LET OP: Deze primer is door team-genoot ~Jop~ geschreven en door mij hier gepost. Credits gaan dus volledig naar hem!
Burn it down! |
|
Een van de oudste strategieën in MtG is om je tegenstander dood te "burnen": je tegenstander damage doen aan de hand van kaarten als Lightning Bolt, Fireblast en andere damage-spells. Daar komt bij dat Burn een van de goedkoopste decks is die je kan spelen met bekende faam. Note: deze primer is gefocust op het formaat Legacy! In deze primer komen de volgende onderwerpen aan bod: Hoe het deck te piloten Mainboard kaartkeuzes Sideboard kaartkeuzes Toernooi-resultaten
|
Hoe het deck te piloten |
|
De algemene strategie Het ultieme doel, zoals van elk deck, is om te winnen. Burn doet dit extreem agressief door aan de hand van burn-spells en goedkope creatures de tegenstander zo snel mogelijk van 20 levens naar 0 te krijgen. Wat de tegenstander speelt is vaak irrelevant. Qua speelstijl is het dus een van de minder interactieve en gecompliceerde decks.
|
|
De beginhand Als burn-speler wil je een hand met 4-5 spells en 2-3 land pakken aan het begin van het spel. 3 land is het beste van deze twee opties, zeker als er een fetchlandje tussen zit. Teveel of te weinig land zal vaak de reden voor een mulligan zijn. In game 2 kunnen deze verhoudingen verschillen, wat afhangt van welke sideboard-kaart je mogelijk in je beginhand vindt.
|
Mainboard kaartkeuzes |
|
Creatures De volgende creatures zijn op het moment van schrijven allemaal opties voor het Legacy Burn-deck. Ze zijn per categorie hieronder beschreven. 1-drops (Goblin Guide, Grim Lavamancer en Vexing Devil): -Goblin Guide: een van de beste creatures uit het deck. Een 2/2 haste die vaak 4/6 damage doet + informatie over de draws van de tegenstander geeft. De eventuele landdrops die je je tegenstander met deze kaart geeft zijn vaak verwaarloosbaar, want je deck is te snel om dat voordeel optimaal te benutten. -Grim Lavamancer: een herhaalbare Shock voor iedere twee kaarten in je graveyard voor de lage cost van is een prima keuze voor een deck zo snel als dit. Werkt leuk in combinatie met Fireblast en fetchlandjes zoals Arid Mesa en Bloodstained Mire, mocht je voor de wat minder budget-versie van het deck gaan. Ook kan je hem nog gebruiken nadat je hem als blocker gedeclared hebt: niet vergeten om dat extra beetje value uit je creature te halen! -Vexing Devil: een van de meer dubieuze kaarten van het deck, daar hij je tegenstander een keuze geeft. In het geval van een sacrifice is het een betere Lightning Bolt, maar als je tegenstander er removal of iets anders voor heeft is de kaart ineens een stuk slechter. Desalniettemin kan hij enorm hard gaan – een kaart om rekening mee te houden. Utility-creatures (Eidolon of the Great Revel en Young Pyromancer): -Eidolon of the Great Revel: met de grote hoeveelheden aan 1-2- en 3-drops in het formaat Legacy is deze Pyrostatic Pillar op pootjes een staple geworden voor Burn-spelers. Hij schakelt eigenhandig decks als combo (ANT, TES, Belcher, High Tide en Solidarity) uit – maar zelfs als je niet tegen een van deze decks speelt blijft hij goed vanwege kaarten als Brainstorm en co. -Young Pyromancer Een van de betere kaarten in de control-MU (zolang hij doorkomt). De reden hiervoor is dat zelfs als jouw damage-spells gecounterd worden, je alsnog creatures aan ze overhoudt. De damage-spells hoeven namelijk niet te resolven voor de Young Pyromancer. Overige creatures (Keldon Marauders, Hellspark Elemental en Figure of Destiny): -Keldon Marauders: Dit is meestal een kaart die 5 damage doet, of 2 damage en gain X life (als je hem gebruikt om te blocken – komt niet vaak voor, daar je de agressieve speler bent). Tegenwoordig echter vaak vervangen door Eidolon of the Great Revel. -Hellspark Elemental: op het juiste moment een Lightning Bolt met flashback – altijd een optie. -Figure of Destiny: een van de manasinks van het Burn-deck, al is hij sinds de komst van Abrupt Decay steeds minder populair geworden. In een meta waar die kaart niet veel voorkomt is dit een mogelijkheid – zie je Abrupt Decay wel vaak, dan is dit geen veilige optie.
|
|
Instants & sorceries Het aanbod van spreuken is groot voor een deck als Burn, maar daardoor worden de keuzes ook lastiger. Hieronder staan de kaarten die zeer zeker te overwegen zijn. Het begin van het begin (Lightning Bolt & Chain Lightning: -Lightning Bolt: simpelweg de beste burn-spell die bestaat. Zal niet veel uitleg nodig hebben. -Chain Lightning: een Lightning Bolt op sorcery-speed, maar nog steeds niet geëvenaard door andere burn-kaarten. Auto-include voor welk Burn-deck dan ook. Secondary Stage (Rift Bolt & Lava Spike): -Rift Bolt: het resultaat bij deze kaart is nagenoeg hetzelfde als bij Lightning Bolt. Het enige nadeel is dat je tegenstander hem aan gaat zien komen – een marginaal probleem in de meeste gevallen. Zeker niet groot genoeg om 3 damage voor te laten liggen. -Lava Spike: wederom een andere versie van Lightning Bolt – een die alleen op spelers gespeeld kan worden. Gelukkig is dat ook wat Burn probeert te bereiken. 4 damage is meer dan 3 (Fireblast, Flame Rift & Price of Progress): -Fireblast: een van de "finishers" van het Burn-deck. Lategame heb je niks meer aan extra landdrops, dus waarom zetten we ze niet om in damage? Note: gebruik de landjes voordat je ze sacrificet! -Flame Rift: 4 damage voor is geen slechte deal – het enige nadeel is dat je jezelf ook raakt. Desalniettemin zal jij 9 van de 10 keer toch hoger staan dan je tegenstander, wat dat effect irrelevant maakt. -Price of Progress: met de grote hoeveelheden duals en andere non-basics die gespeeld worden in Legacy, doet PoP vaak 4-6 damage voor 2 mana. Hij werkt wel voor beide spelers, dus let op met deze kaart als je kiest voor een splash! Interactive (Searing Blaze, Searing Blood & Skullcrack): -Searing Blaze: in combinatie met fetchlandjes is een beestje afschieten nog nooit zo leuk geweest. Je voldoet namelijk nog steeds aan de doeleinden van Burn, namelijk: iedere spell moet 3 damage of meer doen. Bijkomend voordeel: door de meerdere targets van deze kaart (namelijk de speler + het creature) "fizzlet" de Blaze niet als het creature in reactie wordt weggehaald o.i.d. -Searing Blood: een slechtere Searing Blaze, daar het creature ook dood moet gaan om damage aan de speler te doen. Desalniettemin voldoet hij met grote regelmaat daar aan en past hij dus in het plan. Note: Deathrite Shaman – we're watching you… -Skullcrack: Batterskull is een kaart – een kaart waar rekening mee gehouden moet worden. {=skullcrack] is een van die opties voor de burn-speler: in reactie op een aanvallende Batterskull werkt deze kaart als een pareltje. Flames of the Blood Hand is niet meer nodig nu Gatecrash ons deze kaart heeft gebracht. Splash-ables Vanaf dit punt is het belangrijk om te kijken naar de mogelijkheid van het toevoegen van een tweede (of misschien zelfs derde) kleur. Zowel als zijn hier goede opties voor: beide kleuren leveren een aantal interessante opties op voor het Burn-deck. Hieronder staan er een paar: Black is the new Red? (Tyrant’s Choice & Bump in the Night): -Tyrant’s Choice: sinds de komst van Conspiracy is dit de nieuwe Flame Rift voor het Burn-deck. No matter wat je tegenstander kiest: voor krijgt hij 4 schade – en jij niet. Hierdoor wordt wel de kans groter dat je jezelf raakt met Price of Progress, maar 2 schade is nog altijd minder dan 4 – tel uit je winst (hint: 2 levens)! -Bump in the Night: de zwarte variant van Lava Spike, nu met flashback voor – De flashback is nagenoeg niet relevant, maar desalniettemin is het 3 schade voor 1 mana. White, an excellent addition (Boros Charm & Lightning Helix): -Boros Charm: 4 damage voor 2 mana is nog steeds goed, maar bij Boros Charm krijg je er nog gratis een paar extra opties bij. En zoals we weten houdt elke magic-speler van meerdere opties, zeker als ze gratis zijn. -Lightning Helix: een Lightning Bolt met een ingevoegde Healing Salve, wat enorm goed kan zijn tegen de ietswat agressievere tegenstanders. Een goede metacall voor de spelers met een meta vol met Affinity, Elves en andere aggro-decks.
|
|
De rest van het deck Hoewel het hier maar om 1 kaart draait, is het toch nodig dat Sulfuric Vortex genoemd wordt in dit stuk. Het is een kaart die zowel een klok neerzet als lifegain stopt, twee eigenschappen die de Burn-speler nooit erg vindt. Draai je deze kaart in je 60, dan is Skullcrack overbodig. Afhankelijk van de meta wordt deze kaart tussen de 1-3 keer gespeeld.
|
|
De manabase De manabase van Burn is redelijk simpel voor een Legacy-deck: het bestaat primair uit Mountains. Dit kan uitgebreid worden door het draaien van fetchlandjes (Scalding Tarn en co.) voor de Grim Lavamancer + Searing Blaze en een singleton Barbarian Ring voor de echte oldskool-spelers. Kiest men echter voor de splash naar een (of meerdere) van de andere kleuren, dan komen de duals in het spel: Badlands & Plateau. Om deze splashes te kunnen handhaven is fetch echter wel noodzakelijk. Dit is dus geen optie voor de budget-spelers (alhoewel het budget zelfs dan nog redelijk laag kan liggen in vergelijking met andere Legacy-decks zoals ANT of Deathblade). De duals kunnen, hoewel het voor een beginnende speler heel logisch klinkt, door het hoge tempo van Legacy niet vervangen worden shock-duals zoals Sacred Foundry.
|
Het sideboard |
|
Burn heeft een aantal matches waar het het sideboard zeker nodig heeft. Hieronder staan een aantal mentions met beargumentatie daarvoor. Let dat het meta-afhankelijk is (zoals elk ander sideboard) en dat er dus verschillen tussen kunnen zitten per deck.
|
|
Graveyard-hate: hoewel Burn op zichzelf in een MU als Dredge snel genoeg kan zijn, heeft het enorm veel problemen met decks die kaarten als Iona, Shield of Emeria Reanimaten (het zij met Reanimate zelf, het zij met Dread Return). Graveyard-hate is daarom essentieel voor Burn, en wel in de vorm van kaarten als Tormod’s Crypt, Faerie Macabre, Leyline of the Void, Rest in Peace, Relic of Progenitus, Grafdigger’s Cage of Surgical Extraction. In een meta waarin vooral Reanimate gespeeld wordt zijn kaarten als Faerie Macabre of Surgical Extraction de meer relevante keuze. In een meta waarin meer met Dredge (een iets trager deck dan Reanimate) gespeeld wordt, wil men misschien voor de wat meer permanente kaarten gaan (o.a. Leyline of the Void of Rest in Peace, afhankelijk van de splash}). Grafdigger’s Cage past ook in dat rijtje, waarbij ook het voordeel komt dat hij goed is in MU's als Elves of Snapcaster Mage-decks.
|
|
Control-hate: MU's zoals Counterbalance of andere zware counter-decks zijn redelijk populair in bepaalde groepen/metas – een Burn-speler zal zich dus tegen die decks moeten kunnen wapenen. De kaarten die het meeste kunnen helpen in deze MU's zijn bijvoorbeeld Vexing Shusher, Pyroblast en Red Elemental Blast. Vexing Shusher is een geweldige kaart in de Counterbalance-MU, maar wees wel voorbereid op een Swords to Plowshares of een Terminus (al zul je de tweede minder vaak post-board tegenkomen). Snelheid is op dat moment dan een vereiste, wat een grote vraag op je tactiek legt.
|
|
Artifact-hate: kaarten als Chalice of the Void, Leyline of Sanctity, Batterskull, Umezawa’s Jitte en zelfs Vault Skirge zijn enorm slechte kaarten om als Burn-speler tegenover je te krijgen. Om hier wat aan te kunnen doen zijn kaarten als Smash to Smithereens, Shattering Spree en Wear // Tear dus een "must". Afhankelijk van je meta kies je voor een van deze opties: is je meta overwoekerd met Affinity-decks, dan is Shattering Spree de kaart naar keuze. Zijn er veel Stoneforge Mystic-decks, dan is Smash to Smithereens de beste optie. Merk je dat Leyline of Sanctity regelmatig aan de andere kant van het board ligt, dan is de splash naar voor Wear // Tear te vertegenwoordigen – toegegeven dat het dan meer om de enchantment-haat gaat.
|
|
Boardwipes: in een aggro-meta verliest de Burn-speler soms de damage-race van andere decks. Boardwipes zoals Pyroclasm en Volcanic Fallout zijn dan je beste vriend. Pyroclasm is vooral gericht op metas met decks als Elves en Affinity, en Volcanic Fallout ligt meer in het straatje van tegenstanders als RUG en andere blue-based Tempo-decks.
|
|
Overig: hieronder staan nog andere opties die een Burn-speler kan maken, afhankelijk van zijn meta. Pithing Needle, Phyrexian Revoker, Mindbreak Trap, Ashen Rider en Ensnaring Bridge zijn allemaal metacalls voor bepaalde situaties. Pithing Needle en Phyrexian Revoker zijn handing in Stoneblade-MU's, maar ook in metas waarin Affinity of Painter-decks gespeeld worden. Ashen Rider en Ensnaring Bridge zijn gefocust op metas waarin Show and Tell een prominente kaart is, en Mindbreak Trap is gefocust op speelomgevingen waarin ANT/TES echt een ding is. Natuurlijk zijn er nog veel meer opties aanwezig, afhankelijk van je meta. Het is echter niet mogelijk om al die verschillende opties te vatten – daar zul je dan van je eigen vaardigheden uit moeten gaan.
|
Toernooi-resultaten |
|
Qua toernooien is Burn een wisselvallig deck: de ene keer kan het enorm succesvol zijn (o.a. te zien aan het toernooi-resultaat van Bryan Cambidge – eerste plek SCG Las Vegas), de andere keer valt het maandenlang niet in de top 8. Het ziet er naar uit dat hoe minder mensen voorbereid zijn op de MU, hoe meer succes het deck heeft. Dit resulteert in een golf-achtige vorm, als we het zouden moeten neerzetten als een grafiek. Simpelweg: is de meta niet berekend op Burn, dan presteert het goed (een trent die je ook bij decks als Dredge zult tegenkomen). Als Burn-speler kan je daar zelf niks tegen doen, maar mentaal zul je daar wel rekening mee moeten houden. Presteert je deck slecht? Kijk, behalve naar je eigen speelstijl, ook naar de meta: het kan goed zijn dat het simpelweg niet het juiste moment voor Burn is.
|
Afsluiting |
|
Burn is het deck geweest waar ik mij altijd op gefocust heb in het formaat der Legacy: een primer over dit deck leek mij dus een interessant proces. Ik hoop dat ik toekomstige Burn-spelers heb kunnen helpen met de informatie hierboven en ben natuurlijk altijd op zoek naar aanpassingen/toevoegingen/etc., zodat zowel ik als andere spelers hun decks (en hopelijk ook hun resultaten) kunnen verbeteren. Ik bedank Crucifix (Lookky) voor het helpen met het schrijven + editen van dit stuk, en ik bedank Michiel voor het hebben van een plek waar ik hem kan posten. Tot de volgende keer, ~Jop~!
Reacties
(23)
Ik geef hem maar even een upje omdat hij wat laat is geupload - al kan ik best geloven dat zo'n flinke lap tekst niet voor iedereen interessant is
ten eerste een leuk topic om te lezen ten 2de ik ben nog steeds niet overtuigd aan eidolon of the great revel. je legt wel veel combo decks plat maar krijg je zelf dan niet zoveel damage om dat jezelf als burn speler amper iets speelt dat meer dan 3mana is ? greetz
Het scheelt dat al je kaarten er op gefocust zijn om 3 of meer damage te doen, daardoor blijf je voor staan in de damage-race. Daarnaast worden kaarten als Fireblast al snel actief vanwege de lage levenstotalen - en daar verlies je dan weer geen levens voor.
Leuk stuk en interessant om te lezen.
Leuke primer Ik ben zelf meer van "echte burn", zonder creatures, maar met creatures doet het wel een stuk beter
Altijd leuk om te lezen over een deck archetype in Modern, hoewel ik het format zelf niet speel.
Eh.. Dit gaat over Legacy.
Leuk om te lezen dat mensen het leuk vinden om het te lezen.
Dus is er een vervolg binnenkort?
Vervolg als in meer primers, want ze zijn interessant
Geen zorgen, er komen nog redelijk wat stukken aan. Het probleem is alleen dat sommige decks gecompliceerder zijn dan anderen, wat wat meer druk legt op de schrijver. Ook heeft NM geen spoiler-knop, wat wat onhandig werkt. Maar al bij al weet ik zeker dat er nog veel gaan komen, maak je geen zorgen!
Zoals Lookky al aangaf, zijn een aantal decks wat gecompliceerder. Het voordeel dat ik had met Burn en Lookky met Dark Times (vintage) is dat wij het zelf spelen. Waardoor je makkelijker de kaartkeuzes kan beamen of afraden. Zelf zit ik er aan te denken om er 1 te schrijven over ANT. Maar ook dat is erg breed en daarmee heb ik zelf 0 competitieve toernooiervaring. Speel het wel vaak en graag op cockatrice of met proxies aan de keukentafel.
En nog één, Jop. Erg leuk stuk en zoals het een magiccer betaamt heb ik altijd een zwak gehad voor burn . Question, misschien ook aan de mods: wat maakt dat een primer als deze, die over een typisch Legacy deck gaat, in het onderdeel "The Vault" terechtkomt en niet onder het onderdeel Legacy bij deckdiscussie? Groet'n, Stijn
Zonder creatures is Burn, met creatures is Sligh
@ Stijn: dat komt doordat ik Jop heb geholpen met de primer, en hij het prima vond om hem bij de rest van de primers te zetten (al mijn primers komen namelijk gewoon in de Vault te staan). Ik geef toe dat het inderdaad een beetje raar over komt.
Zoals wat vaker aangegeven: er is best wel een verschil tussen een versie met creatures en een versie zonder creatures. Ook in naamgeving. Doordat beesten steeds beter worden (Goblin Guide is wel een must) wordt creatureless zelden nog gespeeld, maar de virtuele cardadvantage is zeker iets wat je meer aandacht zou mogen geven. Daarnaast: je vergeet de beste kaarten voor beide splashes: zwart Dark Confidant en wit Steppe Lynx. Figure of Destiny is trouwens nooit een goede kaart geweest in Legacy Sligh. Dat ligt meer aan de inefficientie van het beest en aan de meest gespeelde spotremoval in het formaat. Voor de rest: prima geschreven, zeker voor beginnende spelers.
Allereerst, bedankt voor de reacties! Tegenwoordig zijn creatures, zoals Merrin terecht aangeeft, onmisbaar voor burn-decks. Volgens mtgtop8.com (een site waar decks van alle formaten in allerlei settings naar voren komen) komt het deck dat jullie sligh noemen al sinds 2011 niet meer voor, decks die toen sligh genoemd werden heten tegenwoordig zoo (voorheen tarmosligh), red deck wins (mono rode aggro creature-based decks met een enkele burn spell) en burn (rode aggro spell-based decks met enkele creatures). Vandaar ook mijn keuze om dit als een burn primer te publiceren. @Merrin, wat betreft de splashes heb je natuurlijk helemaal gelijk. Dark Confidant voor zwart en Steppe Lynx voor wit heb ik helemaal over het hoofd gezien. Beide hebben voor en nadelen. Voor Dark Confidant valt te zeggen dat hij enorm veel card-advantage kan geven. Mits, zijn nadeel, hij lang genoeg blijft liggen. Wat betreft Steppe Lynx is het, indien je genoeg fetch-landjes draait een beestje dat turn 2/3/4 enorm veel damage kan doen. Wat je precies bedoeld met virtual CA snap ik niet helemaal. Ik denk dat je bedoeld dat je door creatures te spelen herhaalbaar damage kan doen. Had ik dat dan duidelijker moeten verwoorden bij de introductie betreffende creatures?
Zoals ik het zie geeft het niet spelen van creatures de virtuele cardadvantage doordat het al de spotremoval van je tegenstander dode kaarten maakt. En Sligh is misschien een oude, dan wel achterhaalde term maar daar ben ik mee opgegroeid.
Mooi om te lezen. Dank voor het schrijven.
Super leuk om te lezen. Deathrite Shaman hoort volgens mij ook in de splash voor zwart aangezien deathrite in burn de betere variant is van grim lavamancer.
@ Nick: ik ben het niet met je eens. Je blijft een tempo deck en wilt dus zo snel mogelijk je tegenstander dood hebben, als de tegenstander vervolgens een deathrite dropt, dan doet de jouw deathrite niets meer (daar het geen cost is om te exilen maar een effect van de ability, die dus gecounterd wordt als het target er niet meer is). Daarnaast is de lavamancer veelzijdiger omdat deze ook creatures (deathrite dark confidant stoneforge) af kan schieten. Daarnaast is het exilen van lavamancer wel een cost. Persoonlijk denk ik dus dat deathrite zeer weinig uitvoert, of in ieder geval minder dan lavamancer. Ondanks dat hij gebruikt kan worden als gravehate, denk ik niet dat hij de splash waard is.
|