[COLUMN] BoaB - U/B Inspired, Deel 1
Toen ik het inspired mechanic voor het eerst zag tijdens de spoilers van Born of the Gods was ik eerlijk gezegd niet meteen enthousiast. Ik vond het een nogal inspiratieloze ability (pun intended). Een effect wanneer een creature untapt, niet erg bijzonder of flavorful. Daar kwam bij dat de meeste inspiredkaarten niet bepaald constructedwaardig waren. Hoewel Journey into Nyx daarna maar drie nieuwe creatures met inspired voortbracht, werd ik er toch door getriggerd om een deck rond dit mechanic te maken. In deel 1 van deze Building on a Budget lees je hoe ik tot een eerste versie gekomen ben. In deel 2 volgt het testen en tweaken, en ga ik in op mogelijke niet-budget versterkingen.
Voor degenen die niet bekend zijn met m'n BoaBs: ik probeer in deze stukjes tekst leuke en goedkope Standard decks te maken. Soms doe ik dat door te beginnen met een Intro Pack en deze al spelenderwijs te verbeteren, soms door een deck te bouwen rond één kaart of mechanic. Deze keer dus een BoaB in die laatste categorie. Ik ga als volgt te werk:
1. Bouw een deck van 60 kaarten dat budget genoemd kan worden (mijn budgetregel: ‘geen kaarten van meer dan 3 euro');
2. Playtest en maak aanpassingen;
3. Totdat er een leuk en respectabel deck voor casual play overblijft.
Voordat ik een decklijst ga samenstellen moet ik eerst bepalen uit welke kleuren het deck gaat bestaan. Een blik op alle kaarten met inspired leert dat 12 van de 19 kaarten met inspired blauw en/of zwart zijn. Belangrijker: in die kleuren zie ik ook de meeste constructedwaardige kaarten. Daarbij rekening houdend met de aanwezige support in Standard is duidelijk de meest voor de hand liggende kleurencombinatie voor een inspired deck.
De volgende vraag is: welke creatures met inspired moet ik spelen, hoe zorg je ervoor dat hun abilities triggeren en hoe haal je vervolgens het maximale uit deze abilities? Over naar de kaartkeuzes.
Kaartkeuzes |
|
Laten we me meteen maar beginnen met de ‘obvious inclusions': IN: 4 Pain Seer De vergelijking met Dark Confidant is natuurlijk snel gemaakt: beide kosten 1B, hebben vergelijkbare stats en een vergelijkbare ability. O, en het zijn allebei Human Wizards. Het grote verschil tussen de twee is dat je Dark Confidant alleen maar in leven hoeft te houden om kaartvoordeel te krijgen terwijl Pain Seer daarvoor waarschijnlijk wat extra hulp nodig heeft. Daarom ook het verschil in prijskaartje. Aan de andere kant kan Pain Seer je mogelijk meer dan één kaart extra per beurt opleveren en heb je zelf de keuze of je levens wilt inruilen voor een kaart. Pain Seer heeft in ieder geval wat support nodig wil ie net zo goed functioneren als zijn voorganger uit Ravnica want je kunt er niet vanuit gaan dat je altijd maar met ‘m kunt aanvallen zonder dat ie doodgaat. Het spreekt verder voor zich dat ik vanwege Pain Seer de curve van m'n deck laag moet houden omdat ik anders te veel levens ga verliezen en als het even kan wil ik ook de top van m'n library kunnen manipuleren. Nooit gedacht trouwens dat ik deze kaart in een BoaB zou kunnen gebruiken, hij begon namelijk op 8 euro hier… IN: 3 King Macar, the Gold-Cursed Deze kaart heeft het in zich om hele potjes te domineren. De Gold token die je kunt saccen voor mana zie ik vooral als een added bonus, het gaat natuurlijk om het herhaaldelijk exilen van creatures. King Macar heeft niet de stats waarmee je in beurt 5 zomaar even kunt aanvallen dus net als Pain Seer zal ie wat support nodig hebben om z'n inspired ability geregeld te laten triggeren. Idealiter is dat een inspired enabler waarmee je ‘m al in de beurt dat ie in het spel komt kunt tappen. Goede kans namelijk dat King Macar removal target #1 is zodra je ‘m speelt. Een tap ability geven via kaarten als Claim of Erebos of Evanescent Intellect heeft dus niet mijn voorkeur. Helemaal ideaal zou het zijn als ik ‘m ook meteen kan untappen zodat ik niet hoef te wachten tot m'n untap step. Ook daar houd ik rekening mee als ik straks m'n inspired enablers kies. Drie stuks lijkt me het juiste aantal vanwege z'n legendary status. De volgende inspiredkaarten die ik toevoeg zijn op het eerste gezicht wat minder sterk dan Pain Seer en King Macar, the Gold-Cursed, maar ik denk dat vooral de eerstvolgende toevoeging het goed gaat doen doordat ik m'n deck erop aanpas: IN: 4 Disciple of Deceit Disciple of Deceit wordt een key card in m'n deck. Ik ga namelijk voor veel verschillende targets in elk van m'n mana slots zorgen zodat ik met de Disciple kan zoeken naar wat ik maar nodig heb op een bepaald moment. Naast een inspired deck wordt het dus ook een toolbox deck. Verder heeft Disciple of Deceit prima stats voor een 2 mana inspired creature: de kans is groot dat je er minstens één keer mee kunt aanvallen (en dus z'n inspired kunt laten triggeren) als je ‘m al in beurt 2 weet te spelen. Vier stuks gaan m'n deck in. Aan meerdere tegelijk in het spel heb je wellicht niet zoveel maar excess copies kun je natuurlijk altijd inruilen voor andere kaarten met dezelfde CMC. IN: 2 Aerie Worshippers Een echte winconditie had ik nog niet en Aerie Worshippers is een winconditie met inspired. Een prima fit dus voor m'n deck, helemaal omdat ik reken op lange potjes waarbij je als het goed is de tijd krijgt om een legertje Birds op te bouwen. Late game en met Thassa’s Ire (voeg ik zo toe) kun je misschien zelfs 2 Bird tokens per Bird, eh, beurt maken. Omdat je Aerie Worshippers in principe niet al te vroeg op hand wilt hebben, lijkt twee stuks me een mooi aantal. Één is waarschijnlijk te weinig omdat King Macar, the Gold-Cursed m'n enige andere 4-drop wordt en ik denk niet dat ik die vaak wil discarden aan Disciple of Deceit… Voordat ik een toolbox ga samenstellen voor Disciple of Deceit richt ik me eerst op kaarten die bovenstaande creatures kunnen tappen zodat aanvallen niet de enige optie is om inspired abilities af te laten gaan. Via de NederMagic catalogus heb ik drie inspired enablers gevonden die ik vaker dan één keer wil spelen: IN: 4 Springleaf Drum Waarschijnlijk de beste budget inspired enabler. Je kunt ‘m al in beurt 1 spelen, het tappen vereist geen mana, je kunt er creatures mee tappen die je net gespeeld hebt én het levert je nog een extra mana op ook. Dat je kunt tappen op instant speed maakt het mogelijk om eerst te blocken met bijv. een Disciple of Deceit en ‘m daarna pas te tappen voor z'n inspired ability. De play waar ik elk potje mee zou willen beginnen is beurt 1 Springleaf Drum, beurt 2 Disciple of Deceit/Pain Seer. Een playsetje van deze kaart is dan ook een no-brainer. IN: 2 Witches’ Eye Het grote voordeel aan Witches’ Eye is dat je er, in tegenstelling tot Springleaf Drum, meerdere creatures per beurt mee kunt tappen. Nadeel is wel dat dat wel 2 mana per creature kost en dat je potentiële blockers uitschakelt omdat equippen op sorcery speed gaat. Toch weegt dat nadeel naar mijn mening ruim op tegen de voordelen van Witches’ Eye. Het is verder namelijk een relatief goedkope enabler en elke beurt kunnen scryen is best oké, zeker in combinatie met Pain Seer. Dat het scryen dan weer totaal niet samenwerkt met de tutor ability van Disciple of Deceit nemen we maar voor lief. Omdat een tweede Witches’ Eye niet veel toegevoegde waarde heeft als je er al één hebt liggen en ik hierna nog een paar enablers ga toevoegen, lijken twee stuks me voorlopig voldoende. IN: 3 Black Oak of Odunos Net als Witches’ Eye is dit een kaart die je niet snel in een constructed deck zult tegenkomen, maar voor het budget deck dat ik aan het maken ben lijkt Black Oak of Odunos me een prima optie. Je kunt er meerdere creatures mee tappen voor weinig mana, het is een prima verdediger en het ontbrak mij nog aan 3-drops. Dat laatste is belangrijk voor de curve van het deck én voor Disciple of Deceit. Elk mana slot moet namelijk goed (óf helemaal niet) bezet zijn om optimaal gebruik te kunnen maken van de inspired ability van de Disciple. Ook voor Black Oak of Odunos geldt dat je weinig hebt aan meerdere exemplaren dus excess copies zul je willen discarden aan Disciple of Deceit. Vier stuks lijkt me daarom te veel, drie lijkt me een goed aantal. 22 nonland cards gehad, we hebben dus nog zo'n 14 te gaan als we uitgaan van 24 land. Tijd om ons te buigen over de toolbox voor Disciple of Deceit. Naast de al eerder genoemde creatures met inspired zijn er nog andere inspiredkaarten die ik graag zou willen spelen maar waarvan meerdere exemplaren me niet per se noodzakelijk lijken: IN: 1 Daring Thief Daring Thief heeft een splashy ability maar het lijkt me niet iets wat je elke game nodig hebt. Van vervelende creatures kun je namelijk ook afkomen met de ability van King Macar, the Gold-Cursed of door er simpelweg removal op te gooien (kom ik zo op terug). Daring Thief stelt je alleen ook in staat om essentiële enchantments of artifacts te stelen van je tegenstander. Dat is iets waar dit deck anders geen antwoord op had gehad. En ik geef toe, het is altijd leuk om van je tegenstanders dikste man jouw winconditie te maken. Helemaal als je in ruil daarvoor een Black Oak of Odunos, Bird token of 1/3 vanilla (zie verderop) kunt aanbieden. Ik zie mezelf eventueel een tweede exemplaar van Daring Thief toevoegen, maar voor nu lijkt een one-of me prima. IN: 1 Siren of the Silent Song Misschien onderschat ik deze kaart door ‘m maar één keer te spelen. Ik vind ‘m er gewoon niet zo indrukwekkend uitzien. Waarom dan toch één exemplaar? Vanwege een trucje dat je kunt uithalen in combinatie met Thassa’s Ire. Siren of the Silent Song + Thassa’s Ire stelt je namelijk in staat om je tegenstander op instant speed te laten discarden. Als hij een lege hand heeft zal hij dus alleen nog maar instants of kaarten met flash kunnen spelen aangezien jij z'n nieuw getrokken kaart meteen laat discarden in z'n draw step. Niet erg fun voor je tegenstander, wel voor jou. Naast deze twee one-of inspiredkaarten heb ik ook nog een drietal enablers gevonden waar ik mezelf wel naar zie tutoren: IN: 1 Herald of Torment Een inspired enabler en winconditie in één. Door één van je inspired creatures +3/+3 en flying te geven is het bijna zeker dat dat creature kan aanvallen zonder dood te gaan. Daarbij is een 5/5 flying Pain Seer heel wat indrukwekkender dan een 2/2tje. Wat me verder aan Herald of Torment bevalt is dat je er ‘maar' 3 levens aan verliest met Pain Seer en dat je ‘m kunt opzoeken via Disciple of Deceit door een ‘echte' 3-mana spell als Black Oak of Odunos te discarden. Doordat je Herald of Torment vervolgens voor 5 mana kunt bestowen, haal ik het maximale uit de abilities van Seer en Disciple. Tot slot is het zowel een enchantment als creature, handig in combinatie met Daring Thief. Waar ik me wel een beetje zorgen over maak is de life loss die Herald of Torment veroorzaakt, zeker als ik er een Pain Seer naast heb liggen. Daarom voeg ik zo een kaart toe die dat een beetje verzacht. IN: 1 Retraction Helix Inspired enabler en removal tegen tokens. Leek me daarom wel een leuk tutor target. IN: 1 Thassa’s Ire Dé kaart om inspired abilities vaker dan eens per beurt te laten triggeren. Pain Seer levert je opeens twee extra kaarten per beurt op en King Macar, the Gold-Cursed exilet niet één maar twee creatures per beurt. Thassa’s Ire kan je inspired creatures dus pas echt ‘eng' maken. Onderschat daarnaast de mogelijkheid om creatures van je tegenstander te tappen niet. En mocht het je aan een tapper als Springleaf Drum ontbreken, dan kun je er altijd nog je eigen creatures mee tappen. Omdat Thassa’s Ire vooral late game goed is vanwege z'n activation cost van 4 mana en je niks hebt aan meer dan één exemplaar in play, probeer ik ‘m eerst als one-of. Ik zie mezelf nog wel een tweede exemplaar toevoegen maar dat laat ik even van de testgames afhangen. Op 3 King Macar, the Gold-Cursed na heeft m'n deck nog geen echte removal. Daar komt nu verandering in met het volgende setje one-ofs. IN: 1 Bile Blight IN: 1 Doom Blade IN: 1 Ultimate Price Alle drie prima point removal voor twee mana. Bile Blight is goed tegen token decks of decks met veel 4-ofs, Doom Blade is goed tegen decks zonder zwart en Ultimate Price is goed tegen decks zonder multicolored creatures. Zo heb je altijd wel een antwoord op een vervelend creature van je tegenstander. Afhankelijk van je meta was Devour Flesh hier ook een goede keuze geweest (goed tegen Gods en hexproof creatures) maar ik heb bijvoorbeeld King Macar al om af te rekenen met Gods. IN: 1 Drown in Sorrow Een antwoord tegen token decks en snelle aggro decks, een decktype waar mijn deck het waarschijnlijk moeilijk tegen heeft. Drown in Sorrow zal mij niet al te veel pijn doen, ik speel namelijk maar zes creatures die 2 of minder toughness hebben (4 Pain Seers, Siren of the Silent Song en een creature met bestow die je waarschijnlijk nooit als creature zult casten en die ik zo toevoeg). Nog 5 plaatsen over voor nonland cards. Een zoektocht door de NederMagic catalogus bracht mij op de volgende one-ofs: IN: 1 Hypnotic Siren Net als Herald of Torment een kaart met een lage mana cost die een grote impact op het spel kan hebben vanwege z'n bestow ability. Je verliest er maar één leven aan via Pain Seer en je kunt ‘m opzoeken met Disciple of Deceit door een simpele Retraction Helix te discarden. Me likey. IN: 1 Elixir of Immortality Elixir of Immortality speel ik vooral om de lifeloss van Pain Seer en Herald of Torment te kunnen compenseren als dat nodig is. Daarnaast laat hij je aan Disciple of Deceit gediscarde one-ofs terugshufflen wat tegelijkertijd zorgt voor een hogere spell-to-land ratio in je library (kortom: betere draws). En mocht je opnieuw in de gevarenzone belanden door Pain Seer en/of Herald of Torment, dan kun je Elixir of Immortality altijd nog een keer proberen op te zoeken via Disciple of Deceit. IN: 1 Cyclonic Rift Ik breek niet graag mijn budgetregel maar ik vind deze kaart te goed in het deck passen om ‘m niet spelen vanwege die 95 cent. Het is ook maar een one-of dus hij slaat niet meteen een gat in je portemonnee. Anyways, net als bij Herald of Torment en Hypnotic Siren eerder kan Cyclonic Rift meer dan zijn mana cost doet vermoeden. Nooit verkeerd om een – weliswaar tijdelijke – reset button achter de hand te hebben die daarnaast ook fungeert als removal tegen tokens. Nog 2 plaatsen over voor nonland cards. Ik ‘round the deck out' met 2 copies van… IN: 2 Omenspeaker Ik kon niet echt meer geschikte one-ofs vinden dus moest ik het zoeken in ‘gewoon' goede blauwe of zwarte kaarten. Omenspeaker fixt je draws, is een degelijke blocker, gaat niet dood aan Drown in Sorrow en is ideaal weggeefmateriaal voor Daring Thief. Met 2 Omenspeakers erbij heb ik in totaal 10 2-drops, dat betekent dat ik er gemiddeld net iets meer dan één op m'n beginhand heb. Tot slot de landjes. No surprises there. IN: 4 Dimir Guildgate IN: 7 Island IN: 13 Swamp Guildgates zijn al een tijdje de beste budget mana fixers in Standard voor tweekleurendecks. Het aantal Islands en Swamps heb ik weer bepaald door het aantal gekleurde manasymbolen te tellen. Ik tel 14x en 26x , dat komt neer op 14/(14+26)*20=7 Islands en 26/(14+26)*20=13 Swamps. Voordat we naar de decklijst gaan, eerst nog even alle andere kaarten die ik overwogen heb inclusief korte toelichting: - Aqueous Form (leuk op een Pain Seer maar ik stel mezelf niet graag open voor een 2-voor-1) - Claustrophobia (tutorbare point removal in het 3-slot maar ik heb al veel andere (en betere) removal) - Curse of the Swine (aantrekkelijk vanwege z'n CMC en synergie met Cyclonic Rift maar ik heb al genoeg goede removal) - Devour Flesh (zie eerder) - Hidden Strings (speel ik te weinig creatures met evasion voor) - Nimbus Naiad (iets minder sterke versie van Herald of Torment, wel meer budget-y) - Oracle’s Insight (enabler in het 4-slot maar stelt je open voor een 2-voor-1 en ik heb al extra draw met Pain Seer) - Rapid Hybridization (tutorbare point removal in het 1-slot maar ik heb al veel andere (en betere) removal) - Servant of Tymaret (gewoon niet goed genoeg ondanks dat life gain prettig is i.c.m. Pain Seer) - Silence the Believers (King Macar biedt al removal in het 4-slot) - Xathrid Necromancer (ik speel 16 Humans maar Necromancer komt waarschijnlijk beter uit de verf in een sacrifice deck of agressief deck) - Triton Tactics (kan twee creatures met inspired untappen maar lijkt me niet goed genoeg als eenmalig effect) - Zephyr Charge (leuke enabler maar waarschijnlijk niet goed genoeg) Versie 1.0 van mijn U/B Inspired deck ziet er als volgt uit:
|
U/B Inspired v1.0 |
|
//Lands (24) 4 Dimir Guildgate 7 Island 13 Swamp //Creatures (22) 1 Hypnotic Siren 4 Disciple of Deceit 2 Omenspeaker 4 Pain Seer 3 Black Oak of Odunos 1 Daring Thief 1 Herald of Torment 1 Siren of the Silent Song 3 King Macar, the Gold-Cursed 2 Aerie Worshippers //Other (14) 1 Elixir of Immortality 1 Retraction Helix 4 Springleaf Drum 1 Thassa’s Ire 2 Witches’ Eye 1 Bile Blight 1 Cyclonic Rift 1 Doom Blade 1 Ultimate Price 1 Drown in Sorrow Het deck staat hier ingevoerd op NederMagic. Op papier ziet het er leuk uit maar werkt het ook goed in de praktijk? Dat gaan we zien in het volgende deel waarin ik het deck onderwerp aan wat testpotjes en op basis daarvan probeer te verbeteren. Ondertussen ben ik benieuwd naar jullie mening: kunnen jullie je vinden in mijn kaartkeuzes? Zo nee, waarom niet? Welke kaarten had ik niet moeten toevoegen en welke juist wel? Als je niet echt een mening hebt, zou je dan zo vriendelijk willen zijn om een simpel ‘gelezen' als reactie achter te laten? Zo kan ik namelijk zien of dit een beetje gelezen wordt of niet. Alvast bedankt en tot het volgende deel. Huib
Reacties
(12)
Mooi deck idee. Heb je gedacht aan Duskmantle Seer? Deze valt binnen budget, en maakt jouw Pain Seer strategie consistenter. Ook Far // Away is een leuke: Hij laat je weliswaar vijf levens verliezen met Pain Seer, maar met Disciple of Deceit is hij des te leuker: Het is zowel een 2 mana kaart als een 3 mana kaart, dus je kan hem twee keer zo vaak vinden, en als je hem zelf discardt, heb je twee keer zoveel keuze.
De suggestie van Johannes vind ik een goede, Far // Away past goed in je toolbox en is bovendien uitstekende removal. Ik vond de uitleg per kaart nu wel erg lang, ga liever meteen naar de testgames en de optimale lijst.
@ Maarten: thanks weer. @ Johannes: aan Duskmantle Seer heb ik wel gedacht maar ik heb ‘m niet serieus overwogen omdat het meer een aggro kaart is terwijl m'n deck toch vooral een control deck probeert te zijn. Daarnaast hoef ik niet per se nog meer draw te hebben naast Pain Seer als dat mijn tegenstander ook extra kaarten oplevert en verhoogt ie de curve voor Pain Seer. Geen onlogische suggestie maar gevoelsmatig vind ik ‘m dus minder goed passen. Far // Away had ik eerlijk gezegd afgeserveerd omdat ik dacht dat ie altijd een CMC van 5 heeft waardoor hij niet goed zou samenwerken met zowel Disciple of Deceit als Pain Seer. Nu ik de officiële rulings bij de kaart lees wordt het een ander verhaal. Ik ga ‘m onthouden.
Erg leuk! Ik dacht zelf ook al aan zo'n soort deck. Heb je zelf nog Hidden Strings overwogen? Of ben je bang dat je Cipher te weinig kan triggeren? Groet, Arthur
Ha Arthur, ik heb Hidden Strings wel overwogen (zie ook het stukje met alle kaarten die ik overwogen heb maar die het deck niet hebben gehaald), maar ik denk inderdaad dat ik cipher niet vaak genoeg kan laten triggeren omdat ik bijna geen creatures met een vorm van evasion speel.
Ah ja, dat deel had ik overheen gelezen Wel een begrijpelijke keuze!
Ik wacht op deel 2, want het was weer leuk om te lezen xD
Dank voor je reactie Danny. Up.
Gelezen, door naar het vervolg.
Gelezen. Lekker budget en leuk deck. Springleaf drum vond ik vroeger al vet, maar nu heeft hij echt extra waarde
En dan is het nog geen eens de getweakte versie. Springleaf Drum is inderdaad 'what makes the deck tick'. Erik, ook jij nog bedankt voor je reactie.
|