Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
De prijsvraag van deze week is bedacht door Andere, waarvoor hartelijk dank!
Een van de mooie aspecten van Magic is dat het nagenoeg onmogelijk is kaarten in een vacuüm te evalueren, de waarde van kaarten varieert afhankelijk van de context. Zo is een Gainsay of Hunt the Hunter maindeck onspeelbaar, maar kan met gemak je beste sideboard kaart zijn. Het jammere is dus dat deze kaarten niet veel play zien, omdat ze soms compleet dode draws zijn.
Gelukkig hebben we ook een andere categorie kaarten: speelbaar van zichzelf, en tegen sommige tegenstanders extra goed. Enkele voorbeelden:
Altijd wel speelbaar, maar tegen de juiste tegenstander krijg je een mooie bonus: extra damage, een versterking van het effect, het kan van alles zijn. Zeker met de keur aan bijzondere creature types op Theros, hadden ze een stuk meer effecten zoals Eye Gouge kunnen verzinnen. Waar denk jij aan?
Design een niet-specifieke haatkaart voor Theros!
*Instant of sorcery
*Past in Theros-block (in een set naar keuze, hoef je niet te specificeren)
*Heeft een basis effect dat sowieso speelbaar is in Limited
*Waarschijnlijk creature removal (maar dit mag je zeer breed interpreteren)
*Heeft een specifieke bonus tegen een bepaald creature type
*Rarity naar keuze, zorg voor een correct powerlevel
*Vermeld naam, mana cost, rarity, rules text
*Flavor en getrouwheid aan de color pie zijn erg belangrijk
*Zorg dat alles op de kaart past. Geen flavor text als daar geen ruimte voor is
*Toelichting in maximaal 100 woorden
*Plaatjes zijn welkom, maar geven geen bonuspunten
De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.
Veel plezier en succes, greetz,
Dustin.
PS: over 2 weken is het al weer tijd voor mini-prijsvraag 150, en dat gaan we weer groots vieren!
Glaring Shield
(crouched soldier with a shield, ray of light bounces of the shield)
Instant
Target creature's power is reduced
by halve rounded down, until the
end of turn.
If target creature is a Gorgon this
becomes a creature enchantment:
untap Gorgon, it can't block nor
attack and it's activated abilities
can't be activated.
--------------------------------------
Denk dat deze kaart wel voor zichzelf spreekt, maar toch enige toelichting. De 'glaring shield' verblind de tegenstander, waardoor de aanval (power) gehindert wordt: Aldus power halved until end of turn.
Maar als de creature een Gorgon is dan 'versteend' de Gorgon.
Ipv destroy gekozen voor daadwerkelijk verstenen, allereerst omdat dat meer 'true' is aan de mythe. Maar ook omdat dit MtG is. De tegenstander kan dus met magie de 'verstening' ongedaan maken. Hiermee kon ik ook de kosten voor de spel relatief goedkoop houden, zodat het een speelbare 'instant bescherming' biedt bij normaal spel.
Toch nog een vraagje :/
Ik geloof dat ik bij het Gorgon gedeelte de juiste verwoording heb gebruikt om deze zowel defensief als offensief te gebruiken. Hierbij vraag ik me vooral af wat er gebeurd als een Gorgon 'defending' is en dus niet is 'getapped', betekend dit dan dat de spell niet resolved? ... vindt dit nog altijd een van de meest lastige onderdelen van MtG ...
Want als ik niet 'untap' neerzet, dan versteend de Gorgon dus mogelijk 'getapped' (bv. aanvallend)? maar de gorgon kan dan toch niet (meer) aanvallen, dat lijkt mij ook een 'error' !?!
En ik wil de Gorgon niet verwijderen omdat ik het wel grappig vindt dat er vervolgens een versteende Gorgon 'in play' is. Best verwarrend... Hopelijk valt dit onder de 'wording clausule' mocht ik het toch niet helemaal juist verwoord hebben, mede omdat het functioneren van de spell wel degelijk overduidelijk is ^.^'
Delude the Triton
Instant [Common]
Target creature an opponent controls can't block this turn. If that creature is a Merfolk, it deals 1 damage to each creature that opponent controls.
Merfolk zijn niet geheel onbekend met backstabben (Triton Shorestalker) en zijn dus te misleiden om hun vriendjes even een mes in de rug steken.
Ok, (had ik misschien even van te voren moeten doen, maar ik realiseerde het me pas achteraf). Bij Arachnus Web staat wat ik wil dat deze instant doet bij een Gorgon, daar is ook geen 'untap' vermeld. Aldus kan dat stukje weg... en wordt de inzending:
---------------------------------------
Glaring Shield
(crouched soldier with a shield, ray of light bounces of the shield)
Instant
Target creature's power is reduced
by halve rounded down, until the
end of turn.
If target creature is a Gorgon this
becomes a creature enchantment:
Enchanted Gorgon can't block nor
attack and it's activated abilities
can't be activated.
--------------------------------------
Zie overigens dat 'eye gouge' een commen is en geen uncommen, iets dat ik eigenlijk best vreemd vind voor een 'destroy' zelfs als het om een specifiek 'type' gaat. En ook omdat het raken van een oog niet heel 'commen' zal zijn, zelfs niet bij een Cyclops ... het zal wel komen omdat de -1/-1 niet zo heel spectaculair is... Bij mijn Eigen kaart heb ik hier ook over zitten twijfelen, maar ik vind het effect en het uitschakelen van een creature (ongeacht power) niet slechts 1 mana waard, iig niet op een commen...
Arghore, jouw kaart zou ongeveer zo verwoord worden door Wizards zelf. De laatste zin is nog steeds een beetje raar geformuleerd dus daar zouden ze denk ik iets anders op bedenken.
Glaring Shield [white]
Instant [Theros uncommon]
Target creature gets -X/-0 until end of turn, where X is half the creature's power, rounded down.
If that creature is a Gorgon it becomes an enchantment creature with: 'This creature can't attack or block, and it's activated abilities can't be played.' instead.
---------
Tapped of untapped is niet heel relevant, je kan het er aan toevoegen natuurlijk. Maar een enchantment creature die niet kan aanvallen, blokken of abilities activaten untapped gewoon zoals iedere andere creature. En er is niet echt een reden om een creature te untappen als die vervolgens niets kan.
Naam: No More Heroes
Manacost:
Cardtype: Instant
Rarity: Rare
Destroy target creature, it can't be regenerated. If that creature is a Human and dies this turn, Humans can't attack or block until end of turn.
Flavor: Where's your bravery now?
Uitleg:
De Humans in het Theros block zijn voornamelijk de helden. Terreur en voorbeelden stellen is als geen ander zwart-rood in smaak. Wie wil er nog de held spelen als de vorige bruut afgemaakt is? Zwart voor de vernietiging, rood voor de can't block. De can't attack is ietwat vreemd voor deze kleuren maar past wel bij de flavour, bang zijn zorgt er immers niet alleen voor dat je niet kan blokken.
Als laatste is een destroy inclusief can't be regenerated op instant speed en zonder beperkingen zeer speelbaar in limited, zelfs op een manacost van 3 totaal en multicolor.
Perserverence
Instant - Rare
Strive - Perserverence costs more to cast for each target beyond the first.
Tap any number of target creatures. Each human creature targeted this Way gets +2/+2 until end of turn instead.
We will stop these invaders of our home. We wil stand up and fight . We Will perservere.
Wax Wings
Instant - common
Target creature you control gains haste and flying until end of turn.
Sacrifice that creature at end of turn unless a Bird died this turn.
"For each famous and brilliant inventor or experimenter, there are ten more that we never heard of."
----------
Icarus had het nogal hoog in zijn bol. Iets te ondoordacht (haste) probeerde hij te vliegen (flying) maar kwam te dicht bij de zon en de was van zijn vleugels smolt (sacrifice)
Had hij nou maar echte veren gehad, dan had hij het wellicht gehaald. (unless clausule)
@inflammable : hmm, het eerste gedeelte heb je mogelijk gelijk in, al kom ik bij een search op 'half' (ipv. halve) ook wel ongeveer de verwoording tegen die ik gebruik. Zij het op de wat oudere kaarten :/ , de -X/-0 zou voor de huidige kaarten mogelijk wel beter zijn.
Het tweede gedeelte heb je echter verkeerd begrepen. 'This' refereert aan de kaart (ten minste zo ben ik deze verwoording tegengekomen op andere kaarten). Ofwel, this=de instant 'glaring shield' wordt (als de target een Gorgon is) een enchantment, die de Gorgon enchant met 'Enchanted Gorgon can't attack or block and it's activated abilities can't be activated'.
Copy Into Oblivion -
Sorcery - Rare
Choose a creature on the battlefield. Put a token into play that is a copy of the chosen creature.
If the chosen creature is a human or a shaman, you may exile the chosen creature.
Een soort Evil Twin die beter is op het moment dat een human of shaman wordt gekozen, tegen twee creature types die ook buiten limited bruikbaar kunnen zijn. Er is bij de verwoording op gelet dat er niet getarget wordt, zodat ook shroud/hexproof creatures netjes opgeruimd kunnen worden, waardoor het een mega goede removal spot wordt!
Ah, crap. Arghore heeft dezelfde flavor die ik in mijn hoofd had. Kijken of ik nog iets anders kan bedenken
Maar als advies: Ik zou sowieso geen Instant in een Enchantment - Aura laten veranderen. Dat doet Magic niet. Je kunt het dan misschien beter doen zoals bij Xathrid Gorgon:
If it's a Gorgon, put a petrification counter on it. It gains defender and becomes a colorless artifact in addition to its other types. Its activated abilities can't be activated.
En als we echt gaan mierenneuken, moet er geen witregel (of enter) tussen het eerste deel en het tweede deel van de kaart.
Playing with mortals
sorcery
Gain control of target creature until end of turn. Untap that creature. It gains haste until end of turn. If that creature is human, sacrifice it at the end of turn.
"If humans arn't disposable, then why arn't they immortal like us?" - Mogis, God of Slaughter
______________
Ik heb voor uncommon gekozen omdat er nogal wat humans zijn in theros, en het effect om andermans humans te saccen (niet eens destroyen) waarschijnlijk te goed is op common, als uncommon is hij misschien erg sterk, maar als rare zou hij echt tegenvallen.
Flavorwise is did ook wel duidelijk denk ik. Goden spelen nogal eens met mensenlevens, zetten ze tegen elkaar en andere goden op. Of ze leven of sterven is daarbij niet echt belangrijk.
Decapitate
Instant -
Target creature gets -3/-3 until end of turn. If it's a Hydra, remove all counters from it.
"I'll have your head! And that one! And that one! And..."
Door deze kaart kunnen kleine creatures worden gesloopt en grotere creatures worden bite size gemaakt. Maar in het geval van Hydra's, is hij nog wat sterker. Hydra's krijgen in Magic vaak extra hoofden in de vorm van +1/+1 counters. Door deze kaart worden die counters verwijderd en zo in één keer alle (extra) hoofden afgehakt. Veel Hydra's zullen hierbij direct het leven laten.
Aaarghh ! LOL
Ok, iets cools verzinnen is duidelijk (voor mij) het makkelijkst aan deze prijsvraag. Het zo verwoorden dat het voldoet aan hoe MtG het verwoord en het aansluit bij alle regeltjes veruit het moeilijkst (als ik al weet dat de regel bestaat)
@Jos, en als je nog meer wil mieren'X' dan zou 'Glaring Shield' eigenlijk een equipment moeten zijn, aangezien de naam refereert aan een object niet aan iets van een instant effect :'( ... maar even over die 'instant in enchantment creature', voor alles moet een eerste keer zijn en de tegenspeler kan die counter niet verwijderen, dat terwijl ik zou verwachten dat gorgons zelf wel die mogelijkheid zullen hebben, ander zouden ze namelijk als ras niet overleven, ze zouden elkaar bij 'verliefdheid' namelijk niet eens diep in de ogen kunnen kijken
Maar ook, diverse Gorgons hebben deathtouch, en als je er een defender van maakt dan blijft er dus weinig van die 'haat' over. Vooruit, je kan niet meer door de bewuste Gorgon aangevallen worden, en (enkele) activated abilities storen je niet meer. Maar als je zelf aanvalt kost het nog altijd een creature, meerdere als je pech hebt, zie toughness Xathrid Gorgon
Dan nog liever een echte destroy, al doet dat wel af aan de flavour van de kaart in relatie tot zijn inspiratie... Maar vooralsnog laat ik het zo (vind dat veel wijzigen zelf al irritant, zal dat voor anderen ook wel gelden)
En er staat niet in de regels dat de kaart geen totaal nieuwe functionaliteit mag inbrengen
Wat als de Eye Gouge geen perfect hit is? Een boze cycloop dus. Dat is dan ook meteen de art. Een Boze cycloop die mensen vermorzeld. Zoals het hoort.
Eye Missed
Instant - Common
Choose one - Eye Missed does 4 damage to target player; or Eye Missed does 4 damage to each human creature.
"Puny Humans"
Boiling Blood
Instant
Deal 3 damage to target creature. If it's a Sphinx, you may activate its activated ability without paying the activation cost or trigger its triggered ability as if its trigger condition is met and as if you control that Sphinx.
Ook een idee dat moeilijk is om te verwoorden. Rood zit late-game in de topdeck modus en kijkt bovendien aan tegen de enemy-color fatty, de sphinx. De sphinxen in extended hebben allemaal een triggered of activated ability waarvan vele ook een card-draw effect hebben. Deze spell geeft de rode speler de mogelijkheid om van die card-draw gebruik te maken op de flavor manier van creature stelen.
Het is een soort Searing Spear maar in plaats van player target heeft ie dit effect erbij.
Eye Gouge meets Undying Evil. Deze is niet alleen effectiever als je opponent deze creatures speelt, maar je kan er ook zelf omheen bouwen, dat maakt het een flexibele spell.
Heerlijk tegen een Pharika’s Chosen, maar je kan er ook een Nessian Asp of een Keepsake Gorgon mee overnemen of beschermen. Er zijn 8 common/uncommon Snakes/Gorgons in het block, dus redelijk wat kans.
Waar hebben goden de grootste hekel aan? Andere goden wegens concurentie- of machtsstrijd. Helaas zijn de goden alleen 'onsterfelijk' (indestructable) dus hoe pakken ze dat aan? Door hem menselijk te maken (en daarmee sterfelijk). Deze kaart is meestal een mindere Snakeform, maar tegen goden een permanentere oplossing. (De god moet overigens nog steeds eerst creature worden voordat de spel werkt. Erg gelimiteerd dus, vandaar ook common.)
Exorcism Ritual
Instant
Tap target creature. If it's a
Demon, put it on the bottom of
it's controller's library
instead and you lose life equal
to half that creature's
toughness, rounded up.
Er zijn een aantal demonen in Theros die de boel terrorizeren, zie hier. Ik wilde graag een kaart maken die geheel standard leuk blijft en niet alleen goed is in het Theros block. Demons zijn types die eigenlijk bijna elke set wel terugkeren en domineren. Een geweldige sideboard kaart dus.
Volgens mij moet de tekst van mijn inzending overigens zijn: "If a Gorgon is targeted this way, destroy it."
Go For The Head
Sorcery
Target creature you control fights target creature you don't control. If a Gorgon is targeted this way, destroy it.
Motivatie:
hier
Perseus is degene die Medusa, de sterfelijke Gorgon onthoofd heeft.
"*Waarschijnlijk creature removal (maar dit mag je zeer breed interpreteren)" op zijn breedst geïnterpreteerd. Word je aangevallen, dan kan je deze kaart als surprise opleggen om creatures dood te blocken. Zoals in het verhaal, helpt Ajani (de cats) Elspeth (de humans) tegen Xenagos (satyr). Daarom zijn ze extra scherp als het om strijden met Satyrs gaat
Leuke prijsvraag weer! Maar zou Deicide niet in dat rijtje horen te staan?
Zoals terecht door Toby en Bruxonn opgemerkt: Starfall was geen erg goede voorbeeldkaart, maar ik was vergeten dat Deicide ook in de set zat
Deze week niet voor iedereen feedback, maar een selectie van kaarten die me opvielen:
Jop: prima kaart, voldoet helemaal aan de eisen en past in de filosofie van de kleuren, maar met Voyage’s End in dezelfde set, had deze kaart wel iets meer pit mogen hebben.
Johannes: een 3 mana sorcery Disfigure is wel extreem matig, maar je kaart voldoet verder wel aan de opdracht. De vraag is alleen of dit effect "sowieso speelbaar in Limited" is.
Patrick: zoals je hem nu verwoordt, doe je eerst de fight en als de Gorgon dat overleeft, dan destroy je hem alsnog (nadat jouw beest waarschijnlijk dood is gegaan aan de deathtouch van de Gorgon). Is dat je bedoeling? Verder prima kaart, erg sterke removal ten opzichte wat er verder in de set zit, zelfs zonder dat je tegenstander Gorgons speelt.
Erwin: wit heeft tap, blauw heeft tap and doesn't untap. Verder vind ik je bonus te sterk: voor 3 mana destroy target giant and another target creature gaat wel erg ver...
BlackBeltBob: wit doet destroy target attacking creature, blauw doet return to hand of return to top of library. Ik zou dit liever zien als sorcery, put on top of library, if it's a Kraken – > Control Magic instead.
Imahilus: erg mooie flavor!
Squall55: helaas, dit was niet de bedoeling. Jouw kaart is beter als je zelf een Hydra hebt, en juist slechter als je er een Hydra van je tegenstander mee wilt targeten, en dat was niet de opdracht.
Tim: top flavor, nice! En met alle bestow en aura's in de set, een prima trucje.
Jaap: marginaal speelbare kaart, maar ik snap vooral de flavor niet... hoezo zou je "Imprison the Kraken" op een niet-Kraken kunnen spelen? En hoe denk je een Kraken in een gevangenis te stoppen?
Bartel: wit doet niet aan onconditioneel destroy target creature... en het voelt een beetje zinloos om haat tegen een creature type te maken als er exact 1 non-goat van dat type bestaat.
Patrick Saadhoff: prima kaart! Removal op Theros is extreem duur, jouw kaart is een betere Lash of the Whip met upside tegen die nare Centaurs!
Arghore: briljant uitgewerkte flavor (al wordt de laatste ability waarschijnlijk door development technisch anders uitgevoerd), goede rarity gekozen voor de ingewikkeldheid van de kaart.
Luc: lees de flavor tekst van de kaart waar je naar verwijst nog eens goed... Merfolk zijn absoluut geen backstabbers, ze zijn juist enorm solidair en trouw aan elkaar! Ik zie ook niet voor me hoe een 1/1 Merfolkje even langs een aantal Centaurs, Asps en Hydra's loopt en ze allemaal 1 prikje damage geeft.
Sybe: meestal target dit soort effecten juist wel, maar dat is een zorg voor development. Een sterke Clone variant, maar ik snap niet goed de flavor achter de haat tegen humans; en waar de haat tegen shamans vandaan komt, snap ik al helemaal niet...
Joep: wow, spot on! Mensen zijn er voor de goden om naar hun goeddunken mee te spelen, en zeker Mogis heeft geen moeite met dit soort narigheid. Goed gecoste Act of Treason, juiste rarity, duidelijke flavor, what not to like?!
Mats: prima kaart, goed effect, alleen de naam is een beetje vreemd: humans overleven het meestal ook niet als je hun hoofd afhakt
Toby: Pharika kan dode Gorgons en Slangen tot leven wekken, maar andere creatures niet, beetje vaag. Leuk dat je er extra diepgang aan geeft door er een Undying Evil voor je eigen beesten mee mogelijk te maken, maar dat was niet de bedoeling van de prijsvraag.
Nick: erg goed bedacht! Een god in menselijke gedaante is zoals een gewone sterveling kwetsbaar, en anders is het altijd nog een Snakeform. Niets op aan te merken, en haat jegens de goden past perfect in Journey.
Jos: prima om de grenzen op te zoeken... en er precies binnen te blijven, kudos hiervoor!
De eervolle vermeldingen voor de flavor gaan naar Imahilus en Tim, de eervolle vermeldingen voor de kaarten zelf gaan naar Patrick Saadhoff, Mats en Nick, maar de winnaar was deze week een erg makkelijke keuze: Joep, gefeliciteerd!
Aanstaande donderdag nog een "gewone" prijsvraag, de week daarna vieren we ons jubileum met een bijzondere mini-prijsvraag 150!
Greetz, Dustin.