Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Merfolk

Scroll: [boven|reacties|beneden]
22-2-2014 10:09:00

Er is mij ooit verteld dat Merfolk een toernooi waardig deck was, maar de laatste tijd heb ik mijn twijfels.

Ik heb een mono U merfolk deck.
4 vial, 4 silvergill, the lords en mutavaults enz.

Waar ik vooral mee zit is de vele slechte matchups.
Ik krijg klop van Zoo, Living End, Jund en ook combo zijn stuk voor stuk betere decks. Of vergis ik me en speel ik net de verkeerde kaarten main.

Wie kan me tips geven over goede sideboard keuzes en evt. mainboard veranderingen.

 Reactie plaatsen

Reacties (17)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Tim M (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
22-2-2014 10:53:00

Ik wilde reageren met True-Name Nemesis en FoW... maar toen zag ik dat je Modern speelt

22-2-2014 13:26:00

Heb je een decklist voor ons?

22-2-2014 15:13:00

hier

Misschien dat merfolk ook niet (meer) the edge heeft.

Theads of disloyalty komen ook vaak voor, maar goed.

Joy# (16) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
22-2-2014 17:53:00

Merfolk zal in de toekomst denk ik veel beter presteren dan nu.
Er zijn gewoon nog niet genoeg mensen die het deck spelen, dus verschijnen ze niet zo vaak in top 8's. Hoewel het meer en meer 4-0 en 3-1 resultaten van te vinden zijn op MTGO.

Het zal er ook alleen maar beter uit gaan zien, nu Jund niet echt meer een deck is, wat veruit de moeilijkste matchups was. (Abrupt decay maakt alles kapot, en kan je niets aan doen ) ze speelden veel removal, hadden life-gain in vorm van DRS en kitchen finks, speelden grote tarmogoys (zoo zijn tarmogoys zullen overigens veel minder beangsitged zijn, aangezien ze vaak geen PW's spelen, en aangezien ze geen discard spells zoals thougtseize of inquisition spelen, en dus niet pro-actief hun spells spelen, maar reactief, waardoor tarmo trager zal groeien tot iets onhandelbaars)

3x spell pierce in the main zijn een must in mijn ogen, ze zullen al je matchups verbeteren, tegen alle removal tegenover je lords, living end wordt een pak gemakkelijker, Splinter twin, Affinity, Pod, URW control... Bassicly elk deck heeft wel een goed target voor spell pierce.

Hetzelfde kan ongeveer gezegd worden over relic of progenitus. Ik speelde die gewoon 1x maindeck. Het had zeer vaak een target (zie snapcaster mage, DRS, think twice in URW, living end, UR storm, tarmogoyf, Tinfists...)
en indien het geen target had, blijft het natuurlijk ook gewoon een cantrip. Ik betwijfel of hij nu nog zo goed zal zijn, aangezien jund niet echt meer bestaat, en hij daar toch vaak hielp. Maar het valt uit te proberen.

Ik zou sygg, corralhelm commander en cryptic command cutten.

- Sygg: heb hem vaak genoeg getest, maar vind deze gewoon veel te situationeel. De cardraw is leuk, maar er zijn genoeg situaties te vinden waar je gewoon niet de mogelijkheid hebt om aan te vallen. En je wilt ook meestal liever een lord spelen op het moment dat je kunt kiezen tussen de twee, wat vaak zal voorkomen.

- Coralhelm commander is een veel te mana intensieve lord vind ik persoonlijk. Speelde hem in het begin ook, maar is niet echt mijn stijl. Je zal vaak eerder spells willen spelen, of mutavaults willen activeren voor je deze wilt levellen. Ook kan hij gemakkelijk na al die moeite gewoon geremoved worden.

- Cryptic command is veel te duur voor dit deck. Je speelt maar 20 land, en je zal meestal betere dingen met je mana te doen hebben.


Over de matchups:
- De meeste aggresieve decks zou je gewoon moeten kunnen outracen. Oftewel een barricade maken van 4/4 merfolks om die Wild nacatls en loam lions te blokken, oftwel gewoon sneller proberen gaan. Land screwen met spreading seas, en van dat poesje maar een schraal 1/1 beestje maken. Vapor snags zijn ook bassicly een time-walk in deze matchup, waarbij je jezelf een extra beurt geeft.

- Control decks zijn iets moeilijker meestal, omdat ze zoveel removal spelen (heb trouwens ook geen schrik om je eigen beest te bouncen met vapor snag in deze situaties). Toch zijn sommige gemakkelijker dan anderen. URW control is easy, hun counters zijn bijna nutteloos geworden door je aether vial, hun collonades zijn vaak de enige echt wincondities in die decks en kun je gewoon blanken door je spreading seas.

- Combo decks zijn meestal de zwaarste matchup. Waarvan pod de zwaarste is. Gemakkelijker zijn living end, tron (ja dit is een combo deck ) en splinter twin.

Dat is even genoeg tekst voor een avond, zal proberen meer informatie te geven de komende dagen.

hier vind je nog een hoop informatie, en ik raad je aan deze eens door te nemen

22-2-2014 22:07:00

Op de eerste plaats enorm bedankt voor het meedenken.
Ik zal spell Pierce eens main gaan spelen.

Ik ben niet helemaal eens met je gedachten over zoo.
12 removal spells daar kunnen mijn lords niet tegenop, waardoor mijn fish weer 2/2 zijn. Dat is toch vervelend tegen een 3/3 katje.

Maar goed. Ik zat ook evt aan dismember te denken.

Joy# (16) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
22-2-2014 22:20:00

Dismember lijkt me alleen goed tegen splinter twin/kikki pod/infect.
4x Lightning bolts/lightning helixen gaan je anders de das omdoen.

Master of waves zal je ook enorm helpen tegen zoo. Sommige decks spelen die 3x

Joy# (16) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
26-2-2014 15:27:00

Zou je een uitgebreide analyse van alle match-ups interesseren, met sb-opties? Want dan maak ik er werk van

26-2-2014 17:30:00

Het zou sowieso denk ik wel goed zijn als er wat goed geschreven primers en meer info over decks op NM komt. Dus als je zin hebt ga je gang

Joy# (16) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
26-2-2014 18:22:00

Oke dan

Het meeste wat ik schrijf is gebasseerd op persoonlijke bevindingen, speelde het deck zo'n 2 jaar lang, dus ken het ondertussen van binnen en van buiten. Maar neem niet zomaar aan wat ik je vertel, speel erzelf mee, playtest zoveel je kan en maak dan die beslissing om kaart "X" te cutten voor kaart "Y". Online fora volgen kan interessant zijn en kan je ideëen geven, maar neem nooit zomaar aan wat iemand op het internet zegt, want die informatie komt vaak alleen voort uit theorieën, en niet uit de praktijk.
Oke, na deze korte disclaimer hier zijn de match-ups:

UG Infect: Belangrijkste kaarten hier zijn Vapor Snag, Spreading Seas en Spell Pierce. Vapor Snag om een ge-pumped creature te bouncen en jezelf de tijd te geven die je nodig hebt. Spell Pierce om die irritante pump-spells te counteren, ze zullen bijna nooit de mogelijkheid hebben om er rond te spelen. Spreading Seas om enerzijds van Pendelhaven en Inkmoth Nexus af te geraken en anderzijds om ze te mana-screwen, want zoals vele decks in modern is ook dit deck erg mana-greedy. Dit zal er voor zorgen dat ze je niet in 1 beurt kunnen killen door meerdere pumpspells te spelen, maar vaak ze forcen om er maar 1 per beurt te spelen.
Sideboarden tegen infect?: Dismember is hier erg nuttig, ik zou aanraden om deze toch zeker 2x sb te steken, aangezien ze ook erg goed zijn tegen splinter twin en pod, wat zeer veel voorkomende matchups zijn, en zeker in de toekomst. Verder zou ik 2x Dispel steken om die pumpspells te counteren (deze zijn ook erg goed tegen URW-control en Scapeshift). Als laatste inclusie raad ik Chalice of the Void aan, maar ALLEEN als je op de play bent. Deze op 1 kunnen spelen kan devastating zijn, aangezien hun curve, wel als je het al een curve kunt noemen, bijna alleen 1-drops zijn.

RUW Control: Belangrijkste kaarten hier zijn Spreading Seas, Æther Vial, Spell Pierce en Spellskite. Spreading Seas kan zoals eerder vermeld hun Collonades nutteloos maken, en tegen de versies zonder Restoration Angel kan dit je veel tijd geven. Spell Pierce is obviously zeer goed tegen al hun removal, je zal vaak de eerste wave Lightning Bolts en Lightning Helixes hiermee willen counteren, tot je merfolks groot genoeg zijn om die te overleven en ze quasi nutteloos worden. Zoals tegen elk blauw deck heb je sowieso al een voorsprong omdat je fish bijna altijd unblockable zijn, en die Snapcaster Mages je niet echt kunnen verassen (tenzij ze een Path to Exile flashbacken uiteraard). Æther Vial is extreem goed in deze matchup, aangezien deze decks meestal 10-14 counterspells spelen (snapcaster niet meegerekend) en ze vaak een Draw-go spelletje spelen, waarbij deze dus nog stijgt in waarde. Zelf speelde ik ook 2x Spellskite maindeck, aangezien die erg goed is tegen superveel decks, maar essentieel tegen jund, URW control en Splinter Twin.
Sideboarden? Weereens dispel om die Path to Exiles te counteren, als ook Cryptic Command en Sphinx’s Revelation. Indien ze in game 1 Think Twice spelen, opteer ik ook voor een Relic of Progenitus die ook ineens die Snapcaster Mages kunnen oplossen. (Path-->snapcaster-->path is het pijnlijkste wat je kan tegenkomen tegen dit deck). 1x Kira, Great Glass-Spinner is zeker ook geen overbodige luxe, en kan serieus werk leveren tegen al die removal.

Living end: Belangrijkste kaarten zijn Spell Pierce en Cursecatcher. Game 1 kan moeilijk zijn, maar je moet ze gewoon proberen outracen, heb eigenlijk nog nooit een game verloren tegen Living end, en dit zou 1 van je betere match-ups moeten zijn. Spell pierce's en Cursecatcher zullen je beide meer tijd geven om je board te ontwikkelen en zal het voor je opponent vaak te laat zijn. Games 2 en 3 zullen een pak gemakkelijker gaan, wanneer je je Relic of Progenitusen en Chalice of the Voids bovenhaalt. Heb zelf ook een tijdje met Tidebinder Mage gespeeld, maar die heeft nu een groot deel van zijn sb-waarde verloren nu Jund niet echt een deck meer is.

Scapeshift: Dit is het enige deck waar ik eigenlijk bitter weinig heb tegen gespeeld, maar het lijkt me 1 van de zwaardere match-ups. Belangrijke kaarten zijn Æther Vial, Spell Pierce en Cursecatcher. Het deck vertragen lijkt me het belangrijkste, vertragen en tegelijkertijd board-presence opbouwen.
Sideboarden: Dispel is hier het antwoord.



Dat is even genoeg Meer volgt nog ...

26-2-2014 23:28:00

Met de matige ervaring die ik heb in Modern met Merfolk (3-1 gegaan op een FNM in Rotterdam, met een geheel geleend deck, nooit eerder Modern gespeeld, niet getest, etc.), vind ik het volgende (Ik speelde 2x tegen RGtron, 1x UWR midrange en ik verloor van Jund wat nog een best spannende pot was):

- Cursecatchers zijn matig. Zelfs in Legacy vond ik ze matig, en je ziet dat mensen ze echt alleen spelen omdat het een 1-drop is. Mijn mening is: liever geen 1-drop, dan een slechte 1-drop. Ik speelde Cosi's Trickster en je ziet toch dat mensen er bang voor zijn.
- Reejereys zijn matig. Het mannetje tappen doet zelden echt wat, omdat je mannen een stuk zekerder unblockable zijn door Spreading Seas. Wanneer je 3 mana hebt, heb je meestal al je andere mannen al op tafel geknikkerd. Bovendien doen ze niets als je Vials hebt.
- Cryptic Command is te traag. 4 mana open houden doe je niet graag.

- Master of Waves is een BOM. Die kaart wint voor 4 mana vaak direct de game als ze geen removal ervoor hebben. Ik speelde em 4x. Dat vind ik misschien iets te veel, maar 3 lijkt me zeker terecht.
- Kira is wel maindeck materiaal, verbetert behoorlijk wat slechte matchups.
- Sower of Temptation is ook wel een lekker SB kaartje, zeker wanneer je een Kira hebt liggen (maar misschien is dit minder nu er minder tron wordt gespeeld).

Ik had ook 2 Spell Pierces maindeck trouwens. Ben ff kwijt hoe ze me zijn bevallen.

Het deck is sowieso best wel afhankelijk van de draws, dus je hebt behoorlijk wat geluk nodig voor een goed toernooiresultaat.

Joy# (16) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
26-2-2014 23:38:00

Ben het met een paar van je punten niet geheel mee eens

Je hebt in een deck zoals dit (tempo) die 1-drop echt wel nodig. Hij is inderdaad niet de beste, maar al het werk dat hij doet, kun je zelf nooit zien, want je opponent zal er ALTIJD rond spelen. Dus het is erg moeilijk om deze te beoordelen, maar heeft zeker wel zijn plaatsje in dit deck. 3x zou ik hem zeker spelen, 4x is misschien wat veel.

Merrow reejery is wel degelijk een goede lord. Hij kost inderdaad iets meer, maar om die laatste damage door te kunnen slagen in een board-stall, en om erg explosieve beurten te hebben waarbij je je hele hand op tafel dumpt is deze erg handig. Hij is vooral goed wanneer je geen aether vial in je openingshand hebt, want dan geraakt je hand trager leeg, en zal deze hier wel voor zorgen op t4 of t5.

Cosi's Trickster is moeilijk, en is puur een meta-call. Maar ik zou opteren van niet. Hij wordt wel beter wanneer je wit zou splashen en Path to exiles en Ghost quarters zou steken, maar anders zou ik toch voor Cursecatchers gaan.

26-2-2014 23:41:00

Ik had 2 Quarters idd. Maar die interactie is nooit voorgekomen.
En hoezo een meta-call? Elk deck heeft minstens 10 shuffle effecten. Dat lijkt me meer dan genoeg.

Joy# (16) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
27-2-2014 00:05:00

Trickster is uitsluitend goed tegen Fetch-land, want als pod, scapeshift of tron op een andere manier hun deck kunnen shuffelen is het praktisch gedaan voor je. Trickster is te situationeel goed vind ik, hoewel hij soms erg groot kan worden uiteraard.

Maar eigenlijk, zoals ik zei vind ik dat Cursecatcher gewoon een betere 1-drop is, alleen is zijn effect niet zo zichtbaar goed, en zullen mensen hem dus vaker als "matig" bestempelen.

27-2-2014 00:23:00

Tron shufflet ook zo'n 5x per pot hun deck en tegen spreading ses al helemaal. True, mijn bevindingen zijn gebaseerd op ervaringen tegen 3 decks (UWR, Jund en Tron) en ik vind Trickster ook niet zo denderend, maar het potentiële gevaar wat mijn tegenstanders ervan in zagen (hij ging bijna altijd wel meteen dood) lijkt mij hoger dan dat van CC.

De sorceries en instants waar Merfolk het meeste last van heeft, kosten toch 1 mana (bolt, p2e, inq en ts), of zijn niet te counteren (AD, combust, misschien verdict). Welke kaarten zie ik over het hoofd waar CC briljant tegen is? Alleen Scapeshift?

27-2-2014 10:31:00

Ik heb (nog) niet heel veel ervaring met Modern Merfolk, tot nu toe één FNM met het deck hier gespeeld, en het resultaat was niet echt om over naar huis te schrijven!

Wat me wel opviel in de vier ronden die ik speelde was:

1) Coralhelm Commander is erg mana gierig en ik persoonlijk zou hem willen vervangen met bv Master of Waves, Thassa, God of the Sea of Spellskite.

2) Ik kreeg behoorlijk veel spotremoval om me oren waardoor mijn creatures niet erg veel deden, maar de Mutavaults erg lekker werkte omdat ze veel removal dodgen. Ook was ik elke keer weer blij wanneer ik Kira zag!

3) Ik persoonlijk wel blij was met de draws van Silvergill Adept, Spreading Seas en Remand.

27-2-2014 16:41:00

Silvergill Adept wordt ook wel niet voor niets de beste Merfolk genoemd.

27-2-2014 22:36:00

De Spell Pierce main doet veel. Ook heb ik de Coralhelm Commander helemaal geloosd. Ik mis hem nog geen seconde.

Ook een Spellskite sideboard heeft al veel games voor me gewonnen.
Heb alleen nu eigenlijk niet meer tegen jund gespeeld. Kennelijk is iedereen ineens bang om te verliezen. Typeert de Jund spelers denk ik.

Ik heb ook gespeeld om spreiding seas niet meer main te spelen. Of maar 2 of 3 keer en dat is me ook bevallen.

Iedereen al bedankt voor de tips.

Scroll: [boven|reacties|beneden]