In deel I kun je mijn avonturen als toerist in Madrid lezen. In dit deel vertel ik je wat ik als Judge op de Grand Prix heb meegemaakt. Veel plezier met lezen!
Vrijdag 24 februari |
|
De dag voor de Grand Prix zijn er Last Chance Trials: 32-mans single elimination toernooien in hetzelfde formaat als de GP (in dit geval Sealed Deck); de winnaar verdient 3 byes op het hoofdtoernooi. Deze Trials zijn behoorlijk populair, ik geloof dat er vandaag maar liefst 17 events vol zijn gekomen. Maar deze keer ben ik niet hier om te judgen, maar voor een andere traditie de dag voor de GP: de Judge Conference. Een stuk of 30 Judges hebben zich verzameld voor een aantal lezingen, workshops en discussiegroepen, waarin we van en met elkaar leren. Helaas had ik de aanvangsttijd verkeerd in mijn hoofd zitten; de Judges die tijdens de Trials werken, moesten om 11.00 uur aanwezig zijn, maar de Conference begon al om 10.00 uur. Ik heb dus helaas het eerste stuk gemist, waarin twee Spaanse Judges de "Rules and Interactions in Innistrad Block" bespreken. Gelukkig heb ik al erg veel ervaring dankzij de Prereleases en de wekelijkse Magic Sunday Draft en ken ik de regels inmiddels wel, dus volgens mij is het geen ramp dat ik dit seminar gemist heb. Later kom ik hier nog op terug... De Head Judges van de Grand Prix (L4 Kevin Desprez uit Frankrijk en L5 Riccardo Tessitori uit Italië bespreken de huidige staat van het Judge Programma; we hebben ontzettend veel nieuwe L1's, en meerdere mensen uiten hun zorgen dat het programma te snel groeit, dat de infrastructuur nog niet aanwezig is om al die nieuwe Judges goed te begeleiden. Vroeger was contact met andere Judges veel vanzelfsprekender, nu zijn er veel L1's die echt alleen in hun "eigen" winkel judgen, en dus een belangrijk stuk begeleiding en coaching missen. Een Italiaanse L3 zet ons zelf aan het werk, en laat ons de verschillen in de rol, functie en contacten van de verschillende Judge levels opschrijven. Een hoger level wil niet alleen zeggen dat je meer kennis en ervaring hebt met de regels en met toernooien, maar zegt vooral iets over de rol die je hebt tijdens toernooien, wat je aan het Judge Programma bijdraagt buiten de toernooien om en welke contacten je hebt en onderhoudt. Oh, je dacht dat judgen alleen maar in een zwart overhemd regelvragen op toernooien beantwoorden inhoudt? Ook al is het vrijwilligerswerk, we nemen onze taken bijzonder serieus en zijn voortdurend op zoek naar het verbeteren van onszelf en van de aanwezige kennis en kunde in de Judge Community als geheel. Toernooien komen er alleen maar door de samenwerking tussen Judges en Tournament Organizers, bestaande Judges recruteren en begeleiden nieuwe Judges, en de regels die we toepassen moeten voortdurend worden geëvalueerd. Dan is het tijd voor de lunch; ik had verwacht dat we met zijn allen even snel een broodje zouden eten in de kantine, maar nee, Spanjaarden nemen hun lunch uiterst serieus. We nemen de metro naar de Príncipe Pío, een overdekt winkelcentrum in de buurt waar een enorme food strip is. Ik ga samen met collega L2 Koen Valkeneers uit België op stap, en hij vertelt me dat er een erg goed restaurant zit, al is het wel wat duurder dan de andere tentjes in het winkelcentrum. Ik heb daar geen enkel probleem mee, dus we lopen langs de Burger King, langs een soort Subway en langs een tent die naar Febo ruikt helemaal naar het einde van de rij restaurants. Daar zit een Italiaan, waar de tafels gedekt zijn met linnen servetten, ze echt Italiaans eten serveren en ik me verzekerd weet van een beschaafde maaltijd. De menukaart is zowaar in het Engels verkrijgbaar, ik kies een vegetarische pasta: perle gevuld met gorgonzola in een gorgonzola-mascarpone saus met pijnboompitjes. Koen bestelt een pizza met salami, bacon en kip, waarop de ober hem beleefd aankijkt en vraagt: "pizza vegetariana?" Het eten is heerlijk en zeer betaalbaar: we betalen 12 euro per persoon, maar dit was een van de lekkerste dingen die ik in Spanje heb gegeten; beetje sneu alleen dat ik daarvoor in een Italiaans restaurant moest komen. We nemen de metro terug naar het Event Centre en komen ruim een kwartier te laat. Gelukkig zijn we in Zuid-Europa, dus we zijn er een kwartier voordat het programma daadwerkelijk weer begint. Omdat het programma inmiddels flink is uitgelopen, worden we in twee groepen gesplitst: de L1's en nieuwe L2's krijgen een seminar hoe je efficiënt een enorme hoeveelheid 8-mans events runt als je tijdens de GP bent ingedeeld op Public Events, maar sinds GP Amsterdam is dit mijn expertise, dus ik sluit me aan bij de andere groep: Round Table Policy Discussion. We bespreken wat we van de huidige penalties en fixes vinden, gooien enkele moeilijke corner case scenario's in de groep en hebben felle discussies over wat te doen in onmogelijke situaties. Stel je voor, je bent Head Judge van een boosterdraft. Halverwege booster 3 komen de spelers er achter dat er een kaart uit een booster mist. Al snel blijkt dat het een Double Faced Card is, die speler X heeft geopend. Tegenwoordig is het gebruikelijk dat iedereen zijn DFC bij het openen van de booster voor zich op tafel legt, of dat er een rondje wordt gemaakt om de kaarten op te lezen, aangezien dit publieke informatie is. Nu is speler X vergeten die kaart terug te stoppen in zijn booster, heeft een pick gemaakt, en dus slechts 12 kaarten doorgegeven. Wat doe je nu?! Er is geen eenduidig antwoord, maar er zijn meerdere acceptabele oplossingen. Je kunt de kaart nu alsnog aan de booster toevoegen, je kunt de draft door laten gaan en de kaart aan de prijzenpool toevoegen, je kunt de kaart aan een random speler geven zonder dat diegene de kaart aan zijn of haar deck mag toevoegen, allemaal afhankelijk van wie het ontdekt heeft, hoe lang dat duurde en wat jij als HJ op dat moment de meest passende oplossing vindt. Voor dit soort rampen is gewoon geen standaard fix, en daarom zijn wij Judges: we moeten beoordelen wat de beste actie is. De afsluitende lezing van de dag is het grote succesnummer: een lezing van Jorge Luengo over "Cheating and how to investigate it and detect lies". Jorge is geen Judge, maar wel een gepassioneerd Magic speler... en een goochelaar die in 2009 op het FISM wereldkampioenschap de hoogste onderscheiding in de categorie Uitvinding heeft ontvangen en het Spaans Nationaal Kampioenschap Goochelen heeft gewonnen. Geen kleine jongen dus, en met een zeer verfrissende kijk op valsspelen! Er zijn ontzettend veel manieren om een deck kaarten (Magic kaarten of speelkaarten) zodanig te schudden dat het lijkt alsof je het randomiseert, maar ondertussen houd je controle over een of meerdere kaarten. Het is dus mogelijk om het deck van je tegenstander zodanig te schudden, dat er bovenop 7 land ligt; hiervoor is het natuurlijk wel noodzakelijk om eerst naar het deck gekeken te hebben, zodat je weet welke kaarten landjes zijn en welke kaarten je naar boven wilt manipuleren. Als je tegenstander jouw deck schudt, let dan op of hij de beeldzijden kan zien! De normale manier van schudden is om de kaarten met de korte kant naar je toe te leggen en ze dan door elkaar heen te riffelen; in principe houd je de openingen van je af, dus de gesloten kant van de sleeves is naar jou toe gericht. Waarom zou je op een andere manier schudden? Nou, heel simpel: als je de kaarten met de brede kant naar je toe houdt en iets voorover buigt, kun je heel makkelijk alle namen lezen! Zo weet je in Legacy meteen of je een openingshand zonder FoW kunt houden, en in draft weet je om welke bommen je heen moet spelen. Als je ziet dat je tegenstander op een vreemde manier je deck schudt, waarschuw dan een Judge, zodat die er op kan letten of hij het vaker doet en of hier sprake is van opzettelijk valsspelen. Als je je eigen deck schudt, is het heel makkelijk om een bepaalde kaart bovenop te leggen; als je tegenstander dan niets met je deck doet, heb je opeens een fetchlandje in een Vampiric Tutor veranderd. Ook kun je een kaart in je deck op een speciale manier buigen, zodat je tegenstander altijd naar die kaart toe zal couperen. Daarom is het erg belangrijk om altijd maar dan ook echt altijd het deck van je tegenstander te schudden. Echt schudden, en niet alleen maar een keertje laf couperen. Jorge heeft een demonstratie potje gespeeld, waarin hij onvoorstelbaar heeft lopen cheaten. De toekijkende Judges hadden niet eens alles door, maar zijn nietsvermoedende tegenstander had helemaal niets gezien... simpelweg omdat hij niet goed genoeg wist waar hij op moest letten, en hij meer aandacht aan de moeilijke keuzes van het spel schonk dan aan opletten wat zijn tegenstander deed. Eerst kraakte Jorge een Evolving Wilds en zorgde daarmee dat hij in zijn volgende draw step een bom ging pakken (nee, zijn tegenstander schudde zijn deck niet, hij coupeerde alleen een keer... exact boven de gebogen kaart die Jorge erin had gestopt). Vervolgens heeft Jorge 5 kaarten in zijn hand; hij cast Forbidden Alchemy, legt zijn hand face down op tafel, telt 4 kaarten van zijn deck af, pakt zijn hand weer op, laat 3 kaarten zien die hij in de graveyard gooit en stopt 1 kaart bij de 4 face down kaarten op tafel. Het is ongelooflijk smerig, maar hij heeft dus zojuist 3 kaarten uit zijn hand weggegooid, de beste gehouden, en de bovenste 4 kaarten van zijn deck getrokken! Kortom: let goed op als je tegenstander met meerdere stapeltjes kaarten bezig is, schud altijd zijn deck, let op hoe hij jouw deck schudt, en kijk naar wat hij doet, ook als je ondertussen aan het nadenken bent over het spelverloop. Gelukkig zijn de meeste mensen geen valsspelers, maar ik weet zeker dat er meerdere mensen met slechte intenties rondlopen. Zorg dat jij geen slachtoffer wordt en help ons om de rotte appels er uit te pikken, simpelweg door goed op te letten. Dit stuk is natuurlijk niet bedoeld als inspirerende handleiding hoe je kunt valsspelen, maar als waarschuwing voor die 99% eerlijke spelers waar je op bedacht kunt en moet zijn tijdens een competitief toernooi. Jorge trakteert ons op enkele verrassende trucs met Magic kaarten en speelkaarten, en dan is het tijd voor het Judge Dinner. Iedereen heeft iets te eten of drinken meegebracht uit zijn of haar eigen land, dus er staat een enorme tafel vol met Parmezaanse kaas, Spaanse Chorizo, Hollandse stroopwafels, Poolse chocolade (geen aanrader), Tsjechisch appelgebak, Belgisch bier en weet ik veel wat nog meer. We kletsen, eten, drinken en het is een feest van herkenning. Er komen ook enkele Judges bij die niet tijdens de GP judgen maar spelen, en enkele L0's zijn ook van de partij. Het klinkt misschien wat klef, maar wij Judges vormen een hecht clubje, de naam DCI Family is niet alleen maar een walgelijk Amerikanisme. De organisatie biedt ons een buitenkansje aan: een Chaos Booster Draft met 36 verschillende boosters, waaronder 1 Revised booster, voor slechts 10 euro. Ik kan hier natuurlijk geen nee tegen zeggen en draft een matig agressief deck zonder noemenswaardige kaarten. De eerste ronde ga ik keihard 2-0, omdat mijn tegenstander letterlijk niets van betekenis doet. Daarna kom ik tegen echte decks en ga 1-2 en 0-2 ten onder. Inmiddels is het al veel te laat, dus ik ga met de laatste metro naar het Judge hotel en kruip onder de wol.
|
zaterdag 25 februari |
|
Voor een groot event als een Grand Prix is ook een grote Judge Staff nodig: er zijn maar liefst 80 Judges, verdeeld over verschillende teams. Omdat er zo veel spelers zijn, worden ze opgedeeld in twee helften, en elke helft heeft zijn eigen taken: een Head Judge, Scorekeeper, Teams voor Logistiek, Papier, Feature Matches en maar liefst 3 Teams voor Deck Checks; daarnaast is er natuurlijk nog een bescheiden staff voor Public Events, zoals de 8-mans pick up toernooien. De helft van de Judges heeft dienst van 7.30 uur 's morgens tot en met ronde 8, de andere helft begint pas om 9.00 uur maar werkt door tot ronde 9 is afgelopen. Mijn kamergenoot en ik hebben het geluk in de late shift te zitten, dus na een relatief lange nacht en een matig ontbijt (Spanjaarden kunnen geen roerei maken, en zelfs een eitje koken wil niet echt lukken) begeven we ons richting de venue. Mijn buddy voor dit weekend is Nick Sephton, een Engelse L3 die een tijd lang L4 is geweest en meerdere GP's als Head Judge heeft meegemaakt, dus ik hoop veel van hem te kunnen leren. Wij zijn een van de Deck Check Teams, dus de dag begint lekker makkelijk: uitdelen van de decklijsten, het Logistiek Team assisteren met uitdelen van boosters, lege booster wraps ophalen. Maar ook in die schijnbaar onbenullige dingen zijn er altijd details die je kunt verbeteren: ik heb een lege boostercase (zo'n enorme doos waarin 6 boosterboxen zitten) om lege wraps op te halen, maar die dingen dreigen er voortdurend uit te vallen, dus loop ik regelmatig heen en weer naar de prullenbak om de doos te legen. Kaja, de beroemde aantrekkelijke Poolse Judgin, geeft me de tip om de doos dicht te vouwen en de boosterwraps door de spleet naar binnen te duwen, zodat er veel meer wraps in één lichting passen. Weer wat geleerd Tijdens ronde 1 moeten wij alle decklijsten controleren: heeft iedereen wel een deck van ten minste 40 kaarten geregistreerd? De probleemgevallen worden eerst door een andere Judge gecontroleerd, waarna ze bij de Teamleider belanden. De overige lijsten moeten worden gesorteerd op tafelnummer... en dat is een flinke klus als je 659 spelers aan 330 tafels hebt zitten! Gelukkig hebben de Teamleiders al de nodige ervaring hiermee, dus delen ze het efficiënt in: eerst worden de lijsten op honderdtal gesorteerd, waarna elk Team zijn eigen honderdtal verder moet sorteren. Nick heeft een verrassing voor me: onverwacht zadelt hij me op met de taak om het sorteren van de 600-tafels verder in goede banen te leiden. Ik neem intuïtief de beslissing om ons honderdtal eerst verder op te splitsen: 600-629, 630-659, 660-699. Vervolgens gaan we de dertigtallen opsplitsen in tientallen, en ten slotte krijgt elke Judge 20 lijsten (denk er aan, er zitten 2 spelers aan elke tafel) om op volgorde te leggen. Van een afstand moet dit er geweldig uit hebben gezien: 18 Judges rondom een tafel waar voortdurend felgekleurde papieren heen en weer worden geschoven en schijnbaar willekeurig worden doorgegeven en verplaatst. Het systeem blijkt wel te werken: na slechts 40 minuten zijn alle lijsten geteld en gesorteerd, iets waar de HJ erg van onder de indruk is. Van de 659 spelers in onze helft van het toernooi, bleken maar liefst 18 niet in staat een simpele administratieve taak uit te voeren: sommigen hadden 39 kaarten geregistreerd, anderen wel hun spells maar niet het aantal basic land, en 2 mensen hadden het voor elkaar gekregen wél hun basic land te registreren, maar niet hun spells. Toevallig zijn er evenveel Judges als Deck/Decklist Problems, dus iedereen krijgt 1 lijst toegewezen om af te handelen. Ronde 2 wordt opgestart, en zodra de spelers aan tafel 724 hun decks presenteren, interrumpeer ik hen en wil met speler A kijken welke kaarten hij nou eigenlijk in zijn deck heeft gestopt (ik heb een lijst met alleen maar basic land). Op dat moment stapt een andere Judge op dezelfde tafel af, met in zijn hand de lijst van speler B; we wisten niet van elkaar dat we dezelfde tafel als target hadden. We nemen allebei "onze" speler mee naar een ongebruikte tafel, leggen zijn deck naast de lijst, fixen de lijst, en dan brengen we beide spelers terug naar de tafel. Ze krijgen allebei een Game Loss voor Deck/Decklist Problem, dus de stand is 1-1, ze mogen niet sideboarden en moeten een dobbelsteen gooien om te bepalen wie er in deze enige game van de match mag kiezen voor play of draw. Een vreemde situatie, het is geen alledaagse kost om simultaan aan beide spelers een Game Loss te geven. Natuurlijk krijgen ze 10 minuten extra tijd in de ronde, maar ik neem aan dat ze in 40 minuten wel in staat zullen zijn 1 game tot een einde te brengen. Ronde 3 doe ik wat de standaard taak is van iemand in Team Deckcheck: aan het begin van de ronde haal ik 2 decks op (terwijl mijn buddy de lijsten uit de stapel zoekt), we vergelijken de decks met de lijsten, geven de decks terug aan de spelers e geven 10 minuten extra tijd in de ronde. Daarna doen we exact hetzelfde verhaal nog een keer, maar dan in het midden van de ronde, dus onze taak is iets lastiger omdat de spelers inmiddels hebben mogen sideboarden, maar het blijkt dat ze dat geen van beiden hebben gedaan. Aan het einde van de ronde helpen we het Logistiek Team met de End of Round procedures: we checken welke tafels extra tijd hebben gekregen, en zorgen dat ze die tijd aan het einde van de ronde ook daadwerkelijk krijgen. Daarna gaan we table judgen bij de laatste nog spelende tafels, om te zorgen dat er wel op een redelijk tempo wordt doorgespeeld en niet het hele toernooi nodeloos op 2 spelers zit te wachten. Dit is een typische ronde voor iemand in Team Deck Check; het zou ook de enige ronde blijken die zo verliep. Ronde 4 heeft mijn team pauze; Grand Prix zijn berucht om hun waardeloze catering, en met mijn culinaire ervaringen in Spanje tot nu toe, hield ik mijn hart vast. Geheel onterecht, want de catering hier was een van de beste die ik ooit heb gehad. De koffie is geen zielig bakje Douwe Egberts uit een automaat, maar vers gemalen en gezette espresso uit een professioneel apparaat. Ik nuttig knapperig verse broodjes (jummie, gluten!) met warme aardappeltortilla en manchego kaas, en ondertussen bespreken we enkele policy vragen en schimmige regelkwesties. Als de Niet-Actieve speler een Leyline in het spel legt en vervolgens begint de Actieve speler zijn eerste beurt door een kaart te trekken, is het dan een Game Loss voor Drawing Extra Cards of valt dit nog onder een Warning voor Improper Drawing at Start of Game? Er is nog geen legale actie tijdens de eerste beurt gedaan, dus dit valt nog net onder ID@SoG. Vraag 1: Nestor heeft een Vorapede, die hij kopieert met Cackling Counterpart. Adrián speelt Evil Twin, die hij de battlefield laat betreden als een kopie van de token. Vervolgens speelt hij Blasphemous Act, waardoor alle beesten dood gaan. Wat gebeurt er nu met de Evil Twin? A: Evil Twin heeft in de graveyard geen undying meer, dus hij blijft daar rustig liggen. B: Evil Twin was een kopie van een token, dus zodra hij de graveyard raakt, wordt hij geëxiled. C: Evil Twin komt terug als een Vorapede met een +1/+1 counter en heeft ", : Destroy target creature with the same name as this creature." D: Evil Twin komt terug met een +1/+1 counter, mag dan een kopie van Nestors teruggekomen Vorapede worden en heeft ", : Destroy target creature with the same name as this creature." E: Evil Twin komt terug met een +1/+1 counter, maar heeft geen creatures om te kopieren en blijft dus een 0/0 Shapeshifter zonder abilities. Het fijne van deze locatie is dat de speelzaal aan de buitenlucht grenst; de deuren staan de hele dag wijd open, waardoor de typische Magic lucht gelukkig ontbreekt. Er zijn tafels die op 2 meter afstand van de frisse lucht spelen. Een ander nadeel van Zuid-Europa is het grote aantal rokers: die frisse lucht wordt ernstig verpest door een muur van rokende Magiccers. Ik begeef me solidair onder hen en geniet van de laatste 5 minuten van mijn pauze, wat zonlicht, en de in mijn longen neerdruppelende nicotine. Ronde 5 wordt ons team wat uitgedund: spelers droppen uit het hoofdtoernooi en schrijven zich in voor Public Events, waardoor enkele Judges van Deck Check worden overgeplaatst naar PE. Ik krijg een nieuwe buddy: de Waalse L2 Emilien, een gozer waar ik de afgelopen GP's erg gesteld op ben geraakt. Zijn geschreven Engels in onberispelijk, hij werkt als vertaler van het Engels naar het Frans, maar zijn uitspraak blijft ontzettend schattig. Wij willen een deck check doen, maar een van de spelers is enkele minuten te laat en krijgt een Game Loss voor Tardiness. Het zou ontzettend slechte customer service zijn om nu te kijken hoe hij zijn excuses aanbiedt aan zijn tegenstander, haastig zijn deck schudt en presenteert, en dan dat deck weer onder zijn neus vandaan te trekken en hen allebei nog 10 minuten te laten wachten tot ze eindelijk een spelletje kunnen gaan spelen. We slaan deze deck check maar over. We zoeken onze tafel voor de midround deck check, maar als hun game afgelopen is, blijkt dat niet alleen het einde van de match te zijn (2-0 in 15 minuten), maar ook het einde van het toernooi voor een van beide spelers (2-3 drop). Deze ronde eindigen we dus zonder deck check; had ik al gezegd dat mijn dag erg atypisch verliep? De deck check in ronde 6 is nog bizarder: ik haal de decks van de tafel op (Emilien zoekt de lijsten uit), maar zodra ik de decks in mijn handen heb, vraagt een van de spelers of hij me even onder vier ogen kan spreken. Hij zegt dat ik maar meteen de Head Judge erbij moet halen: hij speelt een compleet ander deck dan wat hij geregistreerd heeft, maar de HJ weet er van. Dit is het vreemdste verhaal dat ik in lange tijd gehoord heb, dus terwijl Emilien het andere deck checkt, loop ik naar Riccardo om te vragen wat er aan de hand is. Riccardo vraagt me om welke speler het gaat, ik kom niet veel verder dan zijn naam en de beschrijving "een lange, blonde jongen", dus we lopen samen naar de tafel toe. Als Riccardo in zijn bordeaux rode shirt aan mijn zijde de tafel nadert, kijkt de betrokken speler ons doodsbang aan. Riccardo knikt hem vriendelijk toe, steekt twee duimen in de lucht en zegt tegen mij dat het OK is. Als ik hem stomverbaasd aankijk, spreekt hij slechts 1 woord: later. Inmiddels heeft Emilien het andere deck gecheckt en geen vreemde dingen gevonden, dus de spelers kunnen aan de slag. Inmiddels is het te laat geworden voor een midround, steeds meer Judges zijn weggeroepen naar Public Events, dus Emilien en ik gaan de vloer op om spelers te helpen en vragen te beantwoorden. Vraag 2: Ademar cast Spare from Evil; kan Narcisco nog blocken met zijn Gatstaf Shepherd? A: Nee, de Shepherd is een Werewolf, dus non-Human, dus kan hij niet blocken. B: Ja, de Shepherd is Human, dus mag hij blocken. C: Ja, de Shepherd is Human, dus mag hij blocken. Hij is echter ook non-Human, dus zijn damage wordt geprevent. D: De Shepherd is zowel Human als non-Human, dus Ademar (de actieve speler en degene die de spell gecast heeft) mag kiezen of de Shepherd mag blocken. E: Ja, protection wil alleen zeggen dat de damage geprevent wordt en heeft niets te maken met al dan niet mogen blocken. Aan het begin van ronde 7 worden alle Judges bij het Main Event stage verzameld voor een korte toespraak van de Head Judges. We worden op de hoogte gebracht van de voortgang van het toernooi: we hadden aan het begin wat vertraging door problemen met het scorekeepen, maar we hebben de verloren tijd inmiddels ingelopen. Er zijn drie DQ's vanwege het gooien van dobbelstenen (helaas, een bekend en terugkerend fenomeen), en verder doen we het fantastisch en moeten vooral zo doorgaan. We raken steeds meer Judges kwijt, zowel vanwege Public Events als vanwege de diner pauze, dus er wordt besloten deze ronde geen deck checks te doen maar te focussen op floor coverage: zorgen dat er overal voldoende Judges aanwezig zijn om met problemen en vragen te kunnen helpen. Ik grijp deze gelegenheid aan om samen met Riccardo een rondje te lopen en hem te vragen wat er nou eigenlijk aan de hand was met dat vreemde deck uit de vorige ronde. Het is een vaag verhaal, maar de speler beweert dat hij voor Game 2 in ronde 2 flink heeft gesideboard (hij speelde BR, maar voor Game 2 speelde hij opeens UW), zijn originele, ongesleevede maindeck had hij naast zich neergelegd, toen legde de speler op de tafel naast hem zijn match result slip bovenop zijn deck, en toen kwam de Judge om de slip op te halen maar hij nam ook zijn hele deck mee, en toen kwam hij daar pas na game 3 achter en toen kon niemand meer zijn kaarten vinden en toen was hij heel zielig en toen heeft hij het met de HJ besproken en toen kwam dit er uit. Tja, een heel vreemd verhaal. Riccardo had hem de gelegenheid gegeven om vervangende kaarten te vinden, maar aangezien dat niet in een redelijke tijd lukte, kreeg hij toestemming om met zijn nieuwe deck verder te spelen. Hij speelde dus wel met alleen maar kaarten uit zijn pool, met een waarschijnlijk minder sterk deck dan waar hij mee begon, maar wel afwijkend van wat hij geregistreerd had. Gelukkig staat in de IPG dat de HJ in uitzonderlijke en zeldzame omstandigheden mag afwijken van de regels, en een Judge die iemands kaarten per ongeluk meegenomen zou hebben, klinkt wel als een uitzonderlijk iets. Vraag 3: Nadat in de combat phase van zijn beurt enkele creatures dood zijn gegaan, speelt Abarran een Tragic Slip op Noe's Moldgraf Monstrosity; in reactie speelt Noe Undying Evil op de Monstrosity, waarna alles resolvet. Wat gebeurt er nu? A: Er zijn twee triggers die tegelijkertijd triggeren, dus de controller van de triggers (Noe) mag kiezen welke als eerste resolvet. Als eerst Undying resolvet, kan de Monstrosity niet meer exiled worden, dus krijgt Noe een 9/9 Insect maar niet 2 creatures uit zijn graveyard terug. Als eerst de trigger van Monstrosity zelf resolvet, kan hij niet meer terug naar de battlefield gebracht worden, dus krijgt Noe 2 creatures maar geen 9/9 Insect. B: Er zijn twee triggers die tegelijkertijd triggeren, dus de controller van de triggers (Noe) mag kiezen welke als eerste resolvet. Als eerst Undying resolvet, kan de Monstrosity niet meer exiled worden, maar doet de ability zoveel als mogelijk, dus krijgt Noe een 9/9 Insect en ook 2 creatures uit zijn graveyard terug. Als eerst de trigger van Monstrosity zelf resolvet, kan hij niet meer terug naar de battlefield gebracht worden, dus krijgt Noe 2 creatures maar geen 9/9 Insect. C: Er zijn twee triggers die tegelijkertijd triggeren, dus de controller van de triggers (Noe) mag kiezen welke als eerste resolvet. Als eerst Undying resolvet, kan de Monstrosity niet meer exiled worden, dus krijgt Noe een 9/9 Insect maar niet 2 creatures uit zijn graveyard terug. Als eerst de trigger van Monstrosity zelf resolvet, kan hij niet meer terug naar de battlefield gebracht worden vanuit de graveyard, maar wel vanuit de exile zone, dus krijgt Noe 2 creatures en ook een 9/9 Insect. D: Er zijn twee triggers die tegelijkertijd triggeren, dus de controller van de triggers (Noe) mag kiezen welke als eerste resolvet. Als eerst Undying resolvet, kan de Monstrosity niet meer exiled worden, maar doet de ability zoveel als mogelijk, dus krijgt Noe een 9/9 Insect en ook 2 creatures uit zijn graveyard terug. Als eerst de trigger van Monstrosity zelf resolvet, kan hij niet meer terug naar de battlefield gebracht worden vanuit de graveyard, maar wel vanuit de exile zone, dus krijgt Noe 2 creatures en ook een 9/9 Insect. E: Er zijn twee triggers die tegelijkertijd triggeren, dus de actieve speler (Abarran) mag kiezen welke als eerste resolvet. Als eerst Undying resolvet, kan de Monstrosity niet meer exiled worden, dus krijgt Noe een 9/9 Insect maar niet 2 creatures uit zijn graveyard terug. Als eerst de trigger van Monstrosity zelf resolvet, kan hij niet meer terug naar de battlefield gebracht worden, dus krijgt Noe 2 creatures maar geen 9/9 Insect. Ronde 8 is voor mijn team de diner pauze; meestal betekent dat een broodje of pizza punt uit de kantine, maar ook nu weer word ik zeer aangenaam verrast: in een restaurant op letterlijk 30 seconden lopen vanaf het event, is een buffet voor ons klaargezet. Met linnen en mooi bestek gedekte tafels, twee obers die achter het buffet staan en jouw selectie voor je opscheppen, op elke tafel nette glazen, flessen water en een bescheiden buffet met frisdranken en sappen. Het diner is een saladebar (ik ga voor rode biet, mais, komkommer en tomaat, afgetopt met enkele echt lekkere olijven), gevolgd door een keur van warme gerechten (gebakken aardappelpartjes, gegrilde groenten, met boter gestoomde rijst; er waren ook nog 2 vleesschotels en iets met vis), zelfs voor het dessert is er keuze uit vers fruit, caramel flan en chocolade taart. Ik ga natuurlijk voor de taart, en die stelt niet teleur. Dit is met recht een van de beste judge diners die ik heb gehad, met zowaar meer dan voldoende verse groenten om aan mijn dagelijkse behoefte te voldoen! Natuurlijk is het diner niet alleen maar eten; ik klets uitgebreid met Riki Hayashi (een Amerikaanse L3, bekend van de Riki Rules), en we bespreken een erg netelige kwestie. Let op, dit is een strikvraag! Vraag 4: Natanael heeft een Spellskite en een Mentor of the Meek. Adelio cast een Arc Trail, en wil 1 damage aan de Spellskite en 2 damage aan de Mentor doen. Natanael roept een Judge en vraagt: "Mag ik nu 2 leven betalen om de damage van de Mentor naar Spellskite te laten gaan?" Wat is een correct antwoord voor de Judge om te geven? A: Ja, dat mag. B: Nee, dat kan niet. C: Ja, je mag 2 leven betalen om de ability van Spellskite te activeren, maar op resolutie zal die ability niets doen en je Mentor gaat nog steeds dood. D: Kun je je vraag anders formuleren? Zo kan ik er geen goed antwoord op geven. E: Ehm, dat moet ik even bij de Head Judge navragen, ik ben zo terug. Ik loop terug naar de venue (het is inmiddels avond, maar het is nog steeds warm genoeg om alleen in mijn overhemd buiten te lopen) en meld me terug bij mijn Team Leader. Ronde 9, dus mijn laatste kans om een gewone deck check te doen. Natuurlijk gaat dat deze ronde ook weer niet door, er is een veel urgentere taak voor me weggelegd: tijdens de laatste ronde voor de cut naar dag 2 wil het nog wel eens voorkomen dat spelers op de bubble de fout in gaan en zich wagen aan bribery of coercion. Alleen spelers met 21 of meer punten (dus 7-2 of beter) gaan door naar dag 2; de spelers die nu 6-2 staan, gaan een spannende ronde tegemoet. Winnen betekent door gaan, verliezen of gelijk spelen wil zeggen dat ze morgen naar Public Events kunnen. Er zijn een stuk of 30 tafels waar spelers met 18 punten tegen elkaar spelen, dus daar gaan een hoop Judges staan om te voorkomen dat er onoorbare praktijken plaatsvinden. Alles loopt netjes, de ronde loopt op zijn einde, en dan wordt tijd gecalled. Ik schuif aan bij een spannende tafel, waar het 1-1 staat, het board duidelijk in het voordeel van Speler A is, A op 18 leven staat en B op 6, maar geen van beiden echt een doorbraak kan forceren. De 5 extra beurten gaan in, en beiden spelen defensief. In de laatste extra beurt vraagt A me om bevestiging dat degene met het hoogste levenstotaal wint, maar helaas, dat geldt alleen in getimede single elimination rondes, niet tijdens de swiss portie van een toernooi. Oeps... Een draw is voor beiden even nuttig als een loss (afgezien van de Planeswalker Points), dus dit kan mogelijk een staring contest worden: wie gaat er voor wie scoopen, of maakt iemand een kapitale fout, stelt voor een aantal boosters of een deel van de te winnen prijzen te geven in ruil voor een opgave, en volgt er een hoop papierwerk? Speler B kijkt A aan, zegt dat A de winst verdient, schrijft 1-2 op en schudt hem de hand. Gelukkig zijn er ook een hoop sportieve spelers! Mijn benen zijn uitgeput van zowel het toeristisch rondwandelen als het voortdurende rondjes lopen in de zaal, dus ik pak snel de metro naar het hotel en kruip tussen de lakens. Ik ben niet eens helemaal uitgeput, lang leve de late shift! Oh, wat is het toch heerlijk om deel uit te maken van zo'n event, ik heb medelijden met de spelers die slechts hun eigen tafel zien, zonder te kunnen genieten van het prachtige uitzicht vanaf het podium.
|
Zondag 26 februari |
|
Mijn kamergenoot en ik hebben weer de late shift, deze keer betekent dat dat we pas om 12 uur hoeven te beginnen. Dat komt neer op ongegeneerd uitslapen! We spreken af om 10.00 in het restaurant om samen met enkele andere Judges van de late shift te ontbijten. We nemen onze tijd om wat sloffe broodjes te smeren en een kop instant koffie te drinken, waarna we ruim op tijd op locatie arriveren. Richard, onze enige Nederlandse L3 en de Regional Coordinator, is er ook vroeger dan zijn shift begint, dus we hebben even tijd om samen te bespreken welke knelpunten aandacht behoeven in het Nederlandse Judge Programma. Dan is het tijd om weer de vloer op te gaan, vandaag staat Public Events op het schema. Om precies te zijn: een Standard toernooi met ruim 250 spelers, dus dat betekent 9 rondes Swiss gevolgd door Top 8. De prijzen zijn dan ook flink: de eerste plaats is een boosterbox van elke Standard legal serie, Top 16 krijgt een boosterbox Dark Ascension. Mijn taken voor dit toernooi zijn erg wisselend: de ene ronde hang ik pairings op, de volgende ronde deel ik resultslips uit, dan weer doe ik floor coverage of val ik in voor de Head Judge als hij naar het toilet moet. Er zijn een hoop judgelings vandaag: aspirant-Judges die even meelopen om de sfeer op een GP te proeven. Erg leuk om hen te introduceren en mee te laten kijken bij wat er allemaal gebeurt in zo'n groot toernooi, en spannend om hen hun eerste ruling te zien maken. Tijdens het floaten stelt een speler met een UB-control deck me een regelvraag: Vraag 5: Adonías speelt een Forbidden Alchemy waarmee hij onder andere een Blue Sun’s Zenith in zijn graveyard dumpt. De volgende beurt speelt hij Snapcaster Mage en geeft de Zenith flashback. Hij cast de Zenith uit de graveyard met X=3 (waarvoor hij in totaal dus 6 mana betaalt); wordt de Zenith nu teruggeschud in de library of geëxiled? A: Dit kan helemaal niet: de Zenith heeft een replacement effect en zal nooit in de graveyard terecht komen, maar wordt meteen teruggeschud in de library. B: Dit kan helemaal niet: de Zenith heeft X in de cost, als je hem flashbackt kun je alleen kiezen voor X = 0. C: Flashback betekent dat als de kaart de stack verlaat, hij wordt geëxiled in plaats van naar een andere zone te gaan; de Zenith wordt dus niet teruggeschud maar geëxiled. D: Flashback betekent dat als de kaart naar de graveyard zou gaan, hij in plaats daarvan wordt geëxiled; de Zenith gaat nooit naar de graveyard, dus hij wordt gewoon teruggeschud. E: Eerst resolvet het hele effect van de Zenith, inclusief het terugschudden; daarna probeert het effect van flashback als laatste deel van het resolven het naar de graveyard gaan te vervangen door exilen, maar dit is niet meer mogelijk. Tja, ik heb braaf de MTR en de IPG doorgenomen, maar ik merk dat mijn regelkennis wat aan het inzakken is; deze vraag heb ik dus helaas fout beantwoord... Voor mijn volgende toernooi ga ik me niet op de policy documenten storten, maar weer eens stevig in de Comprehensive Rules lezen. Tijdens mijn voorbereiding voor mijn L2 examen anderhalf jaar geleden heb ik me volledig gefocust op de spelregels, omdat ik weet dat dit niet mijn sterkste punt is. Als ik ooit voor L3 wil gaan, weet ik in ieder geval zeker dat ik weer flink wat tijd zal moeten besteden aan het opnieuw en daarna nogmaals doorspitten van alle technische details! Gianluca is 's morgens vroeg al begonnen als HJ van dit event en heeft 8 rondes Swiss tot een vlot en goed einde gebracht. Zijn shift zit er op, hij draagt de verantwoordelijkheid over aan Nick, mijn buddy. We moeten nog de laatste ronde Swiss en Top 8 doen, en ergens een pauze voor het diner inlassen. We spreken af dat Nick de Swiss afmaakt, tijdens de kwartfinale gaat hij eten en neem ik het roer als HJ over, waarna Nick de halve en hele finale in zijn eentje zal doen. De Swiss verloopt soepel, de resterende 8 spelers lopen met mij mee naar een ander plekje in de zaal, zodat de crew vast kan beginnen met het opvouwen van de tafelkleedjes en het inklappen en inladen van alle tafels en stoelen. De eerste uitslag is al na een minuut binnen: een van de spelers moet op tijd weg om zijn vlucht te kunnen halen, dus hij scoopt voor zijn tegenstander. Ik onderzoek nog even of er niet stiekem iets van bribery of collusion heeft plaatsgevonden, maar alles lijkt helemaal eerlijk te zijn verlopen, dus ik feliciteer hem met zijn boosterboxen en wens hem een goede reis. In één van de matches speelt een speler een mono zwart Zombie deck, met daarin onder andere Skirsdag High Priest, enkele andere token makers en Phyrexian Metamorph. Hij gebruikt slechts een soort tokens; het is voor hem en zijn tegenstander wel duidelijk wat al die tokens voorstellen en welk creature de Metamorph gekopieerd heeft, maar dat is niet waar het om gaat: zo'n Top 8 is een show, en ook voor de toeschouwers is het fijn als alles duidelijk is. Ik krabbel wat namen op briefjes, die hij op zijn tokens en Metamorph kan leggen, zodat het ook voor mensen die net komen kijken helder is wat er allemaal op het board aan de hand is. Dat zijn de kleine extra dingen die voor mij judgen op een GP bijzonder maken. De overige matches verlopen soepel, tot Alfred zijn deck voor de derde game presenteert aan Nicolas. Nicolas roept mij erbij, en zegt dat hij gemakkelijk de Delver of Secrets kan herkennen door de sleeves heen. Ik schud het deck, spreid het uit in een lint en kan inderdaad zonder moeite alle 4 Delvers aanwijzen. Oeps. Dit is Marked Cards, waarvoor de standaard penalty een Warning is. Dat wil zeggen, als er geen opzet in het spel is... Na een korte maar stevige ondervraging zie ik de verschrikte blik in zijn ogen, ik ga er van uit dat hij het niet deed met de bedoeling vals te spelen. Echter, er is een klein zinnetje in de IPG dat hier van toepassing is: The Head Judge has the option to upgrade this penalty to a Game Loss if he or she believes that a player noticing the pattern of markings would clearly compromise the integrity of the game. Als Alfred de Delvers kan herkennen, maakt dat zijn beslissingen voor het nemen van een mulligan of voor het resolven van Ponder wel een stuk makkelijker. Het opmerken van deze markering (doorzichtige hoesjes tellen als gemerkt als je DFC's speelt) zou Alfred een oneerlijk voordeel geven, waarmee de integriteit van het spel wordt geschaad. Ik besluit dus de Warning te upgraden naar een Game Loss. Dat het de kwart finale is, dat de stand 1-1 is, dat ik hiermee de match beëindig, dat het voor Alfred zal overkomen als een Game Loss, dat de straf erg zwaar voelt, nee, dat mag allemaal geen invloed hebben op mijn beslissing. Maar het maakt het er allemaal niet makkelijker op. Ik neem de tijd om Alfred mijn beslissing toe te lichten, en leg ook uit dat ik hem niet van opzettelijk valsspelen verdenk; dan zouden we een heel ander gesprek hebben gehad. Maar het is nooit leuk om dit te moeten doen. Nick is inmiddels terug van het diner, neemt de overgebleven 4 spelers onder zijn hoede, en dan zit het toernooi er voor mij op. Nu komt een van de leukste dingen: ik mag me bij de organisatie melden om mijn compensatie te incasseren! Judges krijgen letterlijk geen cent betaald voor hun werk op de GP, maar we krijgen wel gratis eten en drinken gedurende het toernooi, en soms krijg je Room Sponsorship: Wizards betaalt dan je hotelkamer van vrijdag tot en met maandag. Maar er is wel een beloning aan het judgen verbonden: iedereen krijgt een envelopje met felbegeerde Judge Foils, en (afhankelijk van level en aantal gewerkte dagen) enkele boosterboxen. Mijn mapje bevat onder andere Dark Confidant , Doubling Season , Flusterstorm , Mana Crypt , Sword of Light and Shadow en Xiahou Dun, the One-Eyed . Een mooie verzameling glitterkaartjes, waar ik erg blij mee ben! Zeulend met mijn doos vol boosters begeef ik me naar het restaurant voor het diner: wederom een uitgebreid saladebuffet, gemengde gestoofde groenten, gefrituurde aardappelpartjes, verscheidene niet-vegetarische hoofdschotels, en een heerlijke tarta de mango als dessert. Het is inmiddels 10 uur, maar nog lang geen tijd voor bed: nu zijn alle Judges vrij, en is het tijd voor feest! We hebben met een aantal Judges afgesproken om iets te gaan drinken in Bierfest, een Duitse kroeg tegenover ons hotel. Nou ja, Duits... ze hebben bier en ranzige zoutjes, de serveersters lopen in belachelijke klederdrachtachtige jurkjes, maar natuurlijk spreekt men uitsluitend Spaans. Als ik een tonic bestel, moet een van de Spaanse Judges dat vertalen naar tonica, anders snappen ze het niet... Vreemd genoeg gaat deze tent al om middernacht dicht, dus we verhuizen naar een andere kroeg, die maar liefst tot 1 uur open is. Daar ontmoeten we nog meer Judges en een van de reporters, die al een flink stuk in zijn kraag heeft. Als we om 1 uur vriendelijk doch dringend worden verzocht het pand te verlaten, gaan we in de hotel lobby zitten om een spelletje te spelen. Nee, geen Magic, maar Set! De reporter is inmiddels stomdronken, maar hij staat bekend als een Set-grootmeester. We spelen het spelletje niet individueel, maar met 7 Judges versus de reporter. Als na afloop van het eerste spelletje al onze sets op elkaar worden gelegd, torent zijn stapel daar nog een flink stuk boven uit. Onvoorstelbaar, ik heb nog nooit iemand zo bizar snel Sets zien scoren. De tweede game is het nagenoeg een tie, en de derde ronde wil ik me van mijn allerbeste kant laten zien. Ik speel zowaar gelijk, waardoor wij als groep weten te winnen! De vierde game win ik (maar niet ruim genoeg om alle anderen bij elkaar te verslaan), maar daarna gaat het bij mij mis... Geir, een IJslandse Judge, heeft een aantal mini-flesjes inheemse alcoholica meegenomen; het een nog ranziger dan het ander, maar ik moest natuurlijk alles even proeven. Het probleem is dat ik absoluut niet tegen alcohol kan, dus de vijfde game verloopt dramatisch... ik maak enkele foute Set calls, en als de reporter weer genadeloos wint, is het tijd om naar bed te gaan. Al moet ik zeggen, half vier is ook best een redelijke tijd om te gaan slapen. In het hotel komen we op de gang nog een paar Judges tegen, die een stukje voorbij stomdronken zijn. Het is prachtig om de mensen die overdag strak in het zwart nette rulings geven, 's nachts tegen te komen. Ze doen me denken aan de transform kaarten uit Innistrad: zo luidruchtig en geurig als een Weerwolf... Ze strompelen hun kamer in, waarschijnlijk richting toiletpot, en ik vertrek naar dromenland. Príncipe Pío: treinstation, winkelcentrum, restaurants en bars allemaal onder één dak.
|
maandag 27 februari |
|
Tijdens het ontbijt zie ik weer een hoop mensen die er gisternacht ook bij waren, de een ziet er nog erbarmelijker uit dan de ander. Ach ja, alcohol heeft meer dan een paar uur nodig om helemaal uit je bloed te verdwijnen. Het ontbijt is gezellig, maar helaas een van de allerlaatste dingen die ik in Madrid doe. Ik neem een douche, pak mijn koffer, koop nog snel een paar souvenirs (chocolaté, luxe kleine chocolaatjes met daarin Earl Grey thee verwerkt en een pluchen knuffel van een of ander prinsesje) en begeef me naar het vliegveld. De terugvlucht heeft slechts een half uur vertraging (dit was de allerlaatste keer dat ik met Iberia vloog), en na aankomst op Schiphol duurt het weer een half uur voordat ze de bagage gelost hebben. Erg jammer, want daardoor is het te laat om Luce nog op te gaan halen. Vanavond wordt de laatste eenzame nacht in bed, morgen middag ga ik mijn kleine katje eindelijk weer zien! Heimwee heb ik niet, maar een zekere mate van katwee kan ik niet ontkennen. Een mooi avontuur en flink wat ervaringen rijker lig ik in bed nog eens de afgelopen week te overdenken. Ik blijf het bijzonder vinden wat Magic me allemaal gebracht heeft, en hoop dat jullie ook even de tijd nemen om stil te staan bij wat Magic nog meer voor je betekent dan een mooi spel. Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! Greetz, Dustin.
Reacties
(10)
Wat een awesome verslag Dustin. Blijf dit ajb doen, want dit is echt lekker leesvoer (zeker voor de zondagochtend als zoonlief (6 jaar) je net ontbijt op bed heeft gebracht ). Komen de antwoorden op de vragen nog ergens (of wordt dat prijsvraag 37.0)? Ik ben erg benieuwd hoe ik daarmee "gescoord" heb.
Leuk om beide verslagen te lezen, Dustin. Vond het ook leuk om de vraagjes te beantwoorden. Spoiler-alert: mijn antwoorden op de vragen. Vraag1: D. Er staat niet dat de Vorapede van Nestor een counter heeft, waardoor deze via APNAP-triggers als eerste terugkomt op de battlefield. Hierdoor kan de Evil Twin deze kopiëren. Vraag2: B. De vraag die je je hier moet stellen is: is de shepherd (o.a.) een human? Alleen als het antwoord hierop nee is, heeft Spare from Evil zijn beoogde effect. (voor the obvious, het antwoord hier is ja). Vraag3: B. Undying kan het creature alleen terughalen als deze bij het resolven van de ability in de graveyard ligt (en niet ondertussen van zone veranderd is). De ability van de monstrosity is zo verwoord dat het niet uitmaakt of hij ge-exiled wordt, de rest van de ability resolved gewoon. Anders had er iets gestaan als: When it dies, exile it. If it is exiled in this way, return 2 target creature cards at random from your graveyard to the battlefield. Vraag4: C of D. Het probleem hiermee is dat Spellskite eigenlijk nooit een illegal target heeft. (Tenminste, ik ben me niet bewust van spells met hexproof/dergelijke shenanigans.) Verder moet Arc Trail 2verschillende targets hebben (door het woordje another). Hierdoor, en omdat spellskite al het andere target is van de arc trail, kan je de mentor niet als target vervangen door de spellskite. Verder ligt het aan het rel-niveau. Op regular zou ik willen uitleggen wat er gebeurd en daarom antwoord C. Op competitive zou ik de speler vragen de vraag anders te stellen, dus D. Vraag5: C. Eigenlijk weinig aan toe te voegen. De bonus dan maar: Als de spell al ge-exiled zou worden, dan wordt deze actie niet vervangen door de exile van flashback. (Er is een counterspell die de gecounterde spell exiled met suspend.)
Jeetje. Wat moet jij als Judge ook sterk en zelf verzekert in jou schoenen staan, op zulke dagen. Als je zo veel dingen voor de neus krijgt. En wederom, weer mooi om te lezen
Over een paar dagen post ik alle antwoorden met een toelichting. Iedereen is van harte welkom om zijn of haar mening hier te geven, discussieer er lekker op los! Dreagation heeft al een voorschot gegeven met 4 van de 5 correcte antwoorden... maar aangezien hij zelf Judge is, heb ik zijn antwoord voorlopig even onzichtbaar gemaakt
Cool om te lezen. Keep up the good work
Klinkt inderdaad al s een mooie week. Ontzettend leuk om te lezen, zéker ook door de manier waar op het geschreven is: erg goed! Leuk Dustin!
mooi verslag kan niet anders zeggen. Lijkt me leuk om eens een dag met je mee te lopen om het IRL te zien Heb antwoorden opgeschreven ben benieuwd of ze goed zijn.
Na lang wachten zijn hier dan eindelijk de antwoorden op de regelvragen! Bedankt voor alle messages met de oplossingen, en speciale dank en complimenten aan Dreagation voor het snelle posten van de correcte antwoorden... behalve op de strikvraag Vraag 1: Nestor heeft een Vorapede, die hij kopieert met Cackling Counterpart. Adrián speelt Evil Twin, die hij de battlefield laat betreden als een kopie van de token. Vervolgens speelt hij Blasphemous Act, waardoor alle beesten dood gaan. Wat gebeurt er nu met de Evil Twin? A: Evil Twin heeft in de graveyard geen undying meer, dus hij blijft daar rustig liggen. B: Evil Twin was een kopie van een token, dus zodra hij de graveyard raakt, wordt hij geëxiled. C: Evil Twin komt terug als een Vorapede met een +1/+1 counter en heeft ", : Destroy target creature with the same name as this creature." D: Evil Twin komt terug met een +1/+1 counter, mag dan een kopie van Nestors teruggekomen Vorapede worden en heeft ", : Destroy target creature with the same name as this creature." E: Evil Twin komt terug met een +1/+1 counter, maar heeft geen creatures om te kopieren en blijft dus een 0/0 Shapeshifter zonder abilities. Antwoord: D "Die" triggers triggeren vanaf het battlefield, dus Evil Twin heeft undying en zal terugkomen [A]. Copy effecten kopieren alles wat op de kaart staat, maar "token-heid" is geen kopieerbare eigenschap [B]. Evil Twin wisselt van zone, en zal dus als een compleet nieuw object terugkomen, zonder geheugen van zijn vorige staat [C]. Het is de beurt van Adrián, alle triggers gaan in APNAP volgorde op de stack, dus de trigger van Nestors Vorapede zal eerst resolven, waarna de Twin een kopie van de teruggekomen Vorapede wordt [D]. Als het Nestors beurt was geweest waarin alle beesten dood gingen, dan was eerst Adriáns trigger geresolved, en was de Twin een zielige 0/0 met een +1/+1 counter en zonder abilities [E]. Vraag 2: Ademar cast Spare from Evil; kan Narcisco nog blocken met zijn Gatstaf Shepherd? A: Nee, de Shepherd is een Werewolf, dus non-Human, dus kan hij niet blocken. B: Ja, de Shepherd is Human, dus mag hij blocken. C: Ja, de Shepherd is Human, dus mag hij blocken. Hij is echter ook non-Human, dus zijn damage wordt geprevent. D: De Shepherd is zowel Human als non-Human, dus Ademar (de actieve speler en degene die de spell gecast heeft) mag kiezen of de Shepherd mag blocken. E: Ja, protection wil alleen zeggen dat de damage geprevent wordt en heeft niets te maken met al dan niet mogen blocken. Antwoord: B Protection betekent DEBT: objecten met protection van <iets> kunnen geen Damage krijgen, niet Enchant of Equipped worden, niet geBlocked worde en niet geTarget worden door <iets>. Dat <iets> is een ja/nee vraag, waar maar één antwoord op mogelijk is; iets kan niet zowel Human als non-Human zijn. De Shepherd is Human, dus mag hij gewoon blocken. Dit is eigenlijk hetzelfde als waarom je met een Terror niet een Angel of Despair mag vernietigen! Vraag 3: Nadat in de combat phase van zijn beurt enkele creatures dood zijn gegaan, speelt Abarran een Tragic Slip op Noe's Moldgraf Monstrosity; in reactie speelt Noe Undying Evil op de Monstrosity, waarna alles resolvet. Wat gebeurt er nu? A: Er zijn twee triggers die tegelijkertijd triggeren, dus de controller van de triggers (Noe) mag kiezen welke als eerste resolvet. Als eerst Undying resolvet, kan de Monstrosity niet meer exiled worden, dus krijgt Noe een 9/9 Insect maar niet 2 creatures uit zijn graveyard terug. Als eerst de trigger van Monstrosity zelf resolvet, kan hij niet meer terug naar de battlefield gebracht worden, dus krijgt Noe 2 creatures maar geen 9/9 Insect. B: Er zijn twee triggers die tegelijkertijd triggeren, dus de controller van de triggers (Noe) mag kiezen welke als eerste resolvet. Als eerst Undying resolvet, kan de Monstrosity niet meer exiled worden, maar doet de ability zoveel als mogelijk, dus krijgt Noe een 9/9 Insect en ook 2 creatures uit zijn graveyard terug. Als eerst de trigger van Monstrosity zelf resolvet, kan hij niet meer terug naar de battlefield gebracht worden, dus krijgt Noe 2 creatures maar geen 9/9 Insect. C: Er zijn twee triggers die tegelijkertijd triggeren, dus de controller van de triggers (Noe) mag kiezen welke als eerste resolvet. Als eerst Undying resolvet, kan de Monstrosity niet meer exiled worden, dus krijgt Noe een 9/9 Insect maar niet 2 creatures uit zijn graveyard terug. Als eerst de trigger van Monstrosity zelf resolvet, kan hij niet meer terug naar de battlefield gebracht worden vanuit de graveyard, maar wel vanuit de exile zone, dus krijgt Noe 2 creatures en ook een 9/9 Insect. D: Er zijn twee triggers die tegelijkertijd triggeren, dus de controller van de triggers (Noe) mag kiezen welke als eerste resolvet. Als eerst Undying resolvet, kan de Monstrosity niet meer exiled worden, maar doet de ability zoveel als mogelijk, dus krijgt Noe een 9/9 Insect en ook 2 creatures uit zijn graveyard terug. Als eerst de trigger van Monstrosity zelf resolvet, kan hij niet meer terug naar de battlefield gebracht worden vanuit de graveyard, maar wel vanuit de exile zone, dus krijgt Noe 2 creatures en ook een 9/9 Insect. E: Er zijn twee triggers die tegelijkertijd triggeren, dus de actieve speler (Abarran) mag kiezen welke als eerste resolvet. Als eerst Undying resolvet, kan de Monstrosity niet meer exiled worden, dus krijgt Noe een 9/9 Insect maar niet 2 creatures uit zijn graveyard terug. Als eerst de trigger van Monstrosity zelf resolvet, kan hij niet meer terug naar de battlefield gebracht worden, dus krijgt Noe 2 creatures maar geen 9/9 Insect. Antwoord: B De controller van de triggers bepaalt in welke volgorde ze op de stack gaan en dus in welke volgorde ze resolven, ongeacht wiens beurt het is [E]. Undying probeert het creature terug te halen uit de graveyard; als het creature inmiddels van zone is gewisseld, kan het spel het creature niet meer terugvinden, en zal de ability dus niets doen; daarom werken kaarten zoals Nihil Spellbomb dan ook tegen undying! [C] en [D] vallen dus af. Als een spell of ability een of meerdere targets heeft en alle targets zijn illegal geworden op het moment van resolven, dan wordt die spell of ability gecounterd door de spelregels. Als de spell/ability geen targets had of ten minste een van de targets is nog legal, dan doet de spell/ability zoveel als mogelijk is. Het exilen van de Mosntrosity is een deel van zijn effect, dus dat deel komt te vervallen als het niet mogelijk is doordat de Monstrosity inmiddels alweer op het battlefield vertoeft, maar het terughalen van de creatures target niet en zal dus gewoon doorgaan [A]. Vraag 4: Natanael heeft een Spellskite en een Mentor of the Meek. Adelio cast een Arc Trail, en wil 1 damage aan de Spellskite en 2 damage aan de Mentor doen. Natanael roept een Judge en vraagt: "Mag ik nu 2 leven betalen om de damage van de Mentor naar Spellskite te laten gaan?" Wat is een correct antwoord voor de Judge om te geven? A: Ja, dat mag. B: Nee, dat kan niet. C: Ja, je mag 2 leven betalen om de ability van Spellskite te activeren, maar op resolutie zal die ability niets doen en je Mentor gaat nog steeds dood. D: Kun je je vraag anders formuleren? Zo kan ik er geen goed antwoord op geven. E: Ehm, dat moet ik even bij de Head Judge navragen, ik ben zo terug. Antwoord: allemaal! Ik had gewaarschuwd, dit is een strikvraag. Natanael formuleert het heel onhandig, waardoor hij twee vragen in één zin stelt. De Judge kan dit interpreteren als "Mag ik Spellskite activeren?", waarop het antwoord ja is [A]. Je kunt het ook interpreteren als "Kan ik de damage naar Mentor redirecten?", waarop het antwoord nee is [B]. Op Regular mag je dit interpreteren als een regelvraag en uitgebreid uitleg geven [C], maar op Competitive zou dit gezien kunnen worden als coaching (al zijn de meningen daarover verdeeld). Daarom is het misschien het veiligst om te vragen of Natanael zijn vraag kan herformuleren naar een enkelvoudige vraag [D]. Maar uiteindelijk is het de Head Judge die bepaalt of iets coaching is of gewoon antwoord geven op een onhandig geformuleerde vraag waarvan de bedoeling wel duidelijk is, dus je kunt het altijd checken en aan de HJ vragen wat hij wil dat jij antwoordt [E]. Judges zijn er om te helpen, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat we je tegenstander advies gaan geven wat hij het beste kan doen. Zorg dus altijd dat je je vraag zodanig formuleert dat de Judge er goed en eerlijk antwoord op kan geven! Denk na wat je wilt weten en vraag wat je echt wilt vragen, dat maakt het voor ons ook een stuk makkelijker Vraag 5: Adonías speelt een Forbidden Alchemy waarmee hij onder andere een Blue Sun’s Zenith in zijn graveyard dumpt. De volgende beurt speelt hij Snapcaster Mage en geeft de Zenith flashback. Hij cast de Zenith uit de graveyard met X=3 (waarvoor hij in totaal dus 6 mana betaalt); wordt de Zenith nu teruggeschud in de library of geëxiled? A: Dit kan helemaal niet: de Zenith heeft een replacement effect en zal nooit in de graveyard terecht komen, maar wordt meteen teruggeschud in de library. B: Dit kan helemaal niet: de Zenith heeft X in de cost, als je hem flashbackt kun je alleen kiezen voor X = 0. C: Flashback betekent dat als de kaart de stack verlaat, hij wordt geëxiled in plaats van naar een andere zone te gaan; de Zenith wordt dus niet teruggeschud maar geëxiled. D: Flashback betekent dat als de kaart naar de graveyard zou gaan, hij in plaats daarvan wordt geëxiled; de Zenith gaat nooit naar de graveyard, dus hij wordt gewoon teruggeschud. E: Eerst resolvet het hele effect van de Zenith, inclusief het terugschudden; daarna probeert het effect van flashback als laatste deel van het resolven het naar de graveyard gaan te vervangen door exilen, maar dit is niet meer mogelijk. Antwoord: C De Zenith heeft als deel van zijn effect dat hij wordt teruggeschud, in tegenstelling tot kaarten zoals Blightsteel Colossus en Emrakul, the Aeons Torn; als Zenith wordt gecounterd of gediscard, eindigt hij dus gewoon in de graveyard [A]. De Zenith cost om te casten, zijn flashback cost is gelijk aan zijn casting cost, dus je mag gewoon voor X kiezen wat je wilt; X is overal 0, behalve op de stack. Als je leest hoe het casten van een spell exact werkt, zie je dat eerst de spell vanuit de zone waaruit hij gecast wordt (meestal de hand, maar in dit geval dus de graveyard) op de stack wordt gelegd, en pas daarna worden keuzes gemaakt zoals targets, mode en waarde van X [B]. De definitie van flashback is volgens de Comprehensive Rules: "If the flashback cost was paid, exile this card instead of putting it anywhere else any time it would leave the stack." [D]. Dit is geen trigger maar een replacement effect, dus dat treedt ook in werking tijdens het resolven van een spell [E]. Bedankt voor alle leuke reacties! Greetz, Dustin.
Leuk om te lezen, zowel de column als de antwoorden. Daarvan had ik alleen de eerste drie goed, en geleerd van de laatste twee. Ik heb er ook een nieuwe vraag over: Je schreef: "Als de spell/ability geen targets had of ten minste een van de targets is nog legal, dan doet de spell/ability zoveel als mogelijk is." Nu cast ik een Blood Feud op twee creatures van mijn tegenstander, waarop hij reageert door een van zijn creatures Hexproof te geven met een Ranger’s Guile. Wat gebeurt er nu? Het is in ieder geval duidelijk dat ik mijn doel niet heb bereikt en mijn tegenstander wel. Maar komt dat omdat Blood Feud gecounterd wordt on resolution omdat hij exact twee targets nodig heeft, en er nog maar eentje legaal is? Of komt dat doordat de overgebleven target niet in zijn eentje kan vechten en de spell dus geen effect meer heeft?
Fight heeft een speciale regel: 701.10b If a creature instructed to fight is no longer on the battlefield or is no longer a creature, no damage is dealt. If a creature is an illegal target for a resolving spell or ability that instructs it to fight, no damage is dealt.
|