Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
De prijsvraag van deze week is bedacht door Johannes, waarvoor hartelijk dank!
De laatste tijd zijn er veel extreem dure (qua mana cost) Mythics uitgekomen. Zo heeft blauw een Enter the Infinite, zwart een Rise of the Dark Realms, rood een Worldfire, en groen een Primal Surge. Van elke kleur dus een 9+ mana Sorcery, behalve in wit. Kunnen wij ook een gave witte Mythic Sorcery designen, die vanwege zijn 9+ mana onspeelbaar is in Limited, maar in Commander een extreem grote impact heeft op het spel?
Design een Mythic mono witte sorcery met een CMC van ten minste 9!
*Hoeft niet in een specifieke set te passen, maar maak hem niet Unhinged
*Mono wit, minstens twee symbolen, Converted Mana Cost minstens 9
*Mythic, doet iets bijzonders
*Is zijn mana cost waard in Commander
*Prikkelt me om een (wit) Commander deck eromheen te gaan bouwen
*Vermeld naam, mana cost, abilities, et cetera
*Zorg dat alles op een kaart past
*Plaatjes zijn welkom, maar geven geen bonuspunten
*Geef een toelichting in maximaal 200 woorden
De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.
Veel plezier en succes, greetz,
Dustin.
Het idee is 'een witte Ad Nauseam'. Zwart en wit zijn de kleuren die het meest met lifegain bezig zijn, en deze kaart beloont wit voor het gainen van life zonder het als een resource te gebruiken zoals de zwarte kaart.
Dit is alleen een insane kaart als je je life hoog weet te houden, dus je moet er echt omheen bouwen. Daarnaast balanceert de kaart zichzelf in commander; je begint dan wel met meer levens, maar je gemiddelde CMC ligt veel hoger dus je gaat niet zomaar heel veel meer kaarten flippen =)
Het leek zo makkelijk... maar niets is minder waar. Een spreuk maken die zijn cost waard is maar niet in een verkapte vorm zegt "you win the game" is een kwestie van balanceren op het randje. Alle permanents van een speler slopen is hetzelfde als de game claimen; alle creatures slopen en dan een stapel Planeswalkers in het spel leggen hoogstwaarschijnlijk ook. Ashes to Ashes met lifegain in plaats van 5 levens verliezen is... niet de 9 mana waard. En mass land destruction is sociaal onacceptabel. Dus tja, wat blijft er dan nog over?
Jop: Planar Cleansing maar dan met aangehechte reanimate, erg wit en erg krachtig
Purple-One: hergebruik van gevallen helden op een typisch witte manier
Imahilus: zeer thematisch, al zou dit inderdaad wel het zwakste kindje uit de familie zijn
Kjell: Planar Cleansing on steroids, maar ik vrees dat dit net over de grens van het toelaatbare heen gaat: tegen creatures alleen (zoals de zwarte versie) is nog verdediging mogelijk, maar als je er ook nog artifacts en enchantments bij krijgt, heeft alleen wit antwoorden in de vorm van... Planar Cleansing en dergelijke.
LotZ: simpel, effectief, elegant, zo zie ik het graag!
Patrick: mooie poging tot oneerlijke Balance, maar je houdt het probleem van de hand size, en dat kan wit niet oplossen
Ivo: mooi bedacht, maar lijkt me te sterk, omdat je creatures hiermee meteen ook unblockable zijn
Itachi: close, very close, maar deze kaart moet nog iets anders gaan werken voordat hij printbaar/speelbaar is. Het frustrerende van Hex is dat je echt 6 targets moet hebben, en deze spell ontleent zijn kracht juist aan de derde ability, die niet altijd speelbaar is. Het domweg gainen van 7 leven en het maken van 7 Engeltjes is niet voldoende om hem echt spectaculair te maken... ook voelt de restrictie dan X minstens 7 moet zijn een beetje geforceerd. Heeft wel de potentie om supergaaf te worden!
San: spectaculair, maar inderdaad niet meer printbaar in NWO
Toby: zoals je zelf zegt, een witte Ad Nauseam die minder risico in zich heeft, en flink wat build around vraagt. Past perfect in de cycle, uniek effect, en door alleen permanents toe te staan voorkom je zieke combo decks. Wederom een erg clean design! Maar is dit echt een typisch wit effect?
Wit draait om Balans, eerlijkheid en rechtvaardigheid, met een duidelijk subthema van het terughalen van wat gestorven is. Mass removal, lifegain en (Engel) tokens waren een duidelijk terugkerend onderdeel van jullie inzendingen, al dan niet gecombineerd met het terughalen of hergebruiken van je graveyard. En Toby heeft natuurlijk weer iets unieks verzonnen
De eervolle vermeldingen zijn voor Jop, Purple-One en Toby, maar de hoofdprijs is voor Lord of the Zombies met een archetypisch wit en simpel effect; gefeliciteerd!
De komende twee weken vertrouw ik de mini-prijsvraag toe aan respectievelijk Leslie en Toby, terwijl ik van wat rust en cultuur in Macedonië geniet. Veel plezier en succes allemaal, en tot over ruim twee weken!
Greetz, Dustin.
Gefeciliteerd!
Ja ik vond het erg moeilijk om te beslissen wat je nou met de gerevealde kaarten moest doen. Ik zat te denken aan alleen 'creatures en enchantments' bijvoorbeeld, of 'choose a card type', maar met dit soort kaarten is het juist leuk om land te hitten want die kosten niks. Vandaar permanents. (En wit is de secundaire fetch color, Weathered Wayfarer, Kor Cartographer, Safewright Quest) Maar is stiekem meer een groene ability. Misschien "white permanents & plains"? Dat had het misschien meer een witte kaart gemaakt.
Toby's bonus DVD commentary
Wil je ook feedback, lemme know.
Imahilus: Wat mij betreft verpest het woord 'double' het hier een beetje. Je andere ability is uniek en awesome, maar door een extra computatie er middenin te gooien leid je me af van wat de kaart cool maakt. Minder elegant, minder leesbaar.
Leuke combo met Arbiter of Knollridge.
leroy: altijd 0 kiezen en winnen met je planeswalkers, saai (waarom zou je je opponent ooit creatures gunnen om jouw PWs aan te vallen?). Met dit soort kaarten moet je oppassen dat ze niet vanuit zichzelf de game winnen. Worldfire heeft een combo nodig met andere kaarten. Met Primal Surge moet je erg goed bedenken hoe je je deck construct. Met Genesis Wave en Epic Experiment is er altijd nog een random factor. Enter the Infinite geeft je opponent een volle beurt om te reageren. Jouw kaart is 'casten --> winnen'. Het is juist leuk als je moeite moet doen voor je win. 'Planeswalkers in je deck stoppen' is niet echt een moeite.
Patrick: waar komt het getal 'three' vandaan? Een beetje random. Waarom niet gelijk aan het aantal opponents? In een 5 player game mag je er dan 4 zoeken. Of gewoon 1 en die gelijk op de battlefield? Daarnaast is dit soort tutoren erg gevaarlijk. Genoeg infinite combos die je kan zoeken en dat maakt dit soort kaarten minder leuk.
Ik ben wel enorm fan van je conditie. Voor elke type kijken of een opponent meer heeft, dat is erg tof.
Itachi: Ben het niet eens met Dustin, in multiplayer games, als er niet recent een Oblivion Stone is afgegaan, zijn er genoeg targets hiervoor. Ik ben dan weer geen fan van de "choose one or more". En ook niet van de lifegain eigenlijk. Wacky rares is waar je de kaart vol kan schrijven. Mythics moeten simpel en elegant zijn.
"Exile X target nonland permanents. Put X 4/4 angels on the battlefield. X has to be 7 or greater" klaar
Maak het juist net als Decimate en Hex een challenge om aan de targets te voldoen. En net als die kaarten dus drastisch beter in limited. Maargoed, hiermee was je dus juist nog minder favoriet van Dustin geworden >.>
Ik vond Hex ook superleuk om mee te spelen in limited. Soms moest je gewoon 3 van je eigen creatures targeten, en dat soort overwegingen waren interessant.
Patrick Saadhoff: Wave of Reckoning kost me 5 mana, waarom zou ik zowat het dubbele willen betalen voor wat exile en lifegain? Beide marginale effecten, dus maakt dit niet echt een mythic, en al helemaal geen dure. Deze kaart mist oomph. Misschien een Phyrexian Rebirth on steroids?
"Exile all creatures destroyed this way. Put a token onto the battlefield with power equal to the total toughness of the exiled creatures and toughness equal to their total power"
Hmm, wordt waarschijnlijk veel te veel text voor een kaart.
"Put a Vengeful Spirit token onto the battlefield with power and toughness equal to the total damage dealt this way"?
@toby bedankt voor de feedback.
Wat ik denk is dat ik vooral moeite heb nog met het balanceren van mn kaarten, zelf was ik nl van mening dat een aantal planeswalkers opzoeken helemaal niet direct de game wint, belangrijk is bijvoorbeeld dat je niet eens alle ajani's in het spel kan leggen bijvoorbeeld, dus dat de kaart alleen maar gigantisch sterk kan zijn als je 5 kleuren speelt, en dan zijn r vaak wel meer kaarten die direct zulke sterke dingen kunnen doen, zoals een Tooth and Nail die een vorinclex en palinchron opzoekt om infinite mana's te maken.
Daarbij, staan veel planeswalkers na 1 beurt nog niet op hun ultimate, en kunnen ze in 1 beurt, behalve Sorin Markov niet ontzettend impactvolle dingen doen. en laatst genoemde planeswalker is naar mijn mening sowieso oneerlijk in EDH. Maar misschien dat ik dan t powerlevel van planeswalkers onderschat en de mogelijkheid tot antwoorden daar overschat, hoewel deze natuurlijk aan de meta ligt. Zelf heb ik in de meeste van mijn decks genoeg antwoorden op een bord vol planeswalkers, waarbij zelfs Devastation Tide voldoende zou zijn.
Maar iig wederom bedankt voor de feedback
En daarom zie je dat Wizards langzaam afstapt van de Tooth and Nails, Gifts Ungivens etc, en ik plaats daarvan Genesis Wave en Primal Surge maakt. Als je het searchen vervangt door een random element heb je minder snel dat soort instant-win scenarios die coole grote kaarten minder cool maken.
Het probleem met jouw kaart is niet zozeer het power level (het is idd geen instant win) maar meer het gemak. Er zit weinig drama in jouw kaart, en ook weinig flavor.
Sacrifice to Appease the Higher Beings
Each player sacrifices all nonland permanents he or she controls. For each permanent sacrificed this way, reveal the top card of your library. You may put any number of Planeswalkers among them on the battlefield.
Dramatic Appearance
Search your library for a planeswalker, put it on the battlefield, then destroy all other nonland permanents.
De eerste heeft drama in zich, en beide verbinden de 2 losse effecten aan elkaar met flavor (bij de eerste probeer je 'goden' op te roepen door een offer ritueel, bij de 2de is het de PW zelf die met allesvernietigende kracht bij jou verschijnt)
Of gewoon het simpele
Superfriends Assemble!
Search your library for any number of planeswalkers and put them on the battlefield.
Of, als je meer drama wilt
Superfriends Try to Assemble!
Search your library for any number of planeswalkers. An opponent divides them into 2 piles. Put all planeswalkers in 1 onto the battlefield and in the other in your hand
Zoals je zegt, het is een uniek effect! Waarom dan verwateren met een iets anders. Een uniek effect kan makkelijk op zichzelf staan. En deze kaarten hebben meer drama, want je kan ze niet zomaar altijd slammen. Jouw versie kan je altijd spelen (buiten counterspells om) want je destroyed de board. Bij deze moet je altijd nog nadenken of je ze wel adequaat kan verdedigen.
Dat brengt me bij het 2de punt, zoals ik al zei bij jou kaart kies je of 0, of het is win-more. "Choose a number. Each player chooses that many creatures, artifacts or enchantments and destroys the rest." is op zich ook weer een erg interessante ability. Het probleem is dus dat je mij als lezer in eerste instantie de illusie geeft dat ik keuzes kan maken, maar eigenlijk is het een suffe keuze.
Sarcastic Judgment
Choose a creature you control and a creature your opponent controls. Destroy all other creatures. Then destroy those 2 creatures anyway, neh neh neh.
Dat is gewoon Day of Judgment in 99% van de gevallen, net als jou kaart ook eigenlijk gewoon een Planar Cleansing is.
Dus, samenvattend, het gaat me niet zozeer om de insta-win van je kaart, maar meer:
1. Met de "speel = win" bedoelde ik het gemak van je kaart. Voor de andere dure sorceries moet je moeite doen, of bedenken wanneer het juiste moment is.
2. Geen 'narrative', geen drama of flavor
3. Je kaart geeft een valse keuze, je hebt 2 abilities die op zichzelf uniek en tof zijn, maar samen elkaar eigenlijk alleen maar verzwakken
Okee, nu begrijp ik inderdaad meer wat je bedoelt, je hebt zeker gelijk. De keuze die je schijnt te kunnen maken is nogal duidelijk en vaak hetzelfde, zoals jij zegt is 0 inderdaad wat het vaak zal worden, het dramatische is er dus erg vanaf. Ik zal t iig voor mijn volgende kaart weer meenemen