Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Gyre Sage

Serie: Gatecrash (GTC)

Rarity: Rare Gatecrash Rare

Komt voor in

Serie Normaal Foil
Gatecrash
 -
2,25
 -
3,95
Midnight Hunt Commander
 -
1,00    
Gyre Sage | Gatecrash

Prijs:

€ 2,25

Uitverkocht

FOIL 

€ 3,95

Uitverkocht
 Reactie plaatsen
leon (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
22-8-2019 10:32:00

Ah nice. Nou ja, niet helemaal, want ik dacht even slim te zijn en een gigantisch grote Gyre Sage over te houden, wat dus helaas niet zo is. Maar die interactie met Zameck Guildmage is wel leuk om een keer te doen.

Thanks!

22-8-2019 10:05:00

Het goede nieuws: Ja, Evolve triggered dan meerdere keren. Je Gyre Sage is nog 1/2, dus dan triggered hij op elke 2/2 die in het spel komt.

Het slechte nieuws: Evolve heeft helaas een zogeheten 'intervening if-clause' ('If that creature has greater power or toughness'), wat ervoor zorgt dat hij niet alleen bij het triggeren, maar ook bij het resolven van de triggers checkt of de conditie nog geldt. Na de 1e resolvende trigger is je Gyre Sage 2/3, dus alle andere Evolve triggers zullen niets meer doen wanneer ze resolven.

(Ter vergelijking: Anders had er 'Whenever a creature with greater power or toughness enters than Gyre Sage enters the battlefield under your control, put a +1/+1 counter on Gyre Sage' moeten staan. In dat geval had het wel gewerkt.)

Het vermoedelijk irrelevante maar misschien grappige nieuws: Tussen het triggeren en resolven in wordt er niet gecheckt, dus als je iets als een Zameck Guildmage hebt kan je die gebruiken om Gyre Sage tussen de triggers door weer kleiner te maken om alsnog de extra evolve counters te krijgen.

leon (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
22-8-2019 09:56:00

Als ik nu meerdere creatures tegelijk (met 1 spell/ability) in het spel breng, en die creatures zijn bijvoorbeeld allemaal 2/2, triggert de Evolve ability van Gyre Sage dan ook meerdere keren?

4-4-2019 16:10:00

Thanks voor de uitleg, mannen! Ingewikkelder dan het lijkt, triggered abilities met if-clausules...

4-4-2019 14:14:00

@Tim
Niet helemaal. Het gaat er hier meer om dat evolve pas na het daadwerkelijke enteren kijkt of het kan triggeren. Replacement effects als die van Pir pas je echter toe voordat het creature daadwerkelijk de battlefield entered, dus ook voordat Evolve kijkt of het enterende creature groot genoeg is. Fertilid komt hierdoor als 3/3 het spel binnen, wat groot genoeg is om evolve te triggeren. Een Fertilid die als 2/2 entered maar daarna groter wordt (Durable Handicraft ofzo)zal bijvoorbeeld helemaal geen Evolve van 2/3s triggeren, zelfs als hij uiteindelijk een 3/3 wordt.

4-4-2019 14:08:00

@Tim

Nee, helaas. Door de if-clausule checkt Evolve twee keer of de nieuwe creature een grotere power of toughness heeft dan de creature met Evolve. Als de nieuwe creature niet een grotere power of toughness heeft dan triggert het niet. Is het wel groter dan wordt on resolution het nog eens gecheckt.

leon (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
4-4-2019 13:46:00

Hey wackywong, dank je. Is helemaal duidelijk zo!

4-4-2019 12:23:00

O, da's interessant! Dus Evolve triggert als Fertilid de battlefield betreedt, maar er wordt pas gecontroleerd op de power van Fertilid hoger is dan de power van Gyre Sage wanneer die Evolve-trigger resolvet?

4-4-2019 10:59:00

Er zijn hier twee effecten relevant: replacementeffecten, herkenbaar aan het woordje "if", en triggereffecten, herkenbaar aan de woorden "whenever", "when", of "at".

Het effect van Pir, Imaginative Rascal is een replacementeffect.
Het effect van Gyre Sage is een triggereffect.

Replacementeffecten, zoals de naam al aangeeft, vervangen bestaande handelingen. In dit geval zou er twee counters op Fertilid komen, maar het replacementeffect maakt daar drie van. Belangrijk om in te zien is dat het plaatsen van counters op Fertilid één geheel is.

Triggereffecten gaan pas af NA het event zoals het staat aangegeven. In het geval van Evolve, dus nadat er een creature in het spel is gekomen. (Evolve heeft ook een if-clausule, maar laat dat even achterwege.) In het geval van triggereffecten zijn er dus twee events: (i) creature komt in het spel, en (ii) triggereffect die afgaat.

Als vuistregel kun je daarom hanteren dat als je niet weet in welke volgorde je effecten moet afhandelen, je dan altijd eerst de replacementeffect toepast en dan pas triggereffecten. Hopelijk is het zo duidelijker.

leon (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
4-4-2019 08:07:00

Ik speel deze in mijn Pir, Imaginative Rascal & Toothy, Imaginary Friend edh deck en heb hier een vraag over. Als ik Pir op tafel heb liggen, samen met Gyre Sage met 1 +1/+1 counter erop (waardoor hij dus 2/3 is), en ik speel dan Fertilid, dan krijgt Fertilid een extra counter door Pir, waardoor Fertilid dus een 3/3 wordt. Krijgt Gyre Sage er dan weer een counter bij vanwege Evolve (eigenlijk 2 dankzij Pir) ?

Ik snap niet helemaal in welke volgorde dingen gebeuren ..

22-10-2013 21:28:00

Deze is ook wel leuk in een "Marath, Will of the Wild" commander deck.
de +1/+1 counters blijven verhuizen en je mana en monsters rampen.
wel oppassen voor removal natuurlijk.

20-5-2013 20:12:00

als je een 2/2 speelt dan evolved hij naar een 2/3 dus dan moet je minmaal een 3/* spelen of een */4 om hem nog een keer te laten evolven.

of je gebruikt Bioshift of Simic Fluxmage of anderen vormen van counter verplaats ongein.

K1nG (34) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
20-5-2013 19:54:00

Zijn thougness gaat omhoog neem ik aan en als ik 2 2 beesten op blijf gooien gaat ie niet omhoog neem ik aan

26-4-2013 21:28:00

Deze is écht ganz geil met Increasing Savagery (!), Forgotten Ancient en Strength of the Tajuru.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
11-4-2013 16:49:00

Ja.

De ability van Jarad, Golgari Lich Lord is een static ability die geldt vanaf het allereerste moment dat hij op de battlefield is.

Hij komt dus als 3/3 de battlefield binnen en Gyre Sage ziet dus een 3/3 de battlefield binnenkomen en triggert.


@tim: Hij is nooit 2/2 geweest. En een enter-the-battlefield trigger kijkt sowieso naar het moment dat het creature binnen de lijnen van de battlefield is.

Oracle

Creature - Elf Druid 1 / 2

Evolve (Whenever a creature enters the battlefield under your control, if that creature has greater power or toughness than this creature, put a +1/+1 counter on this creature.)
T: Add G for each +1/+1 counter on Gyre Sage.

Tournooi-info

Legal in: Vintage, Legacy, Modern, Commander

Officiele rulings

1/24/2013
Gyre Sage’s last ability is a mana ability. It doesn’t use the stack and can’t be responded to.

4/15/2013
When comparing the stats of the two creatures for evolve, you always compare power to power and toughness to toughness.

4/15/2013
Whenever a creature enters the battlefield under your control, check its power and toughness against the power and toughness of the creature with evolve. If neither stat of the new creature is greater, evolve won’t trigger at all.

4/15/2013
If evolve triggers, the stat comparison will happen again when the ability tries to resolve. If neither stat of the new creature is greater, the ability will do nothing. If the creature that entered the battlefield leaves the battlefield before evolve tries to resolve, use its last known power and toughness to compare the stats.

4/15/2013
If a creature enters the battlefield with +1/+1 counters on it, consider those counters when determining if evolve will trigger. For example, a 1/1 creature that enters the battlefield with two +1/+1 counters on it will cause the evolve ability of a 2/2 creature to trigger.

4/15/2013
If multiple creatures enter the battlefield at the same time, evolve may trigger multiple times, although the stat comparison will take place each time one of those abilities tries to resolve. For example, if you control a 2/2 creature with evolve and two 3/3 creatures enter the battlefield, evolve will trigger twice. The first ability will resolve and put a +1/+1 counter on the creature with evolve. When the second ability tries to resolve, neither the power nor the toughness of the new creature is greater than that of the creature with evolve, so that ability does nothing.

4/15/2013
When comparing the stats as the evolve ability resolves, it’s possible that the stat that’s greater changes from power to toughness or vice versa. If this happens, the ability will still resolve and you’ll put a +1/+1 counter on the creature with evolve. For example, if you control a 2/2 creature with evolve and a 1/3 creature enters the battlefield under your control, it toughness is greater so evolve will trigger. In response, the 1/3 creature gets +2/-2. When the evolve trigger tries to resolve, its power is greater. You’ll put a +1/+1 counter on the creature with evolve.

Decktips