Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Regels - Type Kaarten in Magic

In Magic zijn er een aantal verschillende typen kaarten.

Alle kaarten op de battlefield worden Permanents genoemd. De volgende type kaarten kunnen zich op de battlefield bevinden :

Creatures, Enchantments, Artifacts, Lands, Tribal en Planeswalkers

Creatures
In Magic heb je wezens die met je tegenstanders vechten of juist tegen hen verdedigt, ze worden creatures genoemd. In principe zijn alle kaarten waar in de rechterhoek aan de onderkant <cijfer>/<cijfer> (bv. 3/3) vermeld staat een creature. Kijk maar bij de kaart hier rechts.

De meeste creatures in Magic hebben ook nog abilities, deze kaart hierboven noemen ze ook wel een "Vanilla" creature, dus een creature zonder abilities.

Het eerste cijfer in de 2/1 staat voor de aanvalskracht van je creature (2/1 , Power) en het tweede cijfer voor de verdedigingskracht (2/1 , Toughness)

Enchantments
Enchantments komen in verschillende vormen. Gewone enchantments leg je de battlefield en ze doen wat op de kaart staat. Een enchantment werkt getapt nog gewoon. Dit gebeurt echter zelden of nooit. Een bijzonder type enchantment is een Aura. Dit is een subtype enchantment, en deze legt je op (of onder, wat je wil) een andere permanent. Op de kaart staat wat voor kaarten je kunt enchanten. Als die kaart uit het spel verdwijnt, gaat de Aura naar de graveyard.

Artifacts
Artifacts zijn kleurloze spells en kleurloze permanents. Een artifact met een of ability mag je direct gebruiken, want alleen creatures hebben last van summoning sickness. Een bijzonder type artifact is het Equipment. Die leg je ook gewoon in het spel, maar ze hebben een Equipcost, waarmee je ze op een andere permanents kunt equippen, net als Aura's. Het verschil is echter dat als de kaart waarop een equipment equipt zit verdwijnt, de Equipment gewoon in het spel blijft liggen.

Er zijn ook veel artifacts die ook creatures zijn. Deze volgen de regels van zowel artifacts als creatures. En omdat creatures last hebben van summoning sickness, hebben artifact creatures dat ook.

Lands
Landen zijn een uitzondering op andere Magickaarten, omdat het geen spells zijn als je ze speelt. Landen kunnen dan ook niet gecounterd worden. Verder zijn er eigenlijk twee soorten landen, basic en nonbasic. Van basic landen mag je er zoveel je wilt in je deck hebben. Nonbasic landen volgen dezelfde regels als andere kaarten, dus maximaal 4 dezelfde in je deck. Er zijn 5 basic landtypes, en elk heeft een basic land met dezelfde naam. Het zijn Forest, Island, Plains, Mountain en Swamp. Elk van deze landen heeft ook een Snow-Covered versie, bijvoorbeeld Snow-Covered Island. Deze zijn ook basic. Alle anderen landen zijn nonbasic, dus ook landen die toevallig basic landtypes hebben, zoals Hallowed Fountain.
Landjes zijn kleurloos, en ze een kleurtje geven met bijvoorbeeld Painter’s Servant doet meestal niet veel nuttigs. Een land met type Forest heeft per definitie de ability ": Add to your mana pool", ook al staat dat er al jarenlang niet meer op gedrukt. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de andere landtypes.
Dat een landje groene mana kan maken, maakt het land nog niet automatisch een Forest! Landjes kunnen mana produceren, maar verder zijn het geheel losstaande dingen, net zoals je melk niet met een koe kunt vergelijken (maar een koe wel melk kan produceren).

Planeswalkers
Nieuw in magic zijn de Planeswalkers, welke weer hun geheel eigen regels hebben. Planeswalkers zijn permanents, maar geen creatures of players.

Instants en Sorceries
Instants en Sorceries zijn kaarten zich nooit op de battlefield kunnen bevinden maar alleen in je library, je hand, op de stack, in je "graveyard" of in de "exile"-zone.

Tribal
Tribal doet op zichzelf niets, maar zorgt ervoor dat een creature type kan worden toegevoegd aan een niet-creature. Zo kun je met een Goblin Matron een Tarfire uit je deck zoeken, omdat Tarfire een Tribal - Goblin is, en daardoor dus een Goblin card. Een Tribal kaart is altijd ook een Enchantment, Artifact, Instant, Sorcery, Planeswalker of Land.

Hieronder vind je de Rules Card die je in een Lorwyn booster kunt tegenkomen met uitleg over Tribal.



Momenteel (november 2013) zijn er deze creaturetypes in Magic:

Advisor, Ally, Angel, Anteater, Antelope, Ape, Archer, Archon, Artificer, Assassin, Assembly-Worker, Atog, Aurochs, Avatar, Badger, Barbarian, Basilisk, Bat, Bear, Beast, Beeble, Berserker, Bird, Blinkmoth, Boar, Bringer, Brushwagg, Camarid, Camel, Caribou, Carrier, Cat, Centaur, Cephalid, Chimera, Citizen, Cleric, Cockatrice, Construct, Coward, Crab, Crocodile, Cyclops, Dauthi, Demon, Deserter, Devil, Djinn, Dragon, Drake, Dreadnought, Drone, Druid, Dryad, Dwarf, Efreet, Elder, Eldrazi, Elemental, Elephant, Elf, Elk, Eye, Faerie, Ferret, Fish, Flagbearer, Fox, Frog, Fungus, Gargoyle, Germ, Giant, Gnome, Goat, Goblin, God, Golem, Gorgon, Graveborn, Gremlin, Griffin, Hag, Harpy, Hellion, Hippo, Hippogriff, Homarid, Homunculus, Horror, Horse, Hound, Human, Hydra, Hyena, Illusion, Imp, Incarnation, Insect, Jellyfish, Juggernaut, Kavu, Kirin, Kithkin, Knight, Kobold, Kor, Kraken, Lammasu, Leech, Leviathan, Lhurgoyf, Licid, Lizard, Manticore, Masticore, Mercenary, Merfolk, Metathran, Minion, Minotaur, Monger, Mongoose, Monk, Moonfolk, Mutant, Myr, Mystic, Nautilus, Nephilim, Nightmare, Nightstalker, Ninja, Noggle, Nomad, Nymph, Octopus, Ogre, Ooze, Orb, Orc, Orgg, Ouphe, Ox, Oyster, Pegasus, Pentavite, Pest, Phelddagrif, Phoenix, Pincher, Pirate, Plant, Praetor, Prism, Rabbit, Rat, Rebel, Reflection, Rhino, Rigger, Rogue, Sable, Salamander, Samurai, Sand, Saproling, Satyr, Scarecrow, Scorpion, Scout, Serf, Serpent, Shade, Shaman, Shapeshifter, Sheep, Siren, Skeleton, Slith, Sliver, Slug, Snake, Soldier, Soltari, Spawn, Specter, Spellshaper, Sphinx, Spider, Spike, Spirit, Splinter, Sponge, Squid, Squirrel, Starfish, Surrakar, Survivor, Tetravite, Thalakos, Thopter, Thrull, Treefolk, Triskelavite, Troll, Turtle, Unicorn, Vampire, Vedalken, Viashino, Volver, Wall, Warrior, Weird, Werewolf, Whale, Wizard, Wolf, Wolverine, Wombat, Worm, Wraith, Wurm, Yeti, Zombie, and Zubera.

Scheme en Plane
Als je met Archenemy of Planechase speelt, heb je Schemes of Planes. Dit zijn oversized kaarten. Deze bevinden zich in de Command Zone, en deze kaarten kunnen niet getarget, gedestroyed of wat dan ook worden.




Vragen over de regels kun je in het Regelvragen Forum kwijt.



Terug naar het overzicht

Een creature.


Een enchantment.


Een artifact.


Een basic land.


Een planeswalker.


Een sorcery.


Een tribal instant.