Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Welke principes kun je gebruiken bij het draften? Hoe komt het dat sommige mensen altijd een leuk deck bij elkaar weten te rapen, maar jij soms met een stapel rotzooi eindigt? In deze column geeft Tom een handig overzicht van waar je tijdens een draft op kunt letten!
Zo vaak mogelijk gaan een paar vrienden en ik naar de Friday Night Magic bij ons in de buurt. Format: Booster Draft. Ondanks dat wij nog relatieve beginners zijn (we spelen pas ruim een jaar) weten we toch nog aardige resultaten te behalen, zeker gezien onze leeftijd. Daarom besloot ik een column te schrijven over hoe ik heb leren draften: volgens het BREAD-principe.
Voordat ik ga uitleggen wat het inhoudt, moet ik kwijt dat ik dit principe niet zelf bedacht heb (deze column obviously wel), maar dat het alleen een veel gebruikte methode is die handig is om te gebruiken als je draft, vooral voor beginnende drafters. Dit wil niet zeggen dat de wat meer ervaren drafters hier niks aan hebben, misschien is dit zelfs een eye-opener waardoor je eindelijk eens wint!
Tom, bedankt voor je heldere column, een bijzonder goede richtlijn om tijdens het draften in gedachten te houden, en ook voor draft-veteranen goed om hun pickorders weer eens scherp tegen het licht te houden
Voor mij heeft het heel erg geholpen om filmpjes van mensen te bekijken op youtube, nu kan ik eens tegenstand bieden
Btw, leuke column!
Ik vind dat je het deel 'removal' wel érg ruimt neemt. Er zou een appart deel combat tricks bij moeten, en daar horen kaarten als Vapor Snag, Giant Growth, enz in. En hoe hoog je die pakt is afhankelijk van wat je al hebt. Een Air Elemental bijvoorbeeld is een ontzettend goede evasion man in elk limited formaat, en pak je ook (bijna) altijd boven combat tricks.
Onder removal versta ik eigenlijk alleen de premium removal spells, zoals Doom Blade, Fireball, Pacifism, Blinding Mage, Lightning Bolt, enz. Een kaart als Plummet is ook removal, maar zeer gelimiteerd, en pak je ook nooit hoog.
Ohja, Hoard-Smelter Dragon zou in elk formaat een first pick zijn, want 5/5 vliegers zijn nou eenmaal insane
Verder vind ik het een leuke column! Keep up the good work
Die Giant Growth staat ook bij semi removal. Dat zijn dan idd vaak combat tricks, maar als je niks beters heb moet je soms wel een kaart als Thunder Strike pakken als removal.
Ja, maar ik vind dus dat 'semi removal' een eigen deel moet krijgen, want je pakt het zelden boven goede evasion mannen.
En Jelmer, wat Fireball betreft geef ik je gelijk, dat is een bom. Al zal ik er nooit een Mind Control voor doorgeven denk ik. Maar dat heeft met mijn persoonlijke voorkeur voor blauw te maken. Dus je 9 vd 10 keer klopt wel ongeveer
Mind Control is ook het enige wat daar bij in de buurt komt idd. (maar vaak zit met coresets de halve tafel op Blauw)
Leuke column, Zelf ben ik van plan om wat meer te gaan draften n heb er al een paar gedaan ten tijde van zendikar en shards, maar dit geeft toch wat meer tips en inzichten voor mij persoonlijk.
Je had wellicht misschien nog een voorbeeld booster kunnen openen en de keuzes die daaruit kwamen kunnen toelichten. Wellicht voor een volgende keer
Goed werk!
Leuke column, ik ben zelf er groot fan van kaarten als Blisterstick Shaman Tormentor Exarch Pith Driller Leonin Relic-Warder Viridian Corrupter Oxidda Scrapmelter omdat ze vaak heerlijk hard 2 for 1 gaan.
Bedankt voor alle reacties!
@Peanut; Dankjewel voor de tip, daar zal ik de volgende keer aan denken
BREAD is een simpel en doeltreffend ezelsbruggetje, maar mijns inziens ontbreken twee of drie belangrijke aspecten.
Ten eerste flexibiliteit. Vooral in de eerste booster weet je nog niet welke kleuren je gaat spelen. Je kan dan wel de Mind Control pakken, maar als je vervolgens groen-wit gaat spelen heb je er niks aan. Bij twijfel zou ik dus gaan voor een kaart met zo min mogelijk gekleurde mana symbolen.
In praktijk had mijn linker buurman lang zitten twijfelen bij zijn first pick, omdat hij een Mind Control en een Sword of Vengeance open maakte uit zijn tweede booster. Hij koos voor de Mind control, waarna mijn tweede pick makkelijk was. Ik had in het vervolg het geluk dat ik in de meeste potjes het Sword of Vengeance ook kon gebruiken, en elke keer als ik het zwaard speelde, won ik. Ik zat in groen-wit, dus als ik de Mind Control zou hebben gepakt (en mijn buurman dus het zwaard) zou ik moeten overstappen naar iets blauws, wat meestal minder gunstig is.
Ten tweede de kaartvoordeel. Daarbij bedoel ik dan kaarten zoals Pallie benoemt. Ofwel kaarten die en een beest zijn en iets van het bord halen ( Oxidda Scrapmelter ), kaarten die een extra draw geven ( Phyrexian Rager ), of kaarten die gewoon twee permanents zijn (Splicers, Gravedigger ). Mijn tegenstander kan wel een Lightning Bolt op mijn Gravedigger spelen, maar dan heb ik nog altijd het voordeel dan ik een creature vanuit mijn graveyard naar mijn hand heb gehaald, om weer te kunnen casten.
En waar ik over twijfel of het belangrijk voor beginners is, is hate-draften. Als je niks in handen krijgt wat je graag zelf wilt spelen, en je denkt dat je deck al goed genoeg is, kun je kaarten gaan pakken waarvan je denkt dat je tegenstanders er wel wat aan hebben. Ik zou in ieder geval gerust de Tempered Steel pakken als ik al 15 groen/zwarte Infect beesten heb, want er is vast iemand anders die veel aan Tempered Steel heeft, en als ik tegen hem of haar moet, heeft hij/zij die bom alvast niet.
Ik zou zelf liever de volgende vragen beantwoorden: Hoeveel kaarten verwacht ik dat deze kaart mijn tegenstander kost? Of kan ik hiermee een bedreiging afstoppen? En hoeveel draagt deze kaart bij aan het dood krijgen van mijn tegenstander? Het wordt dus eigenlijk voor mij een Bom-Removal-Advantage-Flexibiliteit-Evasion-Hate-Aggro-Dregs (BRAFEHAD) principe, maar dat bekt niet zo lekker. Toch maar Effectiviteit en Rest op de juiste prioriteiten tussenvoegen om BRAFEHEART te krijgen? (Jammer dat Flexibiliteit niet met een "V" is.)
Ten slotte, mocht ik een Fireball en een Mind Control open maken in mijn eerste booster, dan zou ik het moeilijk vinden. Ik denk dan dat het af hangt van welke kleuren er goed zijn in deze set. Mij was rood de slechtste kleur op removals na, dus zou ik voor Mind Control hebben gekozen. Dat klopt dan wel weer volgens het BREAD-principe.
Zoals je zelf zegt legt Mind Control je wel weer vast op Blauw, terwijl een first pick Fireball alleen betekent dat je 2 mountains splashed (als je niet op Rood zit)
Bovendien is een Sword of Vengeance beter dan een Mind Control, dus heeft hij gewoon een mispick gemaakt Niet alleen vanwege het feit dat hij kleurloos is, hij heeft vaak ook meer impact op het board.
@Jelmer, natuurlijk heb je gelijk, maar in M11 vond ik het niet erg om mij vast te leggen op blauw, want dankzij Scry zat ik daar toch bijna altijd op. En een Fireball betekende dat ik rood "moest" splashen, want veel goede rode kaarten waren er toch niet, en de andere Fireballs en/of Lightning Bolts werden al meteen gepakt, zodat ik er ook niet op kon wachten. Misschien kreeg ik dan nog een 3/2 Haste voor 4 mana...
Erg leuke column !
Wat ik zelf nog miste is iets over de inzet-flexibiliteit van kaarten. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om Beast Within als destruction te gebruiken, maar dat deze kaar ook de mogelijkheid geeft om een eigen landje om te ruilen voor een 3/3 token (of blocker).
Of met fireball de mogelijkheid hebben om net dat laatste beetje schade te schieten naar je tegenstander, of juist op dat beestje te kunnen schieten dat zo in de weg ligt, of juist meerdere beesten tegelijk weg schieten.
Split kaarten uit het invasion block (nostalgie ) waren vaak zo fijn door de verschillende mogelijkheden die je ermee had. Hetzelfde geld voor de command cycle uit lorwyn. Flexibele kaarten zijn kaarten waar je altijd wel een doel voor weet. Dit is niet iets wat je makkelijk kan benoemen binnen het brood-systeem mee neemt, maar het is denk ik wel heel belangrijk om ook hier rekening mee te houden ({=plumet} kwam al even voorbij, en is dus een duidelijk voorbeeld van een zeer inflexibele kaart).
Over mana verhouding.
Het is opzich een goed principe om te tellen hoeveel gekleurde manasymbolen op je kaarten staan. Echter dat is niet alles.
Een Baneslayer angel kost 5 mana waarvan 2 wit dus als je 50% plains en 50% island speelt heb je gemiddeld als je 5 land hebt 2,5 plains dat is ruim voldoende.
Stel je hebt een deck met vooral goedkope spells van 1 kleur en vooral dure van de andere zou ik toch eerder meer landen van de goedkope kleur spelen.
Voorbeeld
Stel ik zou een garruk's companion hebben en een baneslayer angel zou ik meer forest spelen dan plains. Het is namelijk belangrijk om in beurt 2 je tweede forest te hebben enzo je garruk's companion te kunnen droppen.