Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
N.a.v. de discussie bij Eldrazi Conscription.
Tom S:
"Ik nomineer infect als meest anti-casual mechanic.
Eldrazi Conscription is een extreem dure aura spell om te spelen. In veel gevallen is de investering niet zonder risico; een simpele removal spell en je bent twee kaarten (aura + target) en een hoop mana verloren. Voor 5greengreengreen heb je ook een Craterhoof Behemoth op tafel liggen die vaak meer schade aanricht of het spel ineens wint.
Andere Annihilator kaarten zijn allen van een zeer hoge manacost, en dan mag je ook wel wat verwachten.
Infect kan in veel decks met een stuk minder intensieve investering een veel kwalijker effect hebben. "
Ben ik het toch niet mee eens. Om Infect écht goed werken te krijgen moet je toch je deck erop bouwen, en er zijn best veel anti-infect kaarten á la Melira, Sylvok Outcast. Ook moet Infect eerst connecten en kan je met combat truukjes en Fog effecten het tegenhouden. Annihilator gaat gewoon af zodra het aanvalt, punt.
My two cents m.b.t. Annihilator:
---
"Ja, als je even geen antwoord hebt, dan zijn al je permanents INCLUSIEF al je landjes weg. En daar kom je niet meer van terug. Land destruction en alle varianten daarop worden doorgaans in casual niet heel erg gewaardeerd. "Normale" mass destruction is vervelend maar daar kun je nog van terugkomen. Zo gauw je landjes en manastenen sneuvelen, wordt het snel een heel ander verhaal. (En als dat nog niet erg genoeg is, is het ook nog eens sacrificen en target het niet. Daar zit je dan met je indestructible en hexproof creatures.)"
---
Ik vind Infect overigens ook best irritant, voornamelijk om de reden dat ik het gevoel krijg dat mijn levens net gehalveerd zijn. Een 1/1 zonder infect moet 20 keer slaan. Een 1/1 met infect hoeft maar 10 keer te slaan.
En dat er specifieke kaarten tegen zijn: In casual gebruik je niet zo vaak specifieke haat-kaarten. Of ik niet in ieder geval. Als wij tegen elkaar spelen, dan pakt de ene een deck zonder van de andere te weten welk deck diegene pakt. Dus voordat je het weet, zit je tegen een Infect-deck te spelen zonder dat je specifieke antwoorden tegen Infect hebt.
Ik vind interactie erg belangrijk in een (casual) potje magic. Als zodanig heb ik een gruwelijke hekel aan mechanics die tegen deze interactie in gaan.
De mechanics waar ik voornamelijk problemen mee heb zijn Unblockable en Hexproof.
Interactie met creatures vindt voornamelijk plaats tijdens combat en in beperktere mate tijdens het targeten van spells en abilities. Unblockable zorgt er voor dat het eerste niet kan gebeuren en Hexproof zorgt er voor dat het tweede niet kan gebeuren.
@Synod Overseer
De goedkoopste Annihilator kaart is Eldrazi Conscription met een mana cost van . Deze is zonder creature niet te gebruiken, al heeft deze kaart wel de potentie om summoning sickness te ontlopen. De rest van de Annihilator kaarten zijn creatures van + CMC. Die hebben van zichzelf geen haste, waardoor de tegenstander rustig een beurt de tijd heeft om te reageren voordat er permanents opgeofferd hoeven te worden. Reanimator strategieën hebben betere targets dan Eldrazi's, al vind ik het flavour wise heel stoer dat ze een world ending mechanic hebben weten te verzinnen zonder dat het spel compleet over is. Wat ik probeer te zeggen is dat het om hele dure kaarten gaat, zonder evasion, en die de tegenstander genoeg ruimte biedt om te reageren.
Infect heeft (gelukkig) zijn limitaties waaronder de build around. Dat betekent dat je de mechanic vooral tegen komt in infect decks. Natuurlijk is het meta afhankelijk, maar ik verwacht dat je weinig verdwaalde infect kaarten in overige decks tegen komt. Dit terwijl een Eldrazi zowaar in elk deck zou kunnen, ook vanwege de kleur. Vanuit dit oogpunt ben ik het met je eens, je zult vaker een probleem ondervinden met Annihilator.
@Xander
Persoonlijk speel ik vooral commander. Daardoor krijg ik bij infect het gevoel dat ik nog maar 25% van mijn levenstotaal heb. Dit gaat natuurlijk niet op voor casual 1vs1. Bij nader inzien moet ik toegeven dat ik infect niet zo storend vind buiten commander om.
Overigens ben ik het volledig met je eens. Anti-kaarten worden over het algemeen niet gebruikt in casual. Bovendien heb je naast Melira, Sylvok Outcast vs infect natuurlijk Shai's allerbeste vriendin Sigarda, Host of Herons voor als je tegen Annhiliator speelt.
@Shai
De mechanics Unblockable en Hexproof zijn sterk, 100% mee eens. Het is wel afhankelijk van de gebruiker.
With great power comes great responsibility.
Het is aan de speler zelf om zich binnen het casual format zich te gedragen. Het is enorm afhankelijk van de meta. Stel, jij speelt een mono black deck met veel creature removal, dan is het natuurlijk geen drol aan als je speelmaatje besluit een Slippery Bogle/Gladecover Scout deck te maken om met jou de vloer aan te vegen. Aan de andere kant zou je dat spel natuurlijk zo kunnen spelen, dat je je deck aan de meta aanpast (sideboard?). Het kan best een leuke uitdaging zijn om dit soort irritante abilities te weren. Ik denk dan ook dat in het geval van Unblockable en Hexproof dat het heel erg ligt aan de build of dat de abilities vervelend worden.
Het kan ook andersom zijn; een van jouw medespelers Timmy, Power Gamer heeft net vol trots een 9/9 trample beast op tafel gelegd, klaar om zijn krachten te meten. Om vervolgens moedeloos te raken van de removal spells die zijn control-georiënteerde medespeler uit zijn mouw schudt.
Infect vind ik echt unfair in casual. Annihilator zit op zo'n dure kaarten, dat dat voor casual niet echt een probleem is imo.
Infect is niet bepaald unfair IMO. Het is een zeer sterke mechanic, maar het zit op vaak slechte beestjes. Daar komt bij dat de meeste Infect decks afhangen van een snelle start, lukt dat ze niet, dan wordt het voor Infect al snel een stuk moeilijker om te kunnen winnen.
In casual heb ik het meeste een hekel aan combo-decks. Eigenlijk is dat geen mechanic, maar ik wil het toch noemen. Terwijl jij braaf je landjes en creatures in het spel brengt en schade toebrengt, zit je tegenstander vage dingen te doen met mana bronnen en met zijn bibliotheek. Opeens is het zover! Het combo gaat af, en jij hebt verloren. Alleen als je Counterspells zou hebben zou je dit kunnen verhinderen. Maar ik heb zelden blauw in mijn decks.
Unblockable: Ik speelde vroeger graag met Shadow, b.v. de Soltari Priest. Er waren spelers die dat niet zo leuk vonden. Achteraf kan ik dat wel begrijpen. Zo had je met mono-groen indertijd geen blockers tegen Shadow, geen creature removal en ook weinig op het gebied van schade preventie of lifegain.
Hexproof/Shroud: Nee, ik heb daar geen bezwaar tegen. Je zult er toch mee moeten aanvallen om schade te kunnen doen. En dan kunnen ze prima geblockt worden. Vooral (kleine) Deathtouch creatures zijn hier heel geschikt voor. Een creature met Hexproof mist ook vaak andere nuttige abilities zoals First Strike of Trample of Lifelink.
Kaarten die in hun eentje complete strategieën lamleggen vind ik zelf het minst leuk. (Veelal witte enchantments) In veel potten gebeurt er niet zoveel relevants mee, maar soms is het in één keer game over. Het is niet echt een mechanic, maar wel een type kaart.
Wanneer een Solemnity op tafel komt kun je niet alleen je infect deck, maar ook je modular, bolster, -1/-1 of charge-counter deck opruimen.
Andere voorbeelden: Stony Silence, Rest in Peace, Blood Moon, Moat en Leyline of Sanctity.
Maar casual heeft nu juist vaak weinig snelle decks en weinig removal, waardoor infect weer op wordt.
Ik denk niet dat dat het probleem van Casual is, maar meer van de deck builder zelf.
@Klaasvaak
Goed punt. De echt goede Annihilator kaarten zijn zo duur dat ze de casual status niet echt dragen..
@Maurits
Combo decks kunnen best leuk zijn hoor. Het is een alternatieve manier van winnen, en in casual krijg je de gelegenheid om minder goede combo's samen te brengen. Ik snap dat het niet leuk is als iemand een potje lang zit te fixen voordat degene ineens de pot wint.. Natuurlijk zit niemand in casual te wachten op een two-piece combo zoals Kiki-Jiki, Mirror Breaker en Pestermite of Mikaeus, the Unhallowed en Triskelion etc...
Ik vind het wel een ander verhaal als de combo ingewikkelder in elkaar zit, heb met veel plezier naar mensen gekeken die een originele combo uitlegden. Het probleem ligt vervolgens bij de speler zelf, want eenmaal zo een deck bij elkaar verzameld, is het na een paar potjes niet meer zo leuk om mee te spelen (mede vanwege de reacties van tegenstanders die het inmiddels wel kennen).
@Gerben D
Anti kaarten horen bij magic, ze balanceren het spel. Zonder deze kaarten zouden er minder verschillende strategien gespeeld worden. Bijvoorbeeld affinity (kan ook casual ) zou gewoon te sterk zijn als er geen haat kaarten zoals Stony Silence zouden zijn. Dit is vooral sideboard materiaal en dat kan je spelen in casual. In dat geval zul je alsnog keuzes moeten maken welke kaarten je gebruikt. Als je affinity speelt, dan zorg je voor een antwoord op een stony silence, jij hebt dan tenslotte ook een sideboard. Maar als de silence in het main deck gespeeld wordt, dan is het tegen andere decks vaak een dode kaart, ze zijn veel te specifiek en zorgen ervoor dat het gebruik ervan vaker niks oplevert.
voor mij persoonlijk overloadCyclonic Rift eerst denkje keertje geen probleem maar na paar potjes denk ik tijd om time stop in mijn deck te doen ook land destruction. ben ik geen fan van ik moet zelf bekenen dat mijn decks ook niet leuk zijn om tegen te spelen met Winter Orb {=elvish pipper}en leyline's Rule of LawTerra Eternal{=sigarda host of herons} Avacyn, Angel of Hopeprobeer ik de decks te stoppen uit mijn vrienden groep en zorg dat al mijn creatures protection hebben met {=prestine angel}Concerted Effort tegen hexproof en indestructibly heb ik Bonds of Mortality weet dat het geen leuk deck is ze noemen het een rot deck terwijl ze zelf cyclonic rift speelen ben nu bezig met een normaal deck je speelt voor je plezier en snap dat somigen boos worden maar het is maar een speletje dat rot deck speel ik aleen tegen andere rot decks niemand zit in beurt 3 te wachten op {=ulamog, the ceasless hunger} Show and Tellbvb vandaar dat ik een normaal deck maak dat word daxos
@ Tom S
Geen van mijn inmiddels aanzienlijke hoeveelheid casual decks heeft een sideboard. Mijn tegenstanders ook niet. Affinity heb ik aan de casual tafel ook nog niet zien verschijnen. En het vervelende van een kaart als Stony Silence is dat het slechts heel goed is tegen affinity, terwijl het tegen een deck dat om equipments draait gamebrekend is. Je bent dan als equip-speler collateral damage van het feit dat affinity bestaat.
Er zijn veel alternatieven op Stony Silence die een stuk vergeeflijker zijn in casual. (Zoals alle witte artifact removal) Misschien niet zo effectief tegen sommige kaarten, maar ze houden het spel wel gaande. Austere Command ruimt dan wel mijn veld op, daar kan ik nog een keer van terug proberen te komen. Of omheen proberen te spelen.
Dat gezegd hebbende, het is niet een veelvoorkomend probleem. Maar van alles dat ik in het spel zie gebeuren vind ik dat één van de vervelendste dingen om tegen te komen.
In mijn casual groep worden een aantal kaarten vooral niet gespeeld, omdat onze groep deze abilities niet leuk vindt om mee te spelen:
Annihilator: het forceren van het saccen van landen of permanents, vind men in de meeste gevallen niet leuk. Zeker als het ook nog op grote beesten zit die erg moeilijk te verwijderen zijn, zoals terug schudden van de graveyard in de library / indestructible / protection from colored spells (a.k.a. de originele Eldrazi titans)
Infect: zoals al meer mensen aangeven, je lifetotal wordt op 10 gezet, maakt niet uit hoeveel lifegain je hebt, er zijn te weinig kaarten die er voor zorgen dat je poison kwijt raakt en deze kaarten zijn ook zeer beperkt in flexibiliteit.
En kaarten zoals bijvoorbeeld Sol Ring die te snel een groot verschil in tempo genereren. En als gevolg een onevenwichtig spel genereren.
Natuurlijk is het allemaal afhankelijk van de deckbuilder en wat je met de kaarten doet. Maar ook dit is al eerder gezegd in de comments.
M.b.t. Sol Ring: Wij hebben als stelregel dat je deck in minimaal 1 formaat legaal moet zijn en dan mag je Sol Ring sowieso maar 1 keer in je deck hebben zitten (wat de kans dat je hem uberhaupt tegenkomt in een potje niet zo groot maakt). En dan is het ook gelijk een Vintage deck.
Je krijgt bij ons vervolgens als het ware stijlpunten als je met een Legacy of Modern deck van een Vintage deck kunt winnen.
Nee, eerlijk gezegd niet. Het is meer de eeuwige roem zeg maar. We gebruiken er niet iets fysieks voor of zo.