Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
stelling: je commander moet synergie hebben met je deck, het is een fun format. dus geen sharuum spelen om control te bouwen.
stelling 2: je deck moet wel een beetje samenhang hebben en geen stapel staples zijn van desbetreffende kleuren.
mijn deck waar ik me aan de stellingen heb gehouden, met mijn idee in de omschrijving. shoot!
hier
Het ligt helemaal aan jouw en aan je speel groep.
Trap je met dit deck iedereen met gemak de grond in, niet leuk.
Geeft het een lange game die jij controlled en niemand iets aan kan doen, niet leuk.
Kan je hele insane trucjes, leuk
Gebeurt er dan 1 van het bovenstaande, niet leuk.
kan je elke beurt een 10 leven gainen 2 permanents slopen en 10 dmg doen, leuk
doe je dat ook elke beurt, niet leuk.
Zo denk ik er over. Sterke decks zijn leuk om mee en tegen te spelen. Het lastige is om er zelf leuk mee te spelen.
Dat is het probleem van edh. Een goed deck speelt leuker, maar het spelplezier wordt er minder door. Maak je bewust een zwakker deck dan is het deck niet leuk meer.
Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, ja je kan je sterkste plays spelen en dat alleen leuk vinden. Je kan ook een wat mindere plays maken zodat het voor de rest ook leuk blijft. je kan met je tutor een combo piece zoeken en af gaan, of je zoekt een andere kaart op die jouw wel helpt maar niet het spelletje stom maakt.
maar het ligt ook aan je speel groep, vaak zie ik toch er competitieve edh decks.
Je deck is echt overduidelijk op equipments gericht. Ik vraag me dan ook af of Sharuum wel de meest geschikte general is, maar dat even terzijde.
In principe zijn equipments prima om tegen te spelen, mits je speelgroep voldoende removal speelt. In mijn groep werd er nooit echt mass artifact of enchantment removal gespeeld. Totdat er op een gegeven moment iemand kwam die in veel decks continu sterke artifacts en enchantments ging spelen. Ik heb nu in de meeste van mijn decks 1/2 mass removal gedaan hier tegen.
Maar... Als jij degene bent met continu bendes equipments, alleen jou speelgroep weet nog niet hoe ze hier mee om moeten gaan. Dan zijn jou beesten continu super groot en ze kunnen het als irritant gaan opvatten.
Het is altijd lastig, een goed en leuk EDH deck bouwen. Ik speel nu iets van 2/3 jaar of zo EDH? (Geen idee eigenlijk.) Ben zelf van mening dat ik het nu wel goed door heb, wanneer een deck zowel leuk is voor mij, als voor de rest, maar dat ik er ook mee kan winnen. Gouden regel van Sheldon:
"Always be second best."
Nogmaals, het ligt aan je speel groep.
Als ik naar me zelf kijk denk ik dat ik er prima tegen kan spelen, het is best rechtlijnig en heeft weinig cardadvantage.
Geen over powered deck met insane combo's, maar speelt wel sterke kaarten.
@michiel
daar hoopte ik een beetje op, ook bewust geen combo's en lock dingen.
@poesje
suggestie voor een andere commander?
Voor Equipment decks zijn Godo (mono rood) en Isamaru (mono wit) erg sterk. Uril the Miststalker speelt meestal ook wel wat equip maar foccused meer op enchantments.
Isamaru is op 1 op 1 bijna niet te stoppen. Je dropt hem Turn 1 en hebt al 50% van je general dmg gedaan voordat de meeste decks in actie komen. Dan hang je er wat equipment aan en is het over.
Godo is een stuk duurder maar kan je meer leuke tricks mee doen. Zijn come-into-play effect maakt hem ook erg sweet.
Succes!
Ik speel standaard tegen erg control-gerichte decks, waarvan eentje een 'semi-Tax deck' is; voor alles wat je wilt doen moet je extra betalen.
De General is Grand Arbiter Augustin IV (die ik echt ultra-lame vind, omdat het echt vertraagd en potjes érg stroef verlopen), en het deck speelt Ghostly Prison, Rhystic Study, Windborn Muse, Propaganda en Aura of Silence, tezamen met creatures zoals Blinding Angel en Consecrated Sphinx.
Excuus van de speler van het deck is dat de kaarten 'niet gevaarlijk' zijn (makkelijk te removen), maar dat geld echt NIET voor enchantments. Ik speel dus inmiddels een enorme lading enchantment-removal, maar mijn deck gaat er in speelPLEZIER op achteruit. Maar ja, ik moet wel.
Echt een probleem in EDH, dat sommigen niet toe willen/kunnen geven dat bepaalde kaarten ultra-ultra lame zijn, ookal zijn ze niet 'levensbedreigend'. Ik vind dat je met z'n allen aan de 'gentlemen's agreement' moet doen/houden, en dat gaat helaas soms ook ten koste van iemand's complete deck of een subthema. Ik denk niet dat de speler in kwestie van plan is z'n deck aan te passen, zelfs na irritatie van de meerderheid van de groep... dus wat nu? Mijn decks kunnen er inmiddels redelijk goed tegen, maar ik moet van mijn deck veel kaarten cutten om ruimte te maken voor anti-kaarten. Blegh.
(Ik speel inmiddels een Survival of the Fittest-achtige engine met als general Adun Oakenshield, met enorm veel creatures met 'enters the battlefield - destroy target enchantment', in plaats van echt leuke creatures zoals Seedguide Ash en Spiritmonger etc. Eerder speelde het deck Kresh the Bloodbraided met leuke sacrifice-effecten zoals Claws of Gix, Soul’s Fire etc. Dit thema vind ik echt superleuk, omdat het niemand in de weg zit... maar het deck is inmiddels semi-competief met meuk zoals Sheoldred, Whispering One met snelle reanimation. Niet mijn favoriete speelstijl, maar als een ander zich niet wil aanpassen na kritiek van andere spelers... dan ben ik zelf genoodzaakt ook maar 'lame/douchebag' te spelen. Monomania, Strip Mine/Crucible of Worlds, Back to Nature, Bojuka Bog/Living Death met Terastodon en Sheoldred, Whispering One. Nou... dan moet het maar zo. Ik zal wel klachten krijgen... dan kan ik zeggen; 'ja maar jij...' )
Gewoon deze gaan spelen:
Back to Nature
Calming Verse
Creeping Corrosion
Hush
Multani's Decree
Seeds of Innocence
Tranquil Path
Tranquility
Dan stopt hij wel
Als er echt traag gespeeld wordt kan je volgens mij het best gewoon de nieuwe join force kaarten spelen. Zeker Collective Voyage en Alliance of Arms Deze hebben er al vaker voor gezorgd dat degene met het irritante deck snel klaar was. Want in beurt 3 5x aangevallen met 8 tokens schiet al op. Of een Magmatic Force en daarna vol gekickerde Rite of Replication. En het is nog leuk ook