Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
De prijsvraag van deze week is voorgesteld door Imahilus, waarvoor hartelijk dank!
In Innistrad block zaten diverse curses, en dat mechanic is teruggekomen in de meest recente Commander set. Zie hier een overzicht van alle curses tot nu toe.
Maar het uitspreken van een vervloeking past ook zeker bij de Griekse goden, dat doen ze nagenoeg non-stop. Soms sturen ze een held op een quest (in Theros vormgegeven als de Ordeals), maar wat doet een god als hij boos is?
Design een curse voor Theros/Born of the Gods/Journey into Nyx!
*Enchantment - Aura Curse (en nee, niets anders dan dit)
*Enchant player
*Heeft een negatief effect voor de betoverde speler
*Rarity en kleur naar keuze
*Past in de wereld van Theros block
*Heeft de flavor van een goddelijke vervloeking; als je een klassieke mythe als inspiratie gebruikt, geef dan een beschrijving of linkje
*Vermeld naam, rarity, mana cost, rules text
*Flavor en getrouwheid aan de color pie zijn erg belangrijk
*Zorg dat alles op de kaart past. Geen flavor text als daar geen ruimte voor is
*Toelichting in maximaal 150 woorden
*Plaatjes zijn welkom, maar geven geen bonuspunten
Ter inspiratie mijn eigen inzending:
Midas Touch
Enchantment - Aura Curse
Enchant player
Creatures enchanted player controls have: whenever this creature becomes the target of a spell or ability you control, exile it, then put a colorless artifact token named Gold onto the battlefield. It has "Sacrifice this artifact: Add one mana of any color to your mana pool."
Vanzelfsprekend geïnspireerd op de mythe van Koning Midas: hier
De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.
Veel plezier en succes, greetz,
Dustin.
Oeh, die curse of the gods is ook wel op jezelf te gebruiken.
Fountain Watch, en iets minder goed in deze situatie: Sterling Grove (tenzij je er twee hebt liggen}
En daar dan Yavimaya Enchantress bij.
Maar dan gebruik je waarschijnlijk liever Enchanted Evening voor een mana meer.
Met die curse ziet er het ook wel grappig uit om je tegenstanders Liliana of the Veil of Karn Liberated of welke nonland permanent dan ook kapot te kunnen maken met een Deceiver Exarch of zo'n soort gelijk simpeler effect.
Mijn curse is gebaseerd op de straf voor Sisyphos ( hier , zie laatste alinea onder het kopje "Mythology"). Sisyphos moest een zware rots tegen een steile berg opduwen. De rots was betoverd, waardoor deze telkens voor de top weer naar beneden rolde. Zo bleef Sisyphos voor altijd bezig met deze nutteloze bezigheid.
Mijn kaart zorgt ervoor dat je elke beurt weer al je energie (lands) moet gebruiken om de rots omhoog te duwen. Je hebt geen tijd om te vechten of om tijdens iemand anders zijn beurt iets te doen, want je bent bezig met het rotsblok.
@Jos ziet eruit als een interessante Curse waar ook nog omheen te spelen valt, maar ik vraag me nog af of het wel in flavor is voor rood. Rood heeft land destruction, maar landjes tappen klinkt meer als iets voor blauw... maar dat weet ik zelf ook niet zo goed.
Zoals in de vorige prijsvraag reeds aangegeven, lijkt het erop dat journey into nyx mogelijk verband houdt met de Griekse mythologische strijd tussen de goden (oude en nieuw pantheon). Nu kan het zijn dat MtG hiervoor de 10 goden gebruikt die in Theros en BotG zijn gecreëerd, maar mogelijk gebruiken ze 'nieuwe' oudere goden. Hiermee bedoel ik dan referenties aan goden uit oudere decks, die zelf nooit als op zichzelf staande 'god'-kaarten zijn uitgebracht (mogelijk niet door ze als nog als god uit te brengen, maar wel door aan ze te refereren, en mogelijk kaarten te herdrukken uit de bewuste decks). Vanuit deze overwegingen komt mijn inzending voort...
Gaea's Scale
(Een ogenschijnlijk 'gegroeide' weegschaal, waarvan een zijde omhoog wordt gehouden door vines.)
Enchantment: Aura Curse (Rare)
Enchant player
When ever enchanted player plays
a land. Enchanted player's
oppenent(s) may also play a land.
"Gaea could never hurt any of her
children, and she considders all
her children" - Centaur Elder
Gaea is een van de oude pantheon goden uit de Griekse mythologie, en heeft tevens al diverse kaarten in MtG. Helaas was 'Gaea's Balance' al gebruikt, Scale dan maar . Gaea is de moeder/natuur godin, de godin van wie
alles en iedereen 'een kind' is, vandaar dus niet een direct negatieve curse voor de bewuste speler die getroffen wordt, dat is niet 'Godin Moeder' achtig, maar 'favoritisme'...
Ik ben niet zo bekend met de 'commander' speelwijze, maar omdat dit door Dustin werd vermeld heb ik mijn inzending geschikt gemaakt voor een multiplayer versie, door 'opponent(s)'. Weet niet of dit de juiste wijze is, en of in 'commander' opponent al voldoende is om het andere team aan te duiden...
Ik zie net dat mijn wording ook niet is aangepast aan multiplayer, dit zou het ongeveer moeten zijn denk ik:
Whenever a non-token creature enchanted player controls enters the battlefield, its opponents may Scry 2. Then each opponent may reveal the top card of its library, if an opponent reveals a Kraken, Leviathan, Octopus, or Serpent this way return the creature to its owners hand.
@Sverre: Rood kan wel landen tappen, zolang ze het maar allemaal zijn, (en als het in de rode flavor past?), zie Tectonic Instability en War’s Toll.
@Arghore: Als je heel graag de wording goed wil doen, moet je gewoon even op oracle tekst wat kaarten zoeken met "uitgebreid zoeken". Met behulp van Burgeoning + Curse of Echoes kun je jouw kaart bijvoorbeeld erg goed verwoorden
Curse of Heliod's Herd
Enchantment - Aura (Rare)
Enchant Player
Whenever a spell or ability controlled by enchanted player destroys a creature he or she doesn't control, enchanted player sacrifices a permanent.
--
Een poging de runderen van Helios in enchantmentvorm te verwerken.
@Jos, hmmm goed idee ... ik zie dat het ook een goede manier kan zijn om erachter te komen of er reeds kaarten zijn die enorm veel lijken op de kaart die 'je' dacht dat mogelijk een origineel idee zou kunnen zijn...
Patrick: goede weergave van de mythe, maar wel heel erg sterk samen met Pestilence of Scouring Sands.
Johannes: een erg moeilijk te evalueren kaart, en dat is prima, dat prikkelt de Johnny in me. Tegen veel decks is dit: whenever you cast a spell, sacrifice a land, en dat klinkt behoorlijk wrecking. Aan de andere kant is dit een 6 mana enchantment dat niet direct iets doet. Doet niets tegen UW heroic, maar is vooral erg sterk tegen RG Monsters, terwijl dat nu net niet de wezens zijn die in Poleis leven. Ik weet niet hoe graag ik deze kaart zou spelen en zo ja, in wat voor deck, en ik vind de flavor een beetje geforceerd/gezocht overkomen.
Bob: erg mooie flavor, en duidelijk een curse! Nu zijn er weinig decks in Theros die echt last zullen hebben van deze vloek, en ik denk dat vanwege de simpelheid van het effect je best voor uncommon had mogen gaan.
Joep: top! De kaart beeldt de mythe uit, en is een gruwelijke vloek; wel zit er een veiligheidsklep ingebouwd, zodat het niet helemaal het spel verpest.
Imahilus: wow, nice! Goede flavorvolle tegenhanger van Gift of Immortality, en een erg lastig te verwerken vervloeking, zowel qua gameplay als wat die vloek IRL zou betekenen. Helaas kan ik jou als bedenker van deze prijsvraag niet laten winnen, maar de eervolle vermelding heb je meer dan verdiend!
Tim: goede flavor, maar helaas, in Theros komen geen -1/-1 counters voor.
Nygel: dit is geen curse, dit is Form of the Dragon en een enorm voordeel voor degen die hem op zich krijgt...
Nick: spijker op de kop! Goede rarity, mooi effect dat perfect in het block past, en ook nog eens de perfecte uitvoering van de mythe. Klasse! Ook een van de weinige inzendingen waarbij meteen duidelijk is dat de vloek van de goden komt, en niet van een speler/planeswalker.
Toby: simpel, elegant en effectief, erg clean design, maar niet erg spannend: zoals je zelf al zegt, hebben we al meer van dit soort effecten. Wel weer op een typisch witte manier uitgewerkt, en daarmee helemaal getrouw aan de color pie.
Thijsknaap: duidelijke flavor, maar zelfs in een dedicated Big Blue deck doet hij nagenoeg nooit wat.
Frque: duidelijk een vloek, als uncommon zelfs een mogelijke winconditie, maar wat is hier de flavor van?
Q5: wow, die lijkt me sterker dan Mogis, God of Slaughter... en aangezien hij maar 2 mana kost, loopt dit veel te hard uit de hand en had hij minstens mythic moeten zijn.
Joeri: lijkt me veel te sterk, een enkele removal spell kan hiermee in een klap al je beesten nuken. Wel goede typisch zwarte flavor.
Sverre: sterk kaartje, zeker als je kaarten zoals Sedge Scorpion gaat toevoegen...
Stijn: ik snap je toelichting, maar het is wel een erg geforceerde flavor. Crippling effect, maar gelukkig heb je daar rekening mee gehouden in de hoge mana cost.
Stabstalker: heel sterk in het juiste deck: Sudden Storm of Dauntless Onslaught wordt een dubbele Vindicate... om over Fatestitcher nog maar te zwijgen. Ik denk dat je je hier moet beperke, het is te sterk (en niet passend bij de kleuren) als je landjes en planeswalkers zo makkelijk kunt slopen.
Jos: erg irritant, maakt alle combat tricks en counterspells onspeelbaar. Legt specifieke decks daarmee plat, maar doet weer niets tegen enkele andere decks, die er beter mee kunnen omgaan. Typisch rood effect, en mooie uitwerking van een moeilijke mythe.
Arghore: helaas, dit werkt niet: je kunt nooit land spelen in je tegenstanders beurt. CR 305.3. A player can't play a land, for any reason, if it isn't his or her turn. Ignore any part of an effect that instructs a player to do so. Maar zoals Jos al zei: Burgeoning laat zien hoe het wél kan, en is daarmee eigenlijk exact hetzelfde als jouw kaart, maar dan een stuk goedkoper...
LotZ: perfecte weergave van deze mythe, en een soort van Nevermore op Supreme Verdict. Straft zwarte en rode spelers (de vijand van de witte zonnegod) af, maar werkt dus ook (net iets te) goed tegen control decks.
De eervolle vermeldingen gaan naar Joep, Imahilus, Toby, Jos en LotZ, maar de mooiste vloek kwam van de hand van Nick, gefeliciteerd!
Tot donderdag, greetz,
Dustin.
Gefeliciteerd Nick!
Het is inderdaad de perfecte uitbeelding van de vloek, en past perfect in het blok.
Overigens: Het commentaar op stabstalker's kaart klopt niet helemaal. Landjes zijn met de kaart niet te slopen, omdat alleen nonland permanents in enchantments veranderen. Ik dacht eerst ook: dit is wel heel goed met Voyaging Satyr, maar toen zag ik dat landjes niet in enchantments veranderden.
Nick, gefeliciteerd!
Ik had niet door dat de kaart ook standard playable moest zijn om een goede beoordeling te krijgen, in een EDH deck met Wrexial, the Risen Deep als general en een aantal andere library manipulators is die vrij ok. Ik zal daar de volgende keer rekening mee houden.
@Thijs: nee, hij hoeft niet per se standard playable te zijn, sommige kaarten (met name mythics) worden echt voor Commander of andere casual formaten gemaakt. Maar zelfs in een Commander deck is er een limiet aan hoeveel dikzakken je kunt spelen, en zie ik dit niet echt gebeuren...
In een "tribal" dikzakken deck zou je denk ik best rond de 20 van deze monsters kunnen spelen (misschien aangevuld door changelings) ik vind meer dan 20% kans (zonder deck manipulatie als top, scroll rack en al het moois waar blauw toegang tot heeft) niet verkeerd. Helaas zie jij dat duidelijk anders, nouja volgende keer beter dan maar.
Ik moest denken aan Quest for Ula’s Temple maar ik zie nu dat je bij die any creature bovenop mag hebben liggen, dat maakt het wat makkelijker omdat je dan je Big Blues al op hand mag hebben of mag drawen.
Nick, gefeliciteerd!
Benieuwd hoeveel moeite Toby heeft om mijn kaart te evalueren met zijn morefeedback.
@Johannes: Iconoclasm is het vernielen van religieuze objecten, Heresy is een geloof aanhangen dat botst met het gevestigde geloof. In Nederland hebben we een goed voorbeeld met de protestantse reformatie (Luther en Calvijn waren heretics) en de beeldenstorm (iconoclasm)
Het gevestigde geloof van Theros is het geloof in de 14 goden. Iconoclasm & Heresy zou dus juist iets TEGEN de goden moeten zijn, niet iets van de goden. De aanhangers van Xenagos kunnen gezien worden als heretics. Dus wat dat betreft kan de rode kleur van je kloppen, en ook dat Xenagos een quote op de kaart heeft. Maar de kaart zou juist enchantments moeten punishen, het omgekeerde van wat ie nu doet! (Daarnaast zou Xenagos dus meer respect hebben voor een Sphinx dan voor zijn collega-goden)