grotendeels met je eens Danny (net als met Stijn eerder), maar zoals gezegd heb ik er dus de tijd niet voor om meerdere Intro's zo langzaam aan te passen. Ik ben nu met een 'langzame BoaB' bezig over één van de andere Intro's en ik kan deel 1 nauwelijks afkrijgen... Dus voor deze was de overweging: geen BoaB of een ingekorte versie. Ik denk dat ik meer mensen een plezier doe met het tweede. Misschien is het inderdaad niet zo zinvol om nog met een Intro Pack te beginnen als ik het meteen zo drastisch ga veranderen, maar ik doe het op deze manier om aan te geven dat het een ingekorte BoaB is en dat ik na drie delen waarschijnlijk op een soortgelijk deck was uitgekomen. Ik dacht trouwens dat een card by card-toelichting niet zo boeiend was voor deze BoaB omdat al die 1/1 flyers nogal voor zich spreken, maar ik zal er in het vervolg rekening mee houden dat het toch gewaardeerd wordt. Dank voor je feedback in ieder geval.
Waarom heeft deze nog geen up gehad laatste dagen? ^^
Cuz de meeste mensen die dit willen lezen zullen het inmiddels wel gelezen hebben, en anders is het altijd nog terug te vinden bij de mededelingen.
Huib: Thumps up! Like! Subscribe! Bravo! Klasse! Beter laat dan nooit; ik heb deze column net gelezen en ik vind het inspirerend leesvoer. Zelf raak ik de weg soms kwijt met deckbouwen omdat ik allerlei richtingen, thema's en kleuren met elkaar wil combineren. Jij blijft lekker helder bij één thema. Ik vind het gaaf om te zien hoe dat uitpakt. Leuk ook hoe je het praktisch houdt door gelijk wat potjes te spelen met Max. Huib, Bedankt!
Graag gedaan David, leuk om te horen.
Ik ben niet veel meer met magic bezig maar jouw columns lees ik altijd nog met veel plezier. Je beschrijft het altijd heel duidelijk en beeldend, ik leef met elke play mee
|