Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Mini-prijsvraag 183.0: discussie en winnaar!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2 3  [volgende] [laatste]
13-1-2015 17:37:00

Alle 5 kandidaten hebben een mooie inzending gedaan, en nu is het tijd dat iedereen zijn of haar mening laat horen! Van de kandidaten hoor ik graag welk design (afgezien van het jouwe) het beste is. Van alle andere users hoor ik graag, met argumenten en voorbeelden, waarom je een bepaalde set leuk vindt of niet.

De centrale vraag is: welke set wil je graag dat najaar 2015 in de schappen ligt? Met welke set wil je draften, welke kaarten wil je graag in je Standard/Modern/Commander deck stoppen? Wie vind jij dat de leukste/interessantste/meest uitnodigende of prikkelende set heeft ontworpen?
Je kunt je mening geven tot en met donderdag 23.59 uur, vrijdag kies ik een winnaar. En ook al vel ik het uiteindelijke oordeel, ik hoor erg graag jullie mening!

 Reactie plaatsen

Reacties 1-25 (51)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2 3  [volgende] [laatste]
13-1-2015 19:44:00

hier
hier
hier
hier
hier

Alle sets snel naast elkaar.

14-1-2015 09:19:00

Sander. Flavorvolle set en een van mijn favorieten. Je ziet gelijk welk thema je hebt trachten uit te beelden. Desondanks heb ik aantal kantekingen. Ongetwijfeld zal je er ook genoeg bij mij hebben.

Allereerst vind ik de mechanic Enrage niet vind passen bij een naderende ijstijd. Misschien dat ik het niet goed zie, maar ik zie een volgend mechanic eerder bij een naderende ijstijd:

Survival (At the beginning of your upkeep, if no creatures died last turn, put a -1/-1 counter on this creature).

Dit zorgt ervoor dat je creatures groter dan normaal kan maken. Een 3/3 groene common tweedrop zou hierdoor mogelijk kunnen zijn en je wilt graag grote beesten. Bovendien beeld het mechanic de ijstijd beter uit. Immers voedsel is schaars (denk aan deplete!) en het is eten of uiteingelijk zelf gegeten worden. Het zorgt er bovendien voor dat je tijdens een potje magic anders moet denken. Ook niet onbelangrijk.

Ik vind het dus een gemiste kans. Nu beeld met name deplete en blauw middels snow mana dit uit. Nogmaals ik vind je inzending uitermate flavorvol. Deplete is leuk gevonden en het terug laten keren van sneeuwlandjes is op deze manier leuk gedaan. Alleen ben ik het dus niet eens met een van je gekozen mechanics.

In de loop van de dag ga ik ook naar de andere sets kijken.

14-1-2015 13:07:00

Nogmaals een oproep aan iedereen: laat je mening horen, vertel wie JIJ vindt dat de hoofdprijs moet winnen! Je hebt tot en met donderdagavond om dit te doen

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
14-1-2015 13:46:00

Hieronder mijn gedachten bij het doorlezen van de inzendingen in volgorde van LotZ's post:

Patrick:
Leuk thema, maar vind de setnaam (Hebrew) niet echt passen erbij, want ik denk gelijk aan Joden of is dit de bedoeling xD Gevoelsmatig vind ik groen een erg zwakke en buiten de boot vallende ability hebben. In de booster hebben sommige kaarten een mooie flavour en sommige vind ik onduidelijk qua verwoording. Dat laatste is een klein puntje en zou je er met een controle team zo uithalen.
Het thema, nogmaals, vind ik erg leuk. Helaas heb ik niet gevoel dat dit mij naar mijn eerste pre-release zou lokken.

LotZ:
Oud Egypte, dat klinkt al best wel tof. Soultrade doet mij beetje denken aan een inverse soulshift, beetje als persist en undying elkaars ‘tegenovergestelden' zijn. Leuk om het eens van een andere kant te bekijken. Monument, klinkt beetje afgezaagd qua naam, hoewel het idee wel leuk is. Wat ik mis hier is de samenwerking van de abilities, imposing en follower is duidelijk aan elkaar gekoppeld. Alleen wat met de andere kaarten? Je spreekt over allianties, maar die zie ik hier niet in terug. Had een kleur bijvoorbeeld counters kunnen vernietigen om monumentale creatures weer in game te krijgen had ik dit al een mooie verbetering gevonden.
Hoewel je erg last minute op gang bent gekomen, vind ik de set een mooie basis. Mocht je hier een paar dagen eerder mee zijn gekomen, had je denk ik een flinke verbeterslag kunnen maken.

Toby:
Steampunk is niet mijn ding. Hoewel paar vrienden en mijn vriendin het interessant vinden, hierdoor ben ik er toch een beetje in ‘thuis'. Uitgebreide verslaglegging van de fracties. Steam League geeft een weergave, van mijn gevoel, wat steampunk is. Kleine radars die het grotere laten draaien en vooruitgang is het enige doel. Nature is precies wat het zou moeten zijn volgens de beschrijving. Kijkend naar de booster heb ik mijn twijfels over de Nature-deel van de booster. Voor mijn gevoel is die niet in balans met wat Steam te bieden heeft. Ok het zijn maar 15 kaarten van het grotere geheel, maar toch. Als ik dit de eerste 15 kaarten zouden zijn die worden gespoild, dan zou ik wel benieuwd zijn naar meer kaarten vanuit de Nature side. Dus mijn interesse is wel gewekt door deze booster.

Kees:
Urborg en een homage van het Urza tijdperk, mijn interesse is door de beschrijving al gewekt. Mooi gebruik van oude kaarten in de abilities. Veel nieuwere spelers die oudere set niet hebben meegemaakt , zullen het niet doorhebben maar oudere spelers zullen het herkennen. Een leuke manier voor een memory trip down lane. De kaarten zijn voor mijn gevoel goed doordacht en ik zie een mooie balans in deze booster.

Sander:
Hoewel ik toen er nog niet bij was, moest ik bij de beschrijving aan Ice Age denken. Waarschijnlijk puur vanwege de naam van die set. Bij het lezen verwacht ik een jagers/verzamelaars set te krijgen, kan best interessant zijn. Leuke beschrijving van wat de groepen zijn. In sommige kaarten zitten fouten, zoals in de eerste kaart deplete 3: exile the top 2… Binnen de booster zie ik terug waarover is gesproken bij de set beschrijving. Ik besef dat ijslandjes in de tweede set wat meer naar voren zou komen, maar nu voelt dat voor mij (helaas) geforceerd.

Mijn voorkeur gaat uit naar Toby en Kees, beide hebben een ontzettend goede booster met hier en daar een Misstep en toch mijn interesse getrokken. Sander valt hier net niet bij voor mij, vanwege het beschreven geforceerde gevoel, sorry hiervoor. Bij Toby en Kees zie ik een vervolg set ook meer voor me dan bij de andere inzendingen. Ik denk dat die van Toby net iets meer uitgangsmogelijkheden heeft en dat die van Kees vaststaat van waar het heen moet gaan. Uiteraard hoeft dit geen slecht iets te zijn, maar de verassing is dan moeilijker te bewerkstelligen. Ik denk dat ik wel voor de booster van Kees ga, puur gebaseerd op de balans die ik in deze booster meer lijk te voelen dan in die van Toby. Dus vanuit mijn kant staat Kees op nummer en Toby op nummer met een punt/komma ertussen.

Edit: had niet veel gescheeld of ik had een muntje moeten tossen

14-1-2015 14:47:00

@Danny

Hebrew was gekozen puur vanwege het feit dat ik elke kleur de naam in hebreeuws had gegeven. Puur toeval. Ik had te weinig tijd om nog iets anders te bedenken. Wit is lahvahn in het hebreeuws etc.

14-1-2015 15:23:00

Mijn stem gaat naar Sander

14-1-2015 16:07:00

Ik stem ook op Sander. Biased? een beetje, enkel sander zijn inzending heeft mij kunnen lokken door er langer naar te kijken. Ik zal mijn impressies van de sets neerzetten. Ik ben me er van bewust dat hier onterechte dingen in kunnen staan, het is wat het is, de impressie die ik kreeg.
Bij deze, in geen specifieke volgorde:

Sander: prehistorie betekent simpel? grote beesten, maar de arme humies moeten ook wat kunnen.. Humans gebruiken een onconventionele resource (het deck), de dino's hebben timmy potential en blauw geeft je zoals gewoonlijk veel potentieel om je tegenstander te nakken. Thematisch hangt het samen, en je kan doen wat je leuk vind.

Toby: steampunk. Een tricky thema omdat het een thema van extremen is. Je maakt leuke interacties met name in het steampunk deel, het nature deel vind ik maar slap aanvoelen. Waar de steampunk kaarten stijl staan van de gimmick van alles vaak kunnen untappen en gears gebruiken om dingen gedaan te krijgen, mag nature een beetje sorcery type abilities doen met de creatures. Forceert me heel erg om all-in te gaan op de steampunk gimmick, ik wil graag mijn eigen draai geven aan mijn deck.. zou fijn zijn als de set dit ondersteund en niet mij een hoekje in wil drijven.

Lord of the Zombies: Egypte, veel potentie. Veel lore en mythologie waar je gebruik van kan maken. Ik vind de soultrade ability niet erg goed gevonden. De egyptische mythologie heeft vele bewakers van de onderwereld, en weinig die het wel lukken om hieruit te onstappen. Mechanisch ook erg onleuke ability... het creature wat je kapot moet hebben heb je kapot, nee.. er ligt een chump; hij komt gewoon terug... Monument is grappig gevonden, maar ik vind generfde defenders, of enchantments op stokjes niet heel interessant. Je had zo veel kunnen doen met de geweldige beesten en goden met deze setting, vind het jammer dat het uit komt op een aantal mechanics die ik lakluster, of in het geval van soultrade gewoon cheaty vind.

Kees van Schijndel: urborg en urza. Dit zijn sets rond wanneer ik magic voor het eerst speelde, je hebt hier dus al een bonus voor nostalgie. Remnant is een simpele niet heel interessante ability, maar het is niet een ability die niet leuk is om op een kaart ergens bij te hebben. Echo heb je weliswaar interessant gemaakt, en de overige mechanics zijn simpel en to the point; iets wat ik kan waarderen. Ik zie potentie voor gimmick decks, maar ookal ga je niet vol voor een gimmick kan je lijkt me nog genoeg interessants doen. Je bent mijn runner up, puur omdat de booster van Sander in mijn optiek thematisch beter samenhangt.

Patrick: Pirates, yarrr. Hmm.. en dan zie ik de dode kaart Sunken Treasure. Oh, andere kaarten die werken specifiek met deze kaart of dit kaart type. Hmm.. Vind het alleen een niet heel indrukwekkende kaart. Als ik een naam voor de kaart bij deze ability zou moeten bedenken zou ik ook niet bepaald op "Sunken Treasure" komen. Heb eigenlijk hetzelfde kritiek als bij Toby, en dat is dat ik me geforceerd voel om vol voor een gimmick te gaan. Alleen.. zou ik niet eens voor het gimmick van de treasures willen gaan omdat het op zichzelf dode kaarten zijn. Uit de boosterkaarten krijg ik ook niet echt een beeld waar de set heen wil. At best zou ik gokken dat het pirates vs sea-monsters wordt (aan de hand van de squid), wat voor mij een thematisch eenzijdige strijd zou zijn.

Vind wel dat iedereen hulde verdiend. Een set bedenken, mechanics er bij zoeken EN 15 kaarten ontwerpen die de essentie van de set vangt, de synergy tussen mechanics aangeeft, en ook nog eens het tipje van de sluier opligt van waar het verhaal naar toe gaat is een gigantische uitdaging. Dat jullie dit in een week hebben gedaan, en op dusdanig niveau is inspirerend.

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
14-1-2015 18:18:00

@Patrick: Ok weer wat geleerd, dat is wel leuk. Helaas zie ik nog steeds de link met piraten niet xD

@Bruxonn: Zou je het kunnen/willen toelichten?

14-1-2015 20:35:00

Bij deze even de toelichting:
Mijn stem gaat naar de set van Sander Verkerk, omdat ik de setting bijzonder goed uitgewerkt vind. Niet dat dat bij de andere inzendingen niet zo is, maar ik vind de mechanics mooi passen bij wat de set vertelt. Vooral de Meditate mechanic gaf voor mij de doorslag, geweldige flavour

14-1-2015 20:53:00

@Danny er was geen link met piraten. Het was een random naam. Ik was toch al met hebreeuwse namen bezig en dacht waarom niet. Achteraf dus niet handig .

14-1-2015 23:01:00

Ik vind het moeilijk om commentaar te leveren op mijn mede-wedstrijdgenoten, ik ben een beetje een softie

Ik ga het toch proberen, hopelijk voelt niemand zich beledigd!

@Patrick: Altijd leuk piraten! De "flavour" van de kaarten en de keywords zijn erg vet en alles past goed bij elkaar. Ik had graag nog wat meer kaarten in je booster gezien van wat je allemaal met de vrij specifieke keywords kan, al verteld je booster wel wat er allemaal gaande is. De vraag blijft bij mij, hoe bruikbaar zijn sommige kaarten buiten je set om? Maar, ik zou zeker graag je serie willen draften, lijkt me erg leuk om te doen, wellicht is dat eigenlijk ook wel voldoende!

@Lord of the Zombies: Oude egypte had naar mijn mening allang een serie moeten zijn in MTG. Nu dan eindelijk een leuke idee er over. Ik vind je keywords erg sterk bedacht en lijkt me erg leuk om te spelen. Ik vind persoonlijk dat de keywords alleen niet zoveel samenhang hebben, al vind ik stuk-voor-stuk wel sterk. Ik vind je booster wel een sterke show-case van wat je keywords allemaal kunnen, alleen kan ik niet echt het verhaal van je inzending terug zien in de booster. Het voelt voor mij nog niet af, al maakt het me wel nieuwschierig.

@Toby: Toby, toby, toby wat heb je ons toch een hoop flavour en text voorgeschoteld in een week tijd! Je wist waar je heen ging en dat blijkt ook uit het eindproduct. Je kan duidelijk zien welke kant je uit wilde. Zeker het steam league deel van je inzending is heel goed, heb ik niets op aan te merken. Helaas ben ik het wel met Danny eens, het nature-deel komt niet zo goed naar voren. Je set oogt het meest verzorgd van alle sets die gemaakt zijn. Wellicht heb je te veel hooi op je vork genomen, als deze opdracht twee weken had geduurd hadden we denk ik allemaal geen schijn van kans gehad!

@Sander: De set ademt old-school en je kan duidelijk aan mijn eigen set zien waar mijn voorkeur ligt. De set ligt heerlijk in het verlengde van Ice-age, al is alleen blauw nog maar gelinkt aan de snow-permanents. Ik vermoed een totaal bevroren wereld in de volgende set. Je keywords zijn clean, net zoals je kaarten. Je booster geeft goed aan wat de bedoeling van de set is, een boosterdraft die zo fair mogelijk moet verlopen. Het is misschien niet te meest spannende set ooit gemaakt maar zeker wel cool (snap je, cool, ice age achtig lol slechte humor). Het is duidelijk wat je met je booster wat je graag wilde bereiken, voor mij wel. De combinatie van duidelijkheid van de booster en het heerlijk old-school gevoel maakt het voor mij duidelijk dat dit mijn favoriete set is van mijn "concurrenten".

Mijn voorkeur gaat dus uit naar Sander, het is vooral een gevoelskwestie, vanwege het old-school gevoel wat ik er bij krijg. Dit zijn marginale verschillen en het moest aankomen op een gevoelskwestie om de echte doorslag te geven. Voor iedere deelnemer een groot applaus!

14-1-2015 23:38:00

Ik hoop trouwens van elke wedstrijdgenoot feedback te krijgen, dat zou ik heel awesome vinden. Hopelijk vindt iedereen de tijd om dat te doen!

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
15-1-2015 00:45:00

Leuk om te zien hoe verschillend mensen kijken naar de inzendingen
Ben benieuwd wat het eindoordeel gaat zijn, beetje medelijden met Dustin want het is een lastige volgens mij met hoe dicht het bij elkaar ligt qua niveau. Dit laatste is wel heel tof xD

15-1-2015 03:16:00

Kees van Schijndel
Mooie set symbool! Makkelijk te maken in Magic Set Editor, maar toch kerkenbaar als van een set waarin een of meerdere vulkanen een belangrijke rol spelen. Helaas had ik geen tijd meer om jou uit te leggen dat een oude ability alleen "evergreen" is als die als keyword in elke set terug keert. Cycling en Echo horen daar niet bij, en een kaart met dit en een ander mechanisme specifiek bij deze set zijn denk ik te ingewikkeld om op Common te printen. Ook kan ik niet uit de remainder text en extra uitleg van Dismiss halen wat Dismiss 2 zou doen. Maar jouw 1-drops en jouw landje met Echo vind ik erg goed gevonden!

Sander Verkerk
Het idee heeft veel potentie, maar die kan ik niet terug vinden in de mechanismes. Waarom put het verbouwen op prehistorisch land dat land uit, terwijl dat niet gebeurt op andere werelden, en waarom zorgt dat uitputten van dat land voor het exilen van je library? En waarom worden prehistorische monsters sterker als zij gewond raken? Ook over Meditate had ik mijn twijfels, maar de uitleg dat mediteren ze in contact brengt met de geestenwereld maakt mij duidelijk waarom Meditate het creature exilet. En Blessing of the Lost vind ik een mooie kaart die weer geeft hoe verschillende groepen met elkaar kunnen samenwerken in een deck.

Patrick
De Treasures vind ik een interessant mechanisme die nieuwsgierig maakt naar wat er allemaal interactie mee krijgt. Ik vind het piraten thema verder wel afgezaagd; bij alles wat verschillende thema's of namen kan hebben, zit er wel een piraten versie bij. Over Pillage heb ik gemengde gevoelens. Enerzijds vind ik dat lethal damage ook Pillage moet triggeren, want dat past veel beter bij rood. Maar anderzijds wordt een Pillage/Bloodthirst deck dan wel erg sterk: de tegenstander weet niet meer of hij of zij nou moet blocken om Pillage te trggeren, of de aanval door moet laten komen zodat Bloodthirst kan worden getriggerd. Dit voelt aan als een gok element waarvan Wizards niet wil dat dit in de eerste beurten gedaan moet worden; zij laten in Khans of Tarkir Limited Morph beesten die andere Morphs kunnen opeten pas unmorphen op 5 (of meer) mana. De naam van de set staat mij ook tegen. Als ik voor het eerst een naam lees, wil ik dat het mij niets zegt (Zendikar), of dat het mij zegt waar de set dan ook over gaat (Worldwake.) Maar de naam Hebrew doet mij totaal niet aan piraten denken. Als je toch alles in het Hebreeuws aan het vertalen was, waarom dan niet het Hebreeuwse woord voor "piraten" als set naam? Het Privateer mechanisme zie ik wel graag op kaarten verschijnen.

Lord of the Zombies
Een set gebaseerd op het Oude Egypte zag ik niet zo zitten, maar jij hebt er toch iets moois van weten te maken! Ik zie alle mechanismes wel werken en een flavor hebben van deze set. Maar jij liep ook in de val van het maken van een kaart met twee nieuwe mechanics op common. En +1/+1 counters krijgen als iets anders dood gaat kan snel uit de hand lopen met twee Soultraders. Monument lijkt mij erg leuk spelen. Een goedkoop "enchantment" of een duur creature? Of je cast gewoon Shimmering op twee monumenten. Met zoveel combo potentieel alleen al in deze booster belooft dit een leuke set te worden voor Johhnies.

Toby
Bij Steampunk denk ik aan vrouwelijk schoon met machines, en dat vind ik ook terug op jouw plaatjes. Zelfs die van een olifant! Jouw mechanics zien er goed uit en ik heb er weinig op aan te merken. Maar ik mis wel een dikke vanilla creature die bij Primogenitor Bear past. Maar een 8/8 op common maakt mij ook wel duidelijk dat je in deze set grote woeste monsters kan verwachten. En een mooi set symbool die meteen duidelijk maakt waar de set om draait. Letterlijk zelfs.

Op de vraag welke set ik graag zie verschijnen om komend najaar mee te draften, zijn er twee antwoorden mogelijk. Hoewel Toby een mooie set in elkaar steekt, houd ik er meer van om mij op een Plane te wagen waar er een strijd is tussen meer dan twee facties. Mijn stem gaat dus naar Lord of the Zombies, want ik ben nieuwsgierig naar welke synergie ik de volgende keer weer bij elkaar weet te draften.

15-1-2015 13:22:00

Ik begin meer en meer spijt te krijgen dat ik uberhaupt nog een set heb ingezonden. Ik word notabene afgerekend op een naam, die er geeneens toedoet. Ik vraag mij af of ik mijn inzending niet beter kan terugtrekken. Dit maakt de beoordeling aan de ene kant makkelijker en andere kant hoef ik ook niets meer te horen over mijn set.

15-1-2015 14:15:00

Waar staat dan dat de naam er niet toe doet? Ik heb alleen maar gevonden dat de naam en de flavor text juist veel zegt over de set...

Overigens reken ik sets vooral af op de mechanics. En op de kwaliteit van de individuele kaarten, maar daarvoor heb ik meer dan vijftien kaarten nodig.

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
15-1-2015 14:23:00

@Patrick: zoals ik al aangegeven heb vind ik het een rare naamkeuze, maar mijn keuze voor de winnaar is daar zeer zeker niet op gebaseerd. Welke domme namen heeft Wizards wel niet voor komende sets voor de echte naam wordt gebruikt? Het thema is leuk gekozen en het heeft zeker potentie als het verder zou worden geperfectioneerd. Ik vind bijvoorbeeld: Grasp of Sahkhor en Lavahn Quartermaster een heerlijke flavour hebben en zijn zeer degelijke kaarten binnen de set. Bij Davy Jones vind ik voor wat de -6 doet de cost iets te laag en Scourge of the Deep vind ik een rare kaart binnen de booster.
Ik zou dus zeer zeker geen spijt hebben van wat je hebt ingestuurd, want het heeft potentie. Voor mij staken Toby en Kees er gewoon qua thema en flavour boven de andere drie uit. Smaken verschillen, dat merk je wel uit de diverse meningen.
Uiteraard betekend dit niet dat ik jouw set niet waardeer of dat ik hem slecht vind. Het is het voor mij gewoon net niet. Neem de positieve punten die je krijgt mee naar een, hopelijk komt er ooit weer een, volgende prijsvraag
Hopelijk helpt dit een beetje je baalgevoel weg te nemen.

15-1-2015 14:58:00

@Danny Ik voel mij iets beter nu . Overigens vond ik Grasp of Shahkor ook een van de meer flavorvolle kaarten van de set. Die kaart had ik vrij snel ontworpen ook .

15-1-2015 16:34:00

Grappige is, toen ik las over Hebreeuws, ik moest denken aan Israël waar ooit de Feniciërs hebben gewoond (die een taal spraken nauw verwant aan het Hebreeuws). Zij zijn de uitvinders van de hedendaagse scheepvaart en eerste echte grootste handelsrijk te water.
Ik heb dan wel een fascinatie voor geschiedenis, dus ik kan me ook voorstellen dat mensen het vreemd vinden overkomen om Hebreeuws te gebruiken, toch zit het niet ver van de waarheid af, historisch gezien dan.
Hiermee wil ik natuurlijk niemands mening te kort doen.

15-1-2015 16:45:00

Krakens zaten niet in Griekse mythologie, zombies niet in Gothic Horror.
Kamigawa was Wizards' poging om dicht tegen de waarheid aan te zitten maar sloeg totaal niet aan.
Vandaar dat Magic sets tegenwoordig vooral gebaseerd zijn op het 'pop-imago' van een thema...

Official Rules Advisor bram (3) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
15-1-2015 17:18:00

@Patrick Piraten, Yarr!!
Ik Krijg enorm zin om deze set op de volgende "international talk like a pirate day" te draften, de flavor zit er goed aan. Toch ben ik niet geheel overtuigd van de set, de PW is extreem goed in deze set, maar daarna waarschijnlijk onbruikbaar en de rare is erg sterk maar mist dan weer de piraten flavor...
Al met al zou ik erg graag genoeg pakjes voor 1 draft hebben, maar mist het voor mij een plek in het grotere magic geheel

@lord of the zombies
Er is veel aan de hand met mana cost (naast imposing en follower ook op de mythic en rare) wat ik leuk en goed gevonden vind - ik heb het idee dat het op de mythic wel erg sterk is, zeker samen met soultrade.
De oude egyptische flavor zit er zeker aan, en is iets wat m.i. al veel eerder in magic had thuisgehoord.
Mijn belangrijkste klacht is dat monument functioneel veel weg heeft van evoke - ondanks het feit dat ik dus eigenlijk louter positief ben over de set wil ik niet meteen naar de winkel rennen, al kan ik moeilijk uitleggen waarom (misschien het gebrek aan artwork - wat niet beoordeeld dient te worden?)

@Toby Ik sluit me aan bij eerdere meningen, het steampunk deel is goed uitgewerkt en erg gaaf! Het nature deel lijkt naast een extreem goed uitgewerkt steampunk deel gewoon net even wat minder - het is niet slecht en zou zo in een magic set kunnen zitten maar maakt lang niet zo nieuwsgierig als het steampunk deel.
Van mij mag magic R&D je inhuren, dan zie ik over een aantal maanden graag een goed aangeklede versie van de set in de winkels verschijnen!

@kees van schijndel
Stuk voor stuk wat mij betreft kaarten met een goed design (het echo landje vind ik vooral erg goed gevonden, heel gaaf!).
Helaas ligt daar voor mij dan ook de zwakte: het brede thema van je set (m.u.v. artifacts, die zijn duidelijk) schijnt niet zo duidelijk als in de andere inzendingen.
Er is color fix op common, maar maar 1 multicolor kaart in de booster, en dat is dan ook nog de rare - ietwat verwarrend wat mij betreft.
Korte samenvatting dus: stuk voor stuk extreem goed design op de kaarten, waar voor mijn gevoel geen geheel van wordt gemaakt in de booster.

@Sander
Een toffe ijswereld, ik heb van de anderen de draft experience gemist, dus zie een volgende graag tegemoed van wizards.
De blauwe en witte mechanics uit je booster passen erg goed bij een aankomende ijstijd en vind ik ook erg tof gedaan.
Zwart en rood sluiten m.i. minder aan maar de rode rare en zwart/witte enchantment zijn zeker niet slecht.
Dit vind ik helaas wel van de groene mechanic: enrage past voor mij niet bij de ijstijd - misschien dat een reword van de mechanic al veel goed zou doen (adapt, beesten passen zich aan aan de veranderende omstandigheden?)of dat een andere mechanic me over de streep zou kunnen trekken.
Al met al een degelijke set maar omdat het ijsthema al bestond voor mij geen winnaar; dan had het echt tot in de puntjes verzorgd moeten zijn.

Al met al ga ik dan voor Lord of the Zombies als mijn persoonlijke winnaar, ondanks dat ik niet meteen naar de winkel wil rennen om de set te kopen zitten er interessante mechanics in en laat je m.i. nergens echt een steek laten vallen.

15-1-2015 18:48:00

Dan nu nog eenmaal in zijn geheel.

Sander:
Wat ik mooi vind is hoe deplete de schaarste goed weergeeft en hoe mediate de spiritualiteit van zwart weergeeft. Wat ik, zoals ik al eerder gezegd heb, minder goed vind is het groene mechanic. Dit mechanic past niet bij een naderende ijstijd. Verder heb ik mijn twijfels bij battle cry. Het past bij rood en past in het thema, maar ik denk dat je qua designspace van een koude kermis thuis gaat komen. Al met al een geweldige flavor, maar is het genoeg?

Kees:
Allereerst nog bedankt voor de geschiedenisles . Hopelijk is het nu voor iedereen duidelijk hoe historisch accuraat mijn set is (kuch).

Ik ben helaas niet bekend met Urza. Het enige waar ik Urza van ken is van de landjes in mijn moderndeck en dat Urza schijnbaar Karn heeft geschapen. Ik moet dus bekennen dat ik de flavor en geschiedenis minder goed kan beoordelen. Wat ik wel kan beoordelen is de mechanics.

Echo op een landje vind ik geniaal gevonden. Op die manier hoef je duallandjes niet etb tabbed in play te laten komen. Verder valt op dat de kaarten goed zijn afgewerkt. Ik vind het bloodlust mechanic ook erg leuk. Bij dismiss had de verwoording anders gemoeten denk ik. Namelijk: "Exile up to one target nonartifact creature you control, then return etc etc".

Helaas spreken enkele mechanics mij minder goed aan. Pack Tactics vind ik niet erg rood. Het voelt meer aan als iets wat je in Selesnya kleuren terug zou vinden. Remnant daarentegen vind ik meer iets wat bij wit/blauw of Azorius zou passen. Daar heb je echter al dismiss. Al met al vind ik deze set beter dan die van Sander, maar niet veel beter.

LOTZ
Eveneens laat begonnen. Ik begin wederom met wat ik leuk vind. Soultrade vind ik passen bij het thema en erg leuk. Monument vind ik ook leuk gevonden. Wat ik daarbij mis is een kaart in je booster om monumenten weer levend te maken. Traps zijn altijd goed.

Follower en imposing ben ik geen fan van. Ik denk te snappen waarom je ze in je set hebt gestopt, maar ik had hier liever andere mechanics gezien. Naast het al eerder genoemde minpunt, vind ik het vreemd dat je niets gedaan hebt met het aanbidden van goden. Wallie in prijsvraag 47 (meen mij te herinneren dat het die prijsvraag was) had enkele perfecte mechanics hiervoor bedacht en het lijkt me sterk dat je die hiervoor niet had mogen lenen. Had je dat gedaan, dan had je zonder meer gewonnen. Nu maak je nog een kans, maar is het afwachten.

Ik vind je inzending wel weer beter, dan die van Kees. Het scheelt echter niet veel.

Toby
Steampunk. SUPER. Ik ben gelijk een fan van bijna alle mechanics. Het mechanic wat een beetje buiten de boot valt is imposing. Ik zie de flavor van gear counters en deploy stoker en anima. Wat ik echter niet snap is hoe imposing hierin past. Immers de steamleague doet veel met artifacten. Je zou dus denken dat de wilds hier iets tegen wil doen en dit tot uiting komt in de mechanics. Dit is niet het geval.

Bovendien vind ik het een beetje ten koste gaan van de flavor dat een wild mechanic, namelijk populate, de steamleague juist helpt. Je zou dus eigenlijk ook een wild mechanic moeten hebben die tokens maakt. Anders vind ik het een beetje een flavor mis.

Verder ziet het er zoals bijna altijd gelikt uit. Mijn favoriet is daarom der Toby.

PS. Kunnen we niet nog een week eraan vastplakken. Iedereen heeft waarschijnlijk voldoende ideëen om zijn/haar set nog aan te passen .

15-1-2015 19:19:00

Tijd om iedereen eens lekker af te branden
Maar voordat ik daarmee begin wil ik iedereen even meedelen dat ze het erg goed gedaan hebben. De opdracht deze keer was gigantisch en om tot deze inzendingen te kunnen komen in korte tijd is indrukwekkend. Helaas kan er maar 1 winnen, dus ga ik streng zijn in mijn beoordelingen.

Lord of the Zombies:
Jammer, ik zie potentie in je set en als je meer tijd had gehad om het beter af te werken denk ik dat je een goede kans had gemaakt. Nu valt het me vooral op dat de kaarten slecht afgewerkt en gebalanced zijn. Het imposing mechanic overtuigt mij ook niet.
Monument daarintegen vind ik een heel mooi mechanic en briljant gevonden voor een egyptische set.

Patrick:
De eerste kaart is al een misser. het rode mechanic is een mechanic dat triggert als er dingen destroyed worden? Rood kan dat helemaal niet! Rood dood dingen via damage, en als dingen doodgaan door damage is er geen source aan te wijzen. De enige manier waarop rood dit kan triggeren is door artifact destruction, en die zit voral in groen lees ik. Ook hebben de artifacts die ik in de booster zie de ability om zichzelf te sacrificen, dus artifact destruction zal grotendeels nutteloos zijn maak ik hieruit op.
Maar goed, verder. Blow the man down is leuk, de planeswalker lijkt iets overpowered. Graps heeft geen type en lijkt mij meer een blauwe kaart.

tja, op de treasures na spreekt deze set mij niet zo veel aan. En ook hier is de afwerking nogal slordig. Ik kan meer onaardige dingen over deze set zeggen maar dat doe ik liever niet. Ik vind het knap dat je in slechts in 1 week tot hier bent gekomen, maar ook jij had liever meer tijd gehad om je ideeen beter uit te kunnen werken.


Toby:
Een mooi uitgewerkte set kaarten, knap dat jij dit in een week voor elkaar hebt gekregen. Maar ook hier heb ik dingen die ik minder vind. De cog counters zijn de grootste doorn in mijn oog. Waarom heeft de Niet-Groene faction de meest groene ability ooit? (Seedborn Muse) Het feit dat de counters alleen maar een effect hebben op een artifact OF als er een artifact aan geattached is vind ik dat probleem niet omzeilen en maakt het te complex in mijn ogen.
Imposing vind ik een mooi mechanic, maar meer iets om zeer sporadisch te gebruiken en darom een slechte keuze voor centraal mechanic van een hele faction. Ook vind ik Anima zeer zwak.
Dat gezegd vind ik de hele nature faction zeer zwak. Je hebt duidelijk meer tijd besteed aan de tech kant en dat heeft tot mooie dingen geleid, maar de andere helft van je set heeft hier erg onder geleden. Wel is goed het thema Tech vs Nature terug te vinden in de flavor van je set.

Een goede inzending, maar weet me niet echt te overtuigen.

Sander:
Hier is ook te zien dat er veel tijd aan besteed is. De flavor van de wereld is duidelijk en is goed terug te vinden in de kaarten. De kaarten zelf zijn ook netjes gepresenteerd en zien er redelijk balanced uit. Ook is dit de enige set die mij niet alleen een duidelijk idee geeft van waar deze set over gaat, maar wat ons in opvolgende sets te wachten staat.

Deplete vind ik briljant de flavor weergeven van een wereld die langzaam bevriest en waar de resources langzaam opraken, mijn enige 'concern' is dat dit in limited een mechanic is waar moeilijk mee is te werken, omdat je maar 40 kaarten in totaal hebt en je dus niet teveel kaarten met dit mechanic in je deck wilt hebben!
Enrage geeft de wilde kant van de dinosaurussen weer en battle cry past goed bij een groep jagers. De mechanics passen goed bij de flavor! Alleen meditate voelt als een 'afterthought' en maakt mij niet warm. (dat past dan weer wel bij de flavor )

Een mooie inzending waar weinig op aan te merken is.

Kees:
Jouw 15 kaarten zijn indvidueel de best gedesignde kaarten van de 5 inzendingen. En alle kaarten druipen van de flavor. Bij jou heb ik vooral opmerkingen over de keywords, die mij niet allemaal weten te overtuigen. Hoewel wel allemaal flavorfull voelen ze niet allemaal evensterk aan.

Remnant is een zeer sterke ability en de combinatie met dismiss maakt hem in mijn ogen te sterk. Dismis heeft een hele rare wording, waarom restrict je dit tot nontoken als je alleen je eigen dingen kan targetten? Animate vind ik een geweldige vondst en heeft ruimte om te groeien. Hoewel in de urza blocks artifacts centraal stonden speelden design wise enchantments ook een hele belangrijke rol, is dit een hint naar de volgende set?
Pack tactics is een rechtoe rechtaan ability. En bloodlust is een mooie hommage aan de kaart blood lust. In dat straatje, waar komt de naam Racnor toch vandaan? Zijn blessing lijkt me ook wat aan de sterke kant.

Conclusie:
Omdat ik flavor erg belangrijk vind gaat mijn stem naar Kees, hij heeft zich een hele opdracht op de hals gehaalt om bestaande characters uit de magic lore uit te beelden in een nieuwe set en heeft dat voortreffelijk gedaan.
Op mijn tweede plaats komt Sander omdat die in mijn ogen de beste wereld opgebouwd heeft.
Derde is toby, een mooie wereld met net iets te veel gebreken vergeleken met Sander en Kees.
Vierde en vijfde zijn patrick en LotZ die allebij iets meer tijd nodig hadden om hun inzending beter af te werken.

Om het nogmaals te benadrukken: ik vind dat ieder van jullie het goed gedaan heeft! Ik kom in mijn beoordeling soms hard over, maar dat is omdat ik julie sets vergelijk met een wizards set. En die hebben iets meer personeel en werken een stukje langer aan hun designs .

15-1-2015 19:31:00

(Volgorde van beoordelingen komt van de eerste post, die van Lord of the Zombies)

Patrick:
Pirates... Pillage en privateer zijn gaaf, +1/+1 counters als treasure of valuables die het waard zijn om te stelen. Zwarte squids vind ik persoonlijk een beetje saai, en horen blauw? Bury en dig, geen interactie met de tegenstander, iets te omslachtig. Dig was misschien beter als "when [...], reveal top three cards library. Put all treasures on battlefield, rest on bottom library". Maar één treasure in de booster, en die is rare?

Lord of the Zombies:
Monument is een leuke twist op evoke. Suggestie: Permanent komt met X counters in het spel, elke beurt een counter eraf halen, en zolang er een counter op zit, kan hij niet attacken of blocken. De commons met follower en imposing vind ik te ingewikkeld. Flavor vind ik ook lastig terug te vinden. Undying was perfect geweest in je set, misschien in plaats van soultrade? Allemaal mosterd na de maaltijd. Je booster voelt te moeilijk aan.

Toby:
Zash is awesome! Equipments zoeken die hem telkens groter maken, leuk bedacht. Gear counters zijn cool, en dus met artifacts (equip en fortify) voor iedereen te gebruiken. Imposing is simpel en leuk bedacht. Deploy stoker zorgt dat je iets kan met een kaart die je nog lang niet kan uitleggen. Anima is geinig, maar nu zijn alle combat tricks weg. Er zit geen één instant in de booster. En de niet-steampunk beesten missen ook iets kenmerkends wat ze samen verbind.

Kees van Schijndel:
Urza is awesome! Hij heeft coole synery tussen abilities. Keyword Dismiss werkt goed met Remnant en Pack Tactics. Nieuw bedachte abilities zijn simpel maar effectief, en nostalgische echo en cycling zijn goed voor een Urza's Serie. Urza's Staff flavor is goed bedacht. Ik ben nu wel erg benieuwd wie Racnor is. Twee kleuren land met echo is wel goede variatie en is er nog niet. Ik mis misschien wat artifact (creatures) met een gekleurde mana cost, en dus nog wat extra artifact interactie, wat de set goed zou doen.

Sander Verkerk:
Frozen Cavern vriest alles goed kapot, zoals hoort op een ijswereld. Het zijn allemaal interessante abilities, en alle kaarten zijn denk ik leuk om op te leggen en mee te spelen, op zichzelf. De connectie tussen verschillende abilities qua gameplay mis ik wel een beetje. Atur maakt alleen lands dood en een token, waarvan ik niet weet hoe je die kan maken. Telkens landen kapot maken is vervelend.

NOTE: Kees van Schijndel en Sander Verkerk ken ik persoonlijk.

15-1-2015 19:45:00

Voor de mensen die geen zin hebben in een wall of text, aan het eind van deze post staat een TL;DR samenvatting en mijn keuze voor de winnaar. =D


Bij set design zijn andere dingen belangrijk dan bij individual card design. Ik heb 4 criteria gebruikt om de inzendingen te beoordelen, die ik hier uitleg in omgekeerde volgorde:

4 criteria

1. individuele kaarten
Dit zijn de criteria zoals we die gewend zijn bij normale prijsvragen: is het een interessante kaart, heeft het goede flavor, zitten de color pie en power level goed, etc.

2. individuele mechanics
Dit is ook al wel bij een aantal prijsvragen voorbij gekomen. Hierbij kijk je naar of een mechanic ook leuk is op meerdere kaarten en niet alleen unieke designs. Is het balanced/fun/interessant in bulk?

3. whole set - mechanical
Nu gaan we echt breed kijken. Wat is het mechanical heart van de set? Wat is de focus, wat zijn de themes, wat 'matters' hier? Hoeveel synergy zit er tussen de mechanics, en supporten de individuele kaarten deze mechanical vision?

4. whole set - flavor
Hetzelfde maar dan voor het gevoel. Experience design. Het gaat hier niet zozeer om de backstory, maar wel om de setting: hoe zijn de verschillende colors ingevuld in deze wereld, wat zijn hun rollen. Hoe versterken de mechanics de flavor van de setting? Wat voor ervaring geeft het spelen met de mechanics?

Ik zal nu de inzendingen afgaan in de omgekeerde volgorde waarin Lord ze heeft gepost.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Sander Verkerk

1. whole set – flavor
+ Dino's zijn awesome en het is een schande dat ze zo weinig in Magic voorkomen

+ Deplete en snow mana vertellen je backstory als mechanics.

- Magic is een spel van 5 kleuren/filosofienen/omgevingen. Waarom 4 human tribes en niet een 5de jungle tribe in groen? (Zie Mirrodin's Auriok, Moriok, Neurok, Sylvok, Vulshok). Afwijken kan, maar dan moet je er een story reden voor hebben. Innistrad was 4 monster tribes vs 1 human tribe, en de focus van de flavor was ook op deze strijd. 4 human tribes vs 1 dino tribe kan als je daar de focus op legt. Maar jouw focus ligt op de blauwe wizards die tegen 3 andere tribes vecht en dan is er 1 random dino faction?
En als je dan een human tribe in groen hebt kunnen de dinos mooi in alle kleuren voorkomen. Elke kleur heeft wel awesome dinos.

- Coldsnap had als backstory ook al blauwe ice wizards als bad guys. Lijkt me niet handig om bij de volgende ice set precies hetzelfde te doen, dus pas erg goed op dat je daar niet teveel op lijkt.

2. whole set - mechanical

+- Exile matters is goede design space waar nog niet veel mee is gedaan. Alleen jammer dat het niet echt past bij 'ice' flavor. Dingen die bevriezen zijn er nog wel. Dus je kan hier denk ik niet de main mechanical theme van maken, dat past meer bij een Neverending Story achtige setting.

- In je 500 woorden leg je de focus op de setting en vertel je niks over de mechanical themes. En die zie ik ook niet echt in de booster. Op het exile matters na zie ik geen overarching themes en geen van de mechanics hebben echt interactie met elkaar. Battle Cry helpt je in Enrage aan te vallen, that's it. Deplete en meditate doen alleen iets samen met een 3de kaart erbij, zonder Blessing of the Lost zou ik niet weten dat hier synergy was.

- Het had ook geholpen als je had gezegd of de basic land slot altijd een snow-covered land is? (En zo ja, waar halen spelers dan gewone landjes van deze set vandaan, dit is de big set, of heeft die helemaal geen normale basics en alleen maar snow-covereds?)
In coldsnap limited was snow mana schaars en moest je dat hoog pakken. Hoe zit dat hier. Als je een common cycle van lands hebt net als Khans block dan is het helemaal niet zo schaars dus ligt de gameplay focus van snow dus blijkbaar ergens anders. Maar ik kan niet uit jouw booster opmaken waar.

- Speaking of snow, alleen je landen zijn snow. Atur verteld me dat ook andere permanents waarschijnlijk snow zijn, maar als Frozen Cavern en Frost Mage niet snow zijn, wat dan wel?

- Relatief klein puntje, maar waarom 2 van de 5 returning mechanics? Snow lijkt me duidelijk maar waarom battle cry? Door daar geen eigen mechanic te verzinnen mis je een kans om de jury te impressen en ik zie niet waarom battle cry essentieel is voor je set.

3. Individual mechanics

+ Deplete: self-mill wordt gehaat door nieuwe spelers (die snappen card advantage principes nog niet en zien het als discarden), maar het is erg interessant en flavorful dus pech voor hun.
Maar waarom, mechanical gezien, in wit??? Zwart/groen/blauw zijn de traditionele self-mill kleuren, rood is de kleur van de "rewards now, consequences shmonsequences". Klinkt als een mechanic die in meerdere kleuren wil zitten.

- Enrage: poep ability die niks doet maar wel uitermate geliefd is bij nieuwe spelers, dus een beetje het tegenovergestelde van de vorige, wat dat betreft passen ze goed samen in een set =D
Maar deze ability doet dus alleen wat als je opponent ervoor kiest om het iets te laten doen, of combat tricks worden complete blowouts. Dat past in een set als Theros (buildup) of Innistrad (angst) maar hier vind ik het niet op z'n plaats.

+- Meditate: de EtB ability versie van Outlast! Leuk! Maar waarom zwart? Wit en blauw zijn de blink kleuren en groen en blauw zijn de meditatie kleuren. Waar Deplete nog goede flavor had zie ik hier helemaal geen rechtvaardiging.

4. Individual cards

+ Frozen Cavern: coole flavor, vette build-around kaart, mijn favoriet uit de booster.

+ Otherworldy Knowledge: goede evolutie van snow mana. kan je met en zonder casten.

- Kan Cretan Chieftain niet zo geword worden dat Meditate het ook triggered?

- Atur: zou nonenchantment moeten zeggen. Waarschijnlijk ook nonland of hij moet duurder (en groter) worden zodat ie niet te vroeg kan beginnen met elke beurt een land slopen in constructed.

- Ambush Tactics: nee, teveel spelers zullen denken dat het samen werkt. Was een goede kaart geweest als je ook een power pump had gegeven, want dan kan speel je het pre-combat en kan je gewoon aanvallen zonder bang te zijn je grote creature met damage erp te verliezen aan een chumper.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Kees van Schijndel:

1. Whole set - flavor

+ Nostalgia is awesome!

- Maar jouw setting heeft een beetje last van het Stonebrow, Krosan Hero syndroom. Ith, High Arcanist was awesome want iedereen kende Maze of Ith. Saffi Eriksdotter was wat obscuurder maar Lhurgoyf was ook bekend. Maar om Stonebrow, Krosan Hero's nostalgie te waarderen moest je de boeken gelezen hebben. Hij komt niet eens op flavor text voor.
Jouw set speelt zich af in een Urborg toen het geen swamp was. Maar hoeveel mensen bereik je daarmee? Genoeg mensen die nostalgisch zijn naar dominaria maar die zullen dus niks herkennen van jouw setting. De characters wel tuurlijk, maar setting is een belangrijk onderdeel van Magic.
Dus waarom alleen urborg en niet heel dominaria? Weatherlight, Urza block en Time Spiral waren ook allemaal verspreid over Dominaria. Dan kan je meer characters gebruiken en meer settings laten zien.

- Leefden al jouw characters in dezelfde tijd? Time Spiral had time mechanics en een time travel theme om te verklaren waarom alles samenkwam, maar waarom zit Venser in jouw set?

- Je zegt ook dat Venser Urza om hulp vraagt, maar de kaart van Urza heeft animate dus daar zou ik uit opmaken dat hij Nevinyrral-aligned is.

- Je backstory zegt "souls matter" maar dat vind ik niet sterk genoeg terugkomen in mechanics. Slechts 2 van de 7 mechanics hebben er iets mee te maken. De andere 5 geven me totaal geen gevoel van dit thema.

2. Whole set - mechanics

+ Dismiss werkt lekker met pack tactics en remnant =D

- Dismiss werkt niet lekker met echo =(

- Pack tactics werkt niet echt lekker met remnant (je creatures leaven vaak play na combat damage, dus te laat voor pack tactics)

- Grootste minpunt: Je hebt 2 kaarten met pro-artifacts en 1 mechanic, animate, dat heel veel artifacts nodig heeft om iets te doen. Dat zegt mij dat jouw artifact as-fan heel hoog is.
Maar je factions zijn colored-based en je andere 6 mechanics hebben niks met artifacts te maken. Ik zie animate niet werken in een set die niet dedicated artifacts is, en dat is jouw set niet.

- Echo en cycling allebei samen terug is een behoorlijke gemiste kans. Het is heel leuk om te zien hoe mechanics samen kunnen werken, maar echo en cycling hebben we al samen gezien in een block dus dat heeft geen toegevoegde waarde meer.

3. Individual mechanics

+ Bloodlust: Awesome! Je kan hier meerdere dingen mee, je eigen creatures pompen, of hoge toughness weghalen. Gevaarlijk want je eigen creatures gaan er ook makkelijker aan dood. Precies zoals Wizards tegenwoordig mechanics graag ziet.

+ Pack tactics: voor de hand liggend na Landfall & Prowess, maar erg solide

+ Dismiss: Ook gewoon solide. Om de templating eleganter te maken zou ik er gewoon een keyword action zoals detain van maken. Kan je zeggen "dismiss two target creatures". En waarom geen blink of flicker voor de naam?

+- Remnant: Solide design, maar de de flavor is awkward. Spirit klinkt als wat er overblijft na de dood, dus waarom werkt het met dingen als dismiss of bounce? Of je verandert het creature type naar elemental ofzo, of je verandert leaves play naar dies. Maar leaves play dat spirits achterlaat en is te blinken met dismiss is te awkward flavor.

- Animate: Zelfs in een dedicated artifact set, hoeveel noncreature artifacts kan je in een deck spelen en hoeveel heeft deze mechanic nodig? Heroic werkte niet zonder Bestow. Dit is interessant op one-off kaarten maar ik zie het nevernooit werken als mechanic.
(Maar 4 zeer solide mechanics en 1 miss is totaal geen schande.)

4. Individual cards

+ Vhelnish: Mijn favoriet van je kaarten, awesome design! Simpel dual landje met interessante strategische beslissingen.

+ Goblin Blighter: ook deze kaart speelt erg interessant volgens mij. Leuke variant op de typische -drop 2/1 van zwart.

+- Nevinyrral: Granting cycling is awesome! Maar wat doet shroud daar??? Moet dat hexproof zijn of is het een statement? In het geval van het tweede had je er uitleg aan moeten wijden.

- Altar of Blood: de enige kaart waar ik echt wat op aan te merken heb. Een 1/1 attacker doet opeens 3 schade of trade met een 5/5 en dat allemaal 'gratis'. Veel te dominerend voor een common.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Lord of the Zombies

1. whole set - flavor

+ Mummies! En de mummies komen goed terug in de gameplay door het 'dies matters' thema.

+- Wat is de flavor van monuments precies in de wereld? Waarom vind de bevolking het zo belangrijk om monumenten neer te zetten? En die van Follower/Imposing. Mechanics met narratieve potentie maar ik krijg nog niet echt een beeld van wat ze uitbeelden in jouw wereld.

- Magic blocks zijn sinds het originele Mirrodin block setting-driven en niet story-driven. Je hebt het over een Tarmose dude en kleine staatjes en allianties en weerstand van de eigen bevolking maar dat is allemaal totaal niet interessant (zolang het niet op mechanics naar voren komt). Maar terwijl je daar je woorden voor gebruikt zijn er heel veel tropes van Ancient Egypt waarvan ik niet weet of ze in de set gaan zitten:
- Spelen de goden een belangrijke rol in jouw set? Zo ja, werken die net als Theros of anders?
- Bij Egypte moet ik ook denken aan dudes met hondenkoppen en vogelkoppen etc. Perfecte setting voor Ainoks! Jij laat 4 humans zien maar geeft me totaal geen idee van welke andere humanoid races er zijn.
- Een woestijn-wereld, interessant maar wat stelt dan de islands voor? Is er een zee of zijn het puur de oases? Lorwyn is bijvoorbeeld een setting zonder seas en dat geeft een andere sfeer. Dat is iets wat ik wil weten.
- Waarom zitten er geen curses in de set? Mummy's Curse is toch wel archetypisch. Komt dat nog in een vervolgset?
- Waar is de pyramid kaart?

2. whole set - mechanical

+ Dit is wat mij betreft absoluut je sterkste punt, je mechanics zijn echt super goed met elkaar verwoven:
+ follower is te enablen met monument en mogelijk ook soultrade
+ monument is ook erg lekker met soultrade
+ traps zijn goed tegen imposing
+ dies triggers werken goed samen met soultrade en provoke
+ dankzij imposing is deathtouch lang niet zo irritant als in andere sets. Je token en je deathtouch man met soultrade doen niet zoveel tegen imposing aanvallers. Het is goed dat verschillende mechanics verschillend spelen in verschillende sets.

+- ik had graag in je commentaar gezien waarom je provoke als returning mechanic koos. Als de reden is dat je fight niet goed samen vond gaan met monument (zowel qua flavor, waarom vecht een monument, en qua power, te makkelijk om een groot creature te hebben) en je removal zocht voor groen en daarom op provoke uit was gekomen... dan zou ik zeggen nog meer mad props voor jou! Maar ik weet dus niet of dat de reden is dus kan niet echt al die props geven.

+- Ik kan de redenen waarderen waarom je Shimmering in je set stopt, om met monument te spelen maar het lijkt me geen goed idee. Er zit ook nauwelijks blinking in Theros of Khans, dit is expres gedaan zodat manifest aggresief gecost kan worden. 1 goede blink kaart en alle manifest kaarten hadden slechter moeten worden. Dat is ook het gevaar dat jij loopt met kaarten als Shimmering. Je mag ze niet krachtig genoeg maken dat je je mechanic zelf moet gaan overcosten!

3. individuele mechanics

+ monument: evoke maar dan net iets anders. Evoke was awesome en dit ook!

+ soultrade: verleidelijke ability maar waarschijnlijk niet aggresief te costen omdat het dan te goed en repetief wordt.

+- follower: erg interessante mechanic, maar ik zou 1 belangrijke verandering aanbrengen: dat je een buddy nodig hebt met cmc van 2 hoger. Zoals je mechanic nu speelt, als je normaal curved dan is follower de beurt erop al aan en is je conditie dus niet zo relevant. Alleen bij haste beesten en blocken in de eerste beurt merk je dan het verschil. Als je echter kijkt naar cmc 2 hoger dan is er echt een relevante tijd waarin de kaart ook in z'n zwakkere staat op het bord ligt en dat lijkt me veel beter spelen.

- imposing: deze vind ik dan eigenlijk totaal niet interessant, omdat er heel weinig interactie mee is. Follower heeft net als soulbond een subgame waarbij je de buddy van het creature probeert uit te schakelen. Het verschil tussen Virulent Sliver en {=glinstener elf}. Scars had in het begin poisonous maar dat is helemaal geen interessante mechanic omdat je er niet mee kan interacten. Infect maakt pump spells opeens veel beter. Likewise zou een power-matters mechanic interessant zijn omdat power is te manipuleren, maar CMC is wat het is. Of mijn kaart kan met jouw imposing kaart interacten of niet. Traps helpen natuurlijk enorm, als het dan een subgame wordt van daaromheen spelen, maar ik weet niet of dat genoeg is om hier een volwaardige mechanic van te maken. Kan zeker leuk werken op een cycle van kaarten, of misschien als mechanic in de kleine vervolgset (hoef je er maar 1 set mee te vullen) maar ik zie dit gewoon niet zitten in het volume dat nodig is voor een mechanic van een big set.

4. individuele kaarten

+ Capture springt eruit als een awesome design. Zoveel mogelijkheden! Is een Control Enchantment tegen sterke monuments, removal tegen irritante soultrade creatures, werkt ook goed met je eigen soultrade. En dat alles met zo weinig text! Super elegant en mijn favoriet van de booster.
Vraag me alleen af of het geen statue counter moet geven en monument flavor moet hebben...

- Wat me aan deze kaarten heel erg opviel was dat het powerlevel van veel kaarten niet past bij de rarity. Bij sommige is dat op te lossen met extra mana, maar niet allemaal:
- "7 mana 8/8 trample whenever this attack destroy target creature your opponent controls he or she gains some life" klinkt als een lekker rare en Titanic Hippo heeft absoluut niks te zoeken op common. Met 1 ability minder is het nog veel te veel.
- Methenian Spear Guard: Knighthood is een uncommon, jij geeft dat als 1 van de 2 opties op een common. Terwijl een 4/3 first strike vanilla voor 5 al decent is. {=ainiok bond-kin} was belangrijk om common om een draft-type te enablen. Jouw kaart heeft toaal geen reden om common te zijn. Kijk naar wat common global enchantments van de afgelopen jaren zoal doen en baseer daar je designs op. Verder zou ik het op common vooral laten bij EtB en activated abilities.
- Kaart A is een 5 mana 6/4 met ability X en kaart B is een 3 mana 4/3 met ability X. Klinkt wel ongeveer gelijkwaardig toch? Maar Avalanche Tusker is een 3-colored rare en Trasian Hireling is een monocolored creature. Deze is echt veel te insane, als je opponent geen removal heeft is hij effectief locked-out van het spelen van creatures met minder dan 3 power. Op beurt 3! Deze kaart is opzich wel te fixen met extra mana, dan is het een prima common.
- Hieracosphinx: Sultai Ascendancy is opnieuw een 3-colored rare en jij geeft een ability met vergelijkbare power als 1 van de 2 opties op een uncommon. Of de ability uberhaubt op uncommon kan (en de kaart dus te fixen is met costing) is een twijfelgeval. Mogelijk omdat het hier voor soultrade belangrijk is dat een effect als deze bleed naar uncommon in deze set.
- Tarmose: soultrade is waarschijnlijk te goed om zo aggressief te costen, denk eens aan wat een kaart als Satyr Wayfinder met zulke soultrade creatures zou doen. Daarnaast is Hexproof geen zwart ability.

- Algae Gharial: speaking of which, waarom heeft deze shroud? Net als bij Kees de vraag of dit een oversight is of dat je hier een statement maakt? (En een vraag die dus niet wordt beantwoord in je 500 woorden).

- Flame of Rebirth: beetje technisch, maar tertiare abilities zijn niet grandbaar. Dat betekent dat kaarten in die kleur het alleen voor zichzelf kunnen gebruiken maar niet aan anderen kunnen geven. Een voorbeeld is haste in groen. En hier dus reanimation in rood. Phoenixes mogen dat gebruiken voor zichzelf, maar rood mag het niet op andere creatures toepassen. Dit is een zwarte of witte kaart.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Patrick

1. whole set - flavor

+ Jouw mechanics zijn echt heel sterk verbonden aan je thema. Niet alleen qua flavor maar ook qua gameplay. Treasures zijn moeilijk te obtainen want je kan ze niet regulier casten. +1/+1 counters worden verdiend door de misère van de opponent. Als ik met jouw set speeld VOEL ik me een schatzoeker of een piraat en dat is heel goed.

+ Je hebt aangegeven dat Bury niet je eigen mechanic is maar daarmee is het nog wel een goed gekozen 'returning mechanic' omdat de flavor zo goed past bij schatten begraven terwijl het prima functionaliteit heeft als een soort van landcycling. Goede returning mechanics kiezen is ook een kunst.

- Ik snap de setting niet helemaal. Van wie stelen de pirates nou eigenlijk? Zoals ik het zie zijn er 2 mogelijkheden:"
1. pirates stelen van het gewone volk: dan moet je die ook laten zien op kaarten. Er moet een merchant color zijn met merchant mechanics.
2. het is een post-apocalyptische waterworld/mad max achtige wereld zonder wetten waar iedereen van iedereen steelt: dan is het dus niet zozeer 'piraterij' wat de mensen doen maar 'overleven' in een watersetting. Het is niet een luxury / way of life, maar the only way to live. Heel andere sfeer.
Jouw setting zit er momenteel een beetje tussenin, ik krijg niet echt een beeld van het dagelijkse leven van jouw piraten, van wie ze stelen en wie hun vijanden zijn.

- Wat is de flavor van de Yahrok, de Bury faction? Wie is er nou een full-time schattenbegraver? Waar halen ze die schatten vandaan als ze zelf niet stelen?

- Toch even doorgaan over de naam-kwestie. Namen kunnen een belangrijk middel zijn om een gevoel over te brengen. Als je geen inspiratie hebt had je het beter "Pirate World" kunnen houden. Je hebt niet gezegd dat je naam niet boeide dus gaat een lezer ervan uit dat je het wel bewust zo hebt gekozen en wordt dus op het verkeerde been gebracht. Dat is het probleem hier volgens mij. Als jij had gezegd "ik kon ff niet een goede naam verzinnen dus hebrew is de working title" dan had niemand er een probleem mee. Maar jij noemt je set hebrew zonder te zeggen dat die naam niet uitmaakt en dan gaan mensen associëren.

2. whole set - mechanics

+- Ik vind de manier waarop je treasures doet dus erg goed bedacht, maar Bury en Dig zijn een beetje dubbelop. Een set heeft maar 1 curve/mana smooth mechanic nodig. Beter was het als je bijvoorbeeld van Dig een keyword action had gemaakt die je als activated en triggered ability op kaarten kon doen:
When this enters the battlefield, dig for a treasure. (Reveal cards from the bottom of your library until you reveal a treasure card. Put that card onto the battlefield and the rest on the bottom in a random order)
Eventueel is dit dan een mechanic dat je kan uitbreiden naar "dig for a creature" etc in andere settings.

+ Daarnaast werk je veel met counters, dat is een goede uitbeelding van schatten/wealth. Bloodthirst is een erg goede keuze voor returning mechanic. Zowel qua flavor (piraten zijn bloeddorstig) en mechanics (je 'steelt' van je opponent, lifepoints voor counters eigenlijk).

- Wat ik minder vind zijn je parasitic pirates-matter kaarten. Grasp of Shahkhor en Maroon doen niks buiten het block. Je moet manieren vinden om flavor over te brengen met generiekere rules text.

3. individual mechanics:

+- Dig en Bury heb ik het al over gehad.

- Pillage: is het jouw bedoeling dat die werkt met:
A. combat damage
B. lightning bolt
Momenteel werkt ie met geen van beide volgens de regels. Mogelijk zijn de rules wel te veranderen of is er een andere wording voor te vinden, maar is de ability anders niet op te splitsen in:
"whenever a creature your opponent controls dies" en "whenever a noncreature permanent your opponent controls is put into a graveyard"? De eerste klinkt heel zwart, de tweede zou passen bij rood (die goed is in artifacts, lands en planeswalkers slopen).

- Privateer: de flavor is leuk maar de gameplay niet. Het hangt af van wat je opponent speelt en punisht hem daarvoor. Geen leuk gevoel als opponent als je het gevoel hebt dat je beter niet met je leuke nieuwe kaartjes kan spelen. Soms doet het helemaal niks en soms is het OP. Te swingy. Ik zie dit niet werken als mechanic.
Mogelijk dat een Flanking + Bushido wel had gewerkt. Een Leeching Bite mechanic.

4. individual cards:

+ Blow the man down: als mechanic vind ik privateer niet leuk, maar als one-off kaart is het zeker cool! Een originele manier om van een net iets te groot creature af te komen. Favoriete kaart.

- Waarom heeft Davy Jones treasure flavor? Je zou verwachten dat hij iets doet met {=the drowned}? (oke niet die kaart zelf maar het concept)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

TLDR:

Mijn stem gaat naar LORD OF THE ZOMBIES!

Lord of the Zombies: Fenomenale synergy tussen de mechanics ingebouwd in de set! Echt heel knap en subtiel ook. Het valt misschien niet op op het eerste gezicht maar de mechanics en themas werken op vele onverwachte manieren met elkaar samen. Dit is een kant-en-klaar limited format.
Grootste minpunt zijn je individuele designs (power level, rarity, color pie) maar dat vind ik voor deze opdracht minder belangrijk dan normaal.
Daarnaast heb je een solide kern voor de flavor maar is er heel veel gemist potentieel.

En de rest weer op de volgorde van hierboven:

Sander Verkerk: De mechanics vertellen de backstory en dat is awesome.
Maar ik mis heel erg een overkoepelend mechanical thema en synergy, alles staat vrij los van elkaar...

Kees van Schijndel: De individuele cards en mechanics zijn echt ijzersterk. Insane kwaliteit.
Maar ik mis heel erg de overkoepelende visie, zowel qua mechanics als qua flavor. Time Spiral had time als thema om nostalgie en de mechanics te verweven. Jouw backstory flirt met 'souls matter' en je kaarten met 'artifacts matter' maar ik zie geen van beide echt goed tot z'n recht komen in jouw set en een 'sum greater than the parts' worden.

Patrick: Experience design is extreem sterk van deze set. Je brengt echt het gevoel van een piraat of schatzoeker over en dat maakt me enthousiast.
Helaas is de uitwerking wat minder. Treasures, +1/+1 counters en pirates-matter zijn goede ideeën maar de manier waarop ze hier zijn toegepast is niet zo sterk.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

PS

- Ik vind het trouwens erg interessant om te zien dat het punt waarop ik Lord of the Zombies zou laten winnen niet zo wordt gezien door anderen. Zowel Danny als Kees vinden jouw mechanics juist weinig samenhang hebben. Ik zou het dan ook leuk vinden van hun nog te horen op welke punten ze het oneens zijn met mijn analyse van de set =)

- Daarnaast vind ik een opmerking die Kees heeft gemaakt ook wel heel typerend. Over die van Sander:

"De set ademt old-school en je kan duidelijk aan mijn eigen set zien waar mijn voorkeur ligt."

En mijn antwoord daarop zou dus zijn "Ja ondiepe limited environments blijkbaar" =D
Ik vind het grappig om te zien dat dit voor mij blijkbaar een belangrijk onderwerp is en voor anderen minder. Zowel bij Sander als bij Kees struikelde ik over het missen van een overkoepelend thema dat in zowel flavor, mechanics en gameplay naar voren komt, wat inderdaad erg typerend is van modern set design.

Dus ik denk dat de moraal van dit verhaal is: er zijn verschillende criteria om een set te beoordelen, en dit wordt beïnvloed door wat mensen zelf belangrijk vinden of niet. Er is dus geen sprake van één "De beste set" maar een heleboel "De beste set qua waarde X/Y/Z".

No pressure Dustin =)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2 3  [volgende] [laatste]