Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] BoaB - Sands of Delirium

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
24-3-2013 22:20:00

Hallo allemaal en welkom bij alweer de 20e Building on a Budget. In navolging van m'n vorige stukje over Borborygmos Enraged bouw ik vandaag opnieuw een budget deck rond één specifieke craprare. Een budget deck met een guildtintje bovendien. De craprare? Sands of Delirium. De guild? Dimir. Nieuwsgierig? Lees verder.



Waarom Sands of Delirium?
Vlak na het uitkomen van M13 begon ik Magic Online een beetje te ontdekken. M'n broer speelde M13 drafts en dat wilde ik ook wel eens proberen. Behoorlijk wat dollars later drafte ik een keer een blauw-zwart deck met Sands of Delirium. Ik won er de draft niet mee maar ik wist wel een aantal potjes te winnen door de library van m'n tegenstanders weg te millen (de term ‘millen' is afkomstig van de kaart Millstone, de eerste kaart met een dergelijk effect). Vond ik toch wel tof, was weer eens wat anders dan winnen met een Sentinel Spider of Duskdale Wurm. Toen ik serieus ging brainstormen over welke craprare ik voor deze column wilde gebruiken, kwam ik dus al snel bij Sands of Delirium uit. Natuurlijk is constructed geen limited (waar decks uit 40 kaarten bestaan) maar met de juiste support moet ik een heel eind kunnen komen. Al je overbodige mana in de Sands steken zodat je tegenstander op een gegeven moment lucht trekt… dat doe ik graag nog een keer.

Werkwijze
Om tot een leuk budget deck voor casual play te komen, ga ik als volgt te werk:

1. Bouw from scratch een deck rond Sands of Delirium.
2. Speel en tweak…
3. … totdat er een deck overblijft dat:
a) leuk om mee te spelen is;
b) competitief is;
c) budget genoemd kan worden (waar budget doorgaans betekent: geen kaarten van meer dan 3 euro);
d) Standard legal is.

Een analyse van Sands of Delirium
Als je een deck rond één enkele kaart bouwt, is het goed om de kaart in kwestie eerst goed te analyseren. Sands of Delirium inclusief rules text:



Wat valt me op?
1. Het is een artifact, dus ik ben niet gebonden aan bepaalde kleuren.
2. Hij wordt beter naarmate je meer mana tot je beschikking hebt.
3. Hij tapt op instant speed.
4. Hij millt herhaaldelijk.
5. Aan multiples heb je niks.

De analyse van Borborygmos Enraged in mijn vorige stukje leidde eigenlijk als vanzelf tot bepaalde kaartkeuzes. In het geval van Sands of Delirium spreken de kaartkeuzes denk ik wat minder voor zich. Met bovenstaande punten kun je namelijk een hoop kanten op. Wel mag duidelijk zijn wat de meest logische kleurencombinatie is om te combineren met de Sands: blauw-zwart, net als bij m'n draftdeckje. Die kleurencombinatie, en de Dimir guild in het specifiek, heeft namelijk een hoop andere millkaarten te bieden. Om er een paar te noemen: Consuming Aberration, Duskmantle Guildmage, Increasing Confusion, Mind Grind, Paranoid Delusions, Thought Scour en Undercity Informer. Ik zat al gauw een eerste ‘deckschets' te maken met enkele van die kaarten, maar kwam al snel tot de conclusie dat een dergelijk deck niet al te sterk zou worden. Waarom? Omdat kaarten als Mind Grind en Sands of Delirium je boardpositie niet verbeteren, tenzij je bijvoorbeeld een Consuming Aberration of Wight of Precinct Six in play hebt. Het probleem met die kaarten is weer dat ik wil winnen door m'n tegenstanders library weg te spelen, niet door combat damage. Het niet verbeteren van je boardpositie is natuurlijk geen probleem als je je tegenstander sneller naar 0 kaarten kunt krijgen dan hij/zij jou naar 0 levens. Ik denk alleen niet dat ik die race ga winnen. Dat zijn dus al twee strategieën die voor mij afvallen. Wat blijft er dan nog over?

De deckstrategie
Control met Sands of Delirium als (praktisch) enige winconditie. Sands of Delirium komt waarschijnlijk het beste tot zijn recht in een deck met veel instants die voorkomen dat je tegenstander een boardpositie kan ontwikkelen. Blauw-zwart blijft daardoor de meest logische kleurencombinatie vanwege counters (blauw) en removal (zwart). Alle mana die je in je tegenstanders beurt niet hoeft te gebruiken voor counters of removal, kun je aan het eind van de beurt in je Sands of Delirium steken. Doe dat beurt na beurt na beurt… en als het goed is trekt je tegenstander op een gegeven moment tafel.

Het deck dat ik voor ogen heb kenmerkt zich verder door twee dingen:

1. Naast Sands of Delirium verspil ik, met uitzondering van één kaart, geen andere slots aan millkaarten. Het doel is om volledige controle te krijgen en het vervolgens langzaam af te maken door spare mana in Sands of Delirium te steken. Zoals eerder opgemerkt millt de Sands herhaaldelijk, andere millkaarten zijn daarom eigenlijk niet nodig.
2. Omdat ik niet wil winnen door creature damage speel ik geen enkel creature. Oké, helemaal logisch is dat niet want er zijn altijd nog kaarten als Fog Bank, Undead Alchemist of Vedalken Entrancer die eigenlijk prima in de deckstrategie passen. Dat zijn er alleen niet zo gek veel dus ik kies voor het grote voordeel dat geen creatures spelen met zich meebrengt: je tegenstander heeft niks meer aan zijn removal. Dat betekent dat hij tegen mij vaak al 4 tot 8 dode kaarten in zijn deck heeft.

Veel instants die verhinderen dat je tegenstanders een boardpositie ontwikkelt, nauwelijks andere millkaarten naast Sands of Delirium en geen creatures… dat lijkt me voldoende houvast om over te gaan tot de kaartkeuzes, verdeeld naar CMC.

CMC 1

Duress
Ik licht ‘m als eerste toe maar hij is als laatste in de decklijst gekomen. Ik had namelijk nog niets voor in beurt 1 en Duress is dan wel een voor de hand liggende keuze in een control deck. In de eerste beurten van het spel valt er namelijk altijd wel iets te kiezen. Removal is alleen geen interessant target en late game is Duress heel matig. Daarom drie stuks in plaats van vier.

Syncopate
Counters spelen is dus één van de manieren om te voorkomen dat je tegenstander een boardpositie ontwikkelt. Toegegeven: counters laten zich niet zo rijmen met casual play maar als je een zo goed mogelijk deck rond Sands of Delirium probeert te maken, ontkom je er eigenlijk niet aan. Syncopate heeft de cut vooral gehaald omdat het de enige counter zonder restrictie is die in beurt 2 al iets kan counteren. Spell Rupture kan ook alles targeten maar zal in mijn creatureloze deck niet echt een succes worden vrees ik. Dat Syncopate exilet is trouwens best relevant gezien kaarten als Geralf’s Messenger, Gravecrawler, Lingering Souls, Snapcaster Mage en Unburial Rites. Ik ga er vier spelen.

Andere mogelijke CMC 1-kaarten: Dead Weight, Index, Tragic Slip, Unsummon.

Tragic Slip is hier een serieuze overweging geweest maar ik denk niet dat ik z'n morbid consequent genoeg kan activeren om ‘m goed genoeg te laten zijn. Dan moet ik in dezelfde beurt namelijk eerst een andere removal spell hebben gespeeld. Als Disfigure Standard legal was geweest had ie de lijst zeker gehaald.

CMC 2

Dimir Charm
Counter, removal en mill/kaartselectie in één, en dat op instant speed. Klinkt als een goede fit voor m'n deck. De counteroptie is alleen wel erg narrow en de mill-/kaartselectieoptie is vrij marginaal om een hele kaart aan kwijt te zijn. De removaloptie zal ik daarom verreweg het meest gebruiken. Meerdere opties zijn in ieder geval nooit verkeerd.

Ultimate Price
Solide removal die makkelijk castbaar is. ‘Monocolored' is wel een behoorlijke restrictie gezien de vele guilddecks waar ik normaal gesproken tegen speel. Go for the Throat is bijvoorbeeld strikt beter. Helaas is die niet Standard legal meer. Het was daarom óf Ultimate Price, óf Victim of Night. De Victim kan doorgaans meer targeten maar in m'n tweede beurt wil ik toegang hebben tot zowel blauwe als zwarte mana. Daarom krijgt Ultimate Price vooralsnog de voorkeur.

Andere mogelijke CMC 2-kaarten: Augur of Bolas, Cyclonic Rift, Devour Flesh, Essence Scatter, Negate, Sign in Blood, Think Twice.

Ook al ga ik geen creatures spelen, ik wilde Augur of Bolas hier toch even noemen omdat hij zichzelf meteen kan vervangen. Met een playset Augurs erbij zou ik alleen niet genoeg instants en sorceries spelen om er zeker van te zijn dat ie me een kaart oplevert. Devour Flesh is in mijn deck even goed als Diabolic Edict omdat de life gain bij de tegenstander niet boeit, maar voor nu kies ik toch liever targeted removal in de vorm van Ultimate Price. Tot slot had ik erg graag een plekje ingeruimd voor een playset Essence Scatter omdat mijn meta vooral bestaat uit aggro decks. Ik heb er vooralsnog alleen de ruimte niet voor. Misschien dat ze na een paar testgames alsnog de weg naar m'n deck weten te vinden.

CMC 3

Forbidden Alchemy
Goede kaartselectie op instant speed. Ideaal als m'n tegenstander in zijn beurt een keertje weigert om iets te spelen en ik als gevolg daarvan mana over heb. De flashback cost is vrij hoog maar die moet ik vaak zat kunnen halen in een control deck als dit. Forbidden Alchemy is geen Impulse maar wel goed genoeg om 3x te spelen. Vier lijkt me net iets te veel, in het begin van het spel hebben antwoorden namelijk de prioriteit.

Psychic Strike
Een in mijn deck makkelijker castbare Cancel met een extra effect die in de deckstrategie past. Een prima hardcounter dus voor mijn deck. Er gaan er vier van in.

Sands of Delirium
De winconditie van m'n deck. Vier stuks is te veel want multiples zijn redundant. Drie lijkt me het juiste aantal.

Underworld Connections
Underworld Connections moet de draw engine van m'n deck gaan worden. Om in control te blijven moet ik antwoorden blijven trekken voor de kaarten van m'n tegenstander en Underworld Connections helpt me dat te doen. Het kan ook nog eens op instant speed aan het eind van de tegenstanders beurt dus dat is zeker een pré. Ik wil de Connections waarschijnlijk niet voor beurt 5 spelen omdat ik de mana nodig heb om threats te kunnen beantwoorden. Drie stuks lijkt me daarom het juiste aantal.

Andere mogelijke CMC 3-kaarten: Dissipate.

Syncopate zorgt er al voor dat vervelende kaarten als Gravecrawler en Lingering Souls geëxiled worden en Psychic Strike is makkelijker castbaar dus Dissipate haalt de lijst net niet.

CMC 4

Barter in Blood
Ideale removal in een deck zonder creatures. Barter in Blood zal me daardoor bijna altijd een 2-voor-1 opleveren. Nadeel is wel dat het een sorcery van vier mana is. Als ik niet wacht tot ik een mana of 6, 7 heb, is de kans dus groot dat m'n tegenstander in zijn beurt een creature in het spel krijgt zonder dat ik er meteen iets aan kan doen. Op zich geen ramp natuurlijk als ik ‘m net daarvoor al van twee creatures heb beroofd. Omdat Barter in Blood zo goed is in m'n deck gaan er vier van in.

Rewind
Counters #9 en #10. Zodra je tot vier mana reikt, is Rewind praktisch een gratis hardcounter. Dan moet je alleen nog wel wat kunnen doen met de landjes die je weer geüntapt hebt. Dat kan in mijn deck. Je kunt ze bijvoorbeeld tappen voor ‘eot' removal, Forbidden Alchemy of de van Sands of Delirium. Of je untapt het landje dat je eerder al getapt hebt voor Underworld Connections. Dat betekent dus twee kaarten trekken van de Connections in één beurt. Leuke interacties maar Rewind zie je liever niet meer dan één keer in je beginhand. Bovendien speel ik dus al aardig wat counters. Er gaan er twee van in. Zie het als een aanvulling op de vier Syncopates en Psychic Strikes.

Andere mogelijke CMC 4-kaarten: Mutilate, Inspiration, Sever the Bloodline.

Ik zat eerst te denken aan Mutilate als removal voor meerdere creatures tegelijk. Met 10 Swamps in het deck is die alleen wel erg suboptimaal. Barter in Blood zal in veel gevallen gewoon beter zijn. Bovendien is die nog veel meer budget ook. Sever the Bloodline is ook een optie maar die is denk ik alleen tegen token decks beter dan Barter in Blood.

CMC 5

Psychic Spiral
Dit is die ene andere millkaart waar ik het eerder over had. Hoewel Psychic Spiral waarschijnlijk geen noodzakelijke toevoeging is, kan ie late game de kill wel aanzienlijk versnellen. Als het een sorcery was geweest had ie het deck denk ik niet gehaald. Een one-of Psychic Spiral kan geen kwaad en het adds to the fun bovendien.

Andere mogelijke kaarten van CMC 5 of meer: Diabolic Revelation, Spelltwine.

Niet echt heel serieuze overwegingen.

Lands

Dimir Guildgate
Als je vanwege het budget geen toegang hebt tot Drowned Catacomb en Watery Grave, kom je bij Dimir Guildgate uit. Voor in beurt 1 heb ik alleen drie Duress dus hopelijk zit het ‘enters the battlefield tapped' me niet al te vaak dwars.

Island
De verdeling tussen het aantal Islands en Swamps heb ik weer bepaald door het aantal blauwe en zwarte manasymbolen te tellen van de kaarten in m'n deck. Het aantal Swamps dat ik volgens die methode moet spelen komt uit op (29/49)*17=10,06; afgerond 10. Het aantal Islands komt daardoor automatisch uit op 7.

Nephalia Drownyard
Een extra millmogelijkheid zonder dat ik er kostbare spell slots aan kwijt ben. Natuurlijk geeft de Drownyard geen gekleurde mana maar met een gezonde 25 land in het deck inclusief vier Guildgates mag de mana eigenlijk geen probleem zijn. De Drownyards zijn overigens niet per se noodzakelijk want zodra je een Sands of Delirium hebt liggen ga je daar al je spare mana in stoppen. Mocht je tegenstander toch iets van artifact removal maindecken, dan heb je altijd je Drownyards nog.

Swamp
Spreekt hopelijk voor zich.

Oké, we hebben een lijst:

Sands of Delirium v1.0//Lands (25)
4 Dimir Guildgate
7 Island
4 Nephalia Drownyard
10 Swamp

//Creatures

//Other (35)
3 Duress
4 Syncopate
4 Dimir Charm
4 Ultimate Price
3 Forbidden Alchemy
4 Psychic Strike
3 Sands of Delirium
3 Underworld Connections
4 Barter in Blood
2 Rewind
1 Psychic Spiral

Tijd om het te testen. De eerste vier games speel ik tegen Rob. Hij was zo vriendelijk om zich aan te bieden als tegenspeler wanneer ik om een speelmaatje verlegen zat. Toevallig was dat afgelopen weekend het geval, Max en Johan waren namelijk beide niet beschikbaar. Rob en ik starten Skype op en beginnen te spelen…

TestgamesGame 1 tegen budget U/W Aggro Control
Beginhand: 2 Dimir Guildgate, Island, Swamp, Duress, Dimir Charm (ik had 1x gemulld vanwege geen land op hand).
M'n Duress vist een Syncopate uit Robs hand waarna een Welkin Tern en een Knight of Glory aan zijn kant verschijnen. De Knight is redelijk naar want m'n enige out daarvoor is Barter in Blood. Voor de Welkin Tern heb ik een Dimir Charm. Een tweede Duress kan alleen een Pacifism targeten (heb ik dus niks aan). Rob voegt daarna nog een Spectral Rider aan zijn team toe en komt een paar beurten door met z'n twee Knights. Ik blijf ondertussen maar land trekken. Een Sands of Delirium millt vervolgens behoorlijk wat kaarten weg bij Rob en een Barter in Blood ruimt zijn Spectral Rider en net gespeelde Stealer of Secrets op. Aan zijn Knight of Glory kan ik alleen nog steeds niks doen. Die komt uiteindelijk door voor de win.

Game 2 tegen budget U/W Aggro Control
Beginhand: 2 Dimir Guildgate, Nephalia Drownyard, Syncopate, Ultimate Price, Forbidden Alchemy, Underworld Connections.
Deze game gaat exact zoals ik het graag zien wil. Robs eerste threats beantwoord ik met een Syncopate en Ultimate Price. Daarna krijg ik al snel een Underworld Connections online die me vanaf beurt 6 t/m beurt 15 elke beurt een extra kaart oplevert. M'n Nephalia Drownyard millt bijna elke beurt drie kaarten weg totdat ik dankzij m'n Underworld Connections een Sands of Delirium vind. Deze millt voor achtereenvolgens 6, 7, 6 en 10. Ondertussen vangt Robs Welkin Tern een Dimir Charm, zijn Vassal Soul een Syncopate en zijn Deathcult Rogue een Psychic Strike. Nadat ik ‘m voor 10 heb gemilld met Sands of Delirium trekt Rob lucht. Overigens trok Rob in deze game pas in beurt 11 zijn vierde land. Het werd me dus niet al te moeilijk gemaakt. Toch durf ik wel te zeggen dat ik deze game ook gewonnen had als Rob wel genoeg land had getrokken.



Game 3 tegen budget U/W Aggro Control
Beginhand: Island, Swamp, Duress, Dimir Charm, Underworld Connections, 2 Barter in Blood.
Deze game verloopt een beetje zoals de vorige game. Ik heb antwoorden voor al Robs plays en trek massa's kaarten dankzij twee Underworld Connections. In beurt 6 zit ik al met drie Barter in Blood op hand waar ik op dat moment niks aan heb. Ik blijf ondertussen antwoorden trekken maar geen Sands of Delirium. Dat gebeurt pas als ik in beurt 13 van 2 naar 1 ga door voor de laatste keer gebruik te maken van één van mijn Connections. De Sands millt er twee beurten op los en dan kan ik een Psychic Spiral spelen om 22 kaarten te millen bij Rob. Ik vraag Rob het aantal kaarten in zijn library te tellen en dat zijn er… 22! Ik speel de Spiral en Rob trekt meteen daarna lucht.

Ook in game 3 had Rob manaproblemen. Uiteindelijk bleek dat zijn deck 65 kaarten bevatte (het werd me dus extra moeilijk gemaakt) waarvan er 20 landjes waren. Daar zal het dus wel aan gelegen hebben. De volgende game speel ik in ieder geval tegen zijn Elf deck. Dat is weliswaar een Modern deck maar daarom geen minder goede test voor m'n Sands of Delirium deck.

Game 4 tegen Modern Elves
Beginhand: Dimir Guildgate, Island, Swamp, Duress, Syncopate, Dimir Charm, Psychic Strike.
Een prima beginhand. Rob geeft meteen een indicatie van het prijskaartje van z'n deck door met Verdant Catacombs te zoeken naar Overgrown Tomb. De Arbor Elf, Copperhorn Scout en Deathrite Shaman die daarna volgen maak ik af met Dimir Charm en Barter in Blood. Ook voor Gift of Orzhova (Duress), een gemultikickte Joraga Warcaller (Syncopate), Korozda Guildmage (Psychic Strike), Nissa Revane (Rewind) en Elvish Archdruid (Ultimate Price) heb ik een antwoord paraat. Uiteindelijk neem ik de game weer over dankzij twee Underworld Connections. Deze vinden mij opnieuw een Sands of Delirium waarmee ik stevig aan het millen sla. Een Psychic Spiral voor 24 seals the deal.

Bemoedigend dat ik met m'n bescheiden deck ook van een duur Modern deck kan winnen. Hoewel de eerste potjes naar wens verliepen, wil ik toch een paar aanpassingen maken.

TweakingEr zijn een drietal kaarten die ik wil vervangen of waarvan ik het aantal wil verminderen:

- 3 Duress
Duress heeft niet kunnen overtuigen in de afgelopen vier games. Één keer heb ik er een Syncopate mee weg kunnen halen, de andere keren moest ik een Pacifism pakken of had Rob geen mogelijke targets op hand. Duress heeft me daarnaast vaak voor een vervelende keuze gesteld: Duress ik de eerste beurt of speel ik een tapped Dimir Guildgate? Zonder Duress hoef ik die keuze niet meer te maken, ook al heb ik dan geen beurt 1-plays meer.



- 4 Dimir Charm
Ik had het al een beetje verwacht maar ik heb Dimir Charm écht alleen maar als removal gebruikt. Op één keer na. Toen speelde ik namelijk optie #3 om te voorkomen dat ik aan het eind van mijn beurt moest discarden vanwege 8 kaarten op hand. Hoewel de Charm het op zich prima gedaan heeft als pure removal, denk ik toch dat we net even wat beter kunnen als het op removal aankomt.

- 1 Barter in Blood
Barter in Blood heeft me al een aantal keer een 2-voor-1 opgeleverd dus ik wil ‘m zeker in m'n deck houden. Het is alleen ook voorgekomen dat ik er drie op hand had terwijl Rob geen creatures in play had dankzij m'n counters en removal. Vier is daarom wat veel gebleken, drie lijkt me een beter aantal.

Wat ervoor in de plaats komt:

+ 4 Devour Flesh
De vervanger van Dimir Charm. De Charm heb ik zelden gespeeld terwijl er meer dan één creature aan de overkant lag. Logisch ook want Dimir Charm leent zich goed om early critters mee te destroyen. Devour Flesh zou daarom minstens zo goed als de Charm moeten zijn en is bovendien een out tegen creatures als Geist of Saint Traft, Invisible Stalker en Knight of Glory.



+ 4 Essence Scatter
Door de exit van 3 Duress en 1 Barter in Blood is er ruimte vrijgekomen voor een playsetje Essence Scatter. Hij is makkelijk castbaar, kost maar twee mana en countert doorgaans meer dan 50% van de spells die m'n tegenstander speelt. Lijkt me een goede fit voor het deck.

Bovenstaande aanpassingen leiden tot de volgende lijst:

Sands of Delirium v1.1//Lands (25)
4 Dimir Guildgate
7 Island
4 Nephalia Drownyard
10 Swamp

//Creatures

//Other (35)
4 Syncopate
4 Devour Flesh
4 Essence Scatter
4 Ultimate Price
3 Forbidden Alchemy
4 Psychic Strike
3 Sands of Delirium
3 Underworld Connections
3 Barter in Blood
2 Rewind
1 Psychic Spiral

M'n broer Max is inmiddels weer beschikbaar, de volgende potjes speel ik daarom tegen hem.

TestgamesGame 5 tegen Mono Red
Beginhand: Island, 2 Swamp, Syncopate, Devour Flesh, Essence Scatter (ik had 1x gemulld vanwege geen Swamps op hand).
Mono Red, vanwege de snelheid geen beste matchup voor m'n deck en dat blijkt ook wel uit deze game. In de eerste beurten weet ik nog controle te houden door een Ash Zealot te Essence Scatteren, een 2/2 Stromkirk Noble en een Rakdos Shred-Freak te Devour Fleshen, en een Madcap Skills te Syncopaten. Daarna trek ik geen removal of counters meer. Gevolg: Max brengt mij binnen drie beurten naar 0 met een Stromkirk Noble, Gore-House Chainwalker, Rakdos Cackler, Searing Spear en Pillar of Flame.



Game 6 tegen Mono Red
Beginhand: Dimir Guildgate, Nephalia Drownyard, Swamp, Syncopate, 2 Forbidden Alchemy, Psychic Strike.
Max opent deze game met een Reckless Waif welke na mijn beurt meteen transformeert in een 3/2 Merciless Predator. In z'n tweede beurt volgt Reckless Waif #2 waarvoor een Syncopate met X=1 niet volstaat. Max' twee Merciless Predators schoppen mij in beurt 4 al naar 3 levens omdat ik met Forbidden Alchemy geen removal vindt. Max tapt vervolgens twee mana voor een Searing Spear.

Reckless Waif is echt héél goed tegen mijn deck. Ik had wel erg pech dat ik deze game geen removal trok. Als ik in beurt 4 een Barter in Blood had gehad, dan had ik nog een hele goede kans gemaakt want Max zat toen al met een lege hand.

Game 7 tegen Mono Red
Beginhand: 2 Island, Swamp, Syncopate, Essence Scatter, Barter in Blood (ik had 1x gemulld vanwege geen Essence Scatter of removal voor in beurt 2).
Max speelt in beurt 1 een Reckless Waif, in beurt 2 een Reckless Waif en in beurt 3 een Reckless Waif. Één Waif weet ik te counteren met Syncopate, de andere twee (waarvan er één een Merciless Predator was geworden) moet Max sacrificen aan een Barter in Blood. Niet dat hij daar erg mee zit, want meteen daarna volgen Rakdos Cackler, Stromkirk Noble en Ash Zealot. Die laatste counter ik met Essence Scatter en de Noble vangt een Ultimate Price. Op de Cackler heb ik alleen geen antwoord. In beurt 7 word ik naar 3 geschopt en dan volgt natuurlijk een Searing Spear.

Drie redelijk kansloze losses maar het zat qua draws ook niet echt mee.

Game 8 tegen Simic
Beginhand: Dimir Guildgate, Swamp, Syncopate, Ultimate Price, 2 Forbidden Alchemy (ik had 1x gemulld vanwege 6 land op hand).
In de eerste beurten counter ik er vrolijk op los: een Farseek en een Zameck Guildmage vangen elk een Syncopate terwijl een Elusive Krasis een Psychic Strike hapt. De Experiment One en Frog Lizard token van Rapid Hybridization die daarna volgen maak ik af met 2 Ultimate Prices. Een Master Biomancer weet Max wel lang in het spel te houden, o.a. door ‘m te returnen met een Simic Charm in reactie op mijn Barter in Blood. Ondertussen trek ik flink veel kaarten dankzij een Underworld Connections. Uiteindelijk gaat Max' Biomancer toch dood aan een Barter in Blood en krijg ik een Sands of Delirium in het spel. Max probeert nog terug te komen met 2 Master Biomancers maar beide weet ik te counteren met Essence Scatter. Ik mill hem vervolgens voor 8, 8 en 12 en dan scoopt Max.

Totaalscore: 4-4. Nog altijd niet slecht als je je bedenkt dat drie van de vier decks waartegen ik speelde niet of minder budget zijn dan het mijne. En Mono Red is gewoon een beroerde matchup. Het is me in ieder geval 4x gelukt het spel volledig onder controle te krijgen en het daarna af te maken met Sands of Delirium en/of Psychic Spiral. Elke kaart heeft z'n functie en vervult die goed, ik zou dus niets meer willen veranderen.

Voldoet Sands of Delirium v1.1 aan de eisen die ik altijd stel? We gaan het rijtje af:
a) Is het deck leuk om mee te spelen? Ja, ik vind het wel tof om overal een antwoord op te hebben en om te winnen met Sands of Delirium/Psychic Spiral. Is het deck ook leuk om tegen te spelen? Rob en Max hebben nooit geklaagd, maar ik kan me voorstellen dat al die counters en removal op een gegeven moment op je zenuwen gaan werken.
b) Is het competitief? Competitief genoeg voor casual play zou ik zeggen.
c) Is het budget? Zeer zeker. De duurste kaart is Underworld Connections van 1,40. De totaalprijs van het deck op NederMagic is op dit moment slechts 25,65. Dat zou nog minder worden als je de vier Nephalia Drownyards, die niet per se nodig zijn, eruithaalt.
d) Is het Standard legal? Ja.

Het deck staat hier ingevoerd op NederMagic.


Sands of Delirium v1.1 uitgestald op tafel.

Adding MoneyEen aantal kaarten met een flink prijskaartje zouden waarschijnlijk een versterking zijn voor het deck:

Drowned Catacomb & Watery Grave
Beide infi beter dan Dimir Guildgate.

Snapcaster Mage
Een surprise blocker die me tegelijkertijd een removal spell laat flashbacken? Klinkt goed.

Liliana of the Veil
Ik heb Liliana nog nooit in actie gezien maar ze is vast niet slecht in een control deck als dit.



Jace, Memory Adept
Hij kost wat meer mana dan Sands of Delirium om in te leggen maar vervolgens millt ie sneller zonder dat je er mana hoeft in te steken.

Sphinx’s Revelation
Splash een beetje wit en je hebt toegang tot een instant speed card drawing en life gaining monster.

UitsmijterTot zover deze BoaB over Sands of Delirium. Wat vinden jullie van het uiteindelijke deck en zijn jullie het eens met de kaartkeuzes? Waarom wel of waarom niet? Ik heb al wat ideetjes voor een volgende BoaB maar suggesties zijn altijd welkom. Tot slot, you know the drill: ik kan niet zien hoeveel mensen dit lezen dus als je het gelezen hebt wordt een simpel ‘gelezen' als reactie al gewaardeerd. Op die manier weet ik waar ik het voor doe.

Tot de volgende!

Huib

 Reactie plaatsen

Reacties 1-25 (31)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
24-3-2013 22:27:00

Leuk (zoals altijd)!

24-3-2013 22:51:00

Wederom met veel plezier je column gelezen, Huib

Official Rules Advisor Johan (62) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
25-3-2013 00:07:00

Weer een mooie column .

Underworld Connections kwam op mij in eerste instantie over als een kaart die niet helemaal met Sands of Delirium matcht, omdat je je leven wilt bewaren tegen aggro (neem ik aan) en end of turn alle mana in de Sands wilt steken. Maar zo te lezen werkt het .

Daarnaast zijn Thought Scour (draw en mill) en Grisly Spectacle (kill en mill) naar mijn mening ook aardige kaarten binnen het thema, al zijn ze wat zwakker dan andere opties.

Premium lid Evert (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
25-3-2013 00:35:00

Leuk stuk!

Official Rules Advisor Johan (62) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
25-3-2013 10:08:00

Bij CMC1 geef je aan dat je Disfigure zou spelen, maar op Dead Weight ga je verder niet in; waarom? Want ik neem aan dat je het effect wilt gebruiken om een creature te slopen.

25-3-2013 11:45:00

Fijn dat jullie weer de moeite hebben genomen om een reactie achter te laten.

Wat betreft het niet toelichten van Dead Weight: Disfigure lijkt me een stuk beter omdat wanneer jij begint, je de 1-drop van je tegenstander aan het eind van diens beurt meteen kunt weghalen. Voor Dead Weight moet je eerst untappen en dan kun je dus niet meer een Essence Scatter of Ultimate Price spelen. Daar komt bij dat Dead Weight matige synergie heeft met Devour Flesh en Barter in Blood als je 'm op een x/3 beest hebt gespeeld.

25-3-2013 12:06:00

3Underworld Connections en 3Forbidden Alchemy voelt wel aan als veel voor dit deck. Afhankelijk van welke richting je gaat zou ik voor 1 van beiden gaan.
Al is hij 2,5 lijkt mij Mutilate ook erg lekker in dit deck.
Daarnaast zou ik met deze enorme hoeveelheid sorcery en instants 4x Augur of Bolas spelen, het is wel eens waar een creature hij zal jou meestal een extra kaart geven en de tegenstander vertragen. Als de tegenstander er removal opgooit is dat ook geen big deal en zoniet gaat hij lekker blokken.
De synergie tussen drownyard en Rewind is wel echt gaaf.

Wel interessant inderdaad dat je net als heel vroeger een puur control deck speelt met Sands of Delirium als win conditie. Het allereerste Millstone deck was een counter/wog deck met als winconditie millstone.
Gezien het succes met Psychic Spiral zou ik een tweede overwegen.

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
25-3-2013 12:08:00

Leuke column. Zat na de introductie te bedenken wat ik ermee zou gaan doen en kwam snel op groen/zwart uit vanwege rampen en removal, maar nu ik het heb gelezen is blauw/zwart wel een betere keuze vanwege de controle die je krijgt over het spel.

Ook leuk dat je het deck dit keer hebt ingevoerd, scheelt mij weer werk om te kunnen kijken naar mogelijk beginhanden enzo

25-3-2013 13:45:00

Weer een leuke column! Het lijkt me wel een zeer frustrerend deck om tegen te spelen, maar juist de afwisseling maakt het spelletje ook leuk natuurlijk

Persoonlijk ben ik het oneens met de suggestie hierboven om meerdere Psychic Spirals toe te voegen, je wilt absoluut niet te veel van je millkaarten trekken in de beginfase en als je je draw engines eenmaal gaande hebt, dan pak je ze vanzelf wel.

En tenslotte, een mono-rood burn is natuurlijk gemaakt om dit soort decks te verslinden, dus die matches tellen we gewoon niet mee

25-3-2013 17:28:00

Dat manager. Bepalen gaat aan mij voorbij. Kun je dat even uitleggen?

25-3-2013 19:28:00

was weer een leuke read

25-3-2013 19:51:00

no Think Twice ???? card advantage is good when traidng so much 1 for 1 play that Think Twice It's good in controldecks in standard and modern. why not in this one

25-3-2013 20:05:00

Because he already has Forbidden Alchemy . Maarre, dis een Nederlands forum en jij bent ook Nederlands zover ik weet, dus liever Nederlands dan Engels .

Official Rules Advisor Johan (62) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
25-3-2013 20:48:00

Bij het kopje Island bedoel je in de tweede zin denk ik Swamp, aangezien die ook 10x in je decklijst zitten.

25-3-2013 21:11:00

Wederom een goede column.
Dit is volgens mij wel een erg vervelend deck om tegen te spelen en de potjes kunnen ook erg lang duren. (maar dat is geen probleem)
Ik ben benieuwd naar je volgende column.
Mvg,
Jordy

25-3-2013 22:03:00

Wow, ik ga hem nog proberen te traden ook!

26-3-2013 00:05:00

Veel reacties, erg blij mee.

@ DutchSqueeze: de testgames hebben uitgewezen dat 3 Underworld Connections en 3 Forbidden Alchemy niet te veel zijn. Ik heb zelfs nog getwijfeld over een vierde Alchemy. Ik zou ook niet weten waarom ik voor één van twee moet kiezen. Mutilate en Augur of Bolas zouden niet slecht zijn in het deck, daarom heb ik die ook als andere mogelijke opties vermeld (inclusief argumenten waarom ik ze niet speel). Meer Psychic Spirals lijkt me geen goed idee om de reden die Thallid geeft. Psychic Spiral is naast Sands of Delirium in principe een ‘win more'-kaart. Ik zou ‘m daarom eerder cutten dan er nog eentje toevoegen. Één Sands of Delirium minder zou ook een optie zijn.

@ dooksma: uitleg over die methode vind je in m'n vorige stukje.

@ Dragons, angels, demons: parce que je pense Forbidden Alchemy est meilleur que Think Twice. D'ailleurs, j'ai mentionné Think Twice dans les autres options possibles.

@ Johan: had het gezien ja, heb ik nu verbeterd.

26-3-2013 00:19:00

Ahh, puedemos hablar otros linguas? Nedermagic es un website internacional!

26-3-2013 11:32:00

@Huib bedankt voor de uitleg.
Je hebt inderdaad gelijk dat als je de underworld connections wil blijven spelen en waarom niet als de resultaten goed zijn het lastig wordt om ook Augur of Bolas te spelen.
Ik was zoals ik al aangaf erg verbaasd met je build en ook de resultaten van sommige kaarten. Zo zou ik verwachten dat Dimir Charm wel zou werken in dit type deck.
Keep up the good work

26-3-2013 11:42:00

Ken! Ani m-dabber Ivrit. Wa-ata? Pesach Shalom!

Terug naar het Nederlands, leuk weer om te lezen. Ik ben zelf meer fan van het Consuming Aberration deck-idee, maar dit lijkt in ieder geval te werken.

26-3-2013 14:19:00

sorry, ben inderdaad een nederlander maar praat ook op andere forums waar engels gepraat wordt en ging daarom perongeluk engels praten. verder maakt Forbidden Alchemy niet echt card advantage omdat je flashbackt voor 7 wat echt heel erg veel is, ook wordt Forbidden Alchemy juist beter als je Think Twice speelt ik denk dat je ook vaak counter backup wilt houden en het dus super goed is om op instant speed card advantage te maken. Ik denk dat think twice in dit deck dan ook veel beter is als bijvoorbeeld Underworld Connections ook omdat die niet heel goed samenwerkt met de rest van je deck denk ik. Verder vindt ik het spelen van Psychic Spiral nogal random.

Premium lid Max (19) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
26-3-2013 17:39:00

ja, weer gelezen.
ben zelf niet zoon fan van die eindeloze removal/counter, maar het houd de diversiteit in je deckbuild er wel in.

ben je nog van plan om weer eens met een intropack aan de slag te gaan of wordt het voorlopig om één kaart bouwen?
zelf vond ik die columns iets leuker, misschien wat afwisseling?

hoe dan ook, bedankt voor het schijven van weer een leuke column.

26-3-2013 23:03:00

@ DutchSqueeze: Dimir Charm werkt in principe prima hoor in dit deck, ik vond Devour Flesh alleen een net wat betere optie.

@ Dragons, angels, demons: Forbidden Alchemy en Think Twice kun je inderdaad niet één op één vergelijken, maar je moet keuzes maken. De flashback van 7 is trouwens goed te doen met dit deck dus uiteindelijk levert een Alchemy je meestal wel card advantage op. Ik ben het niet met je eens dat Think Twice beter is dan Underworld Connections in dit deck. Die kaarten zijn ook niet echt vergelijkbaar. Think Twice levert eenmalig kaartvoordeel op, Underworld Connections doet dat herhaaldelijk. Door dat laatste heb ik een paar potjes gewonnen dus daarmee is wel aangetoond dat Connections prima samenwerkt met de andere kaarten uit het deck. Die ene Psychic Spiral hoef je niet te spelen zoals ik in de tekst ook al aangeef, maar als je ‘m speelt, dan zeker niet vaker dan één keer om de redenen die Thallid hierboven geeft.

@ Max: ben wel van plan om op termijn weer een BoaB te doen over een Intro Pack, hangt er even vanaf wat voor Intro Packs Dragon's Maze in petto heeft. En jij bedankt voor je reactie.

27-3-2013 11:59:00

Overigens heeft Forbidden Alchemy wel synergie met Psychic Spiral.

27-3-2013 21:22:00

Klopt, als ik het me goed herinner ging aan de Psychic Spirals die me twee potjes lieten winnen telkens een Forbidden Alchemy vooraf.

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]